Päivitellääs taas tännekin välillä juhlapäivän kunniaksi! Jaa mikä juhla? No tänäänhän tuli tietenkin täyteen 500 lentoa tälle vuodelle! Käppyräthän näyttää että oikeen kivasti piristyny harrastus viimevuodesta.
Nyt kun ei ole tullutkaan ostettua mitään uutta konetta yli pariin vuoteen niin laitoin sitte tollasen Henseleit TDR2 koneen kun satuin omasta mielestä sopivasti saamaan. Tässä vähän hahmotellu vaihtoehtoja miten tollanen kannattais kasata ja mitä on saatavilla järkevästi niin setupiksi muodostui nyt sitten seuraavat kilkkeet.
Henseleit TDR II
- Kontronik Kosmik 200 Cool Henseleit edition
- Kontronik Pyro 850-50 Competition
- Futaba BLS275SV *3
- Futaba BLS276SV
- V-Bar Neo vlink
- Ultraguard 430
- MS Composit Rapid 730mm
- MS Composit 116mm
- Hiilarikoppa neon keltasilla decaaleilla
- 14s patterit (en ole vielä päättäny mitkä)
Kitti on uusi ja kasaamaton. Vetopuolen sähköt ja servot on olleet kiinni vastaavassa koneessa 30 lentoa. Vaikka tämä kallis setti onkin niin täytyy sanoa että kyllähän nyt on aikalailla ostajan markkinat. tää on neljän tonnin kone ja tuli nyt sitte maksamaan karvan yli kaks tonnia. En ole kasausta vielä kerennyt edes harkitsemaan mutta kyllä tämä nyt tästä varmaan jossain kohtaa kasaan ui. Voimalinjan ionivarastoksi laitan 14s setin ihan vaan koska niin voi tehdä. Onpahan sitte pienemmät virrat ku rauhassa pompottaa slomobalettia
Koska näissä Hensun kiteissä ei tule lapoja mukana oli sellaset tietty hankittava. Tämähän hyväksyy 700-800 kokoset lapaset mutta suositus on 700-750mm. En edes salaa haaveile mistään nopeusjuttuloista vaan tämä on puhtaasti 3D värkiksi hommattu niin tulin siihen lopputulokseen ettei ihan mitään 800 kokosia liene järkevää laittaa. Toisaalta mulla on taas kerran salakavalasti uinu pöytälaatikkoon ne kaikkein painavimmat maholliset sähköt niin mikään keijukainenkaan tämä ei ole vaan tulee painamaan noin 6kg. Kun tuo MSH suon sablinkeisari nyt näyttää ponnekkaasti myyvän noita MS Compositen Rapid lapoja niin piti käydä kattelemassa mitä kokoja niitä on. Sieltä löytyikin 730mm pitkät läpsyttimet jotka on vielä kuosiltaan mieleen. Lavat kun on usein aika rumia maalaukseneen. Nämä henkii sitä samaa Pure Carbon lookkia ku toi hensukin. Sattuipa olemaan noi neonkeltaset R logotkin lapojen kärjissä suunnilleen samaa väriä kun hensuun liimattavat decaalit. Otin sitte perslavat samaa sarjaa.
Nyt kun löytyi nuo sähköt sopivasti niin mun ei tarttekaan suolestaa tota Speed sablinia elinten luovuttajaksi tolle uudelle koneelle. Speed ei ole nyt kuitenkaan viimeaikoina oikeen käteen osunu ja en oikein tiedä mitä sille pitäis tehdä. Alkuun meinasin tosiaan tehdä siitä kattotuulettimen ja siirtää sähköt muualle mutta nyt kun ei tarvitsekaan eikä edes akut käy hensun kanssa ristiin niin koitetaan nyt jos ton sais mieleisekseen. Nyt kun en muuta keksiny ni lapaostoksia tehdessä laitoin samalla tohon tollaset MS Composite Rapidit. Tällä kertaa 690mm koossa. Näin mesihukalla noi pikkujouluissa ja näytti toimivan tosi eleettömän ja hyvän näkösesti. Kokeillaan nyt siis jos Rail 716mm vaihto noihin tekis koneesta paremman. On tullut myös mietittyä että tekis mieli koittaa niitä VTX lapasia kun ne näyttää niin vahvasti jakavan mielipiteitä. Voi olla että koitan sellasiakin joskus. Ensin kuitenkin nämä Rapidit vuorossa.
Nyt että pääsi heti koittamaan noita tossa lähikentällä ni laitoin sitte myös tohon P380 kepakkoon noi.
Ensimmäinen asia joka yllätti oli toi noiden leveys
Nehän on jo tossa 380 koossa melkein sentin leveemmät kun zealit jolla nyt lennelly. Zealit taas on melko perustikut leveydeltään ja ominaisuuksiltaan. Ei loista missään mutta ei oo huonot missään. Hetken ku noita katteli niin huomasin että pultin holkit puuttuu 380 kokosista lavoista kokonaan ja siihen tyveen on vaan porattu suoraan kuituun reikä. Isommissa lavoissa sekä perälavoissa holkit on ihan niinku kilpailijoillakin. Tosin onhan noi tyvet aika leveät nekin eli on siinä tavaraa. Kaippa nuo kestää kun ne kestää maailman starboillakin. Minä kun vaan lillutan ja vielä about 1000rpm pienemmillä kiekoilla ku noi starbat. Punnitsin nämä ja näähän oli vajaa 5 grammaa kevyemmät kun zealit. massa keskipisteet oli kohillaan ja pari oli painonkin puolesta hyvä.
Eli kentälle. Olin varautuneena että tulee aikamoista säätöä kun ihan eri muotoset lavat. Yllätys olikin iso kun mitään ei tarvinnu koskea ja samoilla säädöillä käyttäyty hyvin. En nyt sitte edes koittanu säädellä mitään kun kone kerran pysyi ilmassa. Todella makeen lapakehän piirtää omaan silmään valossa nuo keltaset R kirjaimet lavan kärjessä. Musta lapahan ei kyllä muuten näy eli täytyy kattoa pystyykö noilla fikkarilennättämään. Voi pystyäkin mutta pitää kokeilla ja ottaa varuiksi zealit mukaan. Se hyvähän tossa on että menee samoilla säädöillä.
Käytös oli alkujaan hyvin tutun tuntunen eikä mikään pompannu silmille. Enemmän noissa on stoppauskykyä kun zealeissa. Lapa siis puree kovempaa. Tämä on ehkä zealia ennakoitavampi kun ei matalillakaan kiekoilla tippuile läpi niin pahasti. Lennän yleensä tota konetta 2830rpm mutta mulla on myös 2630rpm ja 3000rpm valinnat säädettynä. Zealeilla toi 2630rpm on aika pehmeä. Näillä se taas tuntui huomattavasti tarkemmalta. Lapa kyllä ääntää ja pieree enemmän mutta ehkä se on vaan toi leveys joka korvaa sakkauksen ja virtauksen irtoamisen. cyclic suunnassa en osaa moittia tai kehua. Peruskamaa ja mikään ei pomppaa silmille. Kevyemmäthän noi on mutta mun mielestä rollinopeus oli kyllä ihan sama kun zealeillakin. Tuo collectiven hyvä tuntuma jäi mieleen. Mulla jäi nyt 7 patterin turvin sellanen fiilis että ehkä multa lähti lentoajasta jotain pois. Tässä ei ole kuitenkaan mitään tieteellistä perustaa ja tänäänkin oli lentoajat 1600 patterilla 3:50 ja 5:10 väliltä eli ihan riittävä. Ei toi kyllä kyykkäilly ainakaan mitään vaikka mulla kohtuu nopea cyclic onkin. Meteliä vaan tulee enemmän.
Oikein positiivinen kuva jäi noista. Mielestäni hienon näköset ja pureekin paremmin. Pienenä kysymysmerkkinä 380 kohalla toi fikkarilennätys jota tulee paljon tehtyä että näkyykö noi. Ehdottomasti voi kuitenkin suositella käytöksen puolesta. Täytyy sanoa että jää kiinni enkä vaihda zealeita takas jos nyt ei tule ongelmaksi yöllä.