Kirjoittaja Aihe: Tohtorin torppivälineet  (Luettu 792869 kertaa)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #500 : 07 Tammikuu, 2011, 17:20:37 »
Mites tämä? Jäisi mm. akkukustannus hieman siedettävämmäksi  ;):

http://www.youtube.com/watch?v=91HA4p1cTPI&feature=player_embedded#

Vai onko liian pieni, eli liian lähellä nykyista 500:sta?

- 4D -

kyllähän sä tiedät ku tulee se sellanen "must get one of those" fiilis ni ei siinä korvikkeet auta :D

e. lienee turha sanoa että eihän näitä hommia voi järjellä perustella koskaan joten en edes yritä! ;)
« Viimeksi muokattu: 07 Tammikuu, 2011, 17:23:34 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #501 : 07 Tammikuu, 2011, 17:51:40 »
kyllähän sä tiedät ku tulee se sellanen "must get one of those" fiilis ni ei siinä korvikkeet auta :D

e. lienee turha sanoa että eihän näitä hommia voi järjellä perustella koskaan joten en edes yritä! ;)

Näinhän se on - kyllä 90-luokan kopterissa on kaikkea vähän enemmän, jatkuvuutta, inertiaa, tehoa, kokoa, näköä, ja tietysti hintaa, mutta mitä siitä  - mitä parempi tehopainosuhde, sitä hauskempi :P

- 4D -
« Viimeksi muokattu: 07 Tammikuu, 2011, 19:33:26 kirjoittanut 4D »
fourdee

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #502 : 08 Tammikuu, 2011, 17:22:50 »
nonii tulipahan oltua tänään yli 4 tuntia ulkomailla! (espoon henttaalla) ;D
paikallahan oli kymmenkunta kopteristiä ja mukavaa oli vähä välillä muidenkin menoa katella...
vastahan tässä koko viimevuosi on pitäny tonne lähteä mutta aina on reissu jysähtäny tohon
vuokin kentän laitaan ku on tossa sopivasti ihan kulmalla! tähän tulee muutos ja pitää ottaa
itseään niskasta kiinni ja raahautua välillä muuallekkin!

muita seuraamallahan voi vaikka vahingossa oppia jotain! ::)

vaan tuli se tänään paskanjauhamisen lomassa vähän lennettyäkin!
6 akullista 500 rekkulaa ja 2 akullista 250 rekkulaa...

500 rekkulalla lentely oli tänään erittäin nautinnollista! tää tais nyt olla kolmas kerta tänä talvena
ku lentelen kunnolla. eli nyt on tullu hinkattua vaan simua aina kun ehtii/jaksaa (yleensä päivittäin)

monta asiaa tuli tehtyä mitä en ole koskaan aikasemmin oikealla kopterilla tehny ainakaan tahallaan!  ;D
-elämäni ensimmäinen funneli joka jotenkin jopa onnistui!
(tää on ollu mulle erittäin vaikea simussakin jostain syystä ja on jääny vähä vähemmälle huomiolle)
-piroja kesken kaarroksen
(esim perä edellä inverttinä/oikein päin pitkää kaarrosta ja välillä rudderilla nokka edelle ja taas takas jnejne)
-myös piroflipin tapasia (lue= kontrolloimaton kaaos) tuli tehtyä enemmän ku koskaan aikasemmin yhteensä!

250 rekkulalla tuli lennettyä vaan 2 akkua ja se johtui siitä että alko tulla hämärää!
toi lensi nyt ekaa kertaa tolla biistin 2.0 softalla ja eka akku menikin kokonaisuudessaan pelkkään säätämiseen...
tokalla akulla pääskin sitte jo leikitteleään ja tekemään temppuja!
mä luulen että tosta pikkurekkulasta tulee todella mieluisa aparaatti ja sitä tulee raahattua mukaan vähä joka
paikkaan! :)

erittäin hyvä fiilis jäi kaiken kaikkiaan väikka välillä mankastakin sekos softa!
korjaantui onneksi sillä kun otti akut pois ja laitto takas!

.90 kopujakin oli paikalla ainakin maikon N9 ja j@nin 700N eikä se taas yhtään helpottanu isomman kopun kuumetta! >:(

Lisää tällasia pikkupakkaspäiviä milloin porukka aktivoituu kentälle! Tohtori like it! :D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #503 : 08 Tammikuu, 2011, 17:57:35 »
lisää arpomista 700 E / N / G välillä

700E 3G:
+ ei savuta eikä haise kuhan ei torppaa (mielestäni iso plussa)
+ ei oo aina lentojen jälkeen yltäpäältä öljyssä
+ ei sotke hyllyä ja on sisäsiisti
+ ilmeisesti aika suunnaton teho (piikkinä 9 hepoa) (mä tykkään että koneessa on tehoa!)
+ hiljaisempi eli vois ehkä jopa lentää tossa kotipellolla (vuokin satama) vaikka jotkut
tuntuu pitävän sitä vaarallisena
+ ohilennossa vieressä kyyläävät mummot ja papat paskoo housuun
- akut on PRKLeen kalliita ja saatavuus on huono myös kiinassa
- köyhä kun on niin käytännössä perse kestäis ostaa ehkä 3 settiä akkuja joilla ei paljoa lennätellä
- tarvii ihan suunnattoman latauskaluston


700NPLE 3G vaimikäsenytoli??!
+ kuhan vaan fuilia on ni voi ajaa vaikka vuorokauden putkeen
+ jossain piireissä ehkä katu-uskottavampi
+ saattaa jopa vahingossa voidella itseään ilmassa
- ääni
- savu
- likaa itsensä öljyyn ja täten likaa varmaan sen kaapinpäällisenkin
- haisee jos säilytyspaikka on olkkarissa niinkuin se on?
- on se nitrokin vaan kallista jos paljon haluaa lentää
- ainakin j@nin 700nitroa livenä viimeksi eilen nähnyt ja simun perusteella surkean laiska moottori
- tarvii startterit sun muut rensselit
- tarvii periaatteessa mankan uusimisen ku nyt on 6-kanavainen
- tarvii juosta vähän väliä nitrokaupassa
- saattaa sanoa ilmassa yhtäkkiä puff ja sammua jolloin onkin sitte tilanne päällä!
vaikka riittäähän tossa jo inertia mihin vaan!
- jatkuva säätäminen
- saattaa olla että tehonpuute paljastaa pilotin taidonpuutteen



700LE Gasser:
+ ei savuta eikä haise
+ ei oo aina lentojen jälkeen yltäpäältä öljyssä
+ ei sotke hyllyä ja on sisäsiisti, voi säilyttää vaikka keittiön pöydällä
+ bensa on melko halpaa, noin neljä euroa per litra, litralla lentää noin tunnin
+ kuhan vaan bensaa on ni voi ajaa vaikka vuorokauden putkeen (vielä jos hankkii/rakentaa
generaattorin, ei vastarin akkuakaan tarvitse ladata koskaan)
+ jossain piireissä ehkä katu-uskottavampi
+ ei tarvitse startteria eikä hehkua, vetokäynnistys
+ bensaa saa rautakaupasta ja huolttikselta
+ suhteessa halpaa ja isot lentoajat
- käsitykseni mukaan painoa tulee jonkun verran extraa ja moottoriteho ei numeroista huolimatta
ole yleensä mikään kummoinen!
- vielä enemmän mökää ku nitrosta
- kallis hankintahinta
- sytytyksestä aiheutuvat mahdolliset häiriöt
- jotenki ei vaan tunnu oikeelta valinnalta
- aika onneton teho, riippuen moottorista. Vähän kalliimmalla moottorilla ilmeisesti nitroon
verrattavissa ylimääräisestä painosta huolimatta. Sulle joka tapauksessa varmaankin iso miinus.
- Äänekkäämpi kuin nitro
- saattaa sanoa ilmassa yhtäkkiä puff ja sammua jolloin onkin sitte tilanne päällä! Inertia ei
riitä ihmetekoihin.

Lisäyksiä:

E:
- ainainen lipopalon vaara torpatessa


N:
- ainainen chickendancen vaara torpatessa (tosin mä oon tottunu torppaamaan sen verran
huolella ettei pahempia rimpuiluja pääse enää sen jälkeen tapahtumaan! ;D )
+ saa konvertoitua sähköksi
- konversion jälkeen sä oot sitte naimisissa sen konversiokitin kanssa torpin sattuessa!
- nitro on tietenki aina lopussa ku haluu lähteä yllättäen lentämään

G:
- nää ei oo mua varten tai ainakaan ei tunnu siltä nykytekniikalla joten antaa olla!

päässä pyörii kahdenlaiset ajatukset ristiin!
E on se "unelma" ja tehoa piisaa vaikka muille jakaa (erittäin houkuttelevaa)...
N taas olis järkiratkasu ku vois vaan lentää ja harjotella tankki toisensa perään...
toisaalta E pysyis myös ilmassa ku hommais jonku kilowattiluokan laturin ja eipä
se 1kw i-laturi ole ku puoltoistasataa euroa mutta toisaalta autosta tota ei enää käytetä
tai saa auton sähköjärjestelmää vahvistaa toisella laturilla :-\

kentällä oli puhetta tänään että pahin tehon nälkä karkaa ku taidot karttuu ja nyt kun
kattelen noita mun kulutuksia mitä on menny minuutissa amppeeritunteja akuista
on se laskenu kokoajan siitä asti ku ekaa kertaa uskaltauduin räimimään eli viime keväänä!

kyllä osaa olla raastavaa! ku oliski rahaa molempiin! :'(

« Viimeksi muokattu: 08 Tammikuu, 2011, 18:00:37 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #504 : 08 Tammikuu, 2011, 18:10:42 »
Älä osta mitään, odota että kuume menee ohi säästyy rahaaki  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #505 : 08 Tammikuu, 2011, 18:16:03 »
Älä osta mitään, odota että kuume menee ohi säästyy rahaaki  ;D

no tossa nyt ei oo mitään pienintäkään järkeä! ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #506 : 08 Tammikuu, 2011, 18:24:30 »
Mutta jos tätä nyt järjellä ajattelee ja on valmis ottamaan koossa hieman takkiin niin hommaa 600. 600:nen on 1160mm pitkä ja 700:nen 1380mm pitkä.

600 sähkö 8S tai 10S setupilla tarjoilee sinulle vähintäänkin sopivan tehomäärän. Sama pätee 600LE + YS56 yhdistelmään.

Mutta ymmärrän mikäli 700 on pakollinen kokoluokka, olisihan se hieno. Todennäköisesti muutaman vuoden päästä pähkäilen samoja asioita...  ;D

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #507 : 08 Tammikuu, 2011, 18:30:56 »
Mutta jos tätä nyt järjellä ajattelee ja on valmis ottamaan koossa hieman takkiin niin hommaa 600. 600:nen on 1160mm pitkä ja 700:nen 1380mm pitkä.

600 sähkö 8S tai 10S setupilla tarjoilee sinulle vähintäänkin sopivan tehomäärän. Sama pätee 600LE + YS56 yhdistelmään.

Mutta ymmärrän mikäli 700 on pakollinen kokoluokka, olisihan se hieno. Todennäköisesti muutaman vuoden päästä pähkäilen samoja asioita...  ;D



sehän saattais mahtua jopa järkevästi mun autoon! ehdoton nounou! ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa J@ni

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Let's make 3D helis great again!
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #508 : 08 Tammikuu, 2011, 18:48:02 »
Kyllähän tollainen sähkö olis aika pop!

Tässäkin huomaa että ei pahemmin puudu vaikka tekeen mitä tahansa.


Henseleit TDR_ SAB G500 Sport_ SAB Black Nitro_
SAB G420 Black Thunder 700T  Instagram: @yanircheli

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #509 : 08 Tammikuu, 2011, 18:53:24 »
Kyllähän tollainen sähkö olis aika pop!

Tässäkin huomaa että ei pahemmin puudu vaikka tekeen mitä tahansa.




no huhhuh mikä pätkä :o
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #510 : 08 Tammikuu, 2011, 19:01:01 »
Miksi itse valitsin 700 bensan, nitron tai sähkön sijaan:
-Omasta mielestä huoltovapaa verrattuna nitroon.
-Omasta mielestä sähköversio olisi tullut kalliimmaksi akkujen hinnan takia. Akkuja tarvitsee kumminkin varmasti min. 3settiä.
-Nitroa varten olisi tarvinnut ostaa startterisetti ja polttoaine on mielestäni kallista. Aina vehkeet likaiset.
Eipä noissa mun lennätyksissä ole väliä tehojen tai painon suhteen, koska en ole temppuilija mutta temppuiluun bensavärkin paino varmasti voi vaikuttaa. Silmukoita ja vaakakierteitä tuollainen kyllä tekee.. olen itse nähnyt!  ;D
« Viimeksi muokattu: 08 Tammikuu, 2011, 19:03:53 kirjoittanut dutchman »

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #511 : 08 Tammikuu, 2011, 19:19:23 »
Turnigy 6S5000mAh 40C =90taalaa eli 90 * 0,78 = 70,2e * 2 + mahdollinen alvi 23% = 172.7e / akkupaketti
tohon vielä postit päälle jotka vois karkeesti laskea 20e/pari sen enempää tutkimatta mitä se oikeasti on.
eli akut =190e/pakka ja sanotaan että niillä ottaa 50 lentoa (mulla on nyt 500 rekkulassa käytössä turnigyn 40C
pakkoja joissa on osassa jo 60 sykliä ja hyvin pelaa!)

jos lento kestää sähköllä sanotaan nyt vaikka sen 5min tulee tolla 190e sijoituksella tiimaa 250min.
eli:

lennon hinta = 3,8e
minuuttihinta = 0,76e

kun taas nuhasemmalla nitrolla ajaminen maksaa äkkiseltään arvioituna seuraavasti:

Optimix 30%, 5 litraa, 40,30 euroa
http://www.hobbylinna.com/optimix-fuel-p-23022.html
Näistä siis 10% Kopterit Ry:n jäsenille, esim. 30% helifuili maksaa jäsenille 36,27 eur/5L.

nitron tankki on vissiin 6.3desiä eli tolla 5L kannulla pääsee 8 * 8min = 64min
eli:

lennon hinta = 4,50e
minuuttihinta = 0,56e

ja jos akuissa pitää huomioida postikulut niin nitrossa pitää huomioida sitten taas se että autolla
hakee sitä...

sähkö vaan tarvii melkein jonku geniksen kentälle jos meinaa enemmän ajella :-\

eipä tää noista suorista käyttökuluistakaan ole kiinni!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #512 : 08 Tammikuu, 2011, 20:29:03 »
Paljonko bensan minuuttihinnaksi tulisi?

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #513 : 08 Tammikuu, 2011, 20:43:17 »
Turnigy 6S5000mAh 40C =90taalaa eli 90 * 0,78 = 70,2e * 2 + mahdollinen alvi 23% = 172.7e / akkupaketti
tohon vielä postit päälle jotka vois karkeesti laskea 20e/pari sen enempää tutkimatta mitä se oikeasti on.
eli akut =190e/pakka ja sanotaan että niillä ottaa 50 lentoa (mulla on nyt 500 rekkulassa käytössä turnigyn 40C
pakkoja joissa on osassa jo 60 sykliä ja hyvin pelaa!)

jos lento kestää sähköllä sanotaan nyt vaikka sen 5min tulee tolla 190e sijoituksella tiimaa 250min.
eli:

lennon hinta = 3,8e
minuuttihinta = 0,76e

kun taas nuhasemmalla nitrolla ajaminen maksaa äkkiseltään arvioituna seuraavasti:

Optimix 30%, 5 litraa, 40,30 euroa
http://www.hobbylinna.com/optimix-fuel-p-23022.html
Näistä siis 10% Kopterit Ry:n jäsenille, esim. 30% helifuili maksaa jäsenille 36,27 eur/5L.

nitron tankki on vissiin 6.3desiä eli tolla 5L kannulla pääsee 8 * 8min = 64min
eli:

lennon hinta = 4,50e
minuuttihinta = 0,56e

ja jos akuissa pitää huomioida postikulut niin nitrossa pitää huomioida sitten taas se että autolla
hakee sitä...

sähkö vaan tarvii melkein jonku geniksen kentälle jos meinaa enemmän ajella :-\

eipä tää noista suorista käyttökuluistakaan ole kiinni!

Sitten täytyy ottaa huomioon että kun tehon tarve kasvaa niin enää ei pärjää millään 40C turnigyn lipoilla :D Sitten pitää ostella jotain 60-80C akkuja jotka maksavat jo enemmän. Tosin liekkö se alignin mosakaan niin tehokas et riittäis. Jos ajatellaan näin karkeesti, että tehoa pitäisi saada.

edit. Pitäisiköhän noi akku ja nitro kulut laskea samasta kaupasta? Akut kiinasta ja fuili Suomesta.
« Viimeksi muokattu: 08 Tammikuu, 2011, 20:59:24 kirjoittanut Falconi »
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #514 : 08 Tammikuu, 2011, 20:49:49 »
Paljonko bensan minuuttihinnaksi tulisi?

Päissään laskien: 2T-gaso synteettisellä öljyllä ~2€/litra

Tuollainen pärryytin tuskin yli 2L/h imee -> 2€/L*2L/60min=0,067€/min

Ei paha.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #515 : 08 Tammikuu, 2011, 20:50:06 »
eipä tää noista suorista käyttökuluistakaan ole kiinni!

no mitä tuota enää sitten märehtii!!mars kauppaan ostaan 700E!!! ;D ;D ;D
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #516 : 08 Tammikuu, 2011, 20:55:49 »
eipä tää noista suorista käyttökuluistakaan ole kiinni!

Mikroautoilua harrastin tuossa vuosituhannen vaihteessa. Nuukaa miestä hiukan yllätti ne suorat kustannukset. Rengassatsi 200€ ja niillä ajoi 2 tuntia harrasteajoa. Siihen liemet 20€/h ja mooottorin männät+hoonaus 60€/2h.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #517 : 08 Tammikuu, 2011, 20:58:09 »
eipä tää noista suorista käyttökuluistakaan ole kiinni!

no mitä tuota enää sitten märehtii!!mars kauppaan ostaan 700E!!! ;D ;D ;D

mieli kyllä tekis mutta lataus puoli pitäis jotenki järkevästi miettiä ettei tartte tonnilla maksaa akkuostoksia!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #518 : 08 Tammikuu, 2011, 21:07:12 »
Paljonko bensan minuuttihinnaksi tulisi?

Päissään laskien: 2T-gaso synteettisellä öljyllä ~2€/litra

Tuollainen pärryytin tuskin yli 2L/h imee -> 2€/L*2L/60min=0,067€/min

Ei paha.
Mun lennätyksessä menee perstuntumalla tankillinen pitkälti puolituntia/45min...
Puolituntia tankillisella on varmasti jo muutakin kuin silmukkaa ja vaakakierrettä..
Putsaukseen käytän jarru-kliineriä. Maksaa vissiin 5€ purkki. Mulle purkki riittää ainakin viiteen puhdistukseen kun en ole säästäjä tyyppiä..

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #519 : 08 Tammikuu, 2011, 21:11:09 »
Putsaukseen käytän jarru-kliineriä. Maksaa vissiin 5€ purkki. Mulle purkki riittää ainakin viiteen puhdistukseen kun en ole säästäjä tyyppiä..

Mitä siitä pitää putsata noin tiukkaan?
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #520 : 08 Tammikuu, 2011, 21:21:12 »
Putsaukseen käytän jarru-kliineriä. Maksaa vissiin 5€ purkki. Mulle purkki riittää ainakin viiteen puhdistukseen kun en ole säästäjä tyyppiä..

Mitä siitä pitää putsata noin tiukkaan?
Kaikki jämät tietty, ja Lillekin tykkää puhtaasta!!!, ja jotta tietysti on kiva että kopteri on puhdas nostettavaksi hyllylle seuraavaa lennätystä varten! Toisinaan ihmisiä haluaa tutustua RC-Koptereihin, niin en viitsi esitellä "mämmisiä" koptereita..  ;D
Sitäpaitsi, ei aina tarvitse koittaa säästää joka paikassa.....
« Viimeksi muokattu: 08 Tammikuu, 2011, 22:08:03 kirjoittanut dutchman »

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #521 : 08 Tammikuu, 2011, 22:18:57 »
No höh - ei minun Helibuggia tarvitse putsata yhtään lennon jälkeen tai ennen lentoa, bensakopteri ei öljyä eikä likaa itseään yhtään enempää kuin sähkökopteri  (Ajan hajuttomalla pienkonebensalla ja 1:40 Castrol TTS 2T öljyllä)  ;).

Minulla on Nitro (700N), bensa (700 Helibug) ja kaksi sähköistä kopteria (450 Pro ja 500CF). Hauskin on varmaan tuo nitrokopteri, koska se on kevyt, lentoaika on riittävä ja tehopainosuhdekin on riittävä. Käytännössä kuitenkin tulee ajettua sähkökoptereita eniten varsinkin rajallisessa ilmatilassa, kuten kotipihassa. Myös bensakopteri on hyvä 'pihakopteri' pitkän lentoajan takia, eikä se savuta tai pidä kovempaa meteliä kuin nitromoottori - mikä on taas kiinni pakoputken ja ilmansuodattimen valinnasta sekä käytettävistä kierroksista.

Bensakopterissa teho kyllä riittää ja sillä flippaa ja piroflippaa ihan mukavasti, eli sillä voi tehdä kyllä ihan kaikki liikkeet, mutta lisäpaino tuntuu. Kaikki liikkeet on kuin hidastettuja ;). Paras kuulemani vertaus oli Markuksen: on kuin 700:n nitroon olisi asennettu dynatron startteri pysyvästi kyytiin ::) - tämä valitettavasti pitää paikkaansa, eli kopterin teho ja vääntö riittää, mutta tehopainosuhde on kehnompi. Tosin sitä voi myös käyttää liikkeissä hyväkseen, eli jatkuvuutta tarvitsevat liikkeet helpottuvat ja pienillä kierroksilla mm. leiutus on todella vakaata. Nopeissa pysäytyksissä kopteri tulee enemmän läpi. Kulkuja bensalaitteesta kuitenkin löytyy ja tiettävästi Jämsän suunnalla on mitattu yli 150 km/h vauhteja. Moottori on kuitenkin todella varmatoiminen ja mm. talvilennätykseen ihan ehdoton - kanna kentälle, ryypytä, kiskaise käyntiin ja anna palaa sen yli puoli tuntia jos sormet kestää. Bensakopteria pitää kuitenkin ajaa 'huolellisemmin' kuin esim. nitroa tai sähkökoptereita - tehoilla sitä ei niin helposti pelasta kuin paremman tehopainosuhteen omaavia koptereita. Kerran on kopteri sammunut ilmassa kun ajoin tankin tyhjäksi - jatkuvuus (ja paino) takaa kuitenkin hyvät autorotaatio ominaisuudet, tuolloinkin tultiin yli 50m korkeudesta turvallisesti ja hallitusti alas.

Kun ajaa useita noita 30-40min tankillisia, niin siihen painoon jotenkin tottuu, eli oppii kopterin rajat. Nitrokopteri on kuitenkin eri maata, koska teho riittää ihan mihin vaan. Kaksi kertaa olen ajanut 700E:tä ja täytyy sanoa, että aluksi ihan hirvitti miten tehokas ja ketterä laite oikeasti on, mutta siihenkin tottuu aika nopeasti.

Nitrossa tuo omat haasteensa nuo hehkulaitteet ja startteri sekä moottorin säätäminen. Pitää oppia kuulemaan moottorin äänestä milloinka kaikki on kunnossa tai milloinka mennään esim. laihalla jne. säätämistä ja virittämistä on enemmän kuin sähkökoptereissa. Bensakopterin moottoria koskee samat asiat, eli aluksi pitää löytää säädöt, mutta kun ne on löydetty, niin varmatoimisuus ja pitkäikäisyys on ihan eri luokkaa kuin nitromoottoreissa. Tiedän mm. kaverin joka on ajanut samalla Zenoahin moottorilla seitsemän vuotta vain kaksitahtibensaa lisäämällä  - ei siis laakerinvaihtoja nitromosan tapaan. Esimerkki oli tosin lennokista :-[).

Ei noita voi suoraan pisteyttää hauskuus-/paremmuusjärjestykseen, koska kaikilla on omat hyvät puolensa, yhdessä teho, toisessa lentoaika, äänettömyys, liikehdintäkyky jne. kaikille on paikkansa. High end 3D-repimiseen ei bensakopteri ehkä vielä huonomman tehopainosuhteen takia ole paras vaihtoehto, mutta kaikkeen muuhun kyllä  - harjoitteluun se on pitkän lentoajan takia kyllä mainio laite. Nitro ja sähkö taas käy ihan mihin vaan.

- 4D -

(Ps. Tänään -5C, tuulta kaksi lentoa (=yksi tankillinen bensakopterilla) ja kaksi akullista sähköistä yölentoa 500:lla - ei viitsinyt nitron kanssa ruveta läträämään ja naapureita savulla kiusaamaan )
« Viimeksi muokattu: 09 Tammikuu, 2011, 11:36:38 kirjoittanut 4D »
fourdee

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #522 : 08 Tammikuu, 2011, 22:35:48 »
No mulla aina loiskuu tota polttoainetta sen verran, että en viitti nostaa suoraan lennätyksestä autoon. Siksi läträän ton puhdistuksen kanssa.
Bensa ei ole munkaan suosikki koska viemistä kentälle on enempi kuin pelkissä akuissa, tai sitten olen vai tottunut vain yhteen pakkiin.
« Viimeksi muokattu: 08 Tammikuu, 2011, 22:46:11 kirjoittanut dutchman »

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #523 : 08 Tammikuu, 2011, 22:41:44 »
Onhan polttis aina polttis :D itellä tosin vaan lennokin muodossa >:(
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #524 : 08 Tammikuu, 2011, 23:18:15 »
Turnigy 6S5000mAh 40C =90taalaa eli 90 * 0,78 = 70,2e * 2 + mahdollinen alvi 23% = 172.7e / akkupaketti

Niinkuin kentällä puhuttiiin niin en ole varma että tarvitaanko 40C:n akkuja välttämättä, sillä 12s:n jännite on kuitenkin korkea jolloin ainakin 700E:n vakiomoottorilla virrat pysyy piikeissäkin 120A:ssa. Thyyning moottoreissa mennään sitten jo yli 200A:n :o.

Helifreakissä oli yksi kaveri joka ajeli 20C:n akulla ja oli kestänyt ainakin 30 lentoa 3D kyykytystä. OP:llä oli silloin Outragen 25C akkuja, jotka eivät kestäneet mutta oman kokemuksen mukaan noi Ouragen akut eivät hehkutuksesta huolimatta tuolloin olleet kummoisia akkuja. Ja Turnigyt ovat mullakin kestäneet paremmin.

Väittäisinkin että pääset kingin akuilla alle 170e hintaan ja yli 50 syklin. Halpaa se ei kuitenkaan ole. Tämän päiväisen keskustelun perusteella voin sanoa että sähkö on sulle ainoa oikea. Sähkömies on aina sähkömies.  ;D

-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
6426 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Maaliskuu, 2012, 19:37:39
kirjoittanut Tohtori R
35 Vastauksia
19322 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Helmikuu, 2014, 20:51:13
kirjoittanut Tohtori R
78 Vastauksia
60534 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Maaliskuu, 2015, 20:29:45
kirjoittanut Tohtori R
47 Vastauksia
17846 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Huhtikuu, 2015, 01:26:07
kirjoittanut TeroS
50 Vastauksia
24910 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Joulukuu, 2015, 10:21:45
kirjoittanut Pekka