Kirjoittaja Aihe: Perä vaeltaa  (Luettu 57937 kertaa)

Illodin

  • Vieras
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #100 : 26 Syyskuu, 2010, 22:00:52 »
Hei

Kuulostaa niin tutulta. Olin vuosi sitten samassa tilanteessa. Usko pois kun sanon, että vika ei ole sinussa, vaan gyrossa. Ei huonoa saa säädettyä vakaaksi. Se voi hetken toimia ok, mutta seuraavalla akulla taas ihan eri tarina.

Osta siis kunnon gyro.

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #101 : 26 Syyskuu, 2010, 22:10:14 »

Ja mistähän tuo nykiminen voisi johtua?

HK450v2 kohdalla voisinpa väittää syyksi hihnasta tulevaa staattista sähköä. Ihan samanlaiset kokemukset minullakin. Maadoita peräputki runkoon, niin pitäisi nykimisen loppua. Minulla ainaskin loppui.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #102 : 26 Syyskuu, 2010, 22:16:33 »

Ja mistähän tuo nykiminen voisi johtua?

HK450v2 kohdalla voisinpa väittää syyksi hihnasta tulevaa staattista sähköä. Ihan samanlaiset kokemukset minullakin. Maadoita peräputki runkoon, niin pitäisi nykimisen loppua. Minulla ainaskin loppui.
Mitenhän tuon toteuttaisi käytännössä? Piuha peräservon kiinnitysruuvin väliin ja rungon ruuvin väliin?
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #103 : 27 Syyskuu, 2010, 07:03:21 »
Jos on alumiininen peräputki/putken liitos rungon päässä niin johdolla vaikka moottoripukkiin. Vaikka ruuvien alta.
Kokeileppa siirtää se servo ilman trimmejä vielä niin lähelle ettei se kopteri pyöri, unohda ne trimmit.. ei niitä "periaatteessa" tarvitse edes siellä käyttää.
Mutta tosiaan, ei ole iso investointi ostaa käytettynä 401 futabaa joka toimii sitten.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #104 : 27 Syyskuu, 2010, 11:09:31 »
Kyllä mä tuon gyron kanssa kokeilen kaikki temput ennen kuin alan uutta ostamaan :)

Miten tuo perän liikealue, onko se ok että toiseen suuntaan saa enemmän lapakulmia kuin toiseen?

Huomasin vain, että tuota limittiä saa gyrosta pienentää melkein nollaan, ettei perälavat ota putkeen kiinni ääripäässä. Siis kun perälavat on taitettu 90-asteen kulmaan, eli "roikkuvat linkussa", ihan niin kuin tuolla wikin kuvissa.
DX7
AlzRC Pro V2

mrsaila

  • Vieras
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #105 : 27 Syyskuu, 2010, 11:42:39 »
Yksi juttu on myös nupin kierrosluvut.
Kokeilisin nostaa leijuntakierroksia ja vastaavasti pienentää lapakulmia.

-T

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #106 : 27 Syyskuu, 2010, 11:44:23 »
Ei ne perälavat pyöriessää ole linkussa, limit säädetään sen liu un mukaan.. ja jos jää toiselle puolelle paljon "tilaa" kun toisella puolella ottaa kiinni niin tee "grip flip" eli pyöräytät lavanpitimiä 180 astetta, myös ne linkit pitää tällöin vaihtaa päikseen. Tällä saa about saman liike-alueen kummallekkin puolelle. Periaatteessa toimii toisinkinpäin ihan hyvin. Eipä tuo lennossa varmaan koskaan tarvitse täysiä liikkeitä.

Tuon futaban 401 säätö-ohjeen mukaan pitäisi kyllä saada asettumaan.
Rate modessa armi 90-asteen kulmaan servoon nähden, sitten servon paikkaa/linkkiä säätämällä rate-modessa perä pysymään paikoillaan.. monesti ei saa pysymään kokoajan suorassa koska kierrokset vaihtelee ja se aiheuttaa driftaamista. sitten vaan HH-mode päälle limitillä ettei bindaa ja homma pitäisi olla OK, gain vain sopivaksi.
Sitten voi kokeilla eri teippauksia gyron asentoa muuttamalla, metallilevy vaimennuksia jne.

Wiki kuvissa annetaan osviittaa vain siitä minkä verran "about" kulmaa pitää olla että pysyy paikoillaan rate tilassa, tähän vaikuttaa taas nupin kerrokset jne. Hakemalla se oma löytyy. aluksi voi laittaa sen wikin verran kulmia ja hakea siitä sitten oikean itselle.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Illodin

  • Vieras
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #107 : 27 Syyskuu, 2010, 18:50:22 »
Kyllä mä tuon gyron kanssa kokeilen kaikki temput ennen kuin alan uutta ostamaan :)

Niin minäkin tein. Puoli vuotta.  :o

Hyvä puoli oli, että oppi teorian ja säätämisen. Huono puoli, ettei sillä tavalla jäänyt aikaa opetella lentämään.

Kannattaa myös muistaa vuodenaika. Kun Celsiukset laskee, alkaa HK401b vikuroimaan lisää. Ite sain sen ruotuun kesäasteilla, mutta kylmällä en siihen rotia saanut.

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #108 : 28 Syyskuu, 2010, 01:17:50 »
Tuli pieni tenkkapoo, peräputkihan on päällystetty eikä kontaktia löytynyt muualta kuin peränupin ruuvin kannoista. Ei viitsisi sieltä asti vetää johtoa vai onko vaihtoehtoja? Kannattaako putkesta hioa metalli näkyviin?
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #109 : 28 Syyskuu, 2010, 15:18:20 »
Tuli pieni tenkkapoo, peräputkihan on päällystetty eikä kontaktia löytynyt muualta kuin peränupin ruuvin kannoista. Ei viitsisi sieltä asti vetää johtoa vai onko vaihtoehtoja? Kannattaako putkesta hioa metalli näkyviin?
Itse laitoin maadoituksen peräblokin ruuvin alta moottoripukin ruuvin alle.
Ensimmäisen peräputken eloksoinnin hioin pois, mutta seuraavista en eloksointia poistanut ja tuntui silti toimivan ongelmitta. Kaipa se hankaussähkö hyppää sen eloksoinnin läpi blokkiin ja siitä piuhaa pitkin maihin ennen kuin pidemmän matkan loikalla vaikka gyron kiusaksi.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #110 : 28 Syyskuu, 2010, 18:50:18 »
Oman maadoitin perän vaakaevän alta.

Hk450v2:ssahan on alumiinirunko ja alumiininen moottoripukki, joten moottoripukille on ihan turha vetää johtoa. Samoin siinä on metalliset peräputken tukitangot ja nekin suoraan rungossa kiinni alapäästä. Hioin eloksoinnin rikki vaakaevän alta ja kiersin pari kierrosta kuorittua paukkulankaa ristiin peräputken ympäri ja johdon pää peräputken tuen ruuvin alle. Siitä oli suora kontakti tuen kautta runkoon. Nykiminen häipyi saman tien.

Toinen staattisen sähkön tekemä jekku oli, että se nollasi noparin tehdasasetuksille muutaman kerran. Ei se ilmassa häröillyt, mutta akkua vaihtaessa resetoitui softstartit pois, ajoitukset ja fanfaarit. Tuota vähän ihmettelin mistä johtuu ja melkein olin jo uutta tilaamassa. Jostain netin syövereistä löysin tuon jutun. Maadoituksen jälkeen loppui noparinkin ongelmat.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #111 : 28 Syyskuu, 2010, 19:08:40 »
Huono puoli, ettei sillä tavalla jäänyt aikaa opetella lentämään.

No on sitten melko pahana ollut. Omasta (ja äitin) mielestä olen itse kyllä kehittynyt kesän mittaan huimasti lennätystaidoissa, vaikka hongkongin gyro onkin.  ;) Äkkiä nyt ei tule mieleen, mikä olisi nyt puolen vuoden jälkeen toisin jos olisin laittanut kerralla pari hunttia gyroon ja peräservoon. Ihan ekana en gyron niskaan kaataisi, jos ei osaa/opi.

Kaverin lennätystaitoa en osaa arvostella, mutta kyllähän tuo jollain tavalla kieppuu halvallakin gyrolla.

« Viimeksi muokattu: 28 Syyskuu, 2010, 19:11:36 kirjoittanut B12 »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #112 : 28 Syyskuu, 2010, 19:46:29 »
Oman maadoitin perän vaakaevän alta.

Hk450v2:ssahan on alumiinirunko ja alumiininen moottoripukki, joten moottoripukille on ihan turha vetää johtoa. Samoin siinä on metalliset peräputken tukitangot ja nekin suoraan rungossa kiinni alapäästä. Hioin eloksoinnin rikki vaakaevän alta ja kiersin pari kierrosta kuorittua paukkulankaa ristiin peräputken ympäri ja johdon pää peräputken tuen ruuvin alle. Siitä oli suora kontakti tuen kautta runkoon. Nykiminen häipyi saman tien.

Toinen staattisen sähkön tekemä jekku oli, että se nollasi noparin tehdasasetuksille muutaman kerran. Ei se ilmassa häröillyt, mutta akkua vaihtaessa resetoitui softstartit pois, ajoitukset ja fanfaarit. Tuota vähän ihmettelin mistä johtuu ja melkein olin jo uutta tilaamassa. Jostain netin syövereistä löysin tuon jutun. Maadoituksen jälkeen loppui noparinkin ongelmat.

Kävin äsken leijuttelemassa pari akullista. Kokeilin tehdä tuommoisen pikamaadoituksen eli löin ~6cm johdon toisen pään rungon ruuvin alle ja toisen pään servon kiinnitystelineen ruuvin alle. Perstuntumalta voisin sanoa, että jotain kehitystä tapahtui. Paikallaan leijutettaessa perä kääntyi ~5 astetta ja sen jälkeen pysyi paikallaan 30sek.

Varmaan tuon hiomisen voisin tehdä myös tuonne vaakaevän alle. Ainut ongelma, että mulla on nuo tukitangot tuosta v1 kopterista, jossa on muoviset päät metalliputkessa. Ne on käytössä, koska tämän v2 putket olivat eri mittaiset, heittoa 2-3mm reikien sijainnilla. Pitää varmaan porata niihin reikä kohdalleen ja vaihtaa.

Mulla on tuo perän setup nyt niin, että perässä ei ole oikeastaan juuri yhtään kulmia vasemmalle kääntymiseen, eli pääroottorin voima kääntää kopterin vasemmalle. Oikealle kääntymiseen löytyy sitten kyllä ihan reippaasti kulmia. Onko tämä setup nyt oikein?
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #113 : 28 Syyskuu, 2010, 20:19:10 »
Eipä niiden tukitankojen pituudella ole merkitystä, varsinkaan kun ero on noin pieni.
Eikai se ole kuin liikuttaa kauemmas putkella sitä vakajan kiinnikettä...

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #114 : 28 Syyskuu, 2010, 20:19:26 »
Joo en kiinnittänyt tuohon alu-runkoon huomiota.

silikoni öljyllä voit koittaa myös poistaa kipunoita.
Kasta vanupuikko silikoniöljyyn ja tökkää kiinni perähihnaan kun pyörität nuppia, jotta hihna saa hieman liukkaria.
Toinen johon voi vanupuikolla tai hiiren verran suihkauttamalla laittaa on toi pää- ja autorotaatioratas, jolloin nekään ei tuota samaa määrää sähköä.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #115 : 28 Syyskuu, 2010, 20:27:00 »
Eipä niiden tukitankojen pituudella ole merkitystä, varsinkaan kun ero on noin pieni.
Eikai se ole kuin liikuttaa kauemmas putkella sitä vakajan kiinnikettä...

Onhan sillä nyt sen verran, että tukiputkia ei saa samaan aikaan molemmilta puolilta kiinni. Heittoa on niin paljon että edes taittamalla vaakaevää ei reiät satu kohdalleen. Eikä tuota viitti taittaa ja sitä kautta jättää jännitykseen, koska pienestä täräyksestä saattaa sitten murtua.
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #116 : 28 Syyskuu, 2010, 21:24:12 »
Mulla on tuo perän setup nyt niin, että perässä ei ole oikeastaan juuri yhtään kulmia vasemmalle kääntymiseen, eli pääroottorin voima kääntää kopterin vasemmalle. Oikealle kääntymiseen löytyy sitten kyllä ihan reippaasti kulmia. Onko tämä setup nyt oikein?

No kerrotaan miten minulla on GT:ssä:

Perällä perälavat samaan suuntaan taitettuna kulmia sen verran, että lapojen kärkien väli (v-kulma) n.20mm. Vaikuttaa toki nupin kierrokset hyvinkin paljon siihen, paljonko kulmia pitää olla.

Minulla 12 hampainen pinioni, 3800kv moottori (oli 3600kv samoilla säädöillä),
kaasukäyrä norm. 0-40-80-90-100 ja
idle 1. 100-90-80-90-100.

Lapakulmat norm. 40-45-50-75-100
idlet 0-25-50-75-100
« Viimeksi muokattu: 28 Syyskuu, 2010, 21:25:54 kirjoittanut B12 »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #117 : 29 Syyskuu, 2010, 07:01:53 »
Aa, eli siis sulla on toinen PARI jotka ovat keskenään eripituisia... käsitin että ne ovat sen verran pidempiä kuin vanhat :(

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Illodin

  • Vieras
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #118 : 29 Syyskuu, 2010, 20:25:37 »
No on sitten melko pahana ollut.

Oli pahana. Tosi pahana.  :D Tosin en kiellä lahjattomuuttanikaan.  ;D

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #119 : 03 Lokakuu, 2010, 21:30:43 »
Maadoittaminen kävikin suht helposti, porasin tuohon v2 tukiputkeen reiän oikealle kohdalle ja laitoin paikalleen. Huomasin, että vaakaevän päässä tukiputkien ruuvit on edellinen omistaja kiristänyt peräputkeen asti, muovin läpi siis. Tukiputken ruuvi siis rikkoi riittävästi peräputken pinnoitetta ja nyt yleismittarilla saa mitattua yhteyden perän ja rungon ruuvien välillä.

No, ei se kumminkaan vielä ratkaissut ihan täysin ongelmaa. Nyt kopterin nokka vaelsi ensimmäisellä akulla vasemmalle, mutta toisella akulla sekin tuntui vähenevän. Sää oli aikalailla tuulinen, mutta toisaalta sehän on hyvä, koska siinä näkee miten gyro toimii. Yritin gainia säädellä 70-80% välillä, mutta en kauheasti huomannut vaikutusta.

No, tutkimukset jatkuu ja tarpeen tullen viritykset (gyron piirilevy liimalla koteloon).
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #120 : 04 Lokakuu, 2010, 11:42:29 »
Ihan käsittämätöntä, kävin tuossa taas tuulisellä säällä lentämässä 2 akullista, akut samassa järjestyksessä kuin eilen.

Ensimmäinen akku meni taas säätäessä gainia ylös alas, eikä siitä sitten tullut juuri mitään muutosta. Akku loppui, toinen akku kiinni. BUM, perä pitää ku purkka tukassa. Miten on mahdollista, että akun vaihdolla tulee muutos ku yön ja päivän välillä???

Tarviiko toi gyro tosiaan yhden akun verran esileikkiä, että rupeaa lämpeemään ja toimimaan :D
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #121 : 04 Lokakuu, 2010, 11:44:42 »
kuuletko eroa nuppikierroksissa? jos toinen akku on vaikka niin loppu ettei tuu yhtä paljon kierroksia nuppiiin!?
se (voi) vaikuttaa kyllä peränkin käytökseen jos on säädöt muutenkin vähä hakusessa...
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #122 : 04 Lokakuu, 2010, 11:53:18 »
kuuletko eroa nuppikierroksissa? jos toinen akku on vaikka niin loppu ettei tuu yhtä paljon kierroksia nuppiiin!?
se (voi) vaikuttaa kyllä peränkin käytökseen jos on säädöt muutenkin vähä hakusessa...
No kyllä tolla jälkimmäisellä akulla ehkä kiertää vähän kovempaa ja sillä pystyn muutenkin lentämäänkin 2min pidempään.

Onneksi on 2kpl Turnigyn 2200mAh akkuja tilauksessa Hobbykingiltä. Tulis vaan tilauksen muut tuotteet varastoon, niin lähtisivät tulemaan sieltä tänneppäin. Onko muuten noissa Turnigyn akuissa Deans-liittimet vai jotkut muut?
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #123 : 04 Lokakuu, 2010, 12:16:06 »
Noissa 2200mAh turnigyn akuissa on aika paljon eroja. Itsellä on 4 ko. akkua. 2kpl 25-35C akkuja ja 2kpl 20-30C akkuja. Että jos hyvä tuuri käy niin saa hyviä akkuja, mutta jos huono niin akku on sitte vähän vaisumpi, mutta kaikilla toki lentää voi ;)
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #124 : 04 Lokakuu, 2010, 12:47:55 »
Noissa 2200mAh turnigyn akuissa on aika paljon eroja. Itsellä on 4 ko. akkua. 2kpl 25-35C akkuja ja 2kpl 20-30C akkuja. Että jos hyvä tuuri käy niin saa hyviä akkuja, mutta jos huono niin akku on sitte vähän vaisumpi, mutta kaikilla toki lentää voi ;)
Ok, mutta osaatko sanoa niistä akun liittimistä? Onko niissä Deans:it vai mitkä?
DX7
AlzRC Pro V2

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
17 Vastauksia
10970 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Syyskuu, 2007, 17:26:58
kirjoittanut Silli
15 Vastauksia
5795 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Joulukuu, 2011, 15:16:54
kirjoittanut 1m4s0_
39 Vastauksia
13502 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Maaliskuu, 2010, 01:29:25
kirjoittanut Timo Huhtamäki
5 Vastauksia
3352 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Marraskuu, 2011, 10:59:58
kirjoittanut Luigi Cravatto
18 Vastauksia
6508 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2014, 20:09:28
kirjoittanut TeroS