Kirjoittaja Aihe: Kaardianin lentopäiväkirja  (Luettu 109688 kertaa)

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #175 : 31 Heinäkuu, 2011, 22:27:59 »
Eipä sille sun Eaglelle paljon tarvii tehdä, kaikki laakerit kannattanee rungosta vaihtaa, painelaakerit ja lepatuskumit rasvata jne. Kannattaa vaihtaa kanssa moottorin laakerit sekä varovasti se pinionin yläpään laakeri. Katso kanssa että pääratas ei ole kulunut, tod näk on ja sitten kannattaa vaihtaa. Tonille niitä on tulossa hyllyyn 50kpl (noita 91 piikkisiä mikä sullakin on), varmaan riittänee meille sähköharibo-hulluille ens kesäksi... :D . Linkkejä ehkä kantsii uusia tarpeen mukaan. Tollasilla huolloilla oon itse pärjännyt. Tiettävästi jotkut täällä Suomessa vaihtelevat myös servojen rattaita klapin takia, hiilikuituperäputkia löystymisen takia jne :)

Ja tavoitteeksi kannattaa laittaa maajoukkue, elikkä kolmen parhaan porukkaan kaikissa kisoissa ;) itselläni tuo oli kolmen vuoden urakka, mutta siitä tulee kyllä sitten mahtava fiilis, vaikka se työtä vaatikin.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #176 : 02 Elokuu, 2011, 23:23:15 »
Vaikka uhkasin etten kirjoita mitään vähään aikaan, niin huudellaan nyt sitte...

Kävin tänään vähän Synergyä ajamassa. Posti toi jo viime perjantaina uudet Radix-perälavat. Sain eilen illalla aikaiseksi vaihtaa stabbarit vähän painavemmiks, ja nyt se on paljon vakaampi. Curtiksen Stubzit on hieman turhan äkäset mun makuun. Nyt on SABit ja ne on ihan riittävän hätäset, mutta vielä riittävän vakaat.
Olen ollut pitkään paria gyroa vailla, ja nyt sitten tuuppasin vanhan Logitechin 6100 gyron ja servon tuohon kiinni, kyllähän se perä tuollakin pysyy, mutta ei kovin kivasti. Pari tankillista säätelin gyroa ja moottoria. Lopulta sain säädöt jokseenkin mieleisekseni ja ajelin vähän taivaalla kabiini paikoillaan.

Hieman houkuttaisi vaihtaa tuo FBL-nuppi tähän, mutta toisaalta nyt se on muuten ihan ok. Tästä FB-nupista pitäisi vain rapsia välykset vähän pienemmälle vaihtamalla linkkejä ja palloja ym. Ehkä tässä vielä joku syysilta aikansa kuluks tekee sitä mitä puhuu...

Laitetaan yksi kuva mikä tuli räppästyä kun oli lennot suoritettu.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #177 : 14 Elokuu, 2011, 17:15:52 »
Olenpa ollut kipeänä pari viikkoa ja työn puolesta myös niin paljon poissa kotoa, ettei ole tullut harrastamisesta yhtään mitään.

Eilisen päivän aikana latasin akut ja tänään kävin sitten kokeilemassa miltä se FAI-ohjelma tuntuu. Ei hyvältä. Hyvä että edes leijuttaa osasi enää perä itteenpäin... No vähän tuntumaa hain ja siittä sitten taivaalle. Kokeilin muutamaa taivasliikettä ja lopulta totesin että pitääpä ajella suoraan eestaas.

Muutaman kerran yritin aloittaa liikkeitä ja ainoa mikä sujui yhtään oli tuo kuubalainen kahdeksikko. Lopulta päätin että nyt riitti, pois sieltä korkealta ja takaisin leijuntaan. Ihmettelin kun kabiini tärisi ja värisi vaikka kuinka. Arvelin että varmaan sama vika, kuin edellisellä kerralla ja kone maahan ja akku veks. Pieni tarkastelu ja kabiini oli ravistanut pienen metallisen raudan pätkän katki ruuvin kohdalta. Sama homma kävi ennen SM-kisoja toiselle puolelle.

Laitoin leijuntakuntoisen akun koneeseen ja leijuttelin ilman mitään sen kummempaa tarkoitusperää sen 8 - 10 minuuttia ja lähdin kotiin. Kotiinpäin ajellessa pohdin, että taitaa olla viistainta siivota tuo työhuone. Nostaa koneet hyllylle ja ottaa yksi kerrallaan sellainen perushuolto suorittaen. Laakerit tarkastaen, linkit uusien ja nuppi rasvaten. Jotain tuollaista.

Nuilla ns. 3D-koptereilla sitä varmaankin tulee sitten ajeltua tässä sillon kun ehtii. FAI-hommat odottaa kalustohuoltoa ja silleen. Polttis Freyalla voisi ja varmasti pitäisikin reenailla tuota rotaatiota, sillä sen keskeyttäminen on jokseenkin "helpompaa" kuin sähköllä.

Niin ja yöporo pitänee laittaa lentokuntoon. Illat alkaa jo mukavasti pimentyä :)
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #178 : 19 Elokuu, 2011, 09:40:32 »
Tänä aamuna söin banaanin!

Kun ensin olin neuvonut puhelimitse putkinaista (siis vähä niinku putkimies, mutta sellanen toisen sukupuolinen sellanen) mihin meititn virmassa ollaan kaviautomaattia laittamassa. No tätä tietty edelsi se että heräsin kesken unien kun duunikaveri soitti että putkinainen on täällä kahviautomatti rärärärärärär.

Se miksi nukuin vielä tuohon aikaan johtuu syystä että pakkasin illalla kamoja silleen lähtövalmiiksi, notta saa nukkua aamulla vähä pitempään. Mistä päästäänkin jännästi takaisin banaanin syöntiin.

Niin, että sitten kun banaani oli syöty ja mehut juotu päälle, niin nostin Synergyn ja 450 poron + vähä oheisrensseleitä autoon. Työpäivän jälkeen olis tarkoitus lähetä ajelemaan tuonne Joensuuhun viihdyttämään Ranea ja OP:ta. Tosin duunimatka on myös vähä samalla kyseessä.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #179 : 19 Elokuu, 2011, 13:35:26 »
 :D jollakin tapaa tuon ensimmäisen lausahduksen jälkeen ei voinut olla lukematta koko tekstiä vaikkei siinä sitten mitään sisältöä ollukkaan!! :P
no okei,joku pääidea tais olla että söit sitten banaanin...vai se putkinainen joka ei ollukkaan mies..vai???

[spoiler]hyvää työpäivää! ;)[/spoiler]
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #180 : 21 Elokuu, 2011, 22:00:29 »
Kyllä oli taas kerran mukavata!

Ranen ja OP:n kanssa vietettiin viikonvaihdetta Jojensuussa. Vaikka tuo Johny kovasti väittää että FAI ja 3D ei sovellu samalle kentälle, niin me ei onnistuttu tappelemaan, vaikka yritettiin...

Synerkialla tuli lenneltyä loput fuilit pois ja muutoin käytettiin aika paljon aikaa kaikkeen muuhun viihtymiseen. Eipä tässä tartte sen enempää raportoida. Jos sitä kerran menee nukkumaan varsin aikasin aamulla, jo 09 aikaan, niin kyllähän sitä tietää että hyvin on viihdytty!
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #181 : 01 Lokakuu, 2011, 17:31:45 »
Terppa!

Edellisestä kirjauksesta onkin yli kuukausi aikaa. Tänään tuli käytyä lennättämässä yhteensä 7 lentoa parissa eri paikassa. Tampereen RC-lentäjien kenttä Pinsiössä osottautui positiiviseksi ylläriksi. Siellä pääsee reenaan rotaatioita ja ajelemaan vähän muutenkin. Pitää vaan mennä hieman aikaisemmin. Klo 17 alkoi aurinko paistaa jo ikävästi vasemmalta silmään.

FAI-ohjelman taivasliikkeitä tuli kokeiltua ja kaikki muu sujuu tunnistettavasti, paitsi kynttilä. --> Fokus leijuntaan. Huomenna ajattelin mennä leijuttamaan 8 x 15 min. On sen verran pahasti hukassa tällä hetkellä tuo leijunta, että edes eurosportin liikkeistä ei tule mitään.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #182 : 01 Lokakuu, 2011, 18:15:00 »
Kuules Kaardian  ;) Nyt ei muuta kuin treenaamaan vaan leijuntaa  :)
Jos sulta löytyy joku leijuntavideo, jossa itse leijutat, ni olis kiva nähdä  ::)
Egen kanssa ollaan aina puhuttu tosta, että sitä kantsii treenaa  8)
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #183 : 01 Lokakuu, 2011, 18:37:37 »
Kuules Kaardian  ;) Nyt ei muuta kuin treenaamaan vaan leijuntaa  :)
Jos sulta löytyy joku leijuntavideo, jossa itse leijutat, ni olis kiva nähdä  ::)
Egen kanssa ollaan aina puhuttu tosta, että sitä kantsii treenaa  8)

Tarttee huomenna ottaa kamera ja jalka mukaan. Sit voi tunkee juutuupiin taas sellasta kamaa, mikä kasvattaa ens kauden eurosportin osallistujamäärää ;D
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #184 : 01 Lokakuu, 2011, 19:57:29 »
Tarttee huomenna ottaa kamera ja jalka mukaan. Sit voi tunkee juutuupiin taas sellasta kamaa, mikä kasvattaa ens kauden eurosportin osallistujamäärää ;D

Oikee asenne !   ;) Muista sit ottaa kamera messiin, jottei tartte selitellä jälkeenpäin: Nooo, kamera unohtui himaan  ::) 8)
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #185 : 01 Lokakuu, 2011, 21:06:52 »
Olet oikeilla jäljillä tuon leijunnan kanssa. Taas Italiassa nähtiin se, ettei taivaalta huonon leijunnan jälkeen herunut pisteitä vaikka mitä tekisi. Saatiin sitten parilla jipolla parannettua loppukierroksille sitä jonkin verran. Juju lienee siinä että korjataan kopteria jo ennenkuin se alkaa mennä vinoon, siis ennustajan lahjoja vaaditaan siinä lajissa. Toinen juttu oli hitaus, varsinkin pysähdysten pitää olla selkeitä.

- Jukka
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #186 : 02 Lokakuu, 2011, 11:53:38 »
Akkuja ladatessa vaihdoin tuohon N9:iin RJX:n FBL-nupin. Ja ne jotka tässä kohtaa aattelee, et kopion Maikkoa, niin ei. Tuo on ollu laatikossa jo vuoden päivät "odottamassa".

Hieman arveluttaa tuo Skookum 360. Silläkö sitä pitäs nyt sitten koittaa? Tarvinnee vähän googlettaa ja penkoa muutenkin ensin tietoa tuosta "vanhasta" systeemistä. Tuntuu että näissä FBL-vehjeksissä purkin iällä on jonkin verran vaikutusta.

Toistaseks on kokemuksia Alignin 3G:stä ja BeastX:ästä. Molemmat hyviä, Biisti ehkä vähän parempi, tuntuu enemmän olevan ns. kiskoilla kopteri kun sitä ajeleepi. Skookuminhan pitäisi olla ihan laadukas laite, eikö?

No, voi olla että tulee tilattua Futaban se mikälie 750, ennen kun pääsee asiassa tämän pidemmälle.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #187 : 02 Lokakuu, 2011, 18:19:07 »
Tänään tuli käytyä sitten ihan oikeesti reenaamassa ja testaamassa SAB:in lapoja vs. Scott Grey -lavat.

Lavoista ensin: aikalailla oli eroa leijutuksessa ja samoin taivaalla. Pienen totuttelun jälkeen nuo SABit tuntui hieman mukavemmilta ainakin tuon 5/3-nupin kanssa. Tarvinnee ensi kerralla testata myös tuon puhtaan 5-nupin kanssa myös.

Lennätyspaikka saa melko kovat moitteet. Lähdin tuonne soramontulle, kun ajattelin että siellä olisi vähemmän häiriötekijöitä, kuin siellä toisessa paikassa. Kovasti oli trafiikkia suuntaan jos toiseen. Muutaman kerran säikähdin taustalle ilmaantunutta ajoneuvoa ja totesin että, tuonne pitää laitta joku puomi tai muu este.
No tuuli oli sellasta kohtalaista, ei mikään pahin mahdollinen keli, missä on tullut lennätettyä, mutta kohtuu epämukava. Lisäksi tuo soramonttu tuottaa pyörteitä ja tekee ties mitä kaikkea. Kesken vaakakierteiden tuulen suunta kääntyi... leijunnassa ties mienkälaista röykytystä välillä, lavoista riippumatta.
Positiivinen asia lienee se että tuolla on olosuhteisiin nähden mahdollista reenata rotaatioita, kun on sopiva ruohopläntti. Videolla taitaa olla lopussa ensimmäinen suorittamani FAI-rotaatio, joka osui täplälle :)

Niin videosta sen verran, että kohdasta 1:40 eteenpäin on muutama minuutti ihan "normaalia" kuvaa äänien kera, muuten tuossa on koko päivän vilmatisoinnit 1h 15min tiivistettynä 15 minuuttiin.

[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #188 : 02 Lokakuu, 2011, 19:29:41 »
HIENOA Kaardian !

Sä toteutit, minkä lupasitkin  ;) Eli leijuntavideoooo !
Alux ku aloin tsiigaamaan pätkää, tuli mieleen, onkos tässä nyt mitään järkeä kun on nopeutettuna video, mut siitähän näkee loppujen lopuksi leijuntaa oikein hyvin.

Kun en oo mikään kokenut lennättäjä/leijuttaja, niin toihan on tosi hyvä pätkä  8).
Älä vaan poista sitä juutuubista  ::)

Kuinkakohan moni jaksaa tuota treenaa..., luulen, että melko harvat kopteristit, elleivät sitten ole skaboihin osallistumassa. (Mä en oo 8)).

(Aikakohdassa about 5:36 tsiigasit muualle kuin kopuun, josta mulle tuli mieleen kax omaa "tyhmää" torppia TRex 450:lla. Kopu oli maassa kuten sullakin, ilman negatiivisia lapakulmia idle1:llä  ???).

Nyt meikäläinen... :-X



4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #189 : 02 Lokakuu, 2011, 21:56:33 »
...Sä toteutit, minkä lupasitkin  ;) Eli leijuntavideoooo !...
Juu pitihän sitä kokeilla miten tuo homma toimii. Nopeutetussa kuvassa näkee miten nuo leijuntaliikkeet menee minne sattuu. Hitammassa kuvassa näkee miten paljon tekee vääriä liikkeitä yleensä ollenkaan... Ihan kipeesti on reenattavaa.

(Aikakohdassa about 5:36 tsiigasit muualle kuin kopuun, josta mulle tuli mieleen kax omaa "tyhmää" torppia TRex 450:lla. Kopu oli maassa kuten sullakin, ilman negatiivisia lapakulmia idle1:llä  ???).
...

6:34 ja muutama sekunti eteenpäin näkee miksi mää kattelin taakseppäin aikasemmin. Kuulin että jotain tapahtuu taustalla, ni piti kattoo mitä se on, ja silleen.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #190 : 17 Lokakuu, 2011, 19:12:50 »
N9 sai FBL nupin paikoilleen pitkän harkinnan jälkeen. Tässä hieman tarinaa ja mielipiteitä aiheesta. (Lopussa on "uusi" ominaisuus 701- ja 750-gyroista)

Meinasin ensin koestaa sitä Skookum 360 -gyrolla ja Radixin 710 Stick Bangereilla, mutta sitten tulin järkiini ja ostin Futaban CGY 750 ja Radix 710 FBL -lavat. Radixit tuli tilattua Fast-Ladilta ja postin täti kehui että onpa nopeasti tullut paketti Britanniasta. Taisi mennä kokonaista 3 päivää.
Lapojen suhteen päädyin tähän valintaan, kun lueskelin arvosteluja ja mielipiteitä + edelliset kokomeukset tuosta 700E Reksästä oli niin kovin hyvät. Se vähäinen kokemus mitä minulla on karttunut FBL vs. FB -lavat FBL-nupissa puoltaa kyllä vahvasti FBL-lapojen puolelle.

Miksi en Skookumia laittanut, tai Beastia? No siksi, kun kävin Sabessa. Iso kiitos Tonille/Sabelle muutamasta mielipiteestä ja lopulta hyvän vastari + 3-akseligyron paketoinnista. Perus 4-kanavainen SBUS vastari ja CGY 750, AIVAN ÜBER!
Itselläni on ollut jo entuudestaan Futaban GV-1 govina Synergyssä ja se on pelannut mitä parhaiten. Nyt sama govi ja gyro ja kaikki samassa purkissa. Ihanan riskaapelia kun kaikki munat samassa korissa... ;D

Setuppi olis tehtynä. Koelento jäi suorittamatta, kun pihalla tuli pimeä liian äkkiä. Muutama maininta tuosta CGY 750 värkistä... 12Z mankan kanssa.

Samoin kuin biisti tämä käyttää sitä "normaalia" ohjausta. Eli ei CCPM:ää. Letkut kiinni ja virrat päälle. Pienen perhetymisen jälkeen löytyi SBUS-valikko mistä tökin kanavat vastaamaan samaa mitä mankan Functions-valikossa on. Ja sehän oli siinä... No ei ihan. Gyron swash-valikosta käänsin yhden servon kääntyilemään eripäin --> CCPM toimii oikein. Sitten gyron aileron ja elevator korjaussuunnat oikeiksi. Aikani äimistelin ja koitin keksiä jotain muuta säädettävää, mutta ei tartte. Toki niitä gyron valikosta tehtäviä hienosäätöjä, sub trimmejä tms. niitä voisi hieroa, mutta lapakulmamittari näyttää sopivaa, niin hyvä se on.

Pikaisesti katsoin juutuubista videon aiheesta, kun oletin että olen unohtanut jotain. Ja sielläpä kerrottiin ihan uutta tietoa koko härvelistä!

Futaban SBUSissa menee gaini-kanavat jokaiselle kolmelle akselille. Aileronin ja elevatorin kun laittaa yhden kytkimen taakse asetettavaksi normimoden ja heading holdin välille, ja rudderin toiseen kytkimeen, niin pystyy tekemään ihmeitä!

Selitän esimerkin rudderilla: mekaanisesi riittää että vehje on kasattu. Asetetaan limiitit kuten aina. Tämän jälkeen räplätään normimode päälle ja piipitetään trimmillä sopiva kohta, missä on haluttu "asetuskulma" perälavoilla. Sitten renkataan rudderin normi/hh kytkintä rivakasti pari kertaa. AVOT! se oppii uuden keskikohdan. Ei enää tarvi säätää sitä per**leen linkkiä peräputken alla.

Sama homma toimii tälle aileron ja elevator gyrolle siten, että: pannan kone leijumaan ja mennään pois siittä HH-moodista. Trimmillä ropsitaan kone pysymään paikallaan. Ja sitten renkka renkka sitä vipua. (toki koneen voi ottaa maahan tässä välissä). Ts. mankan trimmiasetukset menee gyrolle keskikohdaksi ja kone on vakaa kuin mikäkin.

FAI setuppiin tuo 701-gyro toimii rudderin osalta samoin. Sitten siihen hold-lentotilaan voi piipittää takas sen 0-kulman.

Tällästä tässä viikon parin aikana. Tsiigaillaan!
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #191 : 04 Marraskuu, 2011, 16:41:59 »
Nonni, Rane tulla pöhähti eilen ehtoolla tänne meille. Mukavata on taas riittämiin.

Tänään sitten käytiin vähän lennättelemässä valoisaan aikaan. Synergy N9 FBL-nupilla ja 750 Futabalaisella toimi kuin unelma heti kertalaakista. Aivan uskomaton. Ne pienet säädöt mitä sille pitää tehdä on enää sitä hifistelynypläilysäätämi stä.

Govi toimii kuten GV1, eli täydellisesti. 3-akseligyro gyrottaa kuten pitääkin. Perä pitää kuten perän kuuluukin pitää. Tehoa tuntui piisaavan vähän paremmin. Nuppikin on nyt kaunis kiiltävä ja hieman FB-nuppia matalampi.

Ai etttttttä! <3 ihq
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #192 : 05 Marraskuu, 2011, 17:42:14 »
Käytiin vähä lennättelemässä tosiaan kunten tuli mainittua... Rane koitti sahata LE:tä käyntiin eikä millään onnistunut. Syylliseksi arveltiin starttiakselia... Tuolla Joensuun suunnalla on tapana käyttää kaikki laitteet ns. "loppuun asti".
Käytiimpä vähäsen pimeässäkin lennättelemässä, ja sitten illalla ja yöllä askarreltiin, ja älyttiin lopettaa, kun tuli väsy kesken. Aamulla askarreltiin loppuun.

Illan/yön saldona oli tuo LE:n starttiakselin vaihto, Freyasta moottori ja gyro irti. Turbulencestä moottori ja gyro irti, ja tilalle tuli Freyasta otetut osat. Aika paljon oli hommaa, mutta sitkeästi tehtiin ja aamulla viimeisteltiin gyron kiinnitys ja jotain muuta.

Käytiimpä sitten Pinsiössä lennättelemässä N9:llä lensin yhden nautinnollisen tankillisen. Turbulla tuli lennettyä 3 tai 4 tankillista. Aivan valtavan mainion kivan ihana laitos! Futten 701 gyrottaa ja govittaa vaan niin parhaasti! Pikkasen pitää jotain hienoviilaussäätöhommaa suorittaa niin se on likimain paras kone kepillisistä .90-kokoisista.

Kuvista näkyy jotain mitä syätiin ehtoolla ja mitä askarreltiin...
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #193 : 05 Marraskuu, 2011, 18:23:02 »
Hieno homma että N9 pelasi heti suoraan, eikä tarvitse aikaa käyttää epäolennaiseen. Itsellä liikehtiminen kyllä muuttui aika kevyeksi FBL-muunnoksen myötä. Paljonko sulla on servoarmien pituus? Aluksi mulla oli 1cm, mutta nyt lisäsin sitä seuraavaan reikään. Tämän jälkeen
tuli kevyesti sen 14 astetta nupista suuntaansa.

Ranen startterin akseli näyttää siltä että se on tienannut itsensä takaisin. ;D

-

Poissa flykari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #194 : 05 Marraskuu, 2011, 19:08:18 »
Näkee että miehet ovat parasta A-luokkaa!
Jaa mistä?

Jos mekkaus- ja ruokajuoma on Yellow Tail ei ole kyse amatööreistä!

Ja kyllä pojat tänään upeasti myös lennättivät !!!

terv karie

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #195 : 13 Marraskuu, 2011, 21:38:10 »
Pistetäänpä pari muuta ajatusta "paperille"...

Ranen kanssa aloitettiin viime tapaamisen yhteydessä yhden YSsin vian selvitys, ja myytinmurtajia lainaten: "There's your problem..." ks. kuvat.

Muuten tuli askarreltua Powerboxi Turbuun vähän paremmin ja laitettua pari virtakytkintä. Nyt se on hyvä. Odotukset olis ollu ettt tänään olis päässy vähä lennättäänkin, mutta ei niin ei.

Sainpahan otettua yssistä nuo kuvat, jos ei muuta. Niin ja mainittakoon, että tuo männänrengas napsahti iloisesti kahteen osaan kun koitin sitä ottaa pois.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Sami

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #196 : 13 Marraskuu, 2011, 22:04:05 »
Tuohan on identtinen yhden Anssin vanhan YSsin kanssa. Taisi olla vuotta X, kun Anssi tuumasi hyvä yksilöisen ST:n uhkuvan tehoaan siihen malliin, että taitaa kohta laueta ja taisi sitten piakkoin tehdäkin niin. Silloin mäntä murtui juuri noin pakoaukon kohdalta, mutta mäntä taisi olla silti melko kirkas? Anssi voi muistaa paremmin.
Samppa
12Z
Eagle 3 VPUS patterikone
Hämeenkyrö

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #197 : 13 Marraskuu, 2011, 22:41:51 »
Kävikö toi moottori vielä kun oli reikä männässä. Menikö jonkun seurauksena vai laihalla vaan päästelty?

Hyvännäköinen  ;D

-

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #198 : 13 Marraskuu, 2011, 22:51:20 »
Pistetäänpä pari muuta ajatusta "paperille"...

Ranen kanssa aloitettiin viime tapaamisen yhteydessä yhden YSsin vian selvitys, ja myytinmurtajia lainaten: "There's your problem..." ks. kuvat.

Muuten tuli askarreltua Powerboxi Turbuun vähän paremmin ja laitettua pari virtakytkintä. Nyt se on hyvä. Odotukset olis ollu ettt tänään olis päässy vähä lennättäänkin, mutta ei niin ei.

Sainpahan otettua yssistä nuo kuvat, jos ei muuta. Niin ja mainittakoon, että tuo männänrengas napsahti iloisesti kahteen osaan kun koitin sitä ottaa pois.
No huhhuh missä kunnossa mäntä, onko pikkasen laihalla ajeltu mun avaimenperämäntäki on loistavassa kunnossa verrattuna tohon.

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #199 : 14 Marraskuu, 2011, 06:56:28 »
Kävikö toi moottori vielä kun oli reikä männässä. Menikö jonkun seurauksena vai laihalla vaan päästelty?

Ranen kanssa sitä vähän kiristettiin, kun oli vähän rikkaalla. Tosin ei se kerenny montaa hetkeä käymään. Kävi tosi huonosti, ja sammu metrin korkeudessa. Erikoista sinänsä että ei ollu lämmenny yhtään. Ihan niinkö olis ittekseen lohjennu.
Talvellahan sillä viimeks ajettiin, ja sillon oli tehoa ja kaikkee, sit meni huonoks. Pitäs olla erikseen talvikoneet ja kesäkoneet ;)
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
69 Vastauksia
34249 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2009, 23:34:06
kirjoittanut XciD
9 Vastauksia
5011 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Maaliskuu, 2009, 22:56:16
kirjoittanut kaardian
0 Vastauksia
1722 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2009, 23:04:04
kirjoittanut kaardian
3 Vastauksia
2917 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Huhtikuu, 2013, 18:33:47
kirjoittanut kekke
21 Vastauksia
6371 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Joulukuu, 2017, 15:57:50
kirjoittanut Wilikki