Kirjoittaja Aihe: Proto: kenttägeneraattori  (Luettu 9186 kertaa)

Poissa EskyPe

  • Tavallinen torppari
  • ***
Proto: kenttägeneraattori
« : 01 Huhtikuu, 2010, 18:01:40 »
Tosta olis tarkoitus tehdä virtalähde kentän laidalle. Ehkä vielä vaatii hieman siloittelua, mutta sähköä se pukkaa ihan jees :)

FPV-DJI Phantom
Futaba T8J

Poissa vps

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • vee @ RC Universe
Vs: Proto: kenttägeneraattori
« Vastaus #1 : 01 Huhtikuu, 2010, 21:40:02 »
Komeeta!

Oletko skoopannut kuinka likaista ulostuleva sähkö on? Onko siellä muuta suodatusta kuin tuo akku?

-V
Kopteri on aina oikeinpäin!

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Proto: kenttägeneraattori
« Vastaus #2 : 01 Huhtikuu, 2010, 21:49:29 »
Paljoko tuolta saa tyhjäkäynnillä ulos virtasta?
Aika ulina jos pitää suuremmilla kierroksilla kierrättää että saa ampeereita tarpeeksi ulos, hyvä idea... mitä minimotolle muuten kävi ?  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa EskyPe

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Proto: kenttägeneraattori
« Vastaus #3 : 01 Huhtikuu, 2010, 22:10:27 »
Tuskin tuota skoopata tarvii, vermeethän on ihan samat kuin autossa ts. tuskin rippeli on ongelma. Muutama ampeeri tulee jo tuossa tyhjäkäynnin tienoolla, tarkemmin en ole ehtinyt mittaamaan. Myöskin kokeet kovan kuorman alla on tekemättä, mutta yllättävän hyvin pikkukone jaksaa noinkin mennä. Teoreettisesti tuosta lähtee 45 ampeeria 12v jännitteellä. Tarkoitus on paketoida systeemi helposti kannettavaksi (tuo pilli vaihtuu hiukan konservatiivisempaan :)) ja laittaa arduino servon kanssa ohjaamaan kaasuluistia. Saas nähä, mutta ensikokeilu oli posetiivinen.
FPV-DJI Phantom
Futaba T8J

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Proto: kenttägeneraattori
« Vastaus #4 : 02 Huhtikuu, 2010, 11:17:13 »
Helpommalla olis päässyt tekemällä tuon ruohonleikkurista ja autonlaturista. Leikkuu terät vaan pois, sen terän keskiosan joutuu jättämään vauhtipöyräksi. Käyttävät tollasia virityksiä mökeillä joissa ei sähköä muuten kuin aurinkopaneli. Sillä saa akut nopeesti ladattuu. Netistä löytyy juttua myös suomenkielisiltä foorumeilta.

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Proto: kenttägeneraattori
« Vastaus #5 : 02 Huhtikuu, 2010, 11:27:40 »
Helpommalla olis päässyt tekemällä tuon ruohonleikkurista ja autonlaturista. Leikkuu terät vaan pois, sen terän keskiosan joutuu jättämään vauhtipöyräksi. Käyttävät tollasia virityksiä mökeillä joissa ei sähköä muuten kuin aurinkopaneli. Sillä saa akut nopeesti ladattuu. Netistä löytyy juttua myös suomenkielisiltä foorumeilta.

Ja miksei ne akut voisi latautua ruohonleikkuriin tehdyssä telineessä samalla, kun leikkaa lennätyspaikan nurmikkoa?  ::)

Kävi mielessä sekin, että paljonkohan tuo "sähkötouhu" tulee oikeasti maksamaan, eikö olisi parempi siirtyä polttomoottorikopteriin suosiolla, jos joka tapauksessa kopterin käyttämä energia tehdään polttoainetta polttamalla (hyötysuhteet tuskin parhaimmasta päästä)? No, joo akut toki kotona täyteen ja kentällä vain välttämättömät latauksen sään salliessa...
« Viimeksi muokattu: 02 Huhtikuu, 2010, 11:34:35 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Proto: kenttägeneraattori
« Vastaus #6 : 02 Huhtikuu, 2010, 12:33:33 »
Kävi mielessä sekin, että paljonkohan tuo "sähkötouhu" tulee oikeasti maksamaan, eikö olisi parempi siirtyä polttomoottorikopteriin suosiolla, jos joka tapauksessa kopterin käyttämä energia tehdään polttoainetta polttamalla (hyötysuhteet tuskin parhaimmasta päästä)? No, joo akut toki kotona täyteen ja kentällä vain välttämättömät latauksen sään salliessa...
Sitäkin voisi laskeskella, paljonko kustantaisi ostaa erillinen riittävän kokoinen ajoneuvon akku ja latailla sitä aina kotona yön yli täyteen. Huoltovapaa 12V 60Ah akku kustantaa ~60e ja siitä lataa vaikkapa 3000mAh 6S -pakan kymmenisen kertaa. Satkulla saa 110Ah akun, josta latauksia voi repiä parisenkymmentä. Noin karkeasti, jos ei aivan tyhjäksi mitään akkua päästä. En tiedä voiko esimerkiksi noita Bilteman huoltovapaita akkuja ladata sisätiloissa (?), mutta ulkovarastossa ainakin.

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Proto: kenttägeneraattori
« Vastaus #7 : 02 Huhtikuu, 2010, 12:42:21 »
Kävi mielessä sekin, että paljonkohan tuo "sähkötouhu" tulee oikeasti maksamaan, eikö olisi parempi siirtyä polttomoottorikopteriin suosiolla, jos joka tapauksessa kopterin käyttämä energia tehdään polttoainetta polttamalla (hyötysuhteet tuskin parhaimmasta päästä)? No, joo akut toki kotona täyteen ja kentällä vain välttämättömät latauksen sään salliessa...
Sitäkin voisi laskeskella, paljonko kustantaisi ostaa erillinen riittävän kokoinen ajoneuvon akku ja latailla sitä aina kotona yön yli täyteen. Huoltovapaa 12V 60Ah akku kustantaa ~60e ja siitä lataa vaikkapa 3000mAh 6S -pakan kymmenisen kertaa. Satkulla saa 110Ah akun, josta latauksia voi repiä parisenkymmentä. Noin karkeasti, jos ei aivan tyhjäksi mitään akkua päästä. En tiedä voiko esimerkiksi noita Bilteman huoltovapaita akkuja ladata sisätiloissa (?), mutta ulkovarastossa ainakin.

Eiköhän noita autonakkuja voi latailla ihan hyvin sisätiloissakin, kunhan on hyvin tuuletettu paikka, kuten vessan nurkka tai muu sellainen. Aikanaan jotain lennokkistartteriakkua latailin vessannurkassa. Akusta kuplivat kaasut menee kumminkin samasta rööristä ulos, kuin vessankäyttäjien omat kaasut. Jos vessassa on pahoja hajuhaittoja, ei kannata mennä tulitikuilla leikkimään.
« Viimeksi muokattu: 02 Huhtikuu, 2010, 12:45:54 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Proto: kenttägeneraattori
« Vastaus #8 : 02 Huhtikuu, 2010, 13:10:03 »
Kävi mielessä sekin, että paljonkohan tuo "sähkötouhu" tulee oikeasti maksamaan, eikö olisi parempi siirtyä polttomoottorikopteriin suosiolla, jos joka tapauksessa kopterin käyttämä energia tehdään polttoainetta polttamalla (hyötysuhteet tuskin parhaimmasta päästä)? No, joo akut toki kotona täyteen ja kentällä vain välttämättömät latauksen sään salliessa...
Sitäkin voisi laskeskella, paljonko kustantaisi ostaa erillinen riittävän kokoinen ajoneuvon akku ja latailla sitä aina kotona yön yli täyteen. Huoltovapaa 12V 60Ah akku kustantaa ~60e ja siitä lataa vaikkapa 3000mAh 6S -pakan kymmenisen kertaa. Satkulla saa 110Ah akun, josta latauksia voi repiä parisenkymmentä. Noin karkeasti, jos ei aivan tyhjäksi mitään akkua päästä. En tiedä voiko esimerkiksi noita Bilteman huoltovapaita akkuja ladata sisätiloissa (?), mutta ulkovarastossa ainakin.

Eiköhän noita autonakkuja voi latailla ihan hyvin sisätiloissakin, kunhan on hyvin tuuletettu paikka, kuten vessan nurkka tai muu sellainen. Aikanaan jotain lennokkistartteriakkua latailin vessannurkassa. Akusta kuplivat kaasut menee kumminkin samasta rööristä ulos, kuin vessankäyttäjien omat kaasut. Jos vessassa on pahoja hajuhaittoja, ei kannata mennä tulitikuilla leikkimään.

olikos se nyt vetyä jota tulee noista avoimista lyijyakuista kun latailee ja olisko ollu vielä niin että on ilmaa raskaampaa jolloin kertyy esim lattiakaivon hajulukkoihin ja saattaa olla siellä pitkäänkin... (nyt on kyllä niin mutu että korjatkaa jos muistin ihan perustavasti väärin)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Proto: kenttägeneraattori
« Vastaus #9 : 02 Huhtikuu, 2010, 13:28:09 »
olikos se nyt vetyä jota tulee noista avoimista lyijyakuista kun latailee ja olisko ollu vielä niin että on ilmaa raskaampaa jolloin kertyy esim lattiakaivon hajulukkoihin ja saattaa olla siellä pitkäänkin... (nyt on kyllä niin mutu että korjatkaa jos muistin ihan perustavasti väärin)
Vetyä ja happea, jotka tykkäävät reagoida aika ärhäkkäästi keskenään lopputuloksena vettä. Vedyn tiheys tosin on hyvin pieni: sitä käytettiin ennen kaasupalloissa helium sijasta kuten myös ilmalaivoissa.

Poissa TAlho

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Proto: kenttägeneraattori
« Vastaus #10 : 02 Huhtikuu, 2010, 15:01:38 »
Kävi mielessä sekin, että paljonkohan tuo "sähkötouhu" tulee oikeasti maksamaan, eikö olisi parempi siirtyä polttomoottorikopteriin suosiolla, jos joka tapauksessa kopterin käyttämä energia tehdään polttoainetta polttamalla (hyötysuhteet tuskin parhaimmasta päästä)? No, joo akut toki kotona täyteen ja kentällä vain välttämättömät latauksen sään salliessa...
Sitäkin voisi laskeskella, paljonko kustantaisi ostaa erillinen riittävän kokoinen ajoneuvon akku ja latailla sitä aina kotona yön yli täyteen. Huoltovapaa 12V 60Ah akku kustantaa ~60e ja siitä lataa vaikkapa 3000mAh 6S -pakan kymmenisen kertaa. Satkulla saa 110Ah akun, josta latauksia voi repiä parisenkymmentä. Noin karkeasti, jos ei aivan tyhjäksi mitään akkua päästä. En tiedä voiko esimerkiksi noita Bilteman huoltovapaita akkuja ladata sisätiloissa (?), mutta ulkovarastossa ainakin.

Täytyy olla erikoisen hyvä hyötysuhde laturissa jos meinaa noin monta akkua saada ladattu noista esimerkki akuista.
12v*60Ah=720W   10*22,2v*2.4Ah=533W (6s pakat purettu kaikki 80 prosenttisesti siitä 2,4Ah)
Eikä tuollisesta halvasta vapaaajan akusta pysty hyödyntämään kuin korkeintaan 50Ah jonka jälkeen napajännite on pudonnut jonnekin 10 voltin paikkeille.

Toinen asia on se ettei tuollaista normaalia lyijyakkua kannata purkaa yli 50 prosenttisesti jos meinaa sitä käyttää pidempään.
Optimat ja muut syväpurun kestävät akut ovat sitten erikseen.
Caliber 30
Caliber 5

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Proto: kenttägeneraattori
« Vastaus #11 : 02 Huhtikuu, 2010, 15:58:18 »
Toinen asia on se ettei tuollaista normaalia lyijyakkua kannata purkaa yli 50 prosenttisesti jos meinaa sitä käyttää pidempään.
Optimat ja muut syväpurun kestävät akut ovat sitten erikseen.
Laturin hyötysuhteen jätin tarkoituksella pois ja laskin hehtaariarvoja. Mutta noinhan se taisi olla kuten yllä sanot ja juuri tästä syystä ihmiset latailevat mieluummin käyvän auton akusta kuin kantavat ylimääräistä akkua kentälle. Napajännitteen tippumisen saisi helpolla sivuutettua käyttämällä kahta akkua sarjassa (ja 24V syövää laturia), mutta tuo max. 50% purku on aika kova pala. Optimoiden hinta puolestaan on sitä sorttia, että ehkä autoa tyhjäkäyttää mieluummin koko kesän, kuin ostaa moisen. :)

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Proto: kenttägeneraattori
« Vastaus #12 : 02 Huhtikuu, 2010, 19:57:12 »
En näe lyijyakun lataukselle mitään estettä asuintiloissa. Normaali ilmanvaihto riittää. Vety on ilmaa kevyempää. Käsittääkseni vetyä tulee lyijyakusta vain yliladatessa, normaali tilanteessa ei juurikaan. Jos käyttää jotain älylaturia esim CTEK niin mitään vaaraa ei ole.

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Proto: kenttägeneraattori
« Vastaus #13 : 02 Huhtikuu, 2010, 19:59:48 »
Valmiita 4-t invertteri generaattoreita saa halvimmillaan 200€, oma 800W jatkuvaa, 14kg painoa maksoi 300€. Tässä säikeessä ei kyllä varmaankaan ollut tarkoitus etsiä halvinta vaan harrastaa "protojen" rakentamista.

Poissa EskyPe

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Proto: kenttägeneraattori
« Vastaus #14 : 03 Huhtikuu, 2010, 11:02:01 »
Niinpä, saahan sitä kaupasta rahalla mitä vaan, mutta nyt on tarkoitus käyttää vaan nurkista löytyviä romuja. Ruohonleikkurin mosasta tehtyjä genuja tietenkin käytetään, mutta siirrettävyys on sitten toinen juttu. Minimoton kone ei paina varmaan kuin 2-3kiloa. Katsotaan nyt mitä tästä tulee, mutta tavoitteena on semmonen reilun salkun kokoinen laite, jota kanniskelee yhdellä kädellä.
FPV-DJI Phantom
Futaba T8J

Poissa EskyPe

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Proto: kenttägeneraattori
« Vastaus #15 : 05 Huhtikuu, 2010, 21:40:10 »
Pihan perällä maannut Briggs&Stratton sai osallistua änärin mitalla tähän projektiin :)
FPV-DJI Phantom
Futaba T8J

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Proto: kenttägeneraattori
« Vastaus #16 : 06 Huhtikuu, 2010, 11:43:01 »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa EskyPe

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Proto: kenttägeneraattori
« Vastaus #17 : 21 Huhtikuu, 2010, 12:40:10 »
Sähköhommia. Tehdäänpäs kaasunsäätö tähän arduinolla ja servolla. Mausteeksi tietenkin LCD, jotta tulee oikeen professionaali.
FPV-DJI Phantom
Futaba T8J

Poissa Haikara

  • Jäsen 2024
  • *****
  • East Side #147, RAKU, KELKO, SIL
Vs: Proto: kenttägeneraattori
« Vastaus #18 : 21 Huhtikuu, 2010, 20:22:07 »
Hienon näköinen laite. Olenkin ihmetellut miksei kukaan ole tehnyt kenttä genistä.
Pistähän videoo tuulee kun saat sen toimimaan :)
DX8 | VBC Touch
Logo 500 | Gaui NX4 | ElyQ 50 Vision | OXY2 | Schluter Bell 222 (Heli Boy Vm. 1978) | M1 Omppu | Blade nano S3 | Logo 690 V2
RIP:  Eflite CX3 police | Firefox 200 | Pixy Zap | HK 450 5-blades | Trex 450 Sport | Gaui 200 | Hirobo Shuttle | MCPX BL | Trex250 | Kalt Baron | Gaui 200

Poissa EskyPe

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Proto: kenttägeneraattori
« Vastaus #19 : 09 Toukokuu, 2010, 21:13:33 »
Tämäkin nytkähti eteenpäin kun tankki löyty. Sähköt vielä puuttuu ja vähän jotain kantokahvan tynkää. Painoa on kuivana 11 kg.
FPV-DJI Phantom
Futaba T8J

Poissa anttvirt

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Proto: kenttägeneraattori
« Vastaus #20 : 26 Kesäkuu, 2010, 14:18:46 »
Törkeesti tässä mainosta omaa vastaavaa kampetta, tein tuollaisen kanssa mutta jäi turhaksi.

Nyt myynnissä: http://lennokit.net/showthread.php?t=47187

-Antti-
Antti Virtanen

Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Proto: kenttägeneraattori
« Vastaus #21 : 07 Huhtikuu, 2011, 11:41:07 »
Tässä helppo ja halpa tapa!

http://pasisalminen.com/blog/?p=1709

Eli halpis generaattori ja siihen suoraan laturit... Toi maksoi 150e. Kevyitä salkkumallisia saa muutamalla satasella.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
5341 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Lokakuu, 2008, 11:19:00
kirjoittanut reiska48
6 Vastauksia
3595 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Huhtikuu, 2014, 02:54:15
kirjoittanut varis
2 Vastauksia
5150 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Maaliskuu, 2016, 18:36:30
kirjoittanut Hazardi