N9 sai FBL nupin paikoilleen pitkän harkinnan jälkeen. Tässä hieman tarinaa ja mielipiteitä aiheesta. (Lopussa on "uusi" ominaisuus 701- ja 750-gyroista)
Meinasin ensin koestaa sitä Skookum 360 -gyrolla ja Radixin 710 Stick Bangereilla, mutta sitten tulin järkiini ja ostin Futaban CGY 750 ja Radix 710 FBL -lavat. Radixit tuli tilattua Fast-Ladilta ja postin täti kehui että onpa nopeasti tullut paketti Britanniasta. Taisi mennä kokonaista 3 päivää.
Lapojen suhteen päädyin tähän valintaan, kun lueskelin arvosteluja ja mielipiteitä + edelliset kokomeukset tuosta 700E Reksästä oli niin kovin hyvät. Se vähäinen kokemus mitä minulla on karttunut FBL vs. FB -lavat FBL-nupissa puoltaa kyllä vahvasti FBL-lapojen puolelle.
Miksi en Skookumia laittanut, tai Beastia? No siksi, kun kävin Sabessa.
Iso kiitos Tonille/Sabelle muutamasta mielipiteestä ja lopulta hyvän vastari + 3-akseligyron paketoinnista. Perus 4-kanavainen SBUS vastari ja CGY 750, AIVAN ÜBER!
Itselläni on ollut jo entuudestaan Futaban GV-1 govina Synergyssä ja se on pelannut mitä parhaiten. Nyt sama govi ja gyro ja kaikki samassa purkissa. Ihanan riskaapelia kun kaikki munat samassa korissa...
Setuppi olis tehtynä. Koelento jäi suorittamatta, kun pihalla tuli pimeä liian äkkiä. Muutama maininta tuosta CGY 750 värkistä... 12Z mankan kanssa.
Samoin kuin biisti tämä käyttää sitä "normaalia" ohjausta. Eli ei CCPM:ää. Letkut kiinni ja virrat päälle. Pienen perhetymisen jälkeen löytyi SBUS-valikko mistä tökin kanavat vastaamaan samaa mitä mankan Functions-valikossa on. Ja sehän oli siinä... No ei ihan. Gyron swash-valikosta käänsin yhden servon kääntyilemään eripäin --> CCPM toimii oikein. Sitten gyron aileron ja elevator korjaussuunnat oikeiksi. Aikani äimistelin ja koitin keksiä jotain muuta säädettävää, mutta ei tartte. Toki niitä gyron valikosta tehtäviä hienosäätöjä, sub trimmejä tms. niitä voisi hieroa, mutta lapakulmamittari näyttää sopivaa, niin hyvä se on.
Pikaisesti katsoin juutuubista videon aiheesta, kun oletin että olen unohtanut jotain. Ja sielläpä kerrottiin ihan uutta tietoa koko härvelistä!
Futaban SBUSissa menee gaini-kanavat jokaiselle kolmelle akselille. Aileronin ja elevatorin kun laittaa yhden kytkimen taakse asetettavaksi normimoden ja heading holdin välille, ja rudderin toiseen kytkimeen, niin pystyy tekemään ihmeitä!
Selitän esimerkin rudderilla: mekaanisesi riittää että vehje on kasattu. Asetetaan limiitit kuten aina. Tämän jälkeen räplätään normimode päälle ja piipitetään trimmillä sopiva kohta, missä on haluttu "asetuskulma" perälavoilla. Sitten renkataan rudderin normi/hh kytkintä rivakasti pari kertaa. AVOT! se oppii uuden keskikohdan. Ei enää tarvi säätää sitä per**leen linkkiä peräputken alla.
Sama homma toimii tälle aileron ja elevator gyrolle siten, että: pannan kone leijumaan ja mennään pois siittä HH-moodista. Trimmillä ropsitaan kone pysymään paikallaan. Ja sitten renkka renkka sitä vipua. (toki koneen voi ottaa maahan tässä välissä). Ts. mankan trimmiasetukset menee gyrolle keskikohdaksi ja kone on vakaa kuin mikäkin.
FAI setuppiin tuo 701-gyro toimii rudderin osalta samoin. Sitten siihen hold-lentotilaan voi piipittää takas sen 0-kulman.
Tällästä tässä viikon parin aikana. Tsiigaillaan!