tässä on nyt pidelly kuumetta ja räkätautia pari päivää joten on ollu aikaa koptereita rassata...
vaihdoinkin eilen tohon 700E kopuun noi AWG8 virtajohdot ja niputin ne vähän siistimmin.
vaikka ei ton kokosta johtoa yksinkertasesti voi saada niin siistiksi kun haluaisin
oon kuitenki nyt lopputulokseen ihan tyytyväinen!
mullahan oli tossa AWG12 johtoa 2 kpl rinnakkain ja näistä tulee yhteenlaskettuna awg9 vastaava
eli ohuempaa kuin toi AWG8 jota noparista tulee...
kun otin pois noi väliaikaset johdot niin huomasin heti että niissä on tapahtunu jotain!
johdin ei ole suoraa nähnytkään silikonikuoren sisällä vaan kiemurtelee ihan ku olis käyny todella lämpösenä!
(samanlaisen efektin sain 250 rekkulan akkuun kun oikosuljin juottaessa vahingossa hetkeksi
)
seuraavaksi tuli mieleen että akuissahan on vielä ohuempaa eli awg10 johtoa (5Ah nanotech 25-50C)
ja oli pakko tarkistaa myös ne ja toden totta myös toisen akun johdot (lennetty 5 lentoa) oli menny kiemuralle!
toisella akulla on lennetty vaan 3 lentoa ja olisko sitte osunu rauhallista säätämistä ku ei oo merkkejä lämmöstä (vielä)...
mähän loggasin tosta maksimissaan 6844wattia virran käydessä 164.4A ja ton piikin kesto oli noin sekuntin.
lisäksi kun kaivoin tosta käppyrästä noita pitchpump jumppia ni löyty sellanen 7 sekunnin pätkä missä tehon keskiarvo on 4661Wattia ja virran keskiarvo tasan 110A
nyt olis tarkotus laskea teho joka noihin piuhoihin on syntyny ku on tolla lailla kärsiny!
eli alotetaan tosta maksimista ja lasketaan nyt vaikka se akun awg10 piuhaan syntynyt lämpö teho:
awg10 piuhan keskimääräinen vastus on 3.4 ohmia / km eli 0,000034 ohmia / sentti.
R*I=U eli 0,0055896v.... P=U*I eli 0.9189W / sentti!
noissa mun akuissa on noi johdot n.10 cm pitkät ja kun molemmista akuista tulee tietty sekä musta että punanen on akkujen awg10 johtoja yhteensä 40cm eli niissä on syntynyt tehoa tossa piikissä 36,75W
kopterissa sitten taas oli AWG9 johtoa vastaavat ja johdot (2xawg12) ja noparilta tietty awg8 johtoa...
en jaksa kirjoittaa joten oion hieman.
kopterissa oli voimalinjassa yhteensä 34cm (17cm / väri) awg 8 johtoa jonka yhteen laskettu teho tolla virralla on 20.2W
awg9 johtoa vastaavaa oli 33cm jonka yhteistehoksi muodostui jotain tolta awg8 ja 10 väliltä (taulukko jota käytän ei kerro ku parillisten numeroiden resistanssit) eli sanotaan nyt vaikka 25W
noi kaikki kun laskee yhteen niin akkujen ja noparin välillä syntyi tolla vanhalla setupilla virran käydessä 164.4Amppeerissa lämpötehoa hurjat 82Wattia!!!
tossahan on jo melkein 2 auton perseen lämmitintä!
muistetaan nyt kuitenkin että tämä piikki oli siis vaan sekunnin mittainen! mutta kyllä siinäkin jo paikat lämpenee ihan sopivasti noilla tehoilla!
sama laskutoimitus siitä 7 sekunnin 110A keskiarvosta tuottaa sitte enää joku 36W joka kyllä sitten taas pitkän kestonsa takia aiheuttaa rankkaa lämpenemistä!
ei siis ihme että on vähän johdot rullalla!
nyt on kopterissa kaikki AWG8 piuhaa ja tilanne siinä pitäis olla parempi mutta noi akkujen karvat kyllä hieman hirvittää!
on kai 45-90C nanoissa awg8 karvat? (pakko olla)
nyt kun on saanu ton vörkkimään niin tekis mieli lähteä kuumeesta huolimatta vähän lennättämään ku sääkin näyttää ihan hyvältä