Kirjoittaja Aihe: Kaardianin lentopäiväkirja  (Luettu 109825 kertaa)

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #100 : 16 Maaliskuu, 2011, 18:48:12 »
Thanks, mutta mites ton 450 Pron mekaniikka? Miksi se on toispuoleinen? Suunnitelmaa vai suunnitelmallisuutta.

Muutkin ovat tähän törmänneet ja grip flip auttoi. Ilmeisesti vaan huonoa suunnittelua RR keskustelua

Juu kyllä tää ihan suunniteltua on. Eihän sen perän tarvi kääntyä toiseen suuntaan yhtä paljon kun toiseen. Roottorin tuoma rotaatiovoima auttaa oman osansa.

Tänään kun kävin kokeilemassa, niin sain Poron siihen kuntoon että vähän lisää gaineja ja eiku kovaa ajoo!

700E sai tänään myös vähän säätelyä. Nyt on govi säädöissään, ja gainit pudotettu siten että ei oskilloi. Ehkä vähän kärisisi jopa nostaa niitä. Vahinko vaan että perän outo käytös jatkuu. Pitänee koittaa laittaa peräservon johto jotenkin toisin, tai vaihtaa sopivamman mittainen jatkojohto. Jotain häiriönpoistoo tms.

Akkuja pitäisi tilata varmaan lisää. En vaan tiedä viitsinkö tilata ihan just nyt kun on tuo allergiakausi alkamassa, ja sillon lennättäminen on muutenkin vähän "semmosta". Toukokuussa tilais ni sit olis kesäks.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #101 : 16 Maaliskuu, 2011, 22:02:18 »
Juu kyllä tää ihan suunniteltua on. Eihän sen perän tarvi kääntyä toiseen suuntaan yhtä paljon kun toiseen. Roottorin tuoma rotaatiovoima auttaa oman osansa.

Tänään kun kävin kokeilemassa, niin sain Poron siihen kuntoon että vähän lisää gaineja ja eiku kovaa ajoo!

700E sai tänään myös vähän säätelyä. Nyt on govi säädöissään, ja gainit pudotettu siten että ei oskilloi. Ehkä vähän kärisisi jopa nostaa niitä. Vahinko vaan että perän outo käytös jatkuu. Pitänee koittaa laittaa peräservon johto jotenkin toisin, tai vaihtaa sopivamman mittainen jatkojohto. Jotain häiriönpoistoo tms.

Se sliderihan kääntyy justiin väärään suuntaan enemmän, joten ei voi olla suunniteltua.

Paljonkos sulla on gaineja? Mä en ole vielä oskillaatioon törmännyt, joten en tiedä miltä se kuulostaa. Tällähetkellä 1800rpm kiekat ja 15 gov gain.

-

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #102 : 17 Maaliskuu, 2011, 07:33:19 »
Se sliderihan kääntyy justiin väärään suuntaan enemmän, joten ei voi olla suunniteltua.

Paljonkos sulla on gaineja? Mä en ole vielä oskillaatioon törmännyt, joten en tiedä miltä se kuulostaa. Tällähetkellä 1800rpm kiekat ja 15 gov gain.

-

huomenta,

mä päädyin siihen että goville (kun ajaa 2000rpm) on toi 15 gain liian vähän! tosin 25 joka on oletus eli medium asetus on sitten ihan liian paljon! laitoinkin eilen illalla 17 ja pitää koittaa sillä... ideana olis että kierrokset ei heittele niin paljoa mitä lähempänä ihannetta govi on. myöskään oskillaatiota en halua goviin koska se vaikuttaa perään (tuli huomattua)
tossa värkissä on paukkua niin paljon että se heiluttaa sitte perääkin kun moottori pumppaa govin johdosta!

itse yritän hakea ton sellaseksi että tiukan liikkeen jälkeen kuuluu se oskillaatio kerran tai 2 ja leijussa laite toimii tasasesti kuin myös rasituksessa ja siitä sitte yks pykälä gainia alaspäin :)

tosin nää säätämiset on jääny vielä vähä pienelle huomiolle ku taistelin ton ryömimisen kanssa...

niin ja govin oskilloiminen kuullostaa tältä (gain on tässä se default eli onkos se nyt sitte se 25):
http://www.youtube.com/user/MrTohtoriR#p/a/u/1/qf9Ps4nlYS8
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #103 : 20 Maaliskuu, 2011, 17:48:09 »
Tänää tuli lennätettyä kivasti ja paljon.

700E:llä vähän taivaslentoa. Muuten hyvä, mutta perä ei pidä "yhtään". Gainia pitäs nostaa perälle, mutta sitten se alkaa vägäämään kovasti. No säädöt jatkuu taas seuraavalla kerralla.

Turbulenceä tuli ajettua yhteensä 4 tankillista. Se alkaa toimimaan hienosti. Vähän vaaputtaa matalilla kierroksilla. Perän evä pitää saada paremmin kiinni tms. pientä.
Kävipä pari kertaa niin, että pääs motti sammuun taivalla. Eka oli painetulppa jäänyt pois, ja laihan kautta sammu. No rotaatio vähän matkan päähän ja uudestaan.
Samalla lennolla kävi sitten niin, että kesken räiminnän läks letku irti headerista ja motti sammu kun seinään. Kovin vähän korkeutta, ja täydet negatiiviset kulmat + työntöä... lavat melkeen pysähty ja reaktio oli vetää viimesellä lisää vauhtia alaspäin ja lapoihin lisää kierroksia sitä kautta ja varovainen kevennys ennen hankea. Sellasta jotain risukkoo siinä oli mihin se tuli. Mitään ei hajonnut ja rotaatio oli onnistunut siinä määrin.

Porolla tuli riekuttua kans sellanen 4 akullista. Pitäs jaksaa säädellä, mutta oli niin kiva lennättää etten jaksanut "masentua" säädöistä. Leijuttelin siinä selällään aika lähellä itseäni :) siittä tuli hyvä fiilis. Samaten se perä piti ihan kivasti kun räimi menemään. Mnentwigiä lainaten: "Wagging tail, heli is happy..." Kovaa kun ajaa meneen niin pieni kaarros vasempaan ja/tai suoraa lento täysiä, vägää vähäsen, sillain hyvän tahtosta väp-päp-päp-pää. :)

Kaiken kaikkiaan onnistunut päivä lennätyksen suhteen. Mitä muuta uutta... Kävin lavvantaina Anssia kattomassa. Tunnin verran kuuntelin ja kyselin miten tuota setuppia tehtään kesän kisoja ajatellen. Aika hyvät vinkit sain.

Poikkeuksellisesti päätin myös myydä kopterointitavaroita pois... OP huolestui jo että onko tuo pimeä puoli houkutellut kokonaan, Futaba ja Hirobo --> FAI-touhuja... Kohta lähtee Alignit myyntiin... Ei ei ei ;D   Koptereita en myy, muta radiolaitteisto vaihtuu hieman.

Katselin tuossa tuota DM8-moduulin ulkonäköä ym. Ei ole hyvä näin. Tuon moduulin kanssa tuo mankka ei meinaa kunnolla mahtua laukkuun, joten --> siirtyminen kokonaan Futaban leiriin on aloitettu.
Spektrumin vastarit lähti myyntiin ja osa jo menikin samantie. DX7 vaihtoi niin ikään omistajaa tänään. Tästä kaikesta seuraa mm. sitä, että pitää miettiä virran syöttöä hieman uudestaan joidenkin kopterien osalla. Ja muutaman govin joutunee hankkimaan. Voipi olla että gyroja tulee päivitettyä samalla Futaban 701:ksi.
Saattaa olla että pitää sitä SBUSia lähtee kokeilemaan jonkin kopterin kohdalla. Sit sais hyvän syyn vaihtaa servoja ja muuta. No kattotaan... autokuume tuskin iskee keväällä, tai sitten voi pyyhkiä lompakolla ottasta hien pois ;D
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #104 : 21 Maaliskuu, 2011, 10:35:03 »
Semmosen oon huomannut että (ainakin 450:ssä) Sparttanin paksu 3mm pädi on about must ainakin GP780:n kanssa. Ei nimittäin vägää tai tee mitään häiritsevää, enkä mä oo ku kerran saanu sen päästää irti (parikymmentä astetta). En oo tsiigannu miten toi perän mekaniikka on tehty, mut en usko että tarvii grip flippejä tehdä. Asetuskulmaa ei hirveesti tarvii ees laittaa, silleen vaan että lavan kärkien välissä on about sentti. Sillä tavalla sitä liikettä saa kivasti kumpaankin suuntaan.

Mut se gyroteippi vaikuttaa todella paljon. Suosittelen koettamaan.
« Viimeksi muokattu: 21 Maaliskuu, 2011, 10:37:25 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #105 : 21 Maaliskuu, 2011, 10:39:48 »
Lainaus
Semmosen oon huomannut että (ainakin 450:ssä) Sparttanin paksu 3mm pädi on about must ainakin GP780:n kanssa. Ei nimittäin vägää tai tee mitään häiritsevää, enkä mä oo ku kerran saanu sen päästää irti (parikymmentä astetta). En oo tsiigannu miten toi perän mekaniikka on tehty, mut en usko että tarvii grip flippejä tehdä. Asetuskulmaa ei hirveesti tarvii ees laittaa, silleen vaan että lavan kärkien välissä on about sentti. Sillä tavalla sitä liikettä saa kivasti kumpaankin suuntaan.

Mut se gyroteippi vaikuttaa todella paljon. Suosittelen koettamaan.

^ Mulla lennossa perä toimii ihan OK. Alignin gyro ja stock teippi. Mietityttää vaan se että miksi sen makaaninen säätö on tuollainen toispuoleinen. Huvittaisi saada se symmetriseksi, joten pelivaraa olisi vielä enemmän kun vauhti on lisää.

-

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #106 : 21 Maaliskuu, 2011, 11:07:06 »
^ Mulla lennossa perä toimii ihan OK. Alignin gyro ja stock teippi. Mietityttää vaan se että miksi sen makaaninen säätö on tuollainen toispuoleinen. Huvittaisi saada se symmetriseksi, joten pelivaraa olisi vielä enemmän kun vauhti on lisää.

Vaihdoin K&N jotain vähempiklappisia alumiinihilppeitä sinne perälle, ja saatto käydä niin että mulla meni ne perälavanpitimet väärinkin päin siinä yhteydessä. Et sit käänsin ne ns. oikeinpäin. Nyt on pitoa piisannu melkeen riittävästi.
Tuon 3G gyron rudderin gainia ei saa riittävän korkealle, alkaa vägään liikaa muuten. Tuntuu päästävän perän irti kun kovasti on vääntöä ja kierrokset putoo liikaa, tosin taitaa sama ongelma tulla vaikka gainia olis riittävästi jos RPM putoaa liikaa.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #107 : 21 Maaliskuu, 2011, 14:53:14 »
Semmosen oon huomannut että (ainakin 450:ssä) Sparttanin paksu 3mm pädi on about must ainakin GP780:n kanssa. Ei nimittäin vägää tai tee mitään häiritsevää, enkä mä oo ku kerran saanu sen päästää irti (parikymmentä astetta). En oo tsiigannu miten toi perän mekaniikka on tehty, mut en usko että tarvii grip flippejä tehdä. Asetuskulmaa ei hirveesti tarvii ees laittaa, silleen vaan että lavan kärkien välissä on about sentti. Sillä tavalla sitä liikettä saa kivasti kumpaankin suuntaan.

Mut se gyroteippi vaikuttaa todella paljon. Suosittelen koettamaan.

Aamen!

Tämä mahtava gyroteippi ratkaisi myös mulla Sportin peräongelmat. Ilkeästi ennen pääsi pironopeus muuttumaan pirofunnelissa, mutta vaihtamalla gyroteipin tähän Spartanin tekemään alkoin homma toimia. Ennen oli gyron alla Curtis Youngbloodin tekemä ohut valkoinen teippi. Tästä eteenpäin en muuta gyroteippiä kopteriini hyväksy kuin Spartanin.

Vielä iso kiitos Vispilälle gyroteipistä!  :)
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #108 : 27 Maaliskuu, 2011, 00:29:42 »
Tänään, tai miten sen nyt ilmaisee... tämän valveillaolojakson aikana tuli korjattua YöPoro.
Yölapoja ei ole, mutta toisesta porosta otettu FB-nuppi ja Radixit toimii hienosti.

Piti kabiinissa olevat valot pistää päälle kun kävin testaamassa. Huomisessa Aamulehdessä saattaa olla sitten jotain uhvohavaintoja Pirkkalasta. Seuraavan valveillaolojakson aikana pitäisi sitten viritää taas lisää valoja tuohon YöPoroon. Perän valot nyt ainakin pitää saada toimimaan. Voisi sitten käydä iltasella kokeilemassa vaikka Iidesjärvellä... jos ei taivaalta sada mitään.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa frenzie

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Cosmonaut
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #109 : 27 Maaliskuu, 2011, 06:22:59 »
Meikä kotiutui just keikalta. Jos olet illalla tulossa iidesjärvelle niin vilkaistaankos helicommandia samalla sessiolla? Meikä pääsee röistä joskus seiskan aikoihin. Nyt jos ottas vähän unta niin jaksaa. Voipi olla taas vuorokausi rytmi ihan mitä sattuu.
pper

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #110 : 28 Maaliskuu, 2011, 22:04:46 »
Työkaverin riemuksi kävin lennättämässä Näsijärven rannassa (siinä Syssyn Sulkkiksen kohdalla) vaikka tuuli liikaa. Kotoota lähtiessä auton mittari näytti -2C, kahden akun jälkeen kaksi sormea tunnottomana ja auton mittari näytti pois lähtiessä -7C.

Yöporoa tuli leijutettua vähänaikaa väärinpäin siinä rannassa ja muutenkin pompotettua. Kivaa vaikkei oikeen meinannu hahmottaa miten se on. Tarttis ne yölavat.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #111 : 29 Maaliskuu, 2011, 20:10:19 »
Tänään tuli lennettyä 3 lentoa SG Quarkilla pihalla! Ai hitto. Tää on terapiaa... ;D

Sitten ihmeteltiin hieman frenzien kanssa HellCommondia ja luulisimme siihen tulleen tolkun. :)

Sitten päivän paras uutinen, tietäen että TohtoriR ottaa ja tekee turhautumisostoksia ihan tuossatuokiossa ;D

700E reksään vaihtui keulaan uusi muoviteline (kaukaaviisaasti tilasin toisen) mihin voi pultata sitten sen Biistin kiinni kun alkaa Aligniin menemään hermot. Konffasin beastin kuntoon, ja arvatkaapa mitä!?! No paha arvata, jos ei ole nähnyt mun juuri äskeisiä suorituksia tuossa pihassa.

Pitkään säätelin MicroBiistiä ja päivitin softan letkua pitkin jne. Sitten kun olin ihan varma että kaikki on kohdallaan, piti mennä pihalle testaamaan. Ja voi kuinka kivasti se perä pitikään. Kaikki pelas kuten pitikin.
2000 RPM idlelläkin perä piti kauniisti, ei nyi, ei pätki, ei pompi. Yleisesti ei tee yhtään mitään ylimäärästä. Ai hitto kun oliskin ihan jokaisessa miun kopterissas nuin hyvin pitävä perä.
Vähän koitin pompotella talojen kattojen päällä, ja perä tuntui kaipaavan gainia lisää. No sen voi säädellä ensi kerralla sitten ihan lennättämällä. Samaten niitä muita mekaanisista säätimistä säätyviä juttuja pitää vähän tutkia.

No, jos huomenna on keliä työpäivän jälkeen, niin pitää käydä testaamassa ihan taivasajoa.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #112 : 29 Maaliskuu, 2011, 20:41:51 »
Tänään tuli lennettyä 3 lentoa SG Quarkilla pihalla! Ai hitto. Tää on terapiaa... ;D

Sitten ihmeteltiin hieman frenzien kanssa HellCommondia ja luulisimme siihen tulleen tolkun. :)

Sitten päivän paras uutinen, tietäen että TohtoriR ottaa ja tekee turhautumisostoksia ihan tuossatuokiossa ;D

700E reksään vaihtui keulaan uusi muoviteline (kaukaaviisaasti tilasin toisen) mihin voi pultata sitten sen Biistin kiinni kun alkaa Aligniin menemään hermot. Konffasin beastin kuntoon, ja arvatkaapa mitä!?! No paha arvata, jos ei ole nähnyt mun juuri äskeisiä suorituksia tuossa pihassa.

Pitkään säätelin MicroBiistiä ja päivitin softan letkua pitkin jne. Sitten kun olin ihan varma että kaikki on kohdallaan, piti mennä pihalle testaamaan. Ja voi kuinka kivasti se perä pitikään. Kaikki pelas kuten pitikin.
2000 RPM idlelläkin perä piti kauniisti, ei nyi, ei pätki, ei pompi. Yleisesti ei tee yhtään mitään ylimäärästä. Ai hitto kun oliskin ihan jokaisessa miun kopterissas nuin hyvin pitävä perä.
Vähän koitin pompotella talojen kattojen päällä, ja perä tuntui kaipaavan gainia lisää. No sen voi säädellä ensi kerralla sitten ihan lennättämällä. Samaten niitä muita mekaanisista säätimistä säätyviä juttuja pitää vähän tutkia.

No, jos huomenna on keliä työpäivän jälkeen, niin pitää käydä testaamassa ihan taivasajoa.

nono! :D

Tohtori on nyt hyvinkin tyytyväinen omaan 700E rekkulaansa! :)
tosin näillä nykysillä kokemuksilla voinee sanoa että en enää laita rahojani 3G kikkareisiin vaan juurikin biisteihin tai joihinkin muihin vastaaviin!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #113 : 30 Maaliskuu, 2011, 19:06:54 »
Tulipas käytyä lennättämässä tänään(kin). Ihan tässä likellä Vähäjärven jäällä, kun siihen kestää ajaa autolla niin kovin vähän aikaa, ja silti joutu kesken lopettaan, kun valon määrä alko väheneen oleellisesti.

700E:llä ajoin sen yhden ainoan lennon mihin on mahdollisuutta... ja AI ETTÄ!!! Nyt se on hyvä. Perän asetuksia pitää vähä säätää, mutta muuten ei ole mitään syytä puuttua mihinkään. Kääntymisnopeutta pitäs saada vähän lisää, mutta ei paljoa.
Tämä MicroBeast on melko uskomattoman hyvän tuntunen verrattuna näihin Alignin 3G vehkeisiin. Nyt kopteri kulkee kuin kiskoilla. Melkeen paremmin kuin simulaattorissa. Perän herkkyyttä pitäisi vähän kasvattaa, mutta kyllä sen kanssa tulee toimeen näinkin.
Siinä sitten räimin meneen 5 minuuttia minkä timeriin oon asettanu ja ja... kuuntelin kuinka kaiku vastasi lapojen lätinään kivasti. Melkeen sama ääni lähtee ampumaradalla kun 100m päässä ammutaan hirvikiväärillä ;D

Nyt on loggerissa jotain tolkullista käppyrää ja siitä on liite lätkästynä tähän. Hämmästyttävintä on se etten saanut enempää kulutettua sähköä... No akkujen lataus sen vasta kertoo, mutta notta voisi ajaa minuutin pidempään... Akutkin lämpenivät vähäsen tässä perus räiminnässä, se alkaa osoittamaan hyvään suuntaan.

450 Poroa säätelin vähäsen lisää ja sain sen likimain hyväksi. Ilo oli silläkin räimiä menemään. Tuli leijutettua sillain 1cm korkeudessa inverttedinä. Siittä ku rapsas täydet negatiiviset kulmat, niin sehän lähti niin että lumi pöllähti... Muuten oli ihan kiva rämiä porolla, mutta tuon toisen stabilointijärjestelmän vakauden jälkeen poro tuntui lähinnä rimpulalta, mitä ohjataan ajatuksen voimalla nurkantakaa pätkivän yhteyden yli. Pitänee hommata noita biistejä lisää... no aika näyttää.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #114 : 31 Maaliskuu, 2011, 17:10:27 »
Tänään(kin) pääsin lennättämään. Töistä lähtiessä Iidesrannan kautta.

700E:llä ajelin vähän rohkeammin kun eilen. Liitteenä loggeridata. Tuli ihan reenattua jotain tiettyjä liikkeitä. Alkaa tuntumaan, että tällähän voisi jopa pärjätä siinä F3N-poppiksessa. Onneksi tässä on aikaa reenata jonkin verran enne ensimmäistä kilpailuosallistumista.
Peräedellä silmukoita tuli ajettua pari ja vähän kokeilen perä edellä inverttedinä taivaalla ajaa, kyllä se tästä :)

Porolla ajoin kans yhden akullisen ja nyt se tuntui paremmalta, ei perä pitänyt sen enempää, ja mitään en ole säätänyt sitten edellisen kerran, silti se tuntui mukavammalta käteen. Porolla rohkaistuin kokeilemaan ajaa rinkiä inverted peräedellä taivalla, loppuviimein pääsin meilkein funneliin asti JEEE!

Nyt on parina päivänä tullut opittua varsin paljon uutta, ja tekniikkaan tullut sellaista kauankaivattua varmuutta. 700E liikahtelee matalalla vakaanturvallisesti ja Poro tekee samat liikkeet perässä. Tästä on hyvä jatkaa.
« Viimeksi muokattu: 31 Maaliskuu, 2011, 17:12:15 kirjoittanut kaardian »
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #115 : 01 Huhtikuu, 2011, 15:12:37 »
Jokaisena viikon päivänä käyny lennättämässä, miksi katkoa hyvää putkea?

600 FBL -Reksä sai tänään uuden setupin ja pienen asioiden varmistelun jälkeen Vähäjärvelle kokeilemaan (jo syksyllä hankittuja) FBL-Radixeja. Hitto! täähän toimii kans hyvin. Nyt oikeen alkaa ihmetyttään, että oonkohan tehny jotain ihan perustavaa laatua väärin aikasemmin?

Harmi vaan että Fast-Ladilta kerkes jo loppuun nuo 710 FBL-Radixit... piti semmoset tilata, mutta en ehtiny, kun jäin miettiin mitä kaikkee muuta kivaa sitä haluais samalla tilailla.

Lentelin ja säätelin moottoria ja govia parin tankillisen verran. Tämä asennus Alignin 3G:stä ja sen ohjelmoinnista tuntuu toimivan kuin ajatus. Liki yhtä hyvin kuin se MicroBeast 700E:ssä.

Merkittävimpänä erona tämä kärpästangoton 600 rekkulan lento-ominaisuudessa oli tuo tuntuva tehon lisäys. Nyt se liikahtelee yhtä kivasti kuin 700 lajitoverinsa.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #116 : 02 Huhtikuu, 2011, 18:06:30 »
Putki ei katkennut tänäänkään...

Aamulla repäsin Knihdistä moottorin ja vaimentimen. Purkaessa reksää huomasin että siitähän puuttuu kannesta pari pulttia, mihin lie kadonneet...  Ihmekkään kun se ei halunnut käydä kunnolla eilen.
Kaukaaviisaasti naapureiden riemuksi päätin testata käyntiinlähtöä pitkän levon jäljiltä. YSsi pöhähti käymään ekalla yrittämällä. Huudatin sitä moottoria tuossa etupihassa hetken ja sitten sisälle ihmettelemään asioita.

Vesisadetta tutkiessa ja hahmotellessa huomasin pienen tauon tulleen, ja kamat äkkiä kantoon ja autoon. --> Vähäjärven rantaan.
Yhden tankillisen kerkesin vesisateen välissä ajella, samalla sain todettua että moottorin vaihto vaikutti govin toimintaan (muistin kyllä tehdä setupin ja säätää kaasun uudelleen) siten että sehän toimii kunnolla.

Perus lentelyä sen tankillisen verran ja lopulta tajusin että alkaa satamaan uudestaan, niin polttoaine loppui myös headerista sopivasti.

Huomenna, jos ei sada tai ole muutan kamala keli, niin pitää koittaa päästä lennättämään jotain. Freyaa tekisi mieli päästä ajamaan.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #117 : 05 Huhtikuu, 2011, 18:17:53 »
Putki katkes sateisiin...

No tänään kävin Mokkiksen "ranchilla" kokeilemassa. Pari puuta on ikävästi tiellä, muuten on ihan kadehdittava lennätyspaikka. Kyllä siinä 450 reksää kieputtaa ja miksei isompaakin. Pikkasen totuttelee siihen että missä ne "turvarajat" on niin hyvä paikkahan tuo on. Tosin se on vähä sellanen että "toisten pihoihin mennä lennättään". Mielluummin käy siinä Vanattarassa pellolla. Tilaa piisaa tehä vaikka mitä.

Pari akullista 450 porolla ja yksi (toistaiseksi ainoa) akullinen 700E:llä. Tähän 700E:hen pitäs saada kyllä vähän lisää liikettä. Seuraavalla kerralla tutustun hieman säätöön ja koitan piipittää ensin mankasta lisää ja jos se ei auta, niin sitten pitää sitä Biisitä tutkia.

Poron sain kyykkäämään pari kertaa kunnolla. Kierrokset laski lavoissa reilusti ja perä antautu sitä myöten... pitänee vähän hillitä niitä kulmia siittä, niin sit se on hyvä.

Freyaa en päässyt vieläkään lennättään, vähän harmi sinänsä... mieli tekis kovasti alkaa hieromaan kisaamista varten.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #118 : 05 Huhtikuu, 2011, 18:36:32 »
Putki katkes sateisiin...

No tänään kävin Mokkiksen "ranchilla" kokeilemassa. Pari puuta on ikävästi tiellä, muuten on ihan kadehdittava lennätyspaikka. Kyllä siinä 450 reksää kieputtaa ja miksei isompaakin. Pikkasen totuttelee siihen että missä ne "turvarajat" on niin hyvä paikkahan tuo on. Tosin se on vähä sellanen että "toisten pihoihin mennä lennättään". Mielluummin käy siinä Vanattarassa pellolla. Tilaa piisaa tehä vaikka mitä.

Pari akullista 450 porolla ja yksi (toistaiseksi ainoa) akullinen 700E:llä. Tähän 700E:hen pitäs saada kyllä vähän lisää liikettä. Seuraavalla kerralla tutustun hieman säätöön ja koitan piipittää ensin mankasta lisää ja jos se ei auta, niin sitten pitää sitä Biisitä tutkia.

Poron sain kyykkäämään pari kertaa kunnolla. Kierrokset laski lavoissa reilusti ja perä antautu sitä myöten... pitänee vähän hillitä niitä kulmia siittä, niin sit se on hyvä.

Freyaa en päässyt vieläkään lennättään, vähän harmi sinänsä... mieli tekis kovasti alkaa hieromaan kisaamista varten.

laitappa ennen mankan säätöyrityksiä siitä biistin parameters menusta kohdasta B vähän kireemmälle! johan alkaa pyöriä ;D
vakionahan se on "sport" joten laita se "pro" tai "extreme" ;)


ver.1 softassa noi kirjaimet saatto mennä erilailla ja toi lappu ei välttämättä päde mutta kai sulla on ver.2?
« Viimeksi muokattu: 05 Huhtikuu, 2011, 18:39:41 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #119 : 08 Huhtikuu, 2011, 22:59:57 »
Tuli tässä parina iltana rakenneltua Synergy N9 lentokuntoon.

Seuppina on:
YS .91 SRS + Hatori SB 19 FH-2
3x Align DS610
Perää pitää Futaba 520 ja Align DS650
Kaasua kääntelee Futaban joku perus servo, ja GV1 govina.
Virtaa syöttää Align 2-in-1 hehkureguhärveli.

Kuvassa näkyy miten kivasti tuo GV1 sensori kiinnittyy tähän kopuun, kuin olisi suunniteltu tälle goville.

Muutama kuva pakko laittaa kun se on niiiiin kaunis. Landarit vaihdan valkoisiin kunhan ehdin.

Postissa on odottamassa Radix 710 FBL -lavat. Aamusta postin kautta Pinsiön suunnalle testaamaan, ja iltapäivällä sitten vähän lähempänä reenaamaan leijuttelua Freyalla. Jos, ja vain jos, tuntuu oikein hyvältä, niin Synergyä pitää koelentää...

Maikko: päästään pitään keväleirillä Synergy miitti, ja voidaan irvailla Henkseli miittiä pitäville ;D
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #120 : 09 Huhtikuu, 2011, 17:50:28 »
Tänään on ollut sekava päivä. Sekä hyvä että paha :)

Tuli käytyä Pinisiössä testaamassa se maisemointimonumenttipai kka. Soramonttu, ja itse en sinne enää mene, ellei jotain hyvää syytä ole. Etäisyys yhdistettynä siihen, että saapi perälavat rikki joka lennolla, ei sovellu minulle. Pitäisi joku 9 trukkilavan kokoinen lätkä saada sinne naulattua maahan, missä on vaneeri päällä. Porukka oli ihan mukavaa ja silleen, paikassa se vika...

N9 pääsi suorittamaan ensilentonsa. Lapaura oli sen verran pielessä, että päätin säädellä sitä moottori sammutettuna. No, toista starttausta yrittäessä päätti 12 vuotta vanha startterini antautua. Kovasta tuulesta huolimatta haisi sähkö. Toinen starttausakkukin päätti sitten vetästä itsensä kunnolla alijännitteelle... 2S LiPo ja 4,2V koko akun jännite.
No ehdottoman positiivista oli se että Synergy on nyt ekan pompponsa ottanut ja todistettavasti leijunut. Govi tuntui toimivan ja kaikki kaikessan lupaa hyvää.
Sain Vimpulta lainaan startterin, mutta sen se spinnerikumihärvelikuppi on kokolailla voimakkaalla lukitteella kiinni, ja en näin ollen saa omaa akseliani kiinni siihen. Vimpun starttiakseli ei oikein ole "hyvä". Esim. Freyaa ei saa startattua ollenkaan. Herra kyllä esitti asian niin että ymmärsin mistä on kyse, mutta... josko sitä jotain keksisi tässä illalla... Sabesta tai jostain pitää tilata uusi startteri maanantaina.

700E sai 710 FBL Radixit. Aina vaan paranee. Nyt vehje vakautu entisestään, ja äänet muuttui vielä paremmiksi. Nyt sitten pitää saada liikettä hätäsemmäksi. Kokeilen tätä Dr.R:n antamaa vinkkiä ihan ensin.

Iltapäivästä tuli Frenzien kanssa käytyä autoilemassa Idioottiparkin parkkiksella, ja jotain 600 reksän säätämistä suoritettiin. Nyt se on sellanen että kun ei tuule tälläin 8m/s niin herra itsekin uskaltaa ruveta reenaileen "livenä".
Samalla reissulla tarkistettiin muutama muu lennätyspaikka, ja jos kelit ja aikataulut sallii, niin huomenna perinteinen Vanattaran pelto toimii lennätyspaikkana.

Tapahtumarikas päivä ja kaiken kaikkiaan hyvä fiilis. Siitä on pitkä aika kun on viimeksi käyttänyt aamusta asti koko päivän harrastuksen parissa poissa kotoa ja kerennyt tapaamaan näin montaa harrastajaa eri suunnalla Tamperetta :)
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #121 : 10 Huhtikuu, 2011, 21:44:03 »
Frenzien kanssa tuli käytyä ajelemassa pitkin ja poikin. Ite lentelin yhden lennon 700E:llä ja pari lentoa 450 porolla. Tuuli oli melkonen ja silleen. Vimpu vetää tosi hyvin talven tauonkin jälkeen. Propsit hänelle... ja katellinen on pakko olla talosta ja pellosta. Harvalla kopteristilla on ihan omassa pihassa lennätyspaikka. (tosin tiedän jo 3 sellaista...)

Tässä vielä liitteeksi kuva startterista. Tuon takia tuli savua ja tuon takia se ei enää toimi...
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #122 : 11 Huhtikuu, 2011, 12:27:26 »
Mistä tuo purkka on tuonne joutunut;)

Näyttää Sullivanin Hi-Tork tai Dynatron startille?

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #123 : 11 Huhtikuu, 2011, 18:06:41 »
Näyttää Sullivanin Hi-Tork tai Dynatron startille?

Ei kumpikaan. Tämä on Magnum. Valmistaja taitaa olla Varicom. Googlen kuvahaulla ei löytynyt ainuttakaan kuvaa moisesta. Tuo on ostettu 1992 silloisesta Atala RC:stä. Ja tajusin just että tuo on 19 vuotta vanha startteri!!!

Ei per**le 19 vuotta... se olis pitäny päästää eläkkeelle jo 4 vuotta sitte.   R.I.P.   (Rest In Pieces)
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kaardianin lentopäiväkirja
« Vastaus #124 : 12 Huhtikuu, 2011, 20:30:00 »
Aamulla hajin startterin matkahuollosta. TODELLA iso kiitos Sabelle näin nopeasta toimituksesta!

Aikani tynäsin startterin tangon kanssa ja lopulta starttasin 700N:n ja pompottelin vähän tässä kotipihassa. Pistin akkuja vähän latautumaan, ja läksin lennättään n. 16:00 aikaan.

Lentoja tuli oikein mukavasti 4kpl Freyalla ja 4kpl 700N:llä. Anssikin pöhähti paikalle, ja pois lähdettiin kun alkoi tulla hämärä ja muutama pisara vettä taivaalta. Fuilia paloi melkein 5l.

700N alkoi tuntumaan hyvältä. Reenasin erinäistä perus perus perus settiä. Pikku hiljaa alkaa tuntumaan jo varsin luontevalta lennättää tiettyjä liikkeitä. Ajoin peräedellä inverted lentoakin pari kierrosta.

Freyalla reenasin leijuttelua, taivaalla suoraan ajamista ja silmukoita. Leijuttelureenissä onkin kova homma. Ilman lippujakin tuntuu riittävän tekemistä. Samoin taivaalla suoraan ajaminen vaatii vielä vähän setupin hiomista. Kaiken kaikkiaan kovasti on tekemistä vielä ennen kun on "kisakunnossa".
Hassua oli huomata, että kun reenasi Freyalla tarkalleen tiettyjä ajamisia ja leijutteluita, niin yllättäen se reksäkin alkoi kulkemaan paremmin.

Tälläsiä päiviä pitäs olla lisää. Ja Anssi toi akkuja ;D nyt on 700E:lle muutama lentoakku lisää. Liittimiä pitäisi kolvailla tänään oikein urakalla.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
69 Vastauksia
34286 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2009, 23:34:06
kirjoittanut XciD
9 Vastauksia
5041 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Maaliskuu, 2009, 22:56:16
kirjoittanut kaardian
0 Vastauksia
1748 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2009, 23:04:04
kirjoittanut kaardian
3 Vastauksia
2926 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Huhtikuu, 2013, 18:33:47
kirjoittanut kekke
21 Vastauksia
6387 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Joulukuu, 2017, 15:57:50
kirjoittanut Wilikki