Kirjoittaja Aihe: Tohtorin torppivälineet  (Luettu 792842 kertaa)

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #1600 : 27 Kesäkuu, 2012, 11:41:27 »
Eikö noita isompia nykäyksiä sitten esiinny kuin noissa parissa kanavassa? Luulisi että jos simstick ei osaa tulkita PPM signaalia niin se esiintyisi myös muissakin kanavissa (ellei sitten simstickissä ole noissa parissa kanavassa häikkää). Ei kai futaban vastaanottimessa ole jotain häikkää noilla parilla kanavalla? (Tietenkin simstickin ja vastaanottimen välillä voisi vaihtaa toimivan ja häiriöllisen kanavan johdot ristiin ja katsoa siirtyykö se vika toiseen kanavaan.)

Jos simstickki toimii ja vastaanottimenkaan vaihto ei auta ja haluat simuttaa ilman johtoa futaballa, niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää pienen tulkitsijan rakentaminen. Siis esim 5V 16Mhz Arduino mini pro ottamaan vastaan joko vastarin kanavia tai sitten fbussia käyttäen interrupteja. Tämän tulkinnan jälkeen arduinolla voikin lähettää kanavan tiedon eteenpäin simstikille sille sopivammassa muodossa.  (valmista koodia löytyy pilvin pimein eri open source multikopteri projekteista, mm. multiwii ja XXCopter).

toi arduino lisää väliin viivettä joka on ei toivottua. käsittääkseni ongelma on nyt siinä että toisin kuin spectrumissa jossa kanavia päivitetään nätisti vuorotellen tulee futten vastareista data ulos lähes samanaikasesti. viittasit arduiinoon joten osaat varmaan koodatakkin ja tällöin ymmärrät että yhtäaikasia signaaleja on todella paljon mutkikkaampaa tutkia kun peräkkäisiä ;)

jos mä jotain tekisin niin en arduinolla vaan ihan suoraan atmelin kontrollerilla ja omalla kortilla mutta se on tohon ongelmaan nähden yliampumista eikä toi mua nyt niin haittaa.

voihan se olla että muissakin kanavissa tapahtuu tota mutta perä ja pitch nyt on sellaset joissa se tottakai parhaiten näkyy!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Speedy

• Jäsen 2024
« Vastaus #1601 : 27 Kesäkuu, 2012, 13:13:58 »
toi arduino lisää väliin viivettä joka on ei toivottua. käsittääkseni ongelma on nyt siinä että toisin kuin spectrumissa jossa kanavia päivitetään nätisti vuorotellen tulee futten vastareista data ulos lähes samanaikasesti. viittasit arduiinoon joten osaat varmaan koodatakkin ja tällöin ymmärrät että yhtäaikasia signaaleja on todella paljon mutkikkaampaa tutkia kun peräkkäisiä ;)

jos mä jotain tekisin niin en arduinolla vaan ihan suoraan atmelin kontrollerilla ja omalla kortilla mutta se on tohon ongelmaan nähden yliampumista eikä toi mua nyt niin haittaa.

voihan se olla että muissakin kanavissa tapahtuu tota mutta perä ja pitch nyt on sellaset joissa se tottakai parhaiten näkyy!
Joo onhan sitä jotain tullut koodattua... (12v töissä ohjelmoinut modeemi softaa ja modeemilla en tässä tarkoita mitään ikivanhaa lankamodeemia)

Mutta asiaan... Otin tuon Arduinon esimerkiksi koska ko. systeemiin on netissä niin paljon esimerkkikoodia ja se on halpa ja helppo saada esim ebaystä. Parempi ja hienompi tulisi tietenkin kun tekisi oman piirilevyn ja laittaisi kontrollerin siiihen niin ehkä saisi karsittua myös koosta ainakin kolmasosan pois (siis vertaan kokoa tuohon http://arduino.cc/it/Main/ArduinoBoardProMini enkä mihinkään MEGA jättilautaan).

Mitä minä olen käsittänyt niin SBUS väylää käyttäessä ei ole ongelmaa että dataa tule samaan aikaa eri portteihin kun kaikki data tule samaa linjaa pitkin (korjaa jos olen väärässä, itselläni ei ole tätä ongelmaa kun minun arduino lukee nätisti orangen DSM2 vastarin kanavia "yhtäaikaa" tai siis muutaman mikrosekunnin viiveellä). Tietenkin Arduino lisää viivettä kun SBUS data pitää purkaa ja lähettää eteenpäin simstickille, mutta tuossakin prossussa on riittävästi potkua jolloin tikkujen viive jää niin pieneksi että tarvitaan oskilloskooppi sen todistamiseen  ;)
Periaatteessahan tuollainen toistin on hyvin yksinkertainen. Noissa multikopteri sovelluksissa esim octakopteri, prossu jo joutuu paljon kovemmalle, kun sen pitää esim. purkaa sbus/lukea vastarin kanavia, lukea kolmea gyroa ja laskea pid arvoja sekä mahdollisia gps arvoja (jos on "kotiinpaluu" systeemi), niin ja tietenkin säätää niitä kahdeksaa ESCiä ettei kopteri heitä kuperkeikkaa...

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
« Vastaus #1602 : 27 Kesäkuu, 2012, 13:27:54 »
Joo onhan sitä jotain tullut koodattua... (12v töissä ohjelmoinut modeemi softaa ja modeemilla en tässä tarkoita mitään ikivanhaa lankamodeemia)

Mutta asiaan... Otin tuon Arduinon esimerkiksi koska ko. systeemiin on netissä niin paljon esimerkkikoodia ja se on halpa ja helppo saada esim ebaystä. Parempi ja hienompi tulisi tietenkin kun tekisi oman piirilevyn ja laittaisi kontrollerin siiihen niin ehkä saisi karsittua myös koosta ainakin kolmasosan pois (siis vertaan kokoa tuohon http://arduino.cc/it/Main/ArduinoBoardProMini enkä mihinkään MEGA jättilautaan).

Mitä minä olen käsittänyt niin SBUS väylää käyttäessä ei ole ongelmaa että dataa tule samaan aikaa eri portteihin kun kaikki data tule samaa linjaa pitkin (korjaa jos olen väärässä, itselläni ei ole tätä ongelmaa kun minun arduino lukee nätisti orangen DSM2 vastarin kanavia "yhtäaikaa" tai siis muutaman mikrosekunnin viiveellä). Tietenkin Arduino lisää viivettä kun SBUS data pitää purkaa ja lähettää eteenpäin simstickille, mutta tuossakin prossussa on riittävästi potkua jolloin tikkujen viive jää niin pieneksi että tarvitaan oskilloskooppi sen todistamiseen  ;)
Periaatteessahan tuollainen toistin on hyvin yksinkertainen. Noissa multikopteri sovelluksissa esim octakopteri, prossu jo joutuu paljon kovemmalle, kun sen pitää esim. purkaa sbus/lukea vastarin kanavia, lukea kolmea gyroa ja laskea pid arvoja sekä mahdollisia gps arvoja (jos on "kotiinpaluu" systeemi), niin ja tietenkin säätää niitä kahdeksaa ESCiä ettei kopteri heitä kuperkeikkaa...

ymmärrän kyllä mitä ajat takaa. tosin mä en rupea simstickiin ostamaan mitään sadan euron sbus vastaria. mulla on orange tossa joka itseasiassa oli sekin joku 20e eikä siinä mitään sbusseja ole :o koptereissa mulla onkin sitte kaikissa sbus käytössä.

kortin tekeminen ei mulle ole mikään ongelma ja kyllä se softakin siitä varmaan aika äkkiä muotoutuis... koskaan en ole arduinoa käyttäny vaan aina tehny omat kortit tarkotusta varten... mielestäni turhaa sekottaa jotain arduinoja mihinkään jos on kotona piirilevyn tekovälineet ja osaa niitä hyvin suunnitella. muttamutta... ei vaan kiinnostaa tollasen asian takia tehdä yhtään mitään ku on tolla jo kymmeniä tunteja simutettu ja ei oo pahemmin häirinny!

eniten vaan ihmetytti toi simstick supportin vastaus että se ei haittaa mitään jos kopteri tekee omiaan :o kyllähän sen kanssa joo pärjää mutta en mä tollasta kehtais myydä kenellekkään!

halusinkin vaan jakaa tän asian muillekkin jos joku suunnittelee futaban seuraksi futaba simstickiä ja ihmettelee sitte että miksi nykii välillä...
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)

Poissa Speedy

• Jäsen 2024
« Vastaus #1603 : 27 Kesäkuu, 2012, 15:33:37 »
ymmärrän kyllä mitä ajat takaa. tosin mä en rupea simstickiin ostamaan mitään sadan euron sbus vastaria. mulla on orange tossa joka itseasiassa oli sekin joku 20e eikä siinä mitään sbusseja ole :o koptereissa mulla onkin sitte kaikissa sbus käytössä.

kortin tekeminen ei mulle ole mikään ongelma ja kyllä se softakin siitä varmaan aika äkkiä muotoutuis... koskaan en ole arduinoa käyttäny vaan aina tehny omat kortit tarkotusta varten... mielestäni turhaa sekottaa jotain arduinoja mihinkään jos on kotona piirilevyn tekovälineet ja osaa niitä hyvin suunnitella. muttamutta... ei vaan kiinnostaa tollasen asian takia tehdä yhtään mitään ku on tolla jo kymmeniä tunteja simutettu ja ei oo pahemmin häirinny!

eniten vaan ihmetytti toi simstick supportin vastaus että se ei haittaa mitään jos kopteri tekee omiaan :o kyllähän sen kanssa joo pärjää mutta en mä tollasta kehtais myydä kenellekkään!

halusinkin vaan jakaa tän asian muillekkin jos joku suunnittelee futaban seuraksi futaba simstickiä ja ihmettelee sitte että miksi nykii välillä...

Ohos, eikös Orangen futaba vastarissa olekaan SBUSsia??? No kaipa se seuraavaan malliin tulee kun kerta harrastekuninkaan http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20684__OrangeRx_R710_Spektrum_DSM2_Compatible_7Ch_w_Failsafe_.html Spectrumin vastikkeestakin se jo löytyy.

Niin se supportin vastaus on heille helpoin, ei tartte ruveta selittämään miksi halvimmista kiinalaisista komponenteista tehty simstickki nykii välillä  ;) Tai mitä todennäköisimmällä syyllä voihan se tietenkin olla että Orangen vastari ei toimi ihan yhtä hyvin kuin futaban alkuperäinen. (Oletan kuitenkin että sulla on tuo tuettujen listalla oleva Orangen vastari)
Mitenkähän muilla tämän foorumin futaban omistajilla, onko muilla simstickkiä ja nykiikö heillä?

Niin ja kerta se ei häiritse niin silloinhan ei tarvitse ruveta rakentelemaan mitään palikkaa siihen väliin (esitin vain vaihtoehdon millä mahdollisesti nykimisen saisi pois). Ei muuta kuin kovaa simutusta.
PS. Ja onneksi simussa torpit on halpoja  8)

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
« Vastaus #1604 : 27 Kesäkuu, 2012, 15:43:52 »
voihan se tietenkin olla että Orangen vastari ei toimi ihan yhtä hyvin kuin futaban alkuperäinen. (Oletan kuitenkin että sulla on tuo tuettujen listalla oleva Orangen vastari)

on just tuettujen listalta toi orange ja niinku sanoin sama ongelma ilmenee myös aidon futabalaisen vastarin kanssa eli tohon simstickiin toi vika jää tasan 100% varmasti!

Mitenkähän muilla tämän foorumin futaban omistajilla, onko muilla simstickkiä ja nykiikö heillä?

tämä silmällä pitäen mä tätä täällä vähä kuulutinkin mutta ilmeisesti porukka suostuu käyttämään johtoja simutellessaan...

itseäni johto kuvottaa ja välillä se on suorastaan hankala kun mulla on pc kytketty myös videotykkiin ja jos mä haluan mennä olkkarin sohvalle simuttamaan ja juomaan vaikka sihijuomaa pitäis vetää suhteettoman pitkä usb letku ja kompuroida sitte siihen... ei kiitos! :D

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"

Poissa vee73

• Seniori torppari
« Vastaus #1607 : 27 Kesäkuu, 2012, 18:57:40 »
Vaihda mankka  ;D
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
« Vastaus #1608 : 27 Kesäkuu, 2012, 19:14:35 »
:D ei mua kiinnosta toi niin paljoa että tekisin asialle mitään isompaa uskokaa nyt :D

se sen sijaan kiinnostaa tekeekö muiden futaba simstickit vastaavaa? eikö kukaan muka käytä sellasta???  :o

koska jos ei tee on tossa jotain viturallaan ja vaihdan sen uuteen.

Poissa Dumle

• Seniori torppari
    • Pirkanmaasoft Ry
« Vastaus #1609 : 27 Kesäkuu, 2012, 20:53:43 »
se sen sijaan kiinnostaa tekeekö muiden futaba simstickit vastaavaa? eikö kukaan muka käytä sellasta???  :o

Kaikille se johto ei oo niin kova paikka. Enpä ole edes kaivannu simstikua :)

Pistä tonne ulkomaanelävien palstalle kysymystä. Luulis että siellä edes jollakin on ja voi auttaa.
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
« Vastaus #1610 : 27 Kesäkuu, 2012, 21:15:13 »
Kaikille se johto ei oo niin kova paikka. Enpä ole edes kaivannu simstikua :)

Pistä tonne ulkomaanelävien palstalle kysymystä. Luulis että siellä edes jollakin on ja voi auttaa.

ei johtoja kuulu olla :D

laitoin Heli Freakiin kyssäriä josko tärppäis.

(ihmettelen edelleen miten ihmisillä ei muka suomessa ole näitä :o onhan tää nyt mukavuustekijä simuttamisessa! )

Poissa vee73

• Seniori torppari
« Vastaus #1611 : 28 Kesäkuu, 2012, 08:34:08 »
Ääni johdottomalle. Ei nykymankan kuulu olla letkuohjattava  :D
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa marqush

• Tavallinen torppari
  • 0269 East Side
Re: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #1612 : 28 Kesäkuu, 2012, 08:40:19 »
Meilläkin oli joskus päältä manuaalisesti ladattava vhs nauhuri johdollisella kauko.. eikun etäsäätimellä... ;D
« Viimeksi muokattu: 28 Kesäkuu, 2012, 08:45:16 kirjoittanut marqush »
DX8
Lampôrtsini

Poissa Speedy

• Jäsen 2024
« Vastaus #1613 : 28 Kesäkuu, 2012, 12:43:51 »
(ihmettelen edelleen miten ihmisillä ei muka suomessa ole näitä :o onhan tää nyt mukavuustekijä simuttamisessa! )

Suomessa on asuminen kallista ja asutaan niin ahtaasti että se Phoenixin piuha yltää olohuoneessa joka nurkkaan  ;)
Itselläkin olohuone toimii samalla tietokone/toimisto huoneena, lastenhuoneena ja verstaana...  :-[

Poissa Iski

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
« Vastaus #1614 : 28 Kesäkuu, 2012, 13:31:51 »
Mulla on himassa piuhoja ihan tarpeeksi, niin mikrohuoneessa kuin olkkarissakin.
Onneksi hommasin viime talvena Orangen vastarin, niin ei tartte edes sitä yhtä piuhaa enää  :)

Yhden DX7:n liitin kun meni jostain syystä rikki, niin se opetti. (Kiitos sen liittimen poistamisesta/ohittamisesta Tohtori R:lle ! ). Edellämainittu DX7 on kopterikäytössä ja toinen ehjä DX7 simussa.

Orange on toiminut suht koht hyvin, sillä nykiminen saattaa johtua mun vanhasta tietsikasta vuodelta 2001, enkä oo ees koskaan Wintoos äxpeetä uudelleen siihen asentanu  8)
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
« Vastaus #1615 : 28 Kesäkuu, 2012, 13:37:35 »
Mulla on himassa piuhoja ihan tarpeeksi, niin mikrohuoneessa kuin olkkarissakin.
Onneksi hommasin viime talvena Orangen vastarin, niin ei tartte edes sitä yhtä piuhaa enää  :)

Yhden DX7:n liitin kun meni jostain syystä rikki, niin se opetti. (Kiitos sen liittimen poistamisesta/ohittamisesta Tohtori R:lle ! ). Edellämainittu DX7 on kopterikäytössä ja toinen ehjä DX7 simussa.

Orange on toiminut suht koht hyvin, sillä nykiminen saattaa johtua mun vanhasta tietsikasta vuodelta 2001, enkä oo ees koskaan Wintoos äxpeetä uudelleen siihen asentanu  8)

joo spectrumin vastaria tulkitaan erilailla eli ei siinä spectrum version simstickissä ole mitään tollasia ropleemia :)

Poissa Iski

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
« Vastaus #1616 : 28 Kesäkuu, 2012, 13:42:59 »
Juu, kyllä mä teidän pointin käsitin, kunhan vaan kerroin oman mielipiteeni Spectrumi:sta.
EDIT: Ja yleensä piuhattomuudesta simuttamisessa: Onhan mukavaa simuttaa ILMAN piuhaa !
« Viimeksi muokattu: 28 Kesäkuu, 2012, 13:45:08 kirjoittanut Iski »
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
« Vastaus #1617 : 29 Kesäkuu, 2012, 15:16:29 »
Maistiainen! ;D

Poissa jesi

• Seniori torppari
« Vastaus #1618 : 29 Kesäkuu, 2012, 16:41:50 »
Ite ehdottaisin kyl haalikkoo tuohon hommaan, niin sais kivempaa jälkee?
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa jkkmobile

• Seniori torppari
  • East Side #57
« Vastaus #1619 : 02 Heinäkuu, 2012, 11:02:13 »

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
« Vastaus #1620 : 02 Heinäkuu, 2012, 17:19:52 »
Tammisaaresta päivää! Kyllä minirotoskin puusta menee läpi :D

Päivän toka akku ajastimessa 10 sekunttia jäljellä ni johan pölähti!

Seisoin tossa mistä kuva on otettu... Bongaa puu. Itse en metsää vasten huomannu ollenkaan lentäessä :D

Läskiä grilliin, olutta koneeseen ja uutta lavanpidintä...

Huomenna sitte paremmin :D

Poissa zenix

• Seniori torppari
  • RC-Kopterit Ry #0236
« Vastaus #1621 : 02 Heinäkuu, 2012, 20:40:09 »
kunkultakin tuli langaton: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=24613

Tilasin tuollasen kapistuksen ja Orangen FASST vastarin. Katotaan pitääkö noilla heittää leipiä :)
Futaba T8FG Super

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
« Vastaus #1622 : 03 Heinäkuu, 2012, 14:06:28 »
It's a live! Lepari, leparin laakerit ja toinen lavanpidin män! Pääakselin laakereita en kattonu ku sitä ei saa ilman isoa lämpöä ja uusia laakeripukkeja irti joten olkoon tän reissun!

Edget on kestäny jo 4 torppia! :o

Poissa Matti Häkkinen

• Seniori torppari
« Vastaus #1623 : 03 Heinäkuu, 2012, 15:59:27 »
Säähän olet alkannu törmäileen sillä 450:llä. ;D
Siis meinaatko, että Edget kesti ehjänä puuhun ajamisen. :-*
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Re: Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #1624 : 03 Heinäkuu, 2012, 18:49:34 »
Säähän olet alkannu törmäileen sillä 450:llä. ;D
Siis meinaatko, että Edget kesti ehjänä puuhun ajamisen. :-*
kyllä ne hyvin on kestäny!

Jos nyt mökiltä käsin muutaman sihijuoman jälkeen oikein muistan niin...

Torppi#1: katolleen kivikkoon ku dx8 pätki ja yhteys katos. Yhteys palas ennen maata ja sain kevitettyä niin että käytännöttä sakkas nupilleen puolesta metristä.

Torppi#2: vedin niin matalalla sipoossa että perä kävi kurarajasta päätellen 3cm maan alla ja päärattaan jeesuspultti katkes. Rotaatio oli vähä raju ja kaatu lopussa vielä kylelleen.

Torppi#3: 6 lentoa edellisen jälkeen kaatu kopu heti nousun jälkeen 3500rpm nupissa vasemmalle kyljelleen. Mulla oli se normi 3300 rundeja ja v-var alko kääntämään aileronilla vasemmalle. Ajatelin korjata tärinä ongelman laittamalla idle2 eli 3500 :D just ennen maata sain holdin ja ainoa damage oli pieni vekki lavanpitimestä. syynä perälavanpitimien lakrut jotka oli ottanu damaget edellisestä kommellulsesta.

Ja nyt sitte toi viimesin meni koivun läpi ja nappas mukaan aika ison oksan. Pientä lakka vauriota (2mm) ei sen pahempaa :)

On tossa käyny tuuri mutta ei noi heikkoja ole! :)
« Viimeksi muokattu: 03 Heinäkuu, 2012, 18:51:43 kirjoittanut Tohtori R »

Vastaavat aiheet

Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
6426 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Maaliskuu, 2012, 19:37:39
kirjoittanut Tohtori R
35 Vastauksia
19322 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Helmikuu, 2014, 20:51:13
kirjoittanut Tohtori R