Tilaamani kaksi uutta servosettiä saapuivat tiistaina. Samalla sitten varmistui, ettei häiriöiden syy ole todennäköisesti servoissa. Tein toiseen servosettiin liitinten kiristyksen ja toiset annoin olla sellaisenaan. Molemmat käyttäytyvät täsmälleen samalla tavalla kuin vanhat: välillä kaikki sujuu aivan virheettömästi mutta välillä servot sekoavat täysin ja lennättäminen on kertakaikkiaan mahdotonta. Häiriöt ja haamuliikkeet jatkuvat senkin jälkeen, kun lähetin on sammutettu, joten lähetin tuskin on syypää. Roottori ja pyrstöroottori saattavat pyörähtää saunnaisesti yhden tai kaksi kierrosta ilman ohjausliikkeitä, mutta pääsääntöisesti häiriöt kohdentuvat servoihin.
Olen lentänyt tiistain jälkeen noin kymmenen akullista. Niistä neljä tai viisi on sujunut ilman havaittavia häiriöitä. Parin akullisen aikana on ollut pieniä haamuliikkeitä, jotka olen kyennyt hallitsemaan törmäämättä mihinkään (refleksit ovat tosiaakin parantuneet!!!) mutta muutaman kerran on ollut pakko vain keskeyttää. Ja seuraavan kerran kun kytken virran päälle, kaikki voi olla taas hyvin - tai sitten ei. Yhden voimakkaan häiriön jälkeen pitelin kopteria kädessä ja lisäsin kaasua koskematta muihin ohjaimiin. Aileron-servo teki niin voimakkaan haamuliikkeen toiseen ääriasentoon saakka, että se rikkoi dogbone-tankoja paikaallaan pitävän haarukan (=rikkoi roottorinpään kervottomaksi), rikkoi swashplaten ja viskasi irronneet dogbonet pitkin huonetta.
Walkera 4#3 on todella maanis-depressiivinen kokemus. Minua todella ärsyttää sähkölaitteiden huono laatu. Ehkä vastaanottimen vaihtaminen voisi korjata tilanteen, mutta en oiken tiedä jaksanko vaivautua. Lienee varmaan viisaampaa odottaa 2.4 ghz versiota ja dumpata nykyinen kopteri sitten.
EDIT: ja toinen harmillinen asia on varaosien vaihteleva laatu: Servon häiriön rikkoma roottorinpää, roottorinpidike ja dogbone olivat jämäkkää tavaraa, mutta uudet roottorinpidikkeet ja roottorinpää ovat taas samaa surkeaa pehmeää muoviseosta, mitä kopterin alkuperäiset osat olivat. Pehmeä roottorinpää menee helposti lyttyyn jo lavanpidikettä asennettaessa ja lerppuu lennon aikana. Onneksi varastossa oli vielä yksi jäykemmästä muovista tehty roottorinpideke. Uuden rottorinpään laakerit ovat myös huonosti liikkuvat, joten vaihdoin vanhat liukkaammin liikkuvat tilalle . Uuden dogbonen pallonivelet taas ovat niin paksut, että se jäykistää pahasti tasapainoakselin liikettä. Minulta meni jonkin aikaa, jotta sain taas "lähes täydellisen" balanssin syntymään näistä uusista osista mutta vaivannäkö toivottavasti palkitaan. Kun tasapainoakselin ja roottorinpidikkeen saa liikkumaan täysin kitkattoman tuntuisesti (tämän testaaminen onnistuu parhaiten roottoinlavat irroitettuna, koska roottorinlapojen painon vuoksi kitkaa ei havaitse kunnolla lapojen kiinni ollessa) kopteri muuttuu kuin taikaiskusta erittäin hankalasti ohjattavasta todella hienosti ja kuuliasesti käyttäytyväksi. Varaosien (dogbonet, flybar ring, rotor head, rotor headin laakerit ja blade holder) keskinäiset toleranssit vain tekevät säädöstä aikamoista tuuripeliä. Kaikki osat ovat niin pieniä,että mitättömänkin pienet erot tuntuvat. Ei esimerkiksi uskoisi, että esimerkiksi roottorinpidikettä kannattelevien kuulalaakerien liukkaus paljon vaikuttaisi vakauteen, mutta lennossa eron todella huomaa. Kaikki vähäisetkin kitkat flybarin tai roottorinpidikkeen mekanismeissa vaikuttavat dramaattisesti lento-ominaisuuksiin.
EDIT: Korjausten jälkeen kolme akullista takana ilman häiriön häiriötä tai törmäyksen törmäystä. Lentääpä se jälleen kivasti! Tällaista kun olisi aina...