Kirjoittaja Aihe: Perä vaeltaa  (Luettu 57973 kertaa)

Poissa arin

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #75 : 30 Maaliskuu, 2010, 19:37:55 »
Jee nyt se toimii. Eli oli vaellusonkelma Copterx450AEV2jne kanssa, mutta lukemalla tuon Futaban ohjeen, jonka Illodin ystävällisesti linkitti, ongelmat hävisivät ja perä pitää hienosti  :D

Eikun kovaa ajoo ja huonoo huoltoo!

Jussi Savolainen

  • Vieras
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #76 : 13 Elokuu, 2010, 18:07:42 »
Mullakin perä vaeltaa, enkä sitä saa säätöihin millään. Gyrona 401 ja servo tuolle gyrolle pariksi tehty futaban servo, en muista sen tyyppiä.

Gyroa yritin säätää tänään ohjeiden mukaan. Laiton gyron herkkyyden virtojen kytkemisen jälkeen alle 50% eli 25% ja nostin kopterin leijuntaan perä alkoi vaeltamaan oikealle. Siirsin peräservoa putkessa eteenpäin, mutta perä vaeltaa silti, eikä siinä ole enää riittävästi säätövaraa, kun servo pinnaa, kun peräputken läpi menevä armi ottaa kiinni , joten gyro taitaa olla tiensä päässä. Ostin sen käytettynä eräältä kaverilta. En tiedä kuinka monta kertaa se on torpattu. Alkuun se piti perän paikoillaan jonkun aikaa, mutta nyt ei yhtään.

Gyro on kiinni kaksipuoleisella teipillä ja väliin olen kokeillut sitä peltilevyä ja olen kokellut teippiä kaksikerrosta, ei auta.

Täytyy vielä sekata tuo lapakulmakäyrän alapää, jotta nuppiin saisi vielä älyttömästi kierroksia lisää.

Polttiskopterissa on aina tärinöitä ja värinöitä, sitä ei ihan värinättömäksi saa koskaan, mutta onko yhtään gyroa, joka sietää noita värinöitä?


Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #77 : 13 Elokuu, 2010, 20:07:32 »
Kuinka kaukana linkki on servon armilla, laita mahdollisimman lähelle keskustaa (oletan että asiallinen "nopea" servo), limitin kyllä pitäisi riittää. Kokeile kääntää gyroa 90-astetta, joskus auttaa.
Käytännössähän servo ei lennossa käy oikeastaan "koskaan" ihan liukumansa reunassa, jos et saa limittä kohdalleen niin tee "grip flip" eli käännät perän lavanpitimiä 180 astetta, tällöin perän liuku asettuu keskemmäs aluettaan ja saat liikkumaa kumpaankin suuntaan lähes yhtäpaljon.
Eli tuon grip flipin jälkeen säätö uudestaan, gyro rate tilaan (valo ei pala) gainilla. Leijuntaan ja servoa putkella että on suht paikoillaan, periaatteessa et saa paikoillaan pysymäänkään kun nupin kierrokset "vaihtelee" niin perä elää/kiertyy senkin mukaan. Sitten HH-tila päälle limit sopivaksi ja lentelemään, jos on vielä ongelmia niin gyron kiinnityksellä ja servon linkin paikalla voi yrittää pelata.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Jussi Savolainen

  • Vieras
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #78 : 17 Elokuu, 2010, 20:16:00 »
Lisäsin tänään nuppiin älyttömästi kierroksia. Tuntuu kuin suihkuturbiini vinkuisi.
Perä vähän rauhoittui, mutta pyrkii vielä silloin tällöin vaeltamaan oikealle.
Eiköhän se pikkuhiljaa ala tulla säätöihin.

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #79 : 28 Elokuu, 2010, 20:31:32 »
Ootko säätänyt Futaban ohjeiden mukaan? Sama menetelmä pätee myös noihin "401" tyyppisiin Kiinakloonigyroihinkin. Eli rate tilassa ensin mekaanisesti säädetään perä pysymään suorassa leijunnassa. Sen jälkeen kopteri alas edelleen ratella. Sitten tiiraillaan gyron lediä ja vähintään kolme kertaa lirputetaan radiosta gyron vipua nopeasti edestakaisin ja jätetään viimeisellä kerralla vipu HH-asentoon, jolloin ledi jää palamaan gyrossa. Parin sekunnin päästä ledi vilkkuu pari kertaa sen merkiksi, että gyro tallentaa senhetkisen oloaseman uudeksi nollakohdaksi.

Periaattessahan hh-gyron pitäisi toimia ja toimiikin, vaikka mekaaninen säätö olisi vähän keturallaankin. Toisaalta immeiset ovat raportoineet perän pelaavan paremmin etenkin noilla halpisgyroilla, jos gyron ei tarvitse kanittaa johonkin suuntaan koko ajan. Pystyyhän autollakin ajamaan, vaikka ratti kampeaa suoraan ajettaessa. Ajo on silti nautinnollisempaa ja tarkempaa, jos ei kampea.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #80 : 16 Syyskuu, 2010, 10:43:23 »
Hieman ongelmia uuden gyro-peräservo-yhdistelmän kanssa. Kyseessä blade 400 ja gyrd 401 + fusonicin joku kehuttu peräservo.

Olen koittanut säätää perää suht tarkkaan futen ohjeiden mukaan.

HH:ssa perä rupeaa vaeltamaan vasemmalle ja aika paljon joutuu trimmiä käyttämään, jotta saa perän pysymään paikalla. Myös pientä perän nykimistä on. Gyro on kiinni paksulla kaksipuolisella teipillä. Perä kyllä pitää aika hyvin, kunhan trimmit saa säädettyä kohdalleen. Pitäisikö siis nyt vaan lyhentää/pidentää vartta? jotta kulmia olisi keskikohdassa enemmän? ja mikä olisi sopiva gaini?

Kiitos vastauksista.
E-flite blade 400 dx6i

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #81 : 16 Syyskuu, 2010, 15:22:19 »
HH tilass EI käytetä trimmiä.
Jos rate tilassa olet säätänyt pysymään suht paikoillaan perän ja HH-tilassa vaeltaa niin kokeile kääntää gyroa 90-astetta paikallaan (joskus auttaa) tai/ja muuttaa kiinnitystä esim: Teippi+metallilevy+teippi vaimentamaan tärinöitä. Tai sitten vaan on että tuo gyro on susi :P

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #82 : 16 Syyskuu, 2010, 18:02:33 »
Samoin gyron piirilevyn liimaaminen kuoreen auttaa. Onko gyron nollapiste tallennettu ohjeen mukaan? Oman HK401B:n sain jokseenkin täysin ryömimättömäksi pienellä säätelyllä.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #83 : 20 Syyskuu, 2010, 23:15:55 »
Noniin, nyt tein mielestäni kaikki ohjeiden mukaan. Lopputulos tämä: rate-modessa sain perän pitämään suht hyvin, vähän ryömii oikealle keula välillä, jos esim. lisää kierroksia nopeasti. Mutta kun hh-modeen vaihtaa, niin keula rupeaakin heti liikkumaan nopeasti oikealle?! miksi ihmeessä. En oikein tajua mikä tuohon nyt vaikuttaisi... Olisi kiva saada se pysymään edes suhteellisen hyvin paikallaan. :S
E-flite blade 400 dx6i

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #84 : 20 Syyskuu, 2010, 23:24:55 »
Noniin, nyt tein mielestäni kaikki ohjeiden mukaan. Lopputulos tämä: rate-modessa sain perän pitämään suht hyvin, vähän ryömii oikealle keula välillä, jos esim. lisää kierroksia nopeasti. Mutta kun hh-modeen vaihtaa, niin keula rupeaakin heti liikkumaan nopeasti oikealle?! miksi ihmeessä. En oikein tajua mikä tuohon nyt vaikuttaisi... Olisi kiva saada se pysymään edes suhteellisen hyvin paikallaan. :S
Moi mulla oli G-401 ja siinä se 9524 servo normalilla futaban servo vivulla 3 reikänen ja gain oli leijjunnassa 70 ja idle jotain 60 tai alle. kopteri oli 90 Freya
« Viimeksi muokattu: 20 Syyskuu, 2010, 23:34:23 kirjoittanut Ege »

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #85 : 21 Syyskuu, 2010, 00:16:45 »
Noniin, nyt tein mielestäni kaikki ohjeiden mukaan. Lopputulos tämä: rate-modessa sain perän pitämään suht hyvin, vähän ryömii oikealle keula välillä, jos esim. lisää kierroksia nopeasti. Mutta kun hh-modeen vaihtaa, niin keula rupeaakin heti liikkumaan nopeasti oikealle?! miksi ihmeessä. En oikein tajua mikä tuohon nyt vaikuttaisi... Olisi kiva saada se pysymään edes suhteellisen hyvin paikallaan. :S
Moi mulla oli G-401 ja siinä se 9524 servo normalilla futaban servo vivulla 3 reikänen ja gain oli leijjunnassa 70 ja idle jotain 60 tai alle. kopteri oli 90 Freya


Jep, taisi olla jotain 50% gaini nyt tuolla. Tai siis spectrumissa 75% eli hh ja 50% ilmeisesti. Kuitenkin tuntuu oudolta, että tuo kääntyy ihan toiseen suuntaan, kuin rate-modessa... Tuntuu, että joku säätö olisi nyt väärin. Äh, kohta pitää hommata joku kunnollinen gyro.
E-flite blade 400 dx6i

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #86 : 21 Syyskuu, 2010, 07:04:48 »
Kokeilitko kääntää sitä gyroa 90-astetta?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #87 : 21 Syyskuu, 2010, 10:49:26 »
Kokeilitko kääntää sitä gyroa 90-astetta?

Myönnetään, en vielä. Täytyy kokeilla tänään, tosin on niin huono keli, että ei varmaan pääse tänään testailemaan. Eli käännän niin, että pohja pysyy edelleen alaspäin, mutta teksti kääntyy.
E-flite blade 400 dx6i

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #88 : 21 Syyskuu, 2010, 12:09:27 »
Kokeilitko kääntää sitä gyroa 90-astetta?

Myönnetään, en vielä. Täytyy kokeilla tänään, tosin on niin huono keli, että ei varmaan pääse tänään testailemaan. Eli käännän niin, että pohja pysyy edelleen alaspäin, mutta teksti kääntyy.

kyllä. Eli vaikka kellon suuntaisesti tai toiste päin, pohja pysyy alaspäin.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #89 : 23 Syyskuu, 2010, 10:33:55 »
Noniin, nyt on kokeiltu tuo gyron kääntäminen. Sama ongelma jatkuu edelleen. Säädin peränkin uusiksi ja sain sen pysymään loistavasti rate-modessa. Kun laittaa hh:n päälle, niin jopas rupeaa keula kääntymään oikealle, ja suht nopeastikin. Mikähän tuossa on, onko vaan myönnettävä, että gyro on rikki... Vehje on paksulla kaksipuolisella teipillä kiinni koneessa, pitäisi siis vaimentaa tärinöitä ihan hyvin, eikä tärinöitä vaikuta pahemmin edes olevan. Kokeilin eri gaineilla, matalilla ja niin korkeilla, että perä vatkasi kuin mikäkin, ei mitään vaikutusta.

Vähän on outoa, tuntuu siltä, että tuon gyron hh-kompassi on jotenkin ihan vinossa... Pitäisiköhän ottaa auki koko gyro ja katsella onko sisältä kunnossa?  :-[
E-flite blade 400 dx6i

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #90 : 23 Syyskuu, 2010, 10:56:06 »
Noniin, nyt on kokeiltu tuo gyron kääntäminen. Sama ongelma jatkuu edelleen. Säädin peränkin uusiksi ja sain sen pysymään loistavasti rate-modessa. Kun laittaa hh:n päälle, niin jopas rupeaa keula kääntymään oikealle, ja suht nopeastikin. Mikähän tuossa on, onko vaan myönnettävä, että gyro on rikki... Vehje on paksulla kaksipuolisella teipillä kiinni koneessa, pitäisi siis vaimentaa tärinöitä ihan hyvin, eikä tärinöitä vaikuta pahemmin edes olevan. Kokeilin eri gaineilla, matalilla ja niin korkeilla, että perä vatkasi kuin mikäkin, ei mitään vaikutusta.

Vähän on outoa, tuntuu siltä, että tuon gyron hh-kompassi on jotenkin ihan vinossa... Pitäisiköhän ottaa auki koko gyro ja katsella onko sisältä kunnossa?  :-[

pitkään ihmetelly näitä ku porukka säätelee näitä kiinan gyroja ja saa muka ratessa pitämään mutta sit kuitenkin HHssa ryömii ja menee miten sattuu...

kuullostaa nimittäin ihan siltä että joku nyt mättää ja HH ja RATE tilat onkin ristissä!

eihän kiinagyroissa vaan ole niin että tulkitseekin signaalin juuri päinvastoin kuin aito eli kun luulet sen oleva HH onkin RATE ja päinvastoin??
kato myös ettei mankasta ole REV päällä gyrokanavassa!

mietin että millä mä todistaisin ton mun teorian oikeaksi ja mieleen tuli että laitappa se sille sun ns RATE modelle millä pysyy perä paikallaan ja nosta ja laske kopteria hieman niin että lapakulmat hieman vaihtuu... jos perä pitää täydellisesti on gyro varmasti HH modessa...

voin olla ihan väärässäkin mutta tuli vaan mieleen... jos siinä on joku ledi joka kertoo tilaa 2 eri värillä ni en yhtään ihmettelis jos kiinalaiset olis kytkeny sen vaan toisinpäin niin että värit olis ristissä tms... ::)

tietty voihan värinät tehdä hallaa noille ja ilmeisesti noi kopio gyrtsat on aika herkkiäkin sille mitä täältä on lukenu mutta silti tuntuu hassulta!

e. tyhmäminä! ;D maassa heilutat kopua sähköt päällä ja katot jääkö perälavat keskelle rataansa vai jääkö kulmia ikäänkuin odottaisi että perä palautuu haluamaansa kohtaan...

(sori en tiedä yhtään teikäläisen tietotaidoista jne... kyllähän sä varmaan osaat kattoa onko päällä HH vai RATE mutta siltä varalta sanoin jos näin ei olekkaan...)
« Viimeksi muokattu: 23 Syyskuu, 2010, 11:19:02 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #91 : 23 Syyskuu, 2010, 11:47:59 »
mulla ainakin perä vaelsi kun moottorista oli laakerit menneet rikki ja se täristi runkoa. Muutkin tärinät voi aiheuttaa vaellusta.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #92 : 23 Syyskuu, 2010, 12:22:45 »
Noniin, nyt on kokeiltu tuo gyron kääntäminen. Sama ongelma jatkuu edelleen. Säädin peränkin uusiksi ja sain sen pysymään loistavasti rate-modessa. Kun laittaa hh:n päälle, niin jopas rupeaa keula kääntymään oikealle, ja suht nopeastikin. Mikähän tuossa on, onko vaan myönnettävä, että gyro on rikki... Vehje on paksulla kaksipuolisella teipillä kiinni koneessa, pitäisi siis vaimentaa tärinöitä ihan hyvin, eikä tärinöitä vaikuta pahemmin edes olevan. Kokeilin eri gaineilla, matalilla ja niin korkeilla, että perä vatkasi kuin mikäkin, ei mitään vaikutusta.

Vähän on outoa, tuntuu siltä, että tuon gyron hh-kompassi on jotenkin ihan vinossa... Pitäisiköhän ottaa auki koko gyro ja katsella onko sisältä kunnossa?  :-[

pitkään ihmetelly näitä ku porukka säätelee näitä kiinan gyroja ja saa muka ratessa pitämään mutta sit kuitenkin HHssa ryömii ja menee miten sattuu...

kuullostaa nimittäin ihan siltä että joku nyt mättää ja HH ja RATE tilat onkin ristissä!

eihän kiinagyroissa vaan ole niin että tulkitseekin signaalin juuri päinvastoin kuin aito eli kun luulet sen oleva HH onkin RATE ja päinvastoin??
kato myös ettei mankasta ole REV päällä gyrokanavassa!

mietin että millä mä todistaisin ton mun teorian oikeaksi ja mieleen tuli että laitappa se sille sun ns RATE modelle millä pysyy perä paikallaan ja nosta ja laske kopteria hieman niin että lapakulmat hieman vaihtuu... jos perä pitää täydellisesti on gyro varmasti HH modessa...

voin olla ihan väärässäkin mutta tuli vaan mieleen... jos siinä on joku ledi joka kertoo tilaa 2 eri värillä ni en yhtään ihmettelis jos kiinalaiset olis kytkeny sen vaan toisinpäin niin että värit olis ristissä tms... ::)

tietty voihan värinät tehdä hallaa noille ja ilmeisesti noi kopio gyrtsat on aika herkkiäkin sille mitä täältä on lukenu mutta silti tuntuu hassulta!

e. tyhmäminä! ;D maassa heilutat kopua sähköt päällä ja katot jääkö perälavat keskelle rataansa vai jääkö kulmia ikäänkuin odottaisi että perä palautuu haluamaansa kohtaan...

(sori en tiedä yhtään teikäläisen tietotaidoista jne... kyllähän sä varmaan osaat kattoa onko päällä HH vai RATE mutta siltä varalta sanoin jos näin ei olekkaan...)

Ei mikään ihan tyhmä järkeily. En kuitenkaan usko, että se tässä tapauksessa on tosi. Ainakin jos nopeasti kopua käskee ylöspäin niin perä heittää samantien, ei kyllä pahasti, mutta ei vaikuta hh:lta vaan ratelta. Tuota kopun kääntöä voisi vielä kokeilla, mutta mielestäni just tuossa ratessa gyro pätkii niinkuin pitääkin ja hh:ssa jää roikkumaan reunaan.

Vaikka selitys onkin loogisen kuulonen, en usko, että tässä on nyt kyse siitä. Hmm, tekisi mieli ostaa joku hyvä gyro, kyllä se vaan helpottaa lentämistä tosi paljon. Tai sitten voisi koittaa tilata vaikka hk:lta sellasen 10usd samantapaisen, eri valmistajan 401 kloonin... Onkohan hyvä...

Laakereista sen verran, että yksi laakeri ihan vähän rapisee, nimittäin ton varren joka pyörittää perän hihnaa. Ylempi laakeri ilmeisesti vähän rahisee. Tosin ei kyllä tunnu ainakaan mitenkään raskaalta pyörittää. Tuo on vaan hankalassa paikassa vaihtaa, en edes tiedä mikä osa tuohon varsinaisesti kuuluu Blade:ssa, sitä ei nimittäin ainakaan räjäytyskuvassa ole mainittu...
E-flite blade 400 dx6i

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #93 : 23 Syyskuu, 2010, 13:26:49 »

pitkään ihmetelly näitä ku porukka säätelee näitä kiinan gyroja ja saa muka ratessa pitämään mutta sit kuitenkin HHssa ryömii ja menee miten sattuu...


Oma käsitys asiasta on suunnilleen:

Rate tilassa kun on kohdallaan, ei ryömi leijunnassa, syystä että on kohdallaan. :)

Rate tilassa ei ryömi, koska on mekaanisesti kohdallaan (gyro ei tee mitään), mutta HH-tilassa ryömii, koska tärinä häiritsee gyroa, eikä gyro saa selkoa pysyykö perä paikallaan vai ei. Tai tietyntaajuinen ja -laajuinen tärinä saa gyron aistimaan, että perä kääntyy. Halvoilla gyroilla tärinä on todellinen ongelma. Jos kopterissa on ylimääräisiä väpinöitä, perää ei saa ryömimättömäksi vaikka minkä tekee. Esim HK401:ssä on sisuskalut huonolla tuurilla sen verran löysällä, että pääsevät helisemään kuoren sisällä jos kopteri muutenkin ravistaa ja perä ryömii kahta enemmän. Siistä syystä suositellaan liimaamaan piirilevy kuoreen.

Yksi oma havainto:

HK-gyrolla sain perän täysin ryömimättömäksi rate-tilassa, mutta perä ryömi HH-tilassa, vaikka ylimääräisiä tärinöitä ei pitäisi olla. Kun tallensin gyron nollapisteen Futaban ohjeen mukaan, perä piti kuin naulattu sen jälkeen. gyron käsitys nollakohdasta ei ollut sama kuin kopterin todellinen mekaaninen "ryömimättömyyskohta". Elkää kysykö, miten gyron sielunelämä tai softa tarkalleen toimii.

Vaivattomin ratkaisu on ostaa riittävän kallis ja hyvä gyro, laittaa töpseli kiinni ja unohtaa koko asia (ollaan tapeltu Futaba 520:n kanssa ryömintä ongelmana). halvankin gyron saa toimimaan ihan kohtuullisesti keskitason harrastajan lentotaidoille, kunhan tietää niksit ja tekee kaiken kaavan mukaan. Aikaa menee max akullinen. Ihmettely, gyron haukkuminen ja noituminen ei auta. Saattaa noissakin huonoja yksilöitä olla. Sain tosin eskyn gyronkin pitämään vallan ok.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #94 : 23 Syyskuu, 2010, 14:23:28 »
Luin tuota nollakohdanasettamisohje tta, on muuten hieman epäselvä, tai ehkä ei nyt oikein vain uppoa. Eli ensiksi normal-modessa kuntoon mekaanisesti gyro, ok se on tehty, ei edes vaadi trimmiä. Mutta pitääkö sitten erikseen hh-modessa mennä trimmin kanssa asettamaan keskipiste? Jos siis tuntuu siltä, että hh-modessa kopu pyörii keula oikealle, niin laitan trimmiä niin paljon, että ei enää pyöri, sitten lasken kopun maahan ja napsautan gyro switchiä kolmisen kertaa eestaas, jolloin tämä piste jää nollapisteeksi. Sitten vaan otan trimmit veke ja homman pitäisi olla kunnossa?

Wau jos asia on näin, niin tuotahan en ole tehnyt vielä ollenkaan!
E-flite blade 400 dx6i

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #95 : 23 Syyskuu, 2010, 14:38:56 »
Tuonne joskus taannoin kirjoittelin säätöohjeen: http://www.kopterit.net/index.php?topic=9716.0
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #96 : 23 Syyskuu, 2010, 14:48:27 »
Tuonne joskus taannoin kirjoittelin säätöohjeen: http://www.kopterit.net/index.php?topic=9716.0

Kiitos. Taisi olla juuri siihen suuntaan kuin lausuin. Täytyy tänään käydä kokeilemassa! Kerron tuntemuksia sen jälkeen!

E-flite blade 400 dx6i

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #97 : 23 Syyskuu, 2010, 15:12:21 »
Trimmiä ei siis käytetä missään vaiheessa. HH-tilaa ei tarvitse edes kokeilla ennen kuin rate-tila on säädetty ja nollapiste tallennettu.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #98 : 24 Syyskuu, 2010, 15:39:52 »
Onko siis niin, että ratessa on jotenkin eri nollapiste kuin hh:ssa? Kun kerran switchin kääntäminen saa kopun pyörimään?
E-flite blade 400 dx6i

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #99 : 26 Syyskuu, 2010, 21:23:11 »
Yritin tänään saada omaa vaeltamistani korjattua tämän ketjun ohjeilla. Kopterina on HK450v2, gyrona HK401b ja radiona DX7. Nokka on kääntynyt oikealle ja perä vasemmalle, arviolta nopeudella 45 astetta ~20 sekunnissa.

Luin ennen uloslähtöä vielä ohjeet ja omasta mielestäni olin sisäistänyt homman. Joka tapauksessa näin tein:

Vaihdoin gyron gainin 40%:iin, gyron valo sammui. Kokeilin nostaa kopteria ilmaan ja kopterin nokka lähti kääntymään voimakkaasti vasemmalle ja radion tikun sai vääntää melkein täysin oikealle, jotta sai pidettyä suorassa.

Kaasu pois, kuusiokoloavain käteen ja löysäsin peräservon kiinnityksen ja liikutin sitä arviolta ~2-3mm peräänpäin. Uudestaan kierroksia koneeseen ja kopteri kääntyy vielä voimakkaammin, eikä tikulla saa enää pidettyä paikallaan. Eli taisi olla korjaus väärään suuntaan, taas peräservon kiinnitystä löysälle ja liikutin sitä ensin takaisin lähtöpisteeseen ja sitten vielä ~2mm kopterin nokkaa kohti. Kierroksia koneeseen, nokka kääntää edelleen hieman vasemmalle, mutta saan sen pysymään suht oikeassa suunnassa, kun korjaan trimmillä 7 naksausta oikealle.

Olen tyytyväinen, joten kopteri alas ja rämpytin sensitivity arvoa edestakaisin. Ensiksi tuntui, että 3 ei riittänyt, joten rämpytin nopeammin ja varmaan 5 tai 6 kertaa rämppäsin, ennen kuin gyron ledi vilkutti jotain. Eli ilmeisesti tallennus onnistui?

HH-mode takaisin päälle ja laitoin gainin arvon 80%:iin. Nostin konetta ilmaan ja huomasin, että kierrokset laskivat. Ensimmäinen akku loppui (tällä hetkellä omistan 2). Uusi akku kiinni ja leijuttelussa kopteri käyttäytyi oikeastaan ihan yhtä hyvin kuin ennen säätämistä. Nostin kopterin pään tasolleni, perä minua kohti ja huomasin, että perä nykii satunnaisesti, tiputin gainia kopterin ollessa ilmassa ~10% enkä huomannut suurta eroa. Lopuksi laskin koneen vielä maahan ja laitoin kaasukäyrän yläpäähän vähän lisää kierroksia, mutta toinenkin akku hyytyi ennen kuin pääsin kunnolla näkemään vaikutusta.

Lähtötilanteessa perälapa oli katsottu silmällä suoraan ja linkkivarsi asennettu 90 asteen kulmaan. Gyrosta oli myös limit säädetty kohdalleen. Nyt kun olen liikuttanut peräservoa nokkaa kohti, kävi tietysti niin, että perälavan liikealue ei mene tasan. Eli perälavat ei taitu toiseen suuntaan läheskään niin paljon kuin toiseen, mutta onko tämä ongelma?

Ja mistähän tuo nykiminen voisi johtua? En ole vielä tehnyt gyroon modausta, eli liimannut gyron piirilevyä kiinni koteloonsa, mutta se varmaan olisi seuraava hyvä peliliike?
DX7
AlzRC Pro V2

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
17 Vastauksia
10970 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Syyskuu, 2007, 17:26:58
kirjoittanut Silli
15 Vastauksia
5795 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Joulukuu, 2011, 15:16:54
kirjoittanut 1m4s0_
39 Vastauksia
13502 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Maaliskuu, 2010, 01:29:25
kirjoittanut Timo Huhtamäki
5 Vastauksia
3352 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Marraskuu, 2011, 10:59:58
kirjoittanut Luigi Cravatto
18 Vastauksia
6508 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2014, 20:09:28
kirjoittanut TeroS