noniin tänään on taas ollu oikein kokeilupäivä! oli vapaapäivä ku olin kattonu että hyvää säätä luvattu ja paria laitetta pitäis koittaa...
sää olikin hyvä ja lähes tuuleton mitä nyt päivällä oli välillä vähä synkkää mutta eipä se nyt niin haitannu
päivällä tuli oltua kivikossa 3h ja 700 rekkula oli mukana. siinä on nyt se uusi mosa jossa isompi kv luku kun vanhassa hajonneessa (510kv -> 530kv). tuli siinä vähän säädeltyä gaineja johtuen nousseista rundeista (idle1 1800 -> 1850 ja idle2 2050 -> 2150). nythän toi kuullostaakin ihan erilaiselta ku on enemmän rundia ja kyllä sen tunteekin erittäin hyvin! (ja se ei tunnu ollenkaan huonolta
)
tehoahan tossa ei ole lisää kun on sama moottori mutta kv vaan eri. silti johtuen kasvaneesta "välityksestä" (kai tota voi sähköseksi välitykseksi sanoa) virtaa tuntuu haukkaavan hieman ahneemmin. logissa on vähän väliä yli 150A arvoja kun härveli yrittää pitää noita kovia kierroksia yllä. jopa idle1 asennossa sanin yli 150A lukemia välillä... tuntuu kuitenkin toimivan.
jouduin tiputtamaan ton idle1 takas 1800rpm koska kopterissa oli 1850 kohdalla joku outo "tutina"
kun leijutti paikallaan niin landereista ja perästä näki hyvin että koko laitos "tutisee" aika nopealla syklillä. se väheni huomattavasti kun laskin rundit 1850 -> 1800 muttei loppunut kokonaan. säädin myös govin gaineja ja koitin mä nupin gainejakin alentaa mutta homma jatkuu myöhemmin ku ei nyt tärpänny! 2150 rundeilla kaikki toimii kuin kello eli todella tyytyväinen olen tohon isomman kv:n mosan valintaan
6 lentoa tuli suoritettua ja sitte piti rientää partcoon hakemaan osia DIY FBL Yö Lapoihin ja radiopussin lämppärin v2.0 versioon
(vaikka ei tossa v1.0 versiossakaan mitään vikaa ole! se ei vaan mahdu siihen koteloon mihin mä sen aion laittaa
)
sitte äkkiä kotiin parsimaan niitä lapoja kasaan! 500 rekkula on kokenu nyt taas kovia rojekteja
biisti sai tosiaan lähteä ku laitoin siihen mini V-Bar:n joka alunperin oli gobliniin mutta tilata töräytinkin sitte gobliniin täyskokosen V-Bar:n kytkentöjä helpottamaan
500 kokikin äsken laajasalon sarvastossa lennon jolla oli melkein liian monta uutta muuttujaa jotka olis voinu käydä hiilikuitumössöksi
siinä oli nimittäin ekaa kertaa koskaan käytössä Ygen govi (en oo koskaan koittanutkaan) sitte siinä oli toi V-Bar josta mulla on vielä monta kyssäriä ja viimeisenä noi itse tehdyt FBL yölavat
moni juttu olis voinu mennä väärin mutta onni oli myötä eikä mikään menny
Ygen govi:
potkas alkuun nousun jälkeen tosi rajusti kerran mutta sitä ei kolmella akulla saanu toistettua
toi nyt on kyllä ihan default gaineilla jne eli eipä tosta pahemmin voi vielä sanoa mutta jotenki tuntuu että ei noi pikkukepakot mitään goveja tarvii! pois vaan niin se on ennenkin toiminu hyvin
se mikä tossa ärsyttää on se että idletilojen välillä ei ole juurikaan viivettä vaan se potkasee nuppiin kiekat suoraan = ei todellakaan hyvä! tietty mankasta sais ton hidastettua mutta kattoo nyt niinku sanottu en oo tohon koskaan goveja kaipaillu! noraalilla modella tossa on rampit idletilojen välissä ihan noparin toimesta.
ite tehdyt yölavat:
Paha mennä sanomaan käytöksestä mitään ku samalla kerralla vaihtu vakautuspurkki sellaseen jota en oo koskaan edes kokeillu... se nyt ainakin on selvää että toi collectiven keskialue sai tunnon takasin ja sehän se isoin ongelma on ollu noilla FB yölavoilla! kuhan tässä saa lisää tuntumaa tohon niin osaa varmaan sanoa enemmän... melkein tekis mieli tilata toiset samanlaiset spinbladet ja koitaa niillä että vaikuttaako noi mun foliot noissa lavoissa jotain
no ehkä mä nyt noilla pärjään.
V-Bar:
Mä hieroin tota koko viime viikonlopun ja koitin sisäistää asioita. helifreak:ssa sellanen kaveri kun MrMel on perehtynyt noihin aika syvästi ja tehnyt paljon videoita joita kattelin ja koitin sisäistää viimeviikolla. V-Bar:n softa päivitty heti PRO versioon koska halusin ne ominaisuudet ja säädöt sieltä. jos kerran maksaa 300e tollasesta kikkareesta niin eihän niitä voi jättää käyttämättä joten ihan sama vaikka joutuu laittaa 10% lisää... mulla on ollu pientä tärinä ongelmaa tossa jota epäilin mosasta tulevaksi. vaan V-Bar:n PRO softassa oleva tärinä analysaattori sanoikin että se tärinä on perän taajuudella eli TT se siellä luultavasti tärrää. noissa kun on sen keskilaakerin sovite sen verran löysä että liimatessa jää aina välykset toiseen reunaan... se siellä varmaan tärrää koska kaikki on vaihdettua viime torppien jäljiltä ja toi on aina tärränny jonkun verran. tärinä oli kuitenkin sellasella tasolla että ei pitäis haitata joten en välittäny siitä sen enempää.
ekojen lentojen jälkeen katterin login ja ei siellä ollu ku muutama varotus korottuneista tärinöistä ja oliko 2 high vibration warningia... MrMel tais sanoa jossain että jos tuolla ei ole niitä extreme vibration warningeja tai toistuvia High vibration warningeja niin ei pitäis vaikuttaa mihinkään
mulla on tosta vielä tosiaan monta asiaa ihan auki ja yksi niistä on se että kun tossa voi perän gainit säätää joko mankasta niinku normaalistikkin tai sitte siitä softasta ni nyt kokeilun perusteella näyttää olevan niin että mankan gain kanavasta ei tapahdu yhtään mitään ja gainit säädetään softasta.
mistä ihmeestä ton saa vaihtaa ku ei löydy!?
mulla tais nyt olla 40% "kärpäslätkäsimulaatiota" päällä ja kolmen lennon aikana väänsin "mainrotor stylen" tappiin vividille... tosin tota sais ilmeisesti numeerisesti vielä lisää laitettua vaikka kuinka paljon. toi kuitenkin teki jo sen että flippinopeus alkoi tuntua ihan hyvältä. se on nyt liian aikasta sanoa tuntuuko tässä jotain viivettä tms ku ei oo päässy mihinkään suoraan vuorotellen vertaamaan mutta se on ainakin selvä että ihan erilailla tää käyttäytyy ku biisti! tosin lavoillakin on varmaan vaikutus ku nekin vaihtu!
päällimmäinen mielikuva mitä ekan kolmen akun turvin jäi päähän oli todella vakaa ja eleetön kopteri! noihin säätöihin pitää kyllä tutustua ku nyt ei oo hajuakaan läheskään kaikista että mitä mikäkin tekee! muuttujia oli muutenkin ihan liikaa yhteen kertaan!
tää meni siis koko päivä kyllä kopterien kimpussa herätyskellosta eteenpäin
tästä on taas hyvä jatkaa!
tossa vielä video onkohan tokalta akulta noita 500 rekkulan testejä... mitään tossa ei tapahdu ihmeellistä ku tossa vasta tunnustellaan uusia vermeitä