Vähän ollut harrasterintamalla hiljaista mutta aina muutamia lentoja päässyt kokeilemaan. Hexalla nyt jotain kolmekymmentä lentoa takana. Lentoaika kameran ja telineen kanssa 3S/4Ah akulla on asettunut vaatimattomaan kuuden minuutin pintaan. Keskimäärin virrat pyörii 29-32A välillä. Onhan tuo lentoaika vähän lyhyt mutta kun 3S akkuja on puolen tusinaa ja ajatuksissa siirtyä 6S tulevaisuudessa kunhan saan laturit ajan tasalle niin antaa asian olla näin. Ja tämä homma on enemmän tämmöstä virittelyä luonteeltaan niin ei tuo niin haittaa.
Mukava oli että saksalaisten gimbaalin käyttöliittymä oli freesautunut kovasti. Telineessä moottoreina uudelleen käämityt KDA20-22 joissa 70 kierrosta 0,10mm lankaa. Vääntöä noissa on tuolle vanhalle Canonin 200g pokkarille aika nirkosesti mutta kunhan jostain saan aihiot kokoluokassa 40mm niin sitten päivitetään. Voi tosin olla että joutuu tilaamaan valmiit moottorit
Teline painaa kameroineen aika tarkkaan 400g ja tähän runkokiinnikkeet (nippareita ja läpivientikumeja
) päälle. Koko rotiskon painoa en ole punninnut mutta painavahko tuo minun makuun on. Pitää talven mittaan katsoa saako asialle tehtyä jotain.
Stabilointi sinällään tuntuu kyllä toimivan tosin en tuota ole lähtenyt hieromaan kun moottorit menee vaihtoon jossain vaiheessa kumminkin. Vapinaa ja tärinää tuossa vielä on kun lopullinen runkokiinnitys vielä suunnittelussa. Lähinnä tässä kiinnostaa saako MKn PointOfInterest -toimintoa pelaamaan erillisen vakautuksen kanssa. Periaatteessa kameran tiltti pitäisi toimia kunhan laittaa gainin nollaan MKn kamerastabiloinnista mutta se selviää toivottavasti seuraavan viikon aikana.
Liitteinä kuvia MKGPXToolin loggauksista. Tässähän on siis NCllä muistikortti jolle tulee lentodatalogi sekä GoogleMaps yhteensopiva GPS-logi. Lentodata tallentuu lisäksi PClle. Uudessa KopterToolsissa on virtuaali-FTP -toiminto jonka avulla saa datat ulos ilman että korttia tarvitsee käyttää lukijassa. Samoin MKGPSToolissa on mahdollisuus imeä data suoraan KopterToolista. Tosin kun data siirtyy bluetooth-linkin kautta aikaa menee varsinkin pitempien lentojen siirrossa melko paljon. Lentodatan saa upotettua virtuaali-OSDn avulla lentovideoon. Viimeisen käytön jälkeen tuohon toimintoon oli tullut synkkanäppäimet jolla videon ja OSDn saa ajoitettua. Oheisessa videossa ei vielä synkka oikeen ole kohillaan mutta pitänee tuota vielä harjoitella. Lentodatoista saa sitten eroteltua virrat, jännitteet jne omiksi graafeiksi samoin kuin tikkujen liikkeet jne. Lisäksi koko datan saa exportattua CSVnä Exceliin. Omasta mielestä erityisen kätevä on tuo FlagStatus jossa näkee koko lennon tapahtumat yhdellä vilkaisulla.
Ruutukaappauksella tehty video tuosta virtuaali-OSDstä. Laatu ei päätä huimaa mutta kun ei täällä maalla saa lähtevää dataa kuin megan verran niin pitää tyytyä tämmöseen. Ylävasemmalla tikkujen liike, alavasen GPS-reitti, yläoikea virta ja jännite ja alaoikea virtuaali-OSD jossa siis yhdistetty lentovideo ja data. Videosta leikattu pois tuosta kolmioreitistä ensimmäisen reittipisteen jälkeinen osa ja siirrytty lennon loppuosalle jossa testataan CareFree (eli "virtuaalikeula" koko ajan "eteenpäin") toimintaa. Ruutukaappaaja ei saa framerateksi kuin 4-6fps joten jälki sen mukaista. Olisiko kellään vinkkiä hyvästä softasta tähän hommaan?