Kirjoittaja Aihe: Perä vaeltaa  (Luettu 57934 kertaa)

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #150 : 24 Lokakuu, 2010, 18:55:17 »
Kyttää vaikka käytettynä gy401 + 9257 yhdistelmä niin loppuu tuo tappeleminen  8)
Pystyy todellakin lennättämään talvella, mihin ne akut kyykkää?

Esim tilanne, jossa kopteri on leijutuksessa muutaman metrin korkeudella. Ottaa kaasua pois, kopteri lähtee alaspäin ja sitten, kun yritän pysäyttää alaspäin menevän liikkeen pään korkeudelle, niin huomasin kaasutikun olevan ihan ylhäällä. Eikä myöskään leijutuksesta mitenkään kovin räväkästi singahda taivaalle, kun iskee vasenta tikkua ylöspäin.

Siis tuntui kokoajan ihan siltä, että olisi akku olisi lopussa. Tuli jo heti alussa kutkuttava tunne, että olinko muistanut ladata niitä. Molemmilla akuilla kuitenkin sen ~4min leijuttelin.
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #151 : 24 Lokakuu, 2010, 18:58:50 »
HH-mode pitää, vaikka joitain satunnaisia pieniä pomppuja tekee, molempiin suuntiin.

Ostaakko uusi vähän laadukkaampi ja nopeampi peräservo, kuin tuo TowerPro? (esim. tuo doktor ärrän DS420)


Onkos se peräputki maadoitettu runkoon ja hihnassa silikonia? Staattinen sähkö aiheuttaa helposti perän nykimistä.

Servolla ei ole tekoa jos perä vaeltaa. Se on gyron heiniä.

Omaa kävin tänään kokeilemassa pitkästä aikaa ja ei vaeltanut havaittavasti, vaikka näin kylmää ei ole vielä nähnyt kalusto. En toki silmien edessä pitkää aikaa leijuttanut. Tuskin se nyt ihan absoluuttisen paikallaan jököttäisi koko akullista kuitenkaan. Päärattaasta meni pari hammasta jostakin kumman syystä. Toinen kerta jo tänä kesänä. Hammas nätisti poikki ilman muita oireita. Ne on niitä sinisiä A.L.Z merkkisiä, joita mm. hkparts myy.

Minulla on yksi Zippyn akku, joka ei tykkää yhtään kylmästä. Säilytän akkuja jääkaapissa ja Zippysta kyykkää jännite heti lennon alussa (lipohälytin vonkaisee). Piristyy kunhan vähän lämpenee ajossa.
« Viimeksi muokattu: 24 Lokakuu, 2010, 19:02:17 kirjoittanut B12 »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #152 : 24 Lokakuu, 2010, 19:06:37 »
Onkos se peräputki maadoitettu runkoon ja hihnassa silikonia? Staattinen sähkö aiheuttaa helposti perän nykimistä.

Servolla ei ole tekoa jos perä vaeltaa. Se on gyron heiniä.

Juu, maadoitettu on. Taisi olla ensimmäinen "modaus" mitä tein vaeltamisen estämiseksi. Tuommoista spray silikonia olen myös suihkinut hihnaan ajoittain.
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #153 : 24 Lokakuu, 2010, 19:08:24 »
Lähtisin sinuna ensimmäisenä tarkistelemaan vielä ne lapakulmat jos hitaasti vastaa kaasutikkuun, sitten nupin kierrokset.
Pidä "lämpimänä" esim taskussa enen lentoa, sitten koneeseen kiinni ja lentämään.. purkuvirta pitää akun lämpöisenä joten ei ne kyykkää.
Mikä moottori ja nopeudensäädin sulla oli, jos ne on väsyneitä.. tietenki jos ennen on toiminut oikein niin tuskin niissä on vikaa, voithan kokeila jonkun kaverin akulla jos auttaa.
Ensimmäistä kertaa nyt kuulen että suoraa jääkapista pistetään akut lennolle  ::)
Jääkaappi säilytyksen ymmärrän jos pidetään pitempiä aikoja käyttämättömänä(ei sillä että "uskoisin" sen pidentävän niiden elinikää) mutta en näe hyötyä moisesta jos paljon lennellään..

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #154 : 24 Lokakuu, 2010, 19:14:07 »
Lähtisin sinuna ensimmäisenä tarkistelemaan vielä ne lapakulmat jos hitaasti vastaa kaasutikkuun, sitten nupin kierrokset.
Pidä "lämpimänä" esim taskussa enen lentoa, sitten koneeseen kiinni ja lentämään.. purkuvirta pitää akun lämpöisenä joten ei ne kyykkää.

Akut tuntuivat tosi lämpöisiltä, kun otin ne pois lennon jälkeen (ja tiedän että niiden kuuluu lämmetä ;) ). Siis normaalia lämpöisemmiltä, mutta johtuu varmaan siitä että omat näpit olivat jäässä. Itsellä kävi ajatuksissa myös juuri tuo, että kyllähän tosiaan sen akun oman lämpenemisen pitäisi edes auttaa virranantokykyä.

Lapakulmamittari on tulossa HK:lta akkujen kanssa samassa tilauksessa. Tilausta odotellessa... :)

Edit: Taitaa olla viimeinen kerta kun tilaan HK:lta jotain BackOrder-tuotetta muiden tuotteiden kanssa.
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #155 : 24 Lokakuu, 2010, 19:16:38 »
Ei niiden kyllä saisi KUUUMUA, ehkä sille tunnettavasti lämpeneminen on vielä kohtuullista.. itselläkään ei 550 kopterissa akku lämpeä ollenkaan...
onko akut millä C-arvolla että onko pahasti alimitoitettu ja kuinka vanhoja että olisivat ikäloppuja

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #156 : 24 Lokakuu, 2010, 19:21:54 »
Ei niiden kyllä saisi KUUUMUA, ehkä sille tunnettavasti lämpeneminen on vielä kohtuullista.. itselläkään ei 550 kopterissa akku lämpeä ollenkaan...
onko akut millä C-arvolla että onko pahasti alimitoitettu ja kuinka vanhoja että olisivat ikäloppuja
No, akkujen historiasta ei mitään tietoa, voivat hyvinkin olla ihan elinkaarensa lopussa. 2 kappaletta siis BQY 3S 2600mAh 30C.

Edit: Ja täällä itseasiassa aikaisempaa keskustelua asiasta -> http://www.kopterit.net/index.php?topic=9513.msg88006#msg88006
« Viimeksi muokattu: 24 Lokakuu, 2010, 19:27:07 kirjoittanut Crys »
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #157 : 24 Lokakuu, 2010, 19:37:18 »
Ensimmäistä kertaa nyt kuulen että suoraa jääkapista pistetään akut lennolle  ::)
Jääkaappi säilytyksen ymmärrän jos pidetään pitempiä aikoja käyttämättömänä(ei sillä että "uskoisin" sen pidentävän niiden elinikää) mutta en näe hyötyä moisesta jos paljon lennellään..

No tuo pieni Electroluxin absorbtiokaappi nyt vain sattuu olemaan tuossa harrastehuoneen pöydän alla. Vaimo lunasti viidellä eurolla (ovh +200€) ajamattoman kaapin vanhainkodilta poistokuormasta. Siellä säilyttelen pattereita, akkuja, liimoja, lukitteita ym asennuskaljoja, mitkä tykkäävät viileästä. Akkuja en lämmittele sen enempää ennen lentoa. Pellolle on kilsan matka, joten eivät ehdi juurikaan lämmetä. Jostain lueskelin, että lipojen ihanteellinen säilytyslämpötila olisi nolla. Varsinkin täytenä ei saisi säilyttää huoneenlämmössä kuin muutaman päivän. Viileässä puhutaan jo viikoista.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #158 : 29 Lokakuu, 2010, 09:35:35 »
Väliaikatietona, sain hankittua käytettynä GY401 + S9257 kombon. Tulevat ensi viikolla, joten sitten lisää tarinaa tänne. Tai siis toivottavasti ei :D

Edit: Niin ja HK ilmoitti juuri äsken, että uudet akut lähtivät tulemaan :)
« Viimeksi muokattu: 29 Lokakuu, 2010, 09:37:55 kirjoittanut Crys »
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #159 : 29 Lokakuu, 2010, 18:31:38 »
Kaverilla ainakin GY401 on toiminut todella hienosti kopteri x:ssä. Perä pitää kokolailla moitteettomasti.

Itse olen justiinsa liimailemassa HK cyroa ryömimättömäksi viissatkua varten. tarra ylöspäin asennettuna piirilevy roikkuu vaahtokumityynyjen varassa, mikä on todella perseestä oleva rakenne. Pienellä tuotekehittelyllä saisi gyron valmistaja hiljaiseksi 80% gyron kanssa tuskailevista. Täysin värinättömässä kopussa toimii ilman modaustakin, mutta eipä taida sellaista olla vielä keksitty.

Omassa 450:ssa akut lämpenevät vähän yli kädenlämmön ajossa. Oiskohan 40 astetta aika lähellä.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Crys

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #160 : 03 Marraskuu, 2010, 21:06:41 »
No, tänään sain asenneltua uudet palikat kiinni ja kävin sade säästä huolimatta testaamassa (parkkihallissa). Kyllä on perä ongelmat tiessään, pitää kyllä ku tauti tuo gyro vaikka heilutin vasenta tikkua ylösalas. Akut oli samat vanhat mitä käytin tuon HK:n gyronkin kanssa ja ne toimivat moitteetta aiemmista epäilyksistä huolimatta. Pääsin myös säätämään cyclic trimmejä kohdalleen, kun ei tarvinnut vahtia kokoajan perää.

Eli kiteytettynä oma tarinani. Alustana HK450v2 + HK GY401b + noname D9257 ja TowerPro SG-5010. Perä vaelsi tuon D9257 kopioservon kanssa hieman, servo kärähti, jonka jälkeen tilalle tuli väliaikaisesti tuo TowerPro. Sen kanssakaan en saanut perän vaeltamista pois.

Ongelmia yritettiin ratkoa peräputken maadoittamisella, rate-moden säädöllä, delay/gain-komboilla, gyron modaamisella ja gyron kiinnityksen muuttamisella (foam+metallilevy+foam). Millään näistä ei vaeltaminen poistunut. Selvittämättä jäi lämpötilan vaikutus, sekä perän toiminta laadukkaammalla ja nopeammalla peräservolla.

Ensimmäisen leijuttelun pohjalta on muotoutunut ajatus mitä olisin hankkinut toisin kopteriharrastusta aloittaessani ~3kk sitten. Kaikki varaosiin uponneet rahat olisin voinut käyttää kunnon gyroon, koska varaosia ei itsellä ole mennyt vielä juuri yhtään. Tuntuu, että jos panostaa toimivaan gyroon ja peräservoon, voi niiden ympärille rakentaa vaikka minkälaisen vispilän.

Mut joo, myönnän että olisi pitänyt taipua jo aikaisemmin, niin olisi säästytty paljolta pään raapimiselta. Ja todella toivon, että tuo oma HK gyroni oli joku maanantaikappale, jottei kopterointi yleisesti olisi niin kallista.
DX7
AlzRC Pro V2

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #161 : 03 Marraskuu, 2010, 21:48:37 »
No, tänään sain asenneltua uudet palikat kiinni ja kävin sade säästä huolimatta testaamassa (parkkihallissa). Kyllä on perä ongelmat tiessään, pitää kyllä ku tauti tuo gyro vaikka heilutin vasenta tikkua ylösalas. Akut oli samat vanhat mitä käytin tuon HK:n gyronkin kanssa ja ne toimivat moitteetta aiemmista epäilyksistä huolimatta. Pääsin myös säätämään cyclic trimmejä kohdalleen, kun ei tarvinnut vahtia kokoajan perää.

Eli kiteytettynä oma tarinani. Alustana HK450v2 + HK GY401b + noname D9257 ja TowerPro SG-5010. Perä vaelsi tuon D9257 kopioservon kanssa hieman, servo kärähti, jonka jälkeen tilalle tuli väliaikaisesti tuo TowerPro. Sen kanssakaan en saanut perän vaeltamista pois.

Ongelmia yritettiin ratkoa peräputken maadoittamisella, rate-moden säädöllä, delay/gain-komboilla, gyron modaamisella ja gyron kiinnityksen muuttamisella (foam+metallilevy+foam). Millään näistä ei vaeltaminen poistunut. Selvittämättä jäi lämpötilan vaikutus, sekä perän toiminta laadukkaammalla ja nopeammalla peräservolla.

Ensimmäisen leijuttelun pohjalta on muotoutunut ajatus mitä olisin hankkinut toisin kopteriharrastusta aloittaessani ~3kk sitten. Kaikki varaosiin uponneet rahat olisin voinut käyttää kunnon gyroon, koska varaosia ei itsellä ole mennyt vielä juuri yhtään. Tuntuu, että jos panostaa toimivaan gyroon ja peräservoon, voi niiden ympärille rakentaa vaikka minkälaisen vispilän.

Mut joo, myönnän että olisi pitänyt taipua jo aikaisemmin, niin olisi säästytty paljolta pään raapimiselta. Ja todella toivon, että tuo oma HK gyroni oli joku maanantaikappale, jottei kopterointi yleisesti olisi niin kallista.

tämä pitäisi kehystää ja laittaa johonki foorumin ilmotustaululle vaanimaan alottelevia ja kalustoaan hankkivia kopteristeja! :D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

JCA

  • Vieras
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #162 : 03 Marraskuu, 2010, 23:48:04 »
No vähintäänkin :D
Gyro se vaan on aika oleellinen asia noissa koptereissa, ja se että servot toimii/keskittää kunnolla.

Poissa Kumppis

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #197, SIL, Ämmässuo
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #163 : 17 Huhtikuu, 2014, 17:01:14 »
Terve,

Osaisko joku selventää miten gyron HH moodin tulisi toimia. Säädellessäni 200 kokoluokan kopuun 3GX mrs:ä huomasin että HH moodi (kytkin ON asennossa NORM/IDLE modessa) tulee päälle vasta kun laittaa Idlen päälle. Normi modessa perä pyörii pääroottorin pyörimissuuntaa vastaan.
Kuinka tuo pyöriminen kompensoidaan normimodessa.
450 kopussa tuota pyörimistä ei ole...
SAB Goblin 630 - VBAR blueline
Trex 450 PLUS DFC 6S - SK540
TechOne Neptune EDF 3S
ZMR 250 quad 3S - CC3D
Futaba T14SG

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #164 : 17 Huhtikuu, 2014, 17:17:59 »
Tuo on vaan niin jännä kun porukka haluaa aina noiden hk:n tai muiden vastaavien kanssa ostaa sen hyvän ja halvan. Harva vaan on saanut niitä sopimaan samaan kopteriin yhtä aikaa, toinen on aina laatikossa ja yleensä se halpa jää laatikkoon.

Vielä hämmästyttävämpää hommasta tekee kun huippuluokan käytettyjä perälle tarkoitettuja gyroja lähtee käytettynä melkein samaan hintaan kuin noita kiinalaisia kopion kopioita. Porukka ostaa jo niin paljon fbl-gyroja että niitä on lähes jatkuvasti tarjolla pilkkahintaan.

Kaikkein vekkuleintahan hommassa on juuri se kalliiksi tuleva säästö, keskimäärin yhden torpin hinnalla olis jo saanut sen kunnon gyron. Torpin jälkeen vaan pitää ostaa ne varaosat ja sitten vielä se gyro.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kumppis

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #197, SIL, Ämmässuo
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #165 : 17 Huhtikuu, 2014, 17:29:16 »
Kiitos nopeasta vastauksesta ;o)
SAB Goblin 630 - VBAR blueline
Trex 450 PLUS DFC 6S - SK540
TechOne Neptune EDF 3S
ZMR 250 quad 3S - CC3D
Futaba T14SG

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #166 : 17 Huhtikuu, 2014, 17:56:57 »
Kiitos nopeasta vastauksesta ;o)
Sorry, enpä huomannut että tuo mihin vastasin oli jo ikäloppu juttu. Anyway, pitää se edelleen paikkansa.

En nyt ole ihan varma mitä tuo kysymys tarkoittaa. Ymmärsin että se lähtee sulla kopteri pyörimään siis myötäpäivään ja vasta kun vaihdat Idlelle, se rauhoittuu.

Jos ollenkaan käsitän mitä nyt tapahtuu niin sulla on liian pieni gaini normimodessa. Sinällään on hyvä että gyron gaini muuttuu lentotilna mukaan, sehän tarkoittaa että kumpaankin (montako lentotilaa sulla on) on aina sopiva gaini.

Periaatteessa se kompensoidaan niin että perälavat on oikeassa vedossa kun tikku on keskellä, onko sulla noin. Kuulostais että vetoa on liikaa ja se pyörii sen vuoksi. Tosin tuota rate-modea ei kannata käyttää.

En tunne tuota gyroa, ainoastaan näitä muita allun perägyroja eli menee arvailun puolelle miten se käyttäytyy milläkin gainilla.

Kuitenkin, ei sen noin kuulu toimia kun säädöt on oikein. Myös rate-tilassa voi lentää.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kumppis

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #197, SIL, Ämmässuo
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #167 : 17 Huhtikuu, 2014, 18:37:28 »
Moi,
Ok. Mitäs eroa rate modessa on hh/avcs modeen?
SAB Goblin 630 - VBAR blueline
Trex 450 PLUS DFC 6S - SK540
TechOne Neptune EDF 3S
ZMR 250 quad 3S - CC3D
Futaba T14SG

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #168 : 17 Huhtikuu, 2014, 19:14:25 »
Oiskohan tuossa jotain häikkää radion, eikä gyron asetuksissa?

Sent from Tapatalk
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Kumppis

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #197, SIL, Ämmässuo
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #169 : 17 Huhtikuu, 2014, 19:29:56 »
Joo. Gyro sens settings > mix = ON, niin lähti toimii normi modessaki!
SAB Goblin 630 - VBAR blueline
Trex 450 PLUS DFC 6S - SK540
TechOne Neptune EDF 3S
ZMR 250 quad 3S - CC3D
Futaba T14SG

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #170 : 17 Huhtikuu, 2014, 20:57:07 »
Moi,
Ok. Mitäs eroa rate modessa on hh/avcs modeen?
Selventäkääs nyt joku tuota, mulla on joku käsitys mutta en osaa sitä oikein järkevästi selittää, en ainakaan niin että siitä olisi jolle kulle apua. Jossain joku sitä selitti aika hyvin, mutta en nyt muista yhtään että missä.

Jotenkin kuitenkin tuo ero liittyy perän korjaukseen ja tuulessa sen vaikutus näkyy. Se korjaa rate modessakin, mutta hieman eri tavalla kuin HH-tilassa.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #171 : 17 Huhtikuu, 2014, 23:04:31 »
Molemmissa moodeissa korjaus on nopeita muutoksia vasten samanlaista. Teet pitch pumppia niin perä pysyy paikallaan jne. Mutta sitte jos ajat eteenpäin niin rate moodissa perä kääntyy aina itsekseen suoraa taakse, hh moodissa se pysyy siinä asennossa mhin sen olet jättänyt. Peruuttaminen voi olla ihan pirun vaikeaa rate moodissa, hh moodissa menee ihan ittekseen kun ei tarvi pelätä että perä lörpsähtäis taakse. Samoten taivaslentoa voi periaatteessa tehdä rate gyrolla eteenpäin ajamalla ihan rudderiin koskematta, hh gyrolla ei mitenkään.

Taitaa nuo rate gyrot olla kuitenkin vähä entisaikojen tankokoptereitten vehkeitä. Sillon kopterit oli muutenkin semmosia ettei ne pysynyt venkoamatta kovin pitkään samassa asennossa niinkuin nykyään. Ennen ei vaan osattu tehdä niin herkkiä gyrosensoreita että ne olis kelvannut head-holding tilaan ilman että perä olis lähteny jonkin ajan päästä driftaamaan johonki suuntaan itsekseen. Nykyään on gyrot piitä ja kopterimiehet puuta tai mitälie ovatkaan, ei ne pärjää enää muilla kuin hh gyroilla :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #172 : 17 Huhtikuu, 2014, 23:07:32 »
Otetaan kuvitteellinen esimerkki että nostat kopterin ensin leijuntaan perä itseäsi kohti. Siinä kun se nätisti leijuu, niin tökkäät peräputkesta sivulle niin että kopteri kääntyy 90 astetta. Sitten eroihin:

Rate-moodi: Tässä estetään vain kopterin pyöriminen. Kun tökkäyksen jälkeen kopteri on kääntynyt 90 astetta, se ei pyöri enää. Eli gyro on tyytyväinen ja leijuttelu jatkuu sivuttain.
(Ohjaimen tikusta ohjataan ikään kuin peräsintä.)

HH/AVCS: Heading hold. Eli pidetään "kompassisuunta" niin kuin sotapeleissäkin termiä käytetään. Moodissa pidetään suuntima samana, ja tökkäyksen jälkeen kopteri kääntyy takaisin alkuperäiseen asentoonsa, koska sivuttain "heading" suunta on muuttunut. Eli pidetään ikäänkuin kompassisuunta vakiona, ja leijuttelu jatkuu edelleen perä itseä kohti.
(Ohjaimen tikulla käännetään ikään kuin kompassineulaa, ja gyro sitten kääntää kopterin sen suuntaiseksi ja pitää sen siinä.)
« Viimeksi muokattu: 17 Huhtikuu, 2014, 23:10:56 kirjoittanut 3J »
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

Poissa Kumppis

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #197, SIL, Ämmässuo
Vs: Perä vaeltaa
« Vastaus #173 : 18 Huhtikuu, 2014, 09:15:14 »
Toi on selkee. Kiitos.
SAB Goblin 630 - VBAR blueline
Trex 450 PLUS DFC 6S - SK540
TechOne Neptune EDF 3S
ZMR 250 quad 3S - CC3D
Futaba T14SG

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
17 Vastauksia
10970 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Syyskuu, 2007, 17:26:58
kirjoittanut Silli
15 Vastauksia
5795 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Joulukuu, 2011, 15:16:54
kirjoittanut 1m4s0_
39 Vastauksia
13502 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Maaliskuu, 2010, 01:29:25
kirjoittanut Timo Huhtamäki
5 Vastauksia
3352 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Marraskuu, 2011, 10:59:58
kirjoittanut Luigi Cravatto
18 Vastauksia
6508 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2014, 20:09:28
kirjoittanut TeroS