Kirjoittaja Aihe: Gaui hurrigane 200ep ja Graupner MX12 setup. löytyykö keltään? vastavaa?  (Luettu 12300 kertaa)

Poissa unskale

  • Opetteleva torppari
  • **
Ostin just kyseisen kopterin ja olen sitä kasailemassa ja kaipaisin vinkkejä ja etenkin asetukset lähettimeeen, ennenkuin testilennätän. muuten...en löytänyt mistään sivuilta kuinka sillä lennetään ylösalaisin (menee varmaan vuósi ennenkuin kyseitä taitoa tartten, mutta ois kiva tietää)
Vinkkejä ja viritysohjeita kaipailisin, etetnkin mx12 varten, mikä servo laitetaan reverselle tai pitääkö subtrimmeihin koskea yms..... ihan ummikkoko?
Jossain kopterissa muistelisin että lavat liikkui ylös alas tässä ei. flybarko hoitaa homman vai onko linkistöt sekaisin.
Löytyiskö tampereem lähistöltä joku jolla on sama kalusto ja toimii, voitais tavata ja hakea oikeat asetukset.
(lähellä on kopterin seinään heittäminen.....grrrr... .)
« Viimeksi muokattu: 16 Huhtikuu, 2010, 11:52:02 kirjoittanut unskale »

Poissa kaardian

  • Moderator
  • *****
Vs: Gaui hurrigane 200ep ja Graupner MX12 setup. löytyykö keltään?
« Vastaus #1 : 06 Huhtikuu, 2010, 22:27:38 »
Äkkiseltään näyttää kovasti DX7:n näköseltä radiolta. Päällä lukee oikein että JR/graupner, olettaisin että on aika liki sama.

Ja pikainen googletus tuotti tulokseksi tällaisen linkin: http://www.kopterit.net/index.php?topic=2818.0
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa unskale

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Gaui hurrigane 200ep ja Graupner MX12 setup. löytyykö keltään?
« Vastaus #2 : 06 Huhtikuu, 2010, 22:49:36 »
kappas vanhaan topikkin oli tullu hyviä vinkkejä.
eskyn oimassa ohjaimessa oli katkaisija heittää se ylöalalasin.......onko se oikea tapa...löyttyy myös garupnerin/ JR radiosta?

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Gaui hurrigane 200ep ja Graupner MX12 setup. löytyykö keltään?
« Vastaus #3 : 06 Huhtikuu, 2010, 22:51:24 »
Moi,

the transmitter switch for inverted is a failed experiment, sort of. Nobody uses it those days, and I doubt few people used it successfully back then.
Instead, get a simulator and learn it the "hard" way (which isn't actually that hard).

Besides, learning inverted on the 200 is just plain stupid (I can say that because that's what I did. It happens all so quickly you don't even realize what went wrong). It got much much easier, once I got the "huge" 450.
« Viimeksi muokattu: 06 Huhtikuu, 2010, 22:54:19 kirjoittanut mnentwig »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui hurrigane 200ep ja Graupner MX12 setup. löytyykö keltään?
« Vastaus #4 : 07 Huhtikuu, 2010, 09:20:20 »
Besides, learning inverted on the 200 is just plain stupid (I can say that because that's what I did. It happens all so quickly you don't even realize what went wrong). It got much much easier, once I got the "huge" 450.
I have learned inverted, reversed, rolls & loops with a Gaui EP200 and didn't realize that it is plain stupid. Quite opposite - it was challenging but great fun as well!

I have to admit that I did a lot of crashes at the beginning but 8 out of 10 were without any damage - so who cares!
« Viimeksi muokattu: 07 Huhtikuu, 2010, 09:22:43 kirjoittanut Picofly »

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Gaui hurrigane 200ep ja Graupner MX12 setup. löytyykö keltään?
« Vastaus #5 : 07 Huhtikuu, 2010, 09:54:39 »
well plain stupid in a sense: you don't really save money over a 450, and learn much faster on a 450.
This is all "IMO", each to their own, and besides, doing stupid things can be fun  :)

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui hurrigane 200ep ja Graupner MX12 setup. löytyykö keltään?
« Vastaus #6 : 07 Huhtikuu, 2010, 17:00:10 »
Tarkoitat varmaan tuolla "ylösalaisinlentovivulla" Idle-Up kytkintä. Sehän siis muuttaa vain kaasun ja lapakulmien asetuksia niin, että saat symmetrisen tehon tikun ylä- ja alaosalle. Yläosalla +kulmat, alaosalla -kulmat. Kyseisellä tilalla voi lentää oikeinkinpäin ;) Idle-up vipuna käytetään yleensä radion vasemmassa yläkulmassa olevaa vipua, ja oikealla yläkulmassa on hold-vipu (siitä saa moottorin jäämään tyhjäkäynnille/sähkömoottorin pysähtymään lapakulmien toimiessa normaalisti tikusta). Etupaneelissa MX12:sta näytti olevan liikeratojen puolittajat.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa unskale

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Gaui hurrigane 200ep ja Graupner MX12 setup. löytyykö keltään?
« Vastaus #7 : 10 Huhtikuu, 2010, 17:50:04 »
Nyt ois kopteri kasassa ja asetukset radiossa kai oikein, mutta nyt huomasin että nupissa on paljon kläppiä, ne lyhkäset armit.... kuuluuko asiaan vain pitäiskö niiden olla täsmälllen oikein ettei lavat hötky......
Ei nouse ilmaan, alkaa vaan pyöriä(gyro rikki?) saa kyllä pysäytettyä pyörinnän antamalla rutkasti vastaan ja tuntuu ettei liikeradat servoilla riitä, ei ole mantkaan astetta vaikka linkkitanko on servon päässä. nyt on paha oikosulku, missä vika?
kun kierokset nousee, myös swahplate nousee ja lapakulmat jyrkkenevät....kai....jo lloin kone nousee.........ei tee mulla. lapakulmat pysyy samana vaikka swashplate ´nousee, servot liikuttaa swashplatea mutta lapakulma ei muutu. tasasta on-------ohjekirja ei mainitse idle mooodia....joku toinen nimi sille?
Ohjekirjassa näytettään kuva lapakumista, kuvan mukann ne lavat liikkuu ylös alas. mulla ei. tasasen suorassa kaiken aikaa. flybar yrittää niitä vähän kääntää muttei trapeeksi että kopteri liikkuis... outoa tai sitten en älyä.
« Viimeksi muokattu: 15 Huhtikuu, 2010, 16:38:30 kirjoittanut unskale »

Poissa unskale

  • Opetteleva torppari
  • **
oli väärinpäin lyhkäset armit nupissa, nyt alkoi liikettä tapahtua. mutta löytyi uusi ilmiö. perä pyörii holtittomasti ja suuntaa vaihdellen....siis. lähtee pöyrimään jompaankumpaan suuntaan sattumanvaraisesti.....g yro tuntuis yrittävän tehdä jotain....sen säädöt?

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
oli väärinpäin lyhkäset armit nupissa, nyt alkoi liikettä tapahtua. mutta löytyi uusi ilmiö. perä pyörii holtittomasti ja suuntaa vaihdellen....siis. lähtee pöyrimään jompaankumpaan suuntaan sattumanvaraisesti.....g yro tuntuis yrittävän tehdä jotain....sen säädöt?
Gyro korjaa väärään suuntaan? Kun se huomaa että kopteri pyörii, niin se vaan lisää pyörimistä. Kun annat tikulla vastaan, gyro tekee saman toiseen suuntaan. Helpottais jos tietäis mikä gyro kyseessä, mutta tuo korjataan yleensä gyrossa olevasta kytkimestä (normal-reverse) tai yksinkertaisesti laittamalla gyro ylösalaisin. Ja tarkista samalla radion liikesuunta, koneen takaa katsottuna tikku oikealle -> koneen nokka oikealle. Jos tämä on väärin, niin radion reverse-valikosta rudder toistepäin.

Joissain gyroissa on myös limit, eli liikealueen säätö. Perän työntötanko laitetaan servovivussa niin sisäkehälle kuin vain saa, ja säädetään limit niin että koko perän liike saadaan käyttöön.. Mikäli limit ei riitä, työntötankoa ulommas ja uudelleen jne.

Delay... Jos gyrossa on tämä säätö, niin nopeilla digiservoilla nollaan, hitaille servoille voi lisätä vähän.

DS-Nor: Valitaan nopean digiservon ja hitaan servon välillä.

Kerro mikä gyro ja peräservo on kyseessä, niin helpottuu...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa unskale

  • Opetteleva torppari
  • **
jr propo full metal jacket srvs gyro g077ot.
hyperion ds09gnd digital
servon säädöt... high low. norm rev. lmt.
 säätäminen ei juurikaan tehny muutosta, ehkä vähän rauhallisempi.....
pitäisköhän suosiolla ostaa gauin oma gyro tms.....
« Viimeksi muokattu: 20 Huhtikuu, 2010, 18:30:31 kirjoittanut unskale »

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Lainaus
pitäisköhän suosiolla ostaa gauin oma gyro tms.....
Ei vielä.. missäpäin maailmaa sitä ollaan?  Paikallisen kopteristin kanssa 15 minuuttia tekee ihmeitä tommoseen vaivaan.

Poissa unskale

  • Opetteleva torppari
  • **
tampereen lähistöllä asustelen.. auto on että pääsen kulkemaan kopterin kanssa....
Gyroista...
tossa nykysessä ei lue heading hold......pitäiskö lukea tai jottain....
« Viimeksi muokattu: 20 Huhtikuu, 2010, 20:50:49 kirjoittanut unskale »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
jr propo full metal jacket srvs gyro g077ot.
hyperion ds09gnd digital
servon säädöt... high low. norm rev. lmt.
 säätäminen ei juurikaan tehny muutosta, ehkä vähän rauhallisempi.....
pitäisköhän suosiolla ostaa gauin oma gyro tms.....
http://www.rcvictory.com/home/?page_id=283 tuolta tuo toinen, punakuorinen?
Tuo JR on ihan huippugyroja, ja se on Heading-hold vaikkei tarrassa niin luekkaan. Eli Hyperionin servo vaikuttaisi olevan nopeahko digi, eli sille "high". Norm tai rev sen mukaan korjaako gyro oikeaan suuntaan. Laita perälavat pystysuoraan, ja taita ylempi lapa pitimessään niin että se osoittaa eteen. Nyt lavan kärjen pitäisi liikkua kopteria käännettäessä samaan suuntaan kuin peräkin. Jos ei, niin käännä norm-rev kytkintä.

Itselläni on ollut tuo gyro, ja se oli aivan hullun herkkä. Sopivat gaini-arvot olivat jotain 63% tai alta. Tämä kuitenkin riippuu paljon koneesta, servosta jne...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa unskale

  • Opetteleva torppari
  • **
vähkin kun antaa kaasua alkaa pyörintä vasemmalle ja kun pistää vastaan niin pyörii oikealla. ei keskitä, viknkit ei tällä kertaa toimineet, kokeilin eri asetuksia ja ilmiö ei löppunut.
taitaa mennä myyntiin koko kopteri osaavalle..... yhteydet yyveellä.
yritän vielä pari päivää, jos ei tule tolkkua, niiiiiiiiiiin.....

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Et sattumalta ole model-expoon tulossa?
Jos et, niin onhan siellä tampesterissa harrastajia...  ottakaan nyt joku koppi? Ei viitti lähteä ajamaan noin kauas jeesaamaan, mutta jos satut kulkemaan täälläpäin niin laita viestiä.

Poissa unskale

  • Opetteleva torppari
  • **
lähettimessä oli rudder käänneety ja gyrossa norm. vaihdoin asetuksia ja nyt melkein nousee...siis. melkein. kun antaa täydet kierrokset niin vähän yrittää.......2s 800m on akkuna, pitäis kai riittää vai vaihanko 3s lipon tilall`?
model expoon en pääse. harmi. siellä kuulemmma on semmonen show tänä vuonna että......
« Viimeksi muokattu: 21 Huhtikuu, 2010, 20:51:08 kirjoittanut unskale »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
lähettimessä oli rudder käänneety ja gyrossa norm. vaihdoin asetuksia ja nyt melkein nousee...siis. melkein. kun antaa täydet kierrokset niin vähän yrittää.......2s 800m on akkuna, pitäis kai riittää vai vaihanko 3s lipon tilall`?
Hyvä! Siitä se pikkuhiljaa selviää... Gaui 200:t on ilmeisesti ihan vakiokamoilla suunniteltu 2s setupille? Miten sulla menee kaasu ja lapakulmakäyrät?
Kaasu (throttle curve - thr crv?) pitäisi mennä tyyliin 0-50-70-80-90 ja lapakulmat (pitch curve - pit crv, joskus collective) jotenkin 40-50-60-75-90. Nämä arvot on kiskaistu silinteristä, mutta suunnilleen noilla pitäisi nousta ainakin joten kuten. Tämä siis sillä ehdolla että lapakulmissa 50 = lavat suorassa nollakulmilla, 0 = täydet miinukset (puskee alaspäin), 100 = täydet pluskulmat (nostaa ylös)
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa unskale

  • Opetteleva torppari
  • **
nousi jo puoleen metriin, kunnes huomasin ettei peräsin roottori pyörinytkään olllenkaan..hiuksia laakereissa varmaan.tana---ei ollu ylimääräistä ryönäää laakereissa. ja pyöriii vapaasti, mutta kun laittaa pääratttaale niin eipä inhakkaan... outoa..
« Viimeksi muokattu: 22 Huhtikuu, 2010, 21:29:28 kirjoittanut unskale »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Remmi- vai kardaanivetoinen perä? Kardaanissa kannattaa tarkistaa rattaiden ja torque-tuben kiinnitys (gauissa varmaan liimaus?)
Sekä remmi- että keppiperässä perä-akselin ratas, ettei vaan pyöri tyhjää. Ja sitten se remmiperien vakio, hyppiikö hihna yli/luistaako?
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa unskale

  • Opetteleva torppari
  • **
remmi.
Kaikissa rattaissa hampaat ehjät, remmissä hampaat ehjät, eikä rispaantunut.
Kun remmi ei ole paikallaan, kaikki pyörii hyvin ja kevyesti eikä ole takkupaikkoja.
Remmi paikallaan mikään ei pyöri, etes moottori ei jaksa pörittää.
Vika tuli ihan kesken testipyörityksiä, ei kolahtanut mihinkään en purkanut mitään tai kasannut tms....
Outoja vikoja mulla...

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
remmi.
Kaikissa rattaissa hampaat ehjät, remmissä hampaat ehjät, eikä rispaantunut.
Kun remmi ei ole paikallaan, kaikki pyörii hyvin ja kevyesti eikä ole takkupaikkoja.
Remmi paikallaan mikään ei pyöri, etes moottori ei jaksa pörittää.
Vika tuli ihan kesken testipyörityksiä, ei kolahtanut mihinkään en purkanut mitään tai kasannut tms....
Outoja vikoja mulla...
Jännää... Ainut mikä tulee mieleen on että hihna on kymmenen kertaa kierteellä siellä putken sisällä, ja jumii. Mutta jos ennen toimi ja yhtäkkiä jumi niin tuskin on tämäkään. Joudut varmaan tekemään sillai että purat kaiken voimantuottoon liittyvän ja kasaat osa kerrallaan, katsot missä kohti jumii...

Onhan ratasvälykset okei? Eli moottorin pinjonin ja päärattaan välistä pitäsi mennä tulostuspaperista leikattu suikale läpi kun pyörittää?
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa unskale

  • Opetteleva torppari
  • **
purettu. kasattu ja purettu jälleen, vika jää perään.
laakerit pyörii rennosti ja rupelit kans, mutta kun yrittää remmillä putken päästä niin eipä pyöri mihkään. olen äimän käkenä..

Poissa kaardian

  • Moderator
  • *****
Jos löystytät peräputken, niin että sitä voi pyöritellä ja siirrellä ees taas, niin onko silloinkin tuo sama ilmiö?

Jos löystytät perähihnan niin että se ei kosketa perän akselia ollenkaan, niin pyöriikö perä roottori miten hyvin?
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa unskale

  • Opetteleva torppari
  • **
Peräputken nytkyttely ei vaikuttanut. Mutta kun nyt kerran vielä purin ja kasasin niin ongelma poistui yhtä mystisesti kuin tulikin. Varmaan täysikuu tai auringonpilkut vaikuttivat... höh..

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
5653 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Elokuu, 2008, 01:33:09
kirjoittanut jpheli
2 Vastauksia
2655 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Elokuu, 2008, 11:52:49
kirjoittanut Vispilä
29 Vastauksia
8763 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Lokakuu, 2008, 18:23:46
kirjoittanut unskale
48 Vastauksia
34375 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Maaliskuu, 2009, 18:34:18
kirjoittanut jpietari
11 Vastauksia
5910 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Helmikuu, 2011, 07:04:14
kirjoittanut 1m4s0_