CYE Solid G Heading Hold Gyro
Syksyllä 2007 julkaistu Solid G on ko. firman ehkä odotetuin uutuus ja samalla uusi aluevaltaus lapojen, muskelipiippujen ja GOVien lisäksi.
Uutuuden lanseeraus ei kuitenkaan mennyt aivan odotusten mukaan, vaan tuotannon loppuvaiheessa tapahtuneen painokytkentälevyjen huonon puhdistuksen takia kaikki siihen mennessä valmistetut gyrot saivat takaisinkutsun puhdistukseen, mikä ainakin allekirjoittaneen tapauksessa oli vaihto ja otti aikaa kolmisen viikkoa.
Nyt pitäisi kuitenkin olla kopterissa huippulaadukas sydämentykytyksiä aiheuttavaan 3D- ja sekä tarkkuuslentoon pystyvä gyro, missä on korostettu huipputarkan pidon lisäksi piruettiominaisuuksia ja jonka kanssa voi käyttää mitä tahansa peräservoa standardi servosta uusiin 760usec:n servoihin. Lisäksi gyro on erittäin helppo ottaa käyttöön, vaikka aluksi saattaa valikkojen lukumäärä hämätä.
Gyro koostuu anturi- ja vahvistin yksiköstä, sekä lisävarusteena hankittavasta G-view –ohjelmointinäytöstä, mitä voi käyttää myös CYE:n GOVin kanssa. G-view ei ole pakollinen, mutta sen avulla käyttöönotto ja ohjelmointi on helpompaa kuin vahvistimen ledin vilkkumisen avulla – suosittelen.
Tätä kirjoitettaessa T-Rex 600N on lentänyt ko. gyrolla kuusi lentoa. Gyro toimii hyvin ja tuntuu käytössä erinomaiselta.
Valikoissa liikutaan vahvistimen ’P’-, ’L’- ja ’H’-nappeja painelemalla.
Perusvalikoita on viisi:
A. Setup Menu
B. Heli Type
C. Pirouette Menu
D. Response Menu
E. Gain menu
Palaan näihin myöhemmin.
Step By Step ohje
1. Asenna gyro käyttäen joko mukana toimitettua teippiä, tai laadukasta kaksipuoleista servoteippiä. Valmistaja suosittelee KAHTA kerrosta teippiä, rungon värinöiden eristämiseksi sekä vielä mukana tulevaa Velcro-tarraa, kiinnityksen varmistamiseksi
2. Asenna vahvistin yksikkö kopterin runkoon, siten että voit liittää ja irroittaa G-view –yksikön siihen tarvittaessa. sekä pystyt painelemaan vahvistimen ’etuseinän’ valintapainikkeita. Älä sido tai vedä anturin kaapelia yhdensuuntaisesti pitkiä matkoja esim. suuria virtoja ottavien nuppiservojohtojen kanssa!
3. Hyvin säädetty polttomoottori ja värinätön runko helpottavat gyron toimintaa. Huonosti käyvä moottori huonontaa suorituskykyä.
4. Säädä perän subtrimmi radiosta nollaan. Valmistaja suosittelee rudder-kanavan end-pointeiksi > 100%, laita siis vaikka 110% liikealuetta molempiin suuntiin. Tarkista että perän normaali trimmi on nollassa, myös jatkossa. HH- gyroa ei saa säätää trimmillä. Revo miksaus- toiminto tulee kääntää pois päältä (INH).
5. Kytke vahvistimen johdot vastaanottimeen siten että sinisellä merkitty johto menee AUX-kanavaan ja toinen Rudder-kanavaan. JR:n ja Futaban radioissa rudder kanava on 4 ja AUX-kanava 5 (Gear) tai 7 (Aux2).
6. Kytke peräservo vahvistimen C-liittimeen ja gyron sersori vahvistimen D-liittimeen. Nyt kaikki johdot on kytketty ja sähköinen (ja mekaaninen) käyttöönotto voi alkaa.
7. Kytke G-view vahvistin yksikköön ja laita lähettimeen ja kopteriin virrat päälle.
8. Paina ja pidä painettuna vahvistimen ’P’-nappia 6 sekuntia. G-viewin näyttöön tulee ”Setup Menu”. Olet nyt ensimmäisessä menussa, missä valitaan käytettävän servon tyyppi, säädetään servon neutraaliasento eli keskikohta, valitaan gyron toimintasuunta, säädetään liikealueen oikea- ja vasen raja sekä nähdään radion gainin arvo.
8.1. Servotyypin valinta selataan valikkoa ’L’ tai ’H’ napeilla ja valitaan haluttu servotyyppi ’P’ napilla. Servotyypit: – F9253/JR8900 - JR 8700G – Standard – Fut 9251/56 - , jos omaa servoa ei löydy, niin kannattaa valita esim. JR 8700G tai standart. Siirrytään siis eteenpäin valitsemalla haluttu servo ’P’ napilla.
8.2. Peräservo keskittyy ja näyttöön tulee ”TR Neutral”, sekä esim. 1505usec, mikä on neutraalipulssin pituus tavallisella servolla. Servojen tavallinen alue on siis 1100usec-1500usec-1900 usec. Ruuvaa nyt servon servopyörä irti ja laita se sellaisen asentoon, jossa perän työntötangon kulma on lähimpänä 90 astetta servopyörään nähden. Nyt pitää myös säätää joko työntötangolla tai servoa peräputkessa liikuttaen niin, että perässä on kulmia noin 3-5 astetta riippuen kopterista. Kun olet keskittänyt kaikki mekaanisesti paina ’P’.
8.3. Gyro Directn, gyron toimintasuunta vaihtoehdot: - normal – reverse – valitse se, jolla gyro korjaa oikeaan suuntaan paina ’P’
8.4. Peräservo ajaa oikealle rajalle ”Right Limit” ja näyttää esim. 1831usec, nyt voit hakea oikean rajan lähettimen sauvalla, siten, että ei spindaa, kun on kohdallaan, niin paina ’P’.
8.5. Peräservo ajaa vasemmalle rajalle ”Left Limit” ja näyttää esim. 1107usec, nyt voit hakea vasemman rajan lähettimen sauvalla, siten, että ei spindaa, kun on kohdallaan, niin paina ’P’. Huomaa, että näihin rajoihin vaikuttaa luonnollisesti se kuinka kaukana linkkipallo on servon keskustasta tai perän linkkien säätö.
8.6. Gain – näytetään radion AUX-kanavalla ohjattu GAIN, jos AUX kanavaa ei käytettäisi, niin gainin voisi säätää tästä. Paina ’P’ ja näyttö hyppää kohtaan taas kohtaan 8.1. nyt on perusasiat tehty! Seuraavaan valikkoon siirrytään painamalla ’P’ nappia taas kuusi sekuntia
9. Heli Type –valikossa valitaan Heli joka on mahdollisimman lähellä omaa, jos omaa kopua ei löydy, niin kannattaa valita vaikka Raptor 50 ja muokata sitten parametrejä käsin, jos tarvitsee. Heli Type -valinta ottaa siis käyttöön kaikki Pirouette- Response ja Gain-valikoiden parametrit, jotka on säädetty ko. helityypille mahdollisimman hyvin. Vaihtoehdot: - Trex 600N – Raptor 50 – Synergy – Stratus – EVO 50 – Vibe – Trex 600E – selaus siis ’L’- tai ’H’-napeilla ja valinta ’P’-napilla. Valinta tallentaa parametrit, minkä jälkeen pitää ottaa virrat pois ja päälle takaisin, eli tehdä ns. hardisresetti.
HOMMA VALMIS! Yleensä tämä riittää ja kopu on valmis ilmaan, perä pitää ja toimii. Mutta tarkempaa säätöä varten on vielä kolme valikollista parametrejä, joilla voi hienovirittää gyron toimintaa tai pahimmassa tapauksessa sotkea sen kokonaan.
Jatkoa seuraa kun taas aikaa löytyy… puuttuu siis enää Pirouette Menu, Response Menu ja Gain menu kaikkine alakohtineen.
- Jari