Kirjoittaja Aihe: Walkera 4#3  (Luettu 77716 kertaa)

Poissa froste

  • Aloitteleva torppari
  • *
Walkera 4#3
« : 06 Tammikuu, 2008, 22:15:14 »
Picooz lennättelyn myötä (yllätys yllätys) innostus koptereihin nousi sen verran, että hieman paremmin hallittava sub-micro olisi ostoslistalla - Walkera 4#3 näyttäisi täyttävän tarpeet, ja hintakin on kohdallaan (ja varaosiakin Kiinasta saatavilla aika hyvin).

Onko joku muu hurahtanut tähän kopteriin (tai vastaavaan pikkuheliin), kokemuksia ja kommentteja? Rekisteröidyin vastikään ja lueskelin sieltä täältä, Walkera ei merkkinä näyttäisi olevan suositeltava, mutta ehkäpä 4#3 on luokassaan poikkeus?


Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #1 : 06 Tammikuu, 2008, 22:44:40 »
Koodissa ei ole poikkeuksia  ;). Suosittelen että katselet vähän lisää ja pistät rahasi johonkin vähän suorituskykyisempään vehkeeseen. Osta vaikka simu ekana ja etsi sopivaa pakettia netistä. Hyvä aloitus kone on mm. TT Minititan, halpa ja toimiva.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #2 : 07 Tammikuu, 2008, 09:03:58 »
ja jos pitää olla oikeasti halpa ja toimiva, niin osta Eskyn Belt-CP. Jos pitää olla vielä halvempi, niin osta Eskyn Honeybee king2. honeybeen osalta osta vain samantien harjaton moottori ja sille säädin. Jos pitää olla sitten vielä oikeasti hyvälaatuinen ja ilman suurempia päivityksiä pelaava, niin osta sitten esmes tuo TT Minititan.

www.leluja.net (halvalla Eskyt Suomesta)


Poissa froste

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #3 : 07 Tammikuu, 2008, 10:50:44 »
Noihin malleihin törmäsinkin tuossa selaillessani. Näistä mistään vaan ei ole oikein tuon Walkeran korvaajaksi, eli kokoluokka on toinen,
kopteri pitäisi nimenomaan olla pieni, tuollainen sisätiloissa lennätettävä. Löytyykö muilta merkeiltä tuollaisia pieniä koneita?

seppomikael

  • Vieras
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #4 : 07 Tammikuu, 2008, 16:11:32 »

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #5 : 07 Tammikuu, 2008, 17:15:05 »
Hi,

I bought a 4#3 as my first heli. What a bad idea, it's just too unreliable (main / tail motors don't last, plus the servo connectors glitch, not to mention the rotorhead problem).
Next came a GAUI EP 100 SE and then another... as long as I don't crash, these fly for a long time. It only needed new bearings and some plastic tail parts after 50 h or so.
It's hard to set up, but small enough for the underground garage. But I'll stay away from Walkera from now on.
And effectively, the 4#3 needs even more space since it squirrels away for the nearest hole in the wall (or, more often than not, tries to punch its own hole...)

Cheers

Markus
« Viimeksi muokattu: 07 Tammikuu, 2008, 22:01:10 kirjoittanut mnentwig »

Poissa froste

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #6 : 12 Tammikuu, 2008, 23:21:40 »
Thanks for your insight, considered other options (EP100 among them) as well.

Loppujen lopuksi tilaukseen meni kuitenkin tämä nimenomainen 4#3, koska varteenotettavia vaihtoehtoja ei tuossa kokoluokassa
juurikaan ollut, ja hakusessa oli nimenomaan tuollainen pieni kopteri, olkoonkin aloittelijalle luultavasti kova pala purtavaksi :)

Saan kopterin luultavasti ensi viikon kuluessa, ja yritän perjantaina Omenaan sitä testaamaan (enemmän tilaa kuin olohuoneessa,
varmuuden vuoksi), josko nyt maasta uskaltaa vielä silloin paljoa irtautua :)


Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #7 : 12 Tammikuu, 2008, 23:51:56 »
Check this out...
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=726698
Only 3783 posts so far :o
Most people fix the swashplate on the main shaft, and the rotorhead mechanics may have too much friction when it comes out of the box.

EDIT: I took this as motivation to solder a new main motor into my 4#3 and it flies again (let's see for how long).
While it works, this heli is a little spinning bundle of joy ;D
« Viimeksi muokattu: 13 Tammikuu, 2008, 00:52:24 kirjoittanut mnentwig »

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #8 : 12 Tammikuu, 2008, 23:58:46 »
Seems that www.jr-hobby.fi doesn't sell walkera helis anymore either. Must be a reason for that ;)
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

Poissa froste

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #9 : 13 Tammikuu, 2008, 00:19:07 »
Check this out...
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=726698
Only 3783 posts so far :o
Most people fix the swashplate on the main shaft, and the rotorhead mechanics may have too much friction when it comes out of the box.

yup, been checking that (reading on page 77 now :)), part of the reason I ended up buying one - there seems to be an active userbase, so help is readily available. Plus it seems that most of the "issues" found have a solution (or a quick fix) available.

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #10 : 13 Tammikuu, 2008, 01:00:09 »
recommended:
- order spare rotorheads in advance
- reinforce rotorhead with epoxy before you use it the first time
- get a spare motor and a spare tail motor, or more if you're an optimist
- tbitz in said thread makes really beautiful heat sinks. In total it's about $10. Highly recommended (with a disclaimer that I actually used mine today for the first time. But it works - it gets hot...)
- a spare heli isn't that bad idea, individual spares sum up, and some (servos) are ridiculously expensive
- simulator of course.
But it's a ridiculous money sink. You'll get a "real" heli for little more. I saw a HoneyBee King on Friday, and it looked very easygoing. It needs less flying space than the 4#3!

Poissa froste

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #11 : 13 Tammikuu, 2008, 13:32:14 »
But it's a ridiculous money sink. You'll get a "real" heli for little more. I saw a HoneyBee King on Friday, and it looked very easygoing. It needs less flying space than the 4#3!

Some spare parts are already on the way, got an alloy rotor head, 2 different types of heat sinks (the other one was just 2 eur, so gotta try it out), and just in case, a replacement main motor and tail motor (although tail is not suppose to fail too easily). Also got spare main blades, to try out thinner blades, if I get to it. Oh, and 2 more batteries. Spares were actually cheap, 1-3 eur for almost any part.

We'll see if it's gets to be a money pit, but so far it seems ok: with shipping the total is some ~150 eur, which is still ok. And based on the user experiences, it seems to hold up in crashes well (as soon as the rotor head is fixed or updated), so not expecting the maintenance costs go up the roof.

I also saw the HB King, and I think also your EP100 (I was in Omena with my kid), but both, although I did like the EP100, are just on another league for now, just wanting to get a tiny heli to fly around anywhere. Although HB King might be more stable, I would not even try to maneuver it inside the house, but 4#3 sizewise fits nicely, as soon as I learn how to fly it :)
« Viimeksi muokattu: 13 Tammikuu, 2008, 13:51:05 kirjoittanut froste »

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #12 : 13 Tammikuu, 2008, 14:07:30 »
Yes, it was me and the EP 100 SE (BTW, it sounds less "evil" if I put on longer blades, but anyway, you'll want to keep that thing away from expensive furniture).

There are several people who started from scratch with 4#3 and succeeded. So I hope the same works for you, especially since you did the "homework" and ordered the spares already in advance.
The money comes into play, when flying it regularly. Unless you learn faster than I do, it will take tens of hours of flying time, and then the costs for wearing parts (motors) accumulate.
BTW, prices have actually dropped. I paid next to $20 for a spare LiPo, but that was around September. Now they are down to $5 in some places, or less with shipping costs ripoff.
And it seems to help to fly no longer than 3 or 4 minutes, then let it cool down...

EDIT... one annyoing "feature" is that all trims drift a lot over the flight length. The rudder is hopeless (one needs to trim full left for the gyro to zero so that there is enough trim range to cover the drift). Cyclic is more subtle, but still annoying - a single click makes quite a difference.
« Viimeksi muokattu: 13 Tammikuu, 2008, 18:26:23 kirjoittanut mnentwig »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #13 : 15 Tammikuu, 2008, 15:57:40 »
Picooz lennättelyn myötä (yllätys yllätys) innostus koptereihin nousi sen verran, että hieman paremmin hallittava sub-micro olisi ostoslistalla - Walkera 4#3 näyttäisi täyttävän tarpeet, ja hintakin on kohdallaan (ja varaosiakin Kiinasta saatavilla aika hyvin).

Onko joku muu hurahtanut tähän kopteriin (tai vastaavaan pikkuheliin), kokemuksia ja kommentteja? Rekisteröidyin vastikään ja lueskelin sieltä täältä, Walkera ei merkkinä näyttäisi olevan suositeltava, mutta ehkäpä 4#3 on luokassaan poikkeus?



Minulla on ollut muutaman kuukauden verran Walkera 5#6 (koaksiaaliroottorilla varustettu nelikanavainen mikrokopteri). Halusin tarpeeksi pienen kopterin, jota voi lennättää sisällä kotona ja 5#6 on toiminut siinä tarkoituksessa paremmin kuin hyvin. Se lentää todella vakaasti ja tarkasti. Olen lentänyt  kopterilla noin 130-150 akullista ja alkuperäiset moottorit toimivat yhä (olen ehkä onnekas, monella muulla ne tuntuvat palavan loppuun nopeammin). Muutenkin kopteri on kestänyt lukemattomat kolhut tosi hyvin. Pyrstön ohuet muoviosat katkeilevat joskus, mutta ne on saanut aina liimattua paikalleen. Edes lapoja ei ole tarvinnut kertaakaan vaihtaa.

Olen juuri tilannut Walkeran 4#3:n (paketti näyttää olevat parasta aikaa postin jakelukeskuksessa). Tilasin saman tien pari varamoottoria ja kopteriin varta vasten suunntellut säähdytyssiilit. Odetan mielenkiinnolla ensilentoa...


Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #14 : 15 Tammikuu, 2008, 16:45:34 »
Picooz lennättelyn myötä (yllätys yllätys) innostus koptereihin nousi sen verran, että hieman paremmin hallittava sub-micro olisi ostoslistalla - Walkera 4#3 näyttäisi täyttävän tarpeet, ja hintakin on kohdallaan (ja varaosiakin Kiinasta saatavilla aika hyvin).

Onko joku muu hurahtanut tähän kopteriin (tai vastaavaan pikkuheliin), kokemuksia ja kommentteja? Rekisteröidyin vastikään ja lueskelin sieltä täältä, Walkera ei merkkinä näyttäisi olevan suositeltava, mutta ehkäpä 4#3 on luokassaan poikkeus?



Ai niin, Walkeran 4#3:n (ja 5#6:n) varasosia saa varsin halvalla myös Saksasta:

http://shop.rc-now.com/
http://www.rcshop24.de/modelle/helisundzubehoer/ersatzteilewalkerahm56/index.php

Tullia ei EU-alueella peritä ja postimaksutkin on halvemmat kuin Suomesta tilattuna.




Poissa froste

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #15 : 16 Tammikuu, 2008, 00:15:44 »
No niin, 4#3 kolahti postiluukusta (pienoinen yllätys, sillä odotin sen jäävän tulliin - paketin päällä luki RC Helicopter, ja arvokin oli oikein ($92), mutta läpi tuli että heilahti, säästyipä siinäkin pari kymppiä, ja ajo lentokentälle :) Samalla tuli myös toisesta paikasta tilaamani akut ja moottorit. Yllätys oli myös että 4#3 laatikossa oli myös varalavat, en tiennyt että sellaiset kuuluivat mukaan. Nopeaa toimintaa Hong Kongista taas, molemmat lähti lauantaina liikkeelle (EMS Speed Post)

Ensimmäiset lennot on suoritettu (3 akullista), olohuone jää pieneksi näin ensikertalaisella, leijuttaminen ei onnistu, kone pysyy ilmassa aina pari sekuntia kerrallaan. Mitään ei vielä ole hajonnut, vaikka alas on tultu kovaakin. Roottorin kiinnityslinkit irtoilevat joskus, ja koko roottori on irronnut pari kertaa (eli  lavat + kiinnityspala, laakerit ovat pysyneet onneksi kiinni akselin päässä. En tiedä onko omani uutta sarjaa mutta tuo forumeillakin parjattu rotor head on niin pehmeää muovia, että siksi törmäyksessä irtoaa tuo lapasysteemi (koska pää painuu kasaan, ja laakerit korkkaa ulos lapakiinnikkeestä), en usko että tuota päätä kovin helpolla saa hajalle, olisiko muoviseosta muutettu pehmeämmäksi? No, alumiininen on tulossa kuitenkin jo, joten mitäpä tuota sen enempää murehtimaan. Yhden lipoakun menin vahingossa ajamaan liian tyhjäksi (yhtäkkiä tehot pois), saa nähdä vieläkö se ottaa virtaa vastaan, onneksi eivät maksaneet kuin sen $7 kpl. Varovainen saa olla, tuollaisessa harjoitteluhyppelyssä ajaa helposti akut liian tyhjäksi kun tehon menetystä ei heti huomaa.

Ainoa muokkaus minkä tein, oli korin kiinnityspisteet lukitus sivusuunnassa (ettei törmäyksessä kori pääse painamaan servoja). Tasapainotukset tarkistin myös, kaikki kohdallaan, akkukin on vakiopaikallaan (hieman velcroa lisäilin ettei liiku turhia). Balance bar oli vinossa, sen joutui korjaamaan (muutaman millin). Moottori kuumenee aika lailla, heatsinkit ovat kyllä paikallaan, toivottavasti saan nekin vielä tällä viikolla.

Veikeä peli tuo pikkuinen kyllä on, katsotaan miten homma lähtee sujumaan, kun saa tilaa ympärille hieman enemmän, perjantaina Omenassa lisää.

Poissa froste

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #16 : 17 Tammikuu, 2008, 00:14:59 »
Doesn't fly anymore ... I busted the rotor head, when accidentally steered the heli to the wall :) Went quite hard, so no wonder it broke.

Got some more parts (spare blades and set of screws and bearings, and the cheapo heat sink) today, unfortunately still no alloy rotor head (I think it's being shipped this week), so no Omena for this friday. Installed the heat sink, but unfortunately it's not very tight fit (even with thermal paste), so I will replace it with the better option that is on the mail.

The tail boom got a bit loose, so opened it up, and saw that there was a small split at the end - pushed a piece of toothpick inside of the tube, and tightened it up, seems to hold now. But guess I need to think about replacing it with a solid cf rod, might last longer. Also the balance bar blades have worn off the cf rod they attach to, so I will get a piece of 1mm piano wire to replace it (I think they have used a bit too much carbon fibre in this heli, as these tiny rods split easily, and plastic/metal (balance bar, canopy attachment, tail boom) would have been a better choise. Then again, it's not difficult nor expensive to fix these, so not a big issue.

EDIT: And the battery I accidentally drained yesterday is still alive :)
« Viimeksi muokattu: 17 Tammikuu, 2008, 00:18:02 kirjoittanut froste »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #17 : 17 Tammikuu, 2008, 21:30:16 »
No niin, 4#3 kolahti postiluukusta (pienoinen yllätys, sillä odotin sen jäävän tulliin - paketin päällä luki RC Helicopter, ja arvokin oli oikein ($92), mutta läpi tuli että heilahti, säästyipä siinäkin pari kymppiä, ja ajo lentokentälle :) Samalla tuli myös toisesta paikasta tilaamani akut ja moottorit. Yllätys oli myös että 4#3 laatikossa oli myös varalavat, en tiennyt että sellaiset kuuluivat mukaan. Nopeaa toimintaa Hong Kongista taas, molemmat lähti lauantaina liikkeelle (EMS Speed Post)


Minulla ei ollut yhtä hyvää onnea tullin kanssa. Tullia ja ALV:tä piti maksaa 18€. Rahteineen ja tulleineen Walkeralle kertyi hintaa 105€ Hong Kongista tilattuna.vanha

Ensivaikutelmana 4#3 tuntuu ja näyttää isommalta, kuin Walkera 5#6 (ks. valokuva) ja on monin verroin kiikkerämpi! Walkera 5#6 lentää vakaasti ja tarkasti kuin kello mutta 4#3 karkailee ympäriinsä. Pisin lento tähän asti on ollut vajaa 10 sekuntia

Kopteri on mielyttävän hiljainen. Roottorin ääni on vain vaimeata suhinaa! Vanha 5#6 on myös melko hiljainen, erityisesti kuomu poistettuna, mutta ero on korvin kuultava!

Säätölevyssä (Swashplate) on todella isot välykset, joten aion ehdottomasti laittaa roottorin ja säätölevyn väliin jousen viikonloppuna . Walkera 5#6:ssa minulla on ollut jousiviritys säätölevyn päällä jo useita kuukausia (ks.kuva) ja se on parantanut kopterin vakavuutta aivan huikeasti.

Asennan viikonloppuna myös Tblizin jäähdytyssiilit, jotka ovat odottaneet kaapissa jo viikon verran kopterin saapumista.

Poissa froste

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #18 : 17 Tammikuu, 2008, 23:42:43 »
Yllätys oli suuri kun postiluukusta kolahti tänään kaksi kirjettä, eli alumiininen rotor head saapui etuajassa, ja myös jäähdytyssiili tuli sopivasti. Kopteri on siis taas lentokunnossa, alumiisinen rotor headin kanssa sai hieman taiteilla, mutta nätisti meni paikalleen. Siili myöskin oli todella tyköistuva, piitahnan kanssa kontakti moottoriin on täydellinen. Laitoin moottoriin myös tuon toisen siilin, ja nyt jäähdytyspuoli on kunnossa.

Tuota swashplaten modifioimista mietin itsekin, mutta jätin nyt tekemättä kuitenkin mitään sille, katsotaan ensin miten kone lentää kun on tilaa kokeilla (huomenna siis Omenaan katsomaan jos haluaa nähdä amatöörin hajottamassa Walkeraa :)), ja muokataan sitten jos/kun tarvetta.

Pianolanka ostoksille en ehtinyt tähän hätään, toivottavasti tuo tasapainoakseli kestää vielä huomiset lennot (hiilikuitu ei todellakaan ole oikea materiaali tähän tarkoitukseen).




Poissa froste

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #19 : 18 Tammikuu, 2008, 23:01:48 »
... huomenna siis Omenaan katsomaan jos haluaa nähdä amatöörin hajottamassa Walkeraa :)

Ja niinhän siinä sitten kävi :) Alumiininen roottorin kiinnike oli hieman pidempi kuin originaali, joten se väänsi säätölevyä vinoon, ja ensin mentiin ihmetellen etukenossa akullinen, ja sitten ruuvattiin hieman servoakseleita, mutta trimmit loppui kesken (kiitokset mnentwig:lle avusta). Suurilla ohjausliikkeillä rimpuiltiin loppuaika, ja lentely loppui kun tultiin kovaa alas ja peräpuomi katkesi (oli jo halki aiemmin, joten ei ihme että meni sitten kokonaan, uusi jo työn alla). Ai niin, akkutelinekin halkesi, mutta sen sai liimattua kokoon.

Nyt iltasella tuli sitten purettua kone osiksi, ja laitettua tuo pidemmän roottorin kiinnikkeen kompensaatioksi servojen asennot ja akselit kohdilleen, ettei tarvitse trimmejä käyttää tasaamiseen. Säätölevyn välyksen otin nyt samalla pois (toteutin sen kaksiosaisella jousimekanismilla, joka pitää samalla myös koko akselin välykset poissa), joten tuli irroitettua pääratas akselistaan - oli kyllä uskomaton homma yrittää saada kiinnityspinniä pois - päädyin lopulta (koska varaosatilauksessa on jo uusi) pilkkomaan koko rattaan osiin, ja sitä kautta sain viimein pinnin irti. Tilalle tulee neulan pätkä, jonka saa jatkossa irtikin ilman väkivaltaa.

Päivän saldo siis pääratas ja puomi vaihtoon (varaosat 5.40 eur), ja liimaa akkutelineeseen ja ohjaamoon, nyt kun saadaan uusi pääratas alle alkuviikosta, niin lennättely voi jatkua. Täytyy pysytellä suosiolla nyt maantasalla, ja hakea tuntumaa tuohon ohjaukseen lisää.

« Viimeksi muokattu: 18 Tammikuu, 2008, 23:03:34 kirjoittanut froste »

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #20 : 18 Tammikuu, 2008, 23:40:48 »
Onko noin pienestä jäähdytys siilistä oikeasti mitään muuta hyötyä kuin pilotin parempi mieli??? Muuten on hauskan näköinen peli.
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #21 : 20 Tammikuu, 2008, 18:31:37 »
... huomenna siis Omenaan katsomaan jos haluaa nähdä amatöörin hajottamassa Walkeraa :)

Nyt iltasella tuli sitten purettua kone osiksi, ja laitettua tuo pidemmän roottorin kiinnikkeen kompensaatioksi servojen asennot ja akselit kohdilleen, ettei tarvitse trimmejä käyttää tasaamiseen. Säätölevyn välyksen otin nyt samalla pois (toteutin sen kaksiosaisella jousimekanismilla, joka pitää samalla myös koko akselin välykset poissa), joten tuli irroitettua pääratas akselistaan - oli kyllä uskomaton homma yrittää saada kiinnityspinniä pois - päädyin lopulta (koska varaosatilauksessa on jo uusi) pilkkomaan koko rattaan osiin, ja sitä kautta sain viimein pinnin irti. Tilalle tulee neulan pätkä, jonka saa jatkossa irtikin ilman väkivaltaa.

Päärattaan kiinnityspinnin saa hyvin irti laittamalla kopteri kyljelleen kirjan päälle ja naputtelemalla pinni esiin teräksisen taulunaulan ja vasaran avulla. Kun pinni on esillä noin 3 mm sen saa vedettyä pois pienillä kärkipihdeillä. Takaisin laittaminen on myös kätevintä kärkipihdeillä (olen jo kahdesti irroittanut ja laittanut pinnin paikalleen).

Sain kovan säätämisen jälkeen värinät pois ja laitoin jousen säätölevyn alle mutta lentäminen ei vielä olikein suju. Viikonlopun saldo on:
-Haljennut kuomu
-Katkenut vakaajatanko (Korvattu pianolangalla)
-Katkennut laskutelineen kärki
-Murtunut roottorinnapa

En voi olla vertailematta vanhaan Walkera 5#6 kopteriini: 4#3 tuntuu monin verroin heikommalta ja huonommin tehdyltä kuin 5#6. Osia on hajonnut viiden ensimmäisen akun aikana monin verroin enemmän kuin 5#6 kanssa sen noin 150 akullisen aikana, jonka olen kopterilla lentänyt- ja 5#6 on sentään enismminen kopteri (tai lentolaite ylipäätään) jonka olen omistanut. Se on myös tullut useita kertoja huoneen katosta (huonekorkeus 3,20m) lautalattiaan ja tasapainoakselin oikomisen jälkeen lento on jatkunut . Kaikki 4#3 osat ovat todella ohuita ja ohjausnivelien välykset ovat isot. 5#6 osat (esim. säätölevy ja tasapainoakseli) ovat paljon tukevampaa tekoa. Ymmärrän kyllä,että painoa pitää säästää, mutta tuntuu, että säästö on tehty väärässä paikassa. Kahdella päämoottorilla varustettu Walkera 5#6 painaa kuitenkin vain 7 grammaa enemmän kuin 4#3...

Alkaa suoraan sanottuna ärsyttää koko kopteri. Saan ensi viikolla metallisen roottorinnavan. Vaihdan varmaan sen ja kokeilen vielä, saanko kopterin lentämään, mutta minusta kyllä tuntuu että palaan lennättämään 5#6:ta ja jätän 4#3 hyllylle pölyttymään. Walkera 5#6:lla uskallan lentää täyttä vauhtia aivan seinän vieressä ja pujotella kalusteiden välissä. En usko, että kärsivällisyyteni riittää siihen saakka, että pystyisin 4#3:lla samaan. Haluan lentää, en korjata ja odottaa varaosien kolahtavan postiluukusta.

No, etkä tunnelma on huomenna toinen. Osien pirstaloituminen ja kopterin yleinen laatutaso vain ylitti ärsytyskynnyksen.

Poissa froste

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #22 : 21 Tammikuu, 2008, 11:27:21 »
Onko noin pienestä jäähdytys siilistä oikeasti mitään muuta hyötyä kuin pilotin parempi mieli??? Muuten on hauskan näköinen peli.

Eiköhän siitä jotain apua ole, pinta-alaa kuitenkin on todella reilusti, toki siili voisi olla leveämpi (jotkut laittavat kaksi rinnan), mutta
aina se jotain auttaa (ihan tunnustelemalla sormin on moottorin lämmöt kyllä siilin kanssa alhaisemmat, en tiedä onko joku oikein
mittaillutkin eroja).

Päärattaan kiinnityspinnin saa hyvin irti laittamalla kopteri kyljelleen kirjan päälle ja naputtelemalla pinni esiin teräksisen taulunaulan ja vasaran avulla. Kun pinni on esillä noin 3 mm sen saa vedettyä pois pienillä kärkipihdeillä. Takaisin laittaminen on myös kätevintä kärkipihdeillä (olen jo kahdesti irroittanut ja laittanut pinnin paikalleen).

Juurikin noin tuli yritettyä, ilman tulosta. Kun ratas oli irti, oli pinnissä vieläkin kova työ irroittaa, kyllä sanoisin että esim. pienikokoinen jousikiinnike (ns. koriklipsi) tai vaikka uraan laitettu e-klipsi olisi huomattavasti parempi idea kuin tällaiset minitapit. No, onneksi itsen voin nyt laittaa tilalle jotain fiksumpaa seuraavaa kertaa varten (jota ei toivottavasti tule kovin nopeasti nyt kun roottorin pää on alumiinia).

Pienistä vastoinkäymisistä huolimatta olen edelleen sitä mieltä että itse kopteri on mainio. Rikkoutumiset voin laittaa suoraan omaan piikkiin, eli osaavamman kuskin käsissä ei vahinkoja pääsi syntymään (kopteri kyllä kestää törmäilyä aika lailla kun kaasun vain ottaa pois ennen törmäystä, toki sopivassa kulmassa sopivalla vauhdilla saa kyllä paikkoja rikki, mutta tämä pätee kaikkiin koptereihin). Eli kunhan tästä nyt taidot karttuu hieman, niin uskon että kopterista saa irti mukavasti ajanvietettä. Ja jos jotain menee rikki, niin perjantaina sisään laitettu tilaus on jo tiistaina täällä, joten noita halpoja varaosiakaan ei kovin kauaa tarvitse odotella.




Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #23 : 23 Tammikuu, 2008, 00:02:17 »
Nyt sain asennettua metallisen roottorinnavan, joka tuntuu sata kertaa tukevammalta, kuin kumisen tuntuinen alkuperäisosa. Laitoin samalla vakaajatangon päihin erään RC-groupin kirjoittajan suosittelemat magneettihelmet (ks. kuva).

Leijunta sujuu jo kohtalaisesti. Saan kopterin pysymään noin 50xm x 50 cm alalla minuutin pari. Jokin trimmausongelma taitaa vielä olla, sillä kääntyminen saa koneen liukumaan vauhdilla eteenpäin (käännös oikeaan) tai taaksepäin (käännös vasempaan). Olen pari kertaa lentänyt hiljakseen olohuoneen ympäri, mutta varovasti täytyy vielä mennä.

Kopteria alusta asti vaivannut tärinätauti ei ole kaikista säätämisyrityksistä huolimatta poistunut. noin 10-20 sekunnin lennon jälkeen alkaa hitaasti paheneva nyökkäily (nokka ylös, nokka alas). Kaasun lisäys poistaa tärinän hetkeksi, mutta se tulee pian uudestaan takaisin, koska en voi ajaa täydellä kaasulla koko ajan. Pääroottori ja tasapainoakseli on trimmattu mahdollisimman hyvin tasapainoon, joten alan epäillä että vika on jollain tapaa pyrstöroottorissa tai sen moottorissa. Olen kyllä tasapainottanut myös pyrstöroottorin, enkä enää keksi, mitä tehdä. Tilaan vielä uuden pyrstömoottorin katson sitten. Kopterin on jostain syystä huomattavan peräpainoinen, vaikka eturungon puolelle on laitettu kaksi jäähdytyssiiliä. Olen joutunut toistaiseksi laittamaan sinitarranpalan keulaan (joka lisää kopterin painoa entuudestaan). Joudun ehkä sirtämään vastaanotinta eteenpäin.

Ensimmäinen päämoottori hukkasi juuri tehonsa ehkä noin kahdentoista akullisen jälkeen. Lentoaika täydellä akulla lyheni noin puoleen minuttiin. Kopterin pakkauksen kyljessä lukenut "Ready To Fly" oli kyllä aika optimistisesti väitetty...

Edit: Tehot palautuivat kun suihkutin CRC:n elektroniikan puhdistajaa mootorin kyljissä olevista aukoista sisään ja annoin vaikuttaa puolisen tuntia. Saapa nähdä kuinka pitkään hoito vaikuttaa...
« Viimeksi muokattu: 31 Tammikuu, 2008, 20:29:55 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #24 : 02 Helmikuu, 2008, 09:50:23 »

Kopteria alusta asti vaivannut tärinätauti ei ole kaikista säätämisyrityksistä huolimatta poistunut. noin 10-20 sekunnin lennon jälkeen alkaa hitaasti paheneva nyökkäily (nokka ylös, nokka alas). Kaasun lisäys poistaa tärinän hetkeksi, mutta se tulee pian uudestaan takaisin, koska en voi ajaa täydellä kaasulla koko ajan. Pääroottori ja tasapainoakseli on trimmattu mahdollisimman hyvin tasapainoon, joten alan epäillä että vika on jollain tapaa pyrstöroottorissa tai sen moottorissa. Olen kyllä tasapainottanut myös pyrstöroottorin, enkä enää keksi, mitä tehdä.

Edit: Tehot palautuivat kun suihkutin CRC:n elektroniikan puhdistajaa mootorin kyljissä olevista aukoista sisään ja annoin vaikuttaa puolisen tuntia. Saapa nähdä kuinka pitkään hoito vaikuttaa...


Tärinätaudin syy selvisi vahingossa. Pyrstöroottorin hiilikuituinen akseli katkesi törmäyksessä. Koska minulla ei ollut varaosaa saatavilla, työnsin tilalle ohjaamon kiinnityspinnin (joka onneksi on saman paksuinen). Yllätyksekseni kaikki tärinät ovat nyt poissa! Alkuperäisen akselin on täytynyt olla jo alusta asti hieman vino. Leijunta helpottui oleellisesti kun tärinät poistuivat. Nokka ulospäin saan leijuteltua akullisen melko helposti, nokka sisään ei suju vielä yhtä auvoisesti. Olisipa muutama neliömetri lisää hajroitustilaa, etteivät seinät tulisi vastaan niin nopeasti.
« Viimeksi muokattu: 02 Helmikuu, 2008, 10:09:51 kirjoittanut Picofly »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Walkera 22 E

Aloittaja timberjack « 1 2 » Walkera

45 Vastauksia
20797 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Heinäkuu, 2010, 11:56:33
kirjoittanut Jokusenpoika
Walkera E36

Aloittaja maje88 Walkera

3 Vastauksia
3249 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Marraskuu, 2008, 18:39:30
kirjoittanut z0tis
15 Vastauksia
8763 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Marraskuu, 2008, 20:44:07
kirjoittanut 1m4s0_
Walkera 36 ongelma!

Aloittaja z0tis Walkera

13 Vastauksia
6712 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Marraskuu, 2008, 13:00:46
kirjoittanut z0tis
Walkera 5G6

Aloittaja Pertti Walkera

2 Vastauksia
3452 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Tammikuu, 2009, 13:08:34
kirjoittanut oba