Kirjoittaja Aihe: Kaardianin lentopäiväkirja  (Luettu 109679 kertaa)

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #200 : 03 Joulukuu, 2011, 15:11:47 »
Tuli käytyä pitkän duunireissun päätteeksi lennättämässä...

Melkeen kaksi viikkoa yhtäsoittoa tien päällä, ja nyt sitten heti kun kotia kerkiää, niin olikin jo aamusta hyvä keli. Pikku pakkanen ja kuulas keli. Ei ku Turbu ja starttivehekeet matkaan, ja kentälle.
Kerkesin tankkaamaan ja Tarikka pöhähti paikalle. Meinasin soittaakkin hälle että tuuhan lennättään, mutta osaa se aikuinen ihminen näemmä ihan itekki lähtee ihan "käskemättä" ;D

Pidettiin siinä sitten Pirkanmaan Turbulence miittinkiä kaksitaan. Ite tuli ajeltua 3 tankillista ennen ko tuli liika hämärä. Sain Samin ottamaan pari hyvää kuvaa huonolla kännikkäkämeralla. E52 Noksu ei mikään valokuvauskone ole, mutta pienen tuunaamisen jälkeen ihan semisti ok kuvat, missä Turbulence ja kuu näkyy kivasti.

Olihan se ihan kiva pörrätä taas pitkästä aikaa. Nyt vaan alkaa tuo valoisa aika olemaan NIIIN rajallinen, että 11 aikaan aurinko ei ollut vielä ihan riittävän korkealla, ja 14 aikaan se alkoi jo laskea. Pari tuntia kerkiää lennättään päiväsaikaan. Pitänee sit panostaa tuon yöporon seutuppiin sen verran että sillä pääsee lennätteleen iltasella.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Sami

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #201 : 03 Joulukuu, 2011, 18:00:25 »
Termos!
Tosiaan Pirkanmaan tämän syksyn Turbulence kokoontuminen on ohi kunnialla ;D Yllättävää että sain kuvaan kopterin ja kuun, kun kumpaakaan ei kännykän näytöllä näkynyt kuvaa otettaessa ;) Aika kylmää alkaa olemaan, mutta kivahan se on aina pari tankillista pöräyttää hyvässä seurassa.
Samppa
12Z
Eagle 3 VPUS patterikone
Hämeenkyrö

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #202 : 08 Tammikuu, 2012, 19:54:14 »
Jaahas, pistetäänpäs vähän päivittäen tätä vuotta!

Kämpässä on tehty pientä uudelleen järjestelyä kopterihuoneen sisällä ja kopterit mahtuu paremmin "käden ulottuville". Osasyyllinen tähän on se, että on samalla alkanut tämä ns. talvihuolto.

FBL 600N Pro sai perään uusia alumiinisia osia jonkin verran. Perälavanpitimet on edellen muovia. Positiivinen seikka oli se että klappia hävisi aika paljon, eli ihan onnistunut tuunaus, ei pelkkää blingiä, vaan ihan hyötyäkin :) Samalla se sai uuden kabiinin (samanlainen kuin se alkuperänen shakkiruutukuvioitu), ja Lynxin kabiinin kiinnikkeet. Ja tärkeimpänä ehkä se Hatoritarra + Lynxitarra kabiiniin.

Molemmat Eaglet on tuossa pöydällä, mistä ne sitten vuorollaan pääsevät huoltoon. Tarkoitus olisi käydä ne läpi ajatuksen kanssa ja kasata tulevan kauden virityksiä silmällä pitäen. Akkujen kiinnittämiseen meinaan hieman paneutua, tavoitteena olisi saada aikaan sellaiset kiinnityssysteemit molempiin, ettei tarvitse tehdä pötköjä niistä akuista.
Voi tosin olla, että päädyn edelleen tekemään 12S pötköjä, pitää hieman hahmotella. Akkusalkku on myös tulossa valmistukseen tässä jossain kohtaa ennen kun kausi kunnolla alkaa. Sitä ennen pitäisi molempien koneitten akkukiinnitykset olla selvillä.

450 Pro sai uudet perälavat, sellaiset Radixit. On varsin söpöt, ihan saman näköset kuin ne isommat FB-lavat, mutta pikkuruiset. Samalla FBL Poro sai Microhelin tekemän alumiinisen perämekaniikan.


Nyt se FBL Poro on peränsä osalta liki klapiton. Akseli itsessään pääsee liikkumaan millin kymmenyksen verran. Beastipurkkia piti kovasti uudelleen ohjelmoida, kun on varamankka, mutta lopputulos oli että pikaisella säätämisellä ja pikaisella testaamisella pienessä räntäsateessa ei kertonut yhtään mitään. Nyt sitten on liian kylmä testailuun :-\

Niin ja vastaavasti osa FBL Poron osista pääsi YöPoron perälle. Samalla se YöPoro sai fluorisoivat perälavat ja UV-ledin :) Pikkasen pyörittelin tässä sisällä, ja aika vinkee on. Edelleen pihalla liika kylmä mennä testaamaan. YöPorolle jaksoin hieroa setupin edes siedettävästi kuntoon tähän lainamakkaan... Pääsee sillä sitten lennättelemään.

Pariin otteeseen olen tainnut jo mainitakkin että setuppia pitänyt uusia kovasti... johtuu siittä että oma 12Z lähti Ruottiin huollettavaks. Sabesta sain lainaan 12FG:n siksi aikaa, että pääsee vähän simutteleen ja jollain koneella edes vähä ajelemaan, jos keliä sattuis olemaan.

Ensireaktio nyt kun on ihan oikeasti joutunut käyttämään taas outoa mankkaa, niin on se että tuon 12Z:n logiikkaan kun on tottunut, niin aika hermoja raastavaa puuhaa on setuppien tekeminen. Onneksi tämä 12FG on likimain sama softaltaan, harmi vaan että valikoissa liikkuminen ei ole ihan sama, puuttuu se joystikki. Mutta kyllä tämä paljon paremmalta tuntuu kuin 8FG. Pitäisi varmaan sellaistakin päästä kokeilemaan ns. livenä paremmin.

No tässä tätä "statuspäivitystä". Kerrotaan sitten lisää kun on jotain kerrottavaa.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #203 : 08 Tammikuu, 2012, 20:39:11 »
Kannattaa Haribon tarjonta tsekata ton akkukiinnityksen suhteen, niillä on vähän paneuduttu aiheeseen... varmaan toimii polttisrunkoonkin hyvin. http://model.shinlog.jp/hirobo_fan/2011/11/new-option-parts-release-coming-soon.html Noita on laitettu tilaukseen jo tänne ja sinne Tampereen suunnallekkin... Laitahan kuvaa mitä kehität :)

8FG:hen en voi suositella paneutumaan jos ei ole pakko. Ihan kammottava ohjelmoida, kun on ollut 14MZ ja 12Z omistuksessa. Mutta menettelee, ja onhan se nopea ;)
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #204 : 05 Maaliskuu, 2012, 17:11:03 »
Tänään sitä sitten tuli käytettyä (tähän asti) koko päivä kopteroinnin merkeissä. Aamusta aloitin Goblinin rakentamisen, vaikka kitti ei ole vielä saapunut. Kolvi kuumaksi ja liittimiä juottamaan. Tuli käytettyä liimallista läpinäkyvää kutistesukkaa. Aika vängän näköstä kun liittimet näkyy tuollalailla. Samalla latasin sitten akkuja ja tarkistin perusasiat muutamasta koneesta, ennen kuin lähdin testailemaan koptereita pihalle.

Kolme lentoa tuli ajeltua, ja Turbulence toimi varsin mainiosti, tosin lavat pitää hieman kiristää pakkaseen mennessä. Kivasti lätisi ja hidastui kun teki äkkinäisiä liikkeitä... Oikein silmin näki ja mosa sano että moooooo...
600 FBL reksä sai kyytiä ja se pelittää kyllä hienosti. Sillä tuli se 8 min räimittyä menemään ja ekat maakosketukset lavoilla lumen päällä... kesällä sitte asfaltilla?

Tärkein viimeisenä. Tuli ajettua yksi akku vajaaksi taivaalla tuolla Eaglella, missä on 5-nuppi. Hienosti toimi pidemmän seisonnan jäljiltä, vähän perä heijasi omituisesti leijuttaessa, mutta en antanut sen häiritä sen enempää. Tänään pitää vielä illan mittaa koittaa latailla vastariakku, purkaa se ja ladata uudelleen. Lähinnä kiinnostaa miten monta akullista uskaltaa ajaa, ennen kuin se on sökö.

Eagle 3/5-nupilla oli talven aikana syönyt akun... 0,5V jännitteellä ei paljon juhlita. Kostoksi tilasin uusia vastariakkuja muutaman, kun tuo 600 reksä oli myös hieman nakertanut akkua.

Pari kuvaa päivän suoritteista.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #205 : 05 Maaliskuu, 2012, 17:27:22 »
Kivaa talvipuuhastelua, ja lähetinkin näyttää vaihtuneen! Itse vain unelmoin että saisi harrastusinnon päälle. Mutta noista vastariakuista, oliko sulla akku kiinni regulaattorissa? Jos niin se on kuolemantapauksen syynä.

- Jukka
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #206 : 05 Maaliskuu, 2012, 17:38:25 »
Kivaa talvipuuhastelua, ja lähetinkin näyttää vaihtuneen! Itse vain unelmoin että saisi harrastusinnon päälle. Mutta noista vastariakuista, oliko sulla akku kiinni regulaattorissa? Jos niin se on kuolemantapauksen syynä.

Kylläpä se Reaktori oli syyllinen akun kuoleentumiseen... Anssikin kuulemma oli menettänyt ensimmäisenä talvena yhden akun. Ja veikkaan että muitakin kohtalotovereita löytyy tältä foorumilta ;D

Juu, tarkimmat Sherlockit huomaa että mankkana on 18Z. Tuli sitten tehtyä ostopäätös ulkomailla ollessa, kerron sitten livenä lisää niille ketä kiinnostaa.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #207 : 06 Maaliskuu, 2012, 16:26:32 »
Kopterointia kolmen lennon verran. Neljäs olisi tullut, mutta Turbu päätti syödä tulpan. Tosin ennen tulpan palamista se toimikin liian hyvin.

Korjasin Turbusta päätankin klunkin. Se oli irrallaan siellä kolisemassa, ja kokonaan ilman letkua. Ei ihmekkään että veti ilmaa headeriin puolen tankin jälkeen... Nyt siellä on Lyxin fuilimaneetti...

Ja viimoinen kuva todistaa että Goblineita on jo Suomessa ;D
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #208 : 06 Maaliskuu, 2012, 16:37:31 »
Ja viimoinen kuva todistaa että Goblineita on jo Suomessa ;D

Veikkaan ettet malta avata tota vielä kun tuo rubikin kuutio on vielä selvittämättä :D
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #209 : 06 Maaliskuu, 2012, 16:54:33 »
Laitapa matti webcam pystyyn vaikka bambuserin kautta ;)
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #210 : 06 Maaliskuu, 2012, 17:00:30 »
Veikkaan ettet malta avata tota vielä kun tuo rubikin kuutio on vielä selvittämättä :D

Pakkohan se oli ratkoa. ;D eipä siinä kauaa mene kun osaa.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #211 : 06 Maaliskuu, 2012, 17:04:34 »
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #212 : 06 Maaliskuu, 2012, 17:18:51 »
Pakkohan se oli ratkoa. ;D eipä siinä kauaa mene kun osaa.

Kuitenki otit palikat irti ja laitoit takaisin. :)
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa zenix

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0236
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #213 : 06 Maaliskuu, 2012, 17:37:30 »
Live buildausta  8)
Futaba T8FG Super

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #214 : 06 Maaliskuu, 2012, 23:19:16 »
Kylläpä tilanne on nyt niin, että kun sai itsensä ja vaimokkeen ruokittua, niin alkaa uni tulemaan. Jos vaikka servot ruuvaisi kiinni, tai edes mittisi miten johdotukset tulee, niin siinä se sitten voisi olla tälle valveillaolojaksolle.

Laitan tuon livesysteemin päälle kun jatkan oikeasti rakentamista.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #215 : 07 Maaliskuu, 2012, 14:15:34 »
bambuser.com/v/2430656
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #216 : 07 Maaliskuu, 2012, 17:08:05 »
Rakentelu sujui varsin mukavasti, kaikki lunksahti kivasti paikalleen ja asiat ratkesivat ihan kuin itsestään. Lopulta sähköjohdotusta miettiessä päätin että pistän puomin kiinni ja mallaan kaiken kohdalleen ja sitä rataa.

Otin moottorin irti, ja kävin dremelöimässä siitä akselista sentin pois. Sekin sujui varsin helposti, suorastaan hämmästyttävän helposti. Nyt kaikki olisi ikään kuin viimeistelyä vaille... no sitten se tapahtui...

Peräpuomiin kiinnitetty BLS251 oli kovin hiljainen. Ei mitään eloa. Nyt kun revin sen irti sieltä, ja tarkistelin mahdollisia johtovaurioita, niin ei sellaistakaan osunut silmään. Testasin vastarin ja CGY750-boxin liittimet toisella servolla ja ne kyllä pelittää... Varmuuden välttämiseksi katkoin liimassa olleen pätkän, ja juotin hartaasti johdot uudelleen, edelleen kovin hiljainen... kiroilutti ihan ääneen. Jotenkin oletin että uusi servo olisi toiminut. Mielestäni illalla keskitinkin sen, mutta ilmeisesti siihen ei tullut eloa sillonkaan.

Nyt projekti jää odottamaan persservoa. Tuosta Freyasta voisi tietty riipaista pois BLS:n mutta jotenkin tekisi mieli laittaa ihan uusi peräservo. No. huomenna soittelen Sabeen.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #217 : 07 Maaliskuu, 2012, 17:24:30 »
tarkista vielä että servon taajuus on asetettu oikeen,ite oon muutaman kerran ihmetelly et peräservo ei herää ja sit se taajuus on ollu väärä..
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #218 : 07 Maaliskuu, 2012, 18:12:51 »
Noita mykkiä servoja on tullut vastaan, viime kesänä tuli tuonne Kärkkäiselle mun hoidettavaks kaks tapausta, kumpikin noita BLS-251 servoja ja uutena mykkiä. Tuli uudet pohjoismaiden maahantuojalta ilman kyselyitä, taitaapi olla siis tavallista. Väärällä taajudella toimiva tuollainen servo on mulla vetänyt vaan itsensä aina laitaan ja vähän vinkunut.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #219 : 07 Maaliskuu, 2012, 23:07:33 »
Nyt on se aika viikosta kun pitää soimata itteensä ja tutkiskella elämän syvimpiä olemuksia. Goblinin rakennus olisi valmis. Sinänsä mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut, ehkä vähän kiroilua johtojen kanssa, mutta muuten ei mitään "näkyvää".

BLS:n vika tuli korjattua siten, että otin ohjekirjan kätöseen ja luin kohdan miten säädetään perägyrovalikosta asetuksia ja samalla tulkkasin mikä tuo peräservo on servojaan. Se ei ollu 1520 vaan 760.

Positiivista on toki se että nyt on uus peräservo kiinni.
Positiivista on se että johto on merkittävästi paremmin kiinni putken sisällä, ja estynyt menemästä remmin väliin.
Positiivista on se että, peräservon katoskohta on nyt juuri sopivalla paikalla.
Negatiivista on se, että johto on kertaalleen katkottu ja juotettu.

Luotto omaan juotostaitoon on suurempi kuin esim. Futaban tehtaan robotin juotoksiin, että siltä pohjalta ;D

Tuli sitten ehkä vähän liioiteltua tuon sähkön syötön kanssa. Pohjassa on kivan vihreä NiMH-akku ~5V. BEC on säädetty 6V. Eli tuo NiMH lataantuu lennossa, ja vastaavasti jos nopari katkoo sähköt, niin pystyy ajelemaan maahan autoraationa (;D). Noparilta lähtee molemmat piuhat tuonne vastaripurkkiviritykseen . Toinen menee vastarin kaasukanavaan, ja toinen menee CGY-purkin vapaana olleeseen töpseliin. Näin pitäisi virran syöttö olla vähintäänkin sopiva. Telemetria kertoi että 5,7V on jännite tuolle paketille kun se NiMH syö vähäsen. Renkkaamalla ja vääntelemällä sain putoamaan 5,6V. Virransyöttö on katkoskohdalla pohjassa, joten on helppo kytkeä ennen lentoa se NiMH kiinni, ja sitten vasta sähköt säätimeen.

Vielä pitää tehdä setuppi mankan ja CGY:n osalta, mutta muuten olisi valmista testilentoa varten. Jos innostun / jaksan / viitsin / muistan / ehdin, niin laitan kuvan tai pari tuosta virran syötöstä.

Huomenna koelento! Arvioitu kellonaika on klo 14:02, paikkana Turrin ranta Pirkkalassa.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #220 : 07 Maaliskuu, 2012, 23:13:27 »
Pitäisikö tulla kameran kanssa paikalle? Jos vaikka omatkin ottaisi testille samalla...
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #221 : 07 Maaliskuu, 2012, 23:39:41 »
Kyllä Anssi saisi tulla mukaan. Itse lentävästä vehkeestä on vähän haastavaa ottaa kuvaa, vaikka lähettimessä onkin huono kamera ;D

Tässä ne pari kuvaa mitä lupasin. Toinen ihan muuten vaan, ja toinen siitä johtohässäkästä.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #222 : 07 Maaliskuu, 2012, 23:42:18 »
Ihan Gobliniltahan se näyttää.

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #223 : 08 Maaliskuu, 2012, 10:55:32 »
Jottei toi bambuser-videointi katkea kyseisen yksilön kohdalla ennen ensilentoa, onhan puhelimen akku ladattu ja softa asennettu sekä konfattu ;)
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #224 : 08 Maaliskuu, 2012, 11:17:17 »
jos paikalla olen niin laitan live kuvaa tulemaan  ;)
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
69 Vastauksia
34230 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2009, 23:34:06
kirjoittanut XciD
9 Vastauksia
5009 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Maaliskuu, 2009, 22:56:16
kirjoittanut kaardian
0 Vastauksia
1722 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2009, 23:04:04
kirjoittanut kaardian
3 Vastauksia
2915 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Huhtikuu, 2013, 18:33:47
kirjoittanut kekke
21 Vastauksia
6368 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Joulukuu, 2017, 15:57:50
kirjoittanut Wilikki