Kirjoittaja Aihe: Tullaaminen  (Luettu 24398 kertaa)

Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Tullaaminen
« : 11 Huhtikuu, 2010, 01:07:19 »
Asiasta tietävä voisi kirjoittaa selkeät ohjeet tullissa asioimiseen...
Eli mitä papereita pitää olla mukana ja millä tullikoodilla tullata, jotta kopterikamoita ei mahdollisesti menisi tullia, vain alvit. :)
Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tullaaminen
« Vastaus #1 : 11 Huhtikuu, 2010, 01:15:49 »
tullaushan on hyvin yksinkertaista!

menet tiskille, luovutat rahasi, otat tavaran ja kävelet kotiin miettien
mikä taas meni vikaan että valtio sai osan harrastuksestani ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Tullaaminen
« Vastaus #2 : 11 Huhtikuu, 2010, 01:29:00 »
Asiasta tietävä voisi kirjoittaa selkeät ohjeet tullissa asioimiseen...
Eli mitä papereita pitää olla mukana ja millä tullikoodilla tullata, jotta kopterikamoita ei mahdollisesti menisi tullia, vain alvit. :)
Tullin sedät ja tädit kaivaa niille sopivat tullausnumerot/koodit, kun paikalle saavut ja kerrot sisällöstä ja kun yhdessä katsotte myöhemmin mitä paketissa oikeesti on.
Mukaan kannattaa ottaa tuloste, josta käy tuotteesta maksettu hinta, eli vaikkapa paypal tapahtumasta, jottei tarvitse tehdä uutta reissua tulliin papereiden kera jollei paketti sisälläkään ostolaskua.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Tullaaminen
« Vastaus #3 : 11 Huhtikuu, 2010, 07:28:40 »
* Learn the Finnish words "pienoismalliosat / ei muovi"
* use them often in your conversation with the customs Clerk
* watch out for clues like "ah, mottoriosat?". Immediately respond "ei, pienoismalliosat MUTTA ei muovi"
* when you get the invoice, look for custom fees in excess of VAT.
* if there are some, put a frustrated expression on your face and hand the paper back with the words "ei, pienoismalliosat, ei muovi"

Maybe one day I'll learn more Finnish words. Thus far, I survive.
 ;D

PS I'm not in the mood for intelligent conversation as above, I get my stuff from helidirect but place several smaller orders with priority mail.

« Viimeksi muokattu: 11 Huhtikuu, 2010, 07:44:18 kirjoittanut mnentwig »

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tullaaminen
« Vastaus #4 : 11 Huhtikuu, 2010, 11:56:52 »
Kuljetus palveluna jos käyttää UPS niin ne haluavat tullata itse. Tappelin niiden kanssa alkuviikosta perjaatteen vuoksi. Ottavat 14€ tullaamisesta. Pelkät verot oli 11€ paketilleni. Kulut siis nousivat yli 100% mitä pidän kohtuuttomama. Olinhan maksanut heille jo paketin rahtikulut tilauksen yhteydessä. Vero ja heidän tullaus palvelumaksu tulee jälkikäteen laskulla kotiin. Siihen on siis vaikea enää jälkikäteen vaikuttaa.
Kannattaa sanoa puhelimessa että ei aijo maksaa kuluja vaan tullaa itse. Sitten ne joutuvat tekemään valtakirjan yms. papereita ja voit tullata paketin normaalisti itse.

Jos kyseessä isompi paketti niin sillon 14€ ei ole merkitystä. Mun paketti oli juuri ja juuri 45€ arvon ylittävä.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Tullaaminen
« Vastaus #5 : 11 Huhtikuu, 2010, 12:47:34 »
Omalla kohdalla ei ole ainakaan ollut mitään väliä mitä niille selittää, menee aina lelujen alle tuntuu olevan kaikki 0 veroilla... kokonaiset kopterit (msr,hk450) menivät rc-helikopterit kategoriaan. yssän moottoriosat meni pienoismalli moottoriosiin eikä veroja. Aina pelkillä alveilla selvinnyt.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa dreamtrip

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tullaaminen
« Vastaus #6 : 17 Huhtikuu, 2010, 19:01:13 »
Mulla ei ole ikinä ollut tullin tai ALV:en kanssa mitään ogelmia. En koskaan ole maksanut kumpaakaan ikävää lisämaksua. Osia tilaan jatkuvasti ja pakettien arvot 100 -400 eskoo. Aina tuleet kotiin UPS:la tai postiin. En ymmärrä miten teillä toisilla homma ei pelaa ???
E-sky Belt CP V2 + alu nuppi
Copter-X 450
Gaui 425
FUTABA 7C

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Tullaaminen
« Vastaus #7 : 17 Huhtikuu, 2010, 19:35:18 »
perjantaina kävin hakemassa akkuja 2x 5800MAh 6s Turun tullista, tähän olin varautunut jo kaupan tekohetkellä, joten ei tullut yllätyksenä.
Asiallista toimintaa säänöjen mukaisesti, maksu oli 38€ valtiolle.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Tullaaminen
« Vastaus #8 : 17 Huhtikuu, 2010, 19:39:14 »
Mulla ei ole ikinä ollut tullin tai ALV:en kanssa mitään ogelmia. En koskaan ole maksanut kumpaakaan ikävää lisämaksua. Osia tilaan jatkuvasti ja pakettien arvot 100 -400 eskoo. Aina tuleet kotiin UPS:la tai postiin. En ymmärrä miten teillä toisilla homma ei pelaa ???
Ai ai, rikollista.... olisi velvollisuus käydä ite tullauttamassa  :P

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Tullaaminen
« Vastaus #9 : 17 Huhtikuu, 2010, 20:18:42 »
Lainaus
akkuja 2x 5800MAh 6s Turun tullista,
30C flightmaxeja?
myy mulle :D


Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Tullaaminen
« Vastaus #10 : 17 Huhtikuu, 2010, 21:08:23 »
hintaa tuli noille 120€ kpl ja juuri latasin täyteen noi. Tilasin 20.3 ja perillä oli 15.4 joten ei kovin nopeaa toimintaa ollut.

EDIT: nyt ton tulivuoren takia ei akkuja saa pitkäänaikaan
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tullaaminen
« Vastaus #11 : 17 Huhtikuu, 2010, 22:51:09 »
Kun tota HK-450proota hain tullista, niin kyseli täti monesti, että onko muovia... Vastasin vaan et hiilikuitua ja alumiinia. Ei mennyt tullia, mutta paketille tuli alvii 58 egee...
Mut nyt laillisesti maassa. Visalasku kun oli mukana kuittina, niin sanoi kyl, et hyvin oot osannut tilailla, kun samalla laskulla oli kans joku kymmenisen muuta honkkarin maksuu, mut kaikki jäi alle maagisen rajan... ;D Eli saattavat siis kattoo samalla myös muut ostokset laskulta... ;)
Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tullaaminen
« Vastaus #12 : 17 Huhtikuu, 2010, 23:09:08 »
Ei kannata sitä visalaskua viedä sinne. Riittää että tulostat kaupan sivulta sen tilauksen erittelyn missä näkyy myös lähetyskulut, ja jos haluat nii lisäksi sen PayPal maksun. Näillä olen itse pärjännyt aina. Ja hiilikuitua, lasikuitua ja alumiinia. Ei radiolaitteita, lähetintä tms. 0 - 2,5% on mennyt tullia vähän riippuen mitä on tilannut. Keskimäärin varmaan 0,1%. Alvia sitten on menny sen 22% joka kerta kun tullin kautta on kierretty.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Tullaaminen
« Vastaus #13 : 17 Huhtikuu, 2010, 23:15:10 »
Miksei minulta ole ikinä kyselty mitä materiaalia se on.. kokonainen kopteri esim msr meni suoraa vaan lelu -> radio-ohjattava helikopteri vero 0% alv 22%?
Ikinä ei ole veroja tullut vain alv:t..
RC-auto tuli radiolaitteiden kanssa niin siitäkään mitään tullut muuta kuin alv:t

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Puhi

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tullaaminen
« Vastaus #14 : 17 Huhtikuu, 2010, 23:20:15 »
Ja olin siis katsonut visalaskusta, et kannattaako se viedä kokonaan, ja sit katsoivat sen kokonaan läpi... ;)
Monta kopteria, mut Duuni ja Pösöt vieneet kaiken ajan...

Poissa nupi17

  • Opetteleva torppari
  • **
    • omat sivut
Vs: Tullaaminen
« Vastaus #15 : 17 Huhtikuu, 2010, 23:32:48 »
Mulla ei ole ikinä ollut tullin tai ALV:en kanssa mitään ogelmia. En koskaan ole maksanut kumpaakaan ikävää lisämaksua. Osia tilaan jatkuvasti ja pakettien arvot 100 -400 eskoo. Aina tuleet kotiin UPS:la tai postiin. En ymmärrä miten teillä toisilla homma ei pelaa ???


EIKÖHÄN OLISI SYYTÄ JÄTTÄÄ NÄMÄ KEHUMISET POIS TÄÄLTÄ NETISTÄ ETTEI MUIDEN LUVALLISESTI TILATTUJA PAKETTEJA TURHAAN ALA ENEMPÄÄ MENEMÄÄN TULLIIN. googlella kun sopivilla hakusanoilla jotka liittyvät tulliin kummasti löytyy rc-foorumeita tämä mukaan luettuna....
LEUKA RINTAAN JA KOHTI UUSIA PETTYMYKSIÄ

www.nupi.fi

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Tullaaminen
« Vastaus #16 : 17 Huhtikuu, 2010, 23:37:16 »
Tätä taistelua on taas turha aloittaa... kyllä siellä tullilla on aivan hyvin tiedossa mitä liikkuu ja miten, ei täällä maininnat varmasti paljon pakettien jäämistä hetkauta mihinkään suuntaan. Muistaakseni oli lehtijuttukkin joskus kirjoitettu tullista ja tietyistä kiinan kaupoista. Eli varmasti on kattavat listat tullilla lähettäjistä ja yleisistä paketin merkkaustavoista.... ei kannata repiä ressiä siitä.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa nupi17

  • Opetteleva torppari
  • **
    • omat sivut
Vs: Tullaaminen
« Vastaus #17 : 17 Huhtikuu, 2010, 23:44:49 »
Tätä taistelua on taas turha aloittaa... kyllä siellä tullilla on aivan hyvin tiedossa mitä liikkuu ja miten, ei täällä maininnat varmasti paljon pakettien jäämistä hetkauta mihinkään suuntaan. Muistaakseni oli lehtijuttukkin joskus kirjoitettu tullista ja tietyistä kiinan kaupoista. Eli varmasti on kattavat listat tullilla lähettäjistä ja yleisistä paketin merkkaustavoista.... ei kannata repiä ressiä siitä.

kaikki vaikuttaa kaikkeen ja on niillä tullissa netti olemassa ja ei ne ihan tyhmiä ole..  hieman vaan vitutt.... kun muutaman vuoden jo tilaillut maailmalta tavaraa ja mitä enemmän netissä mainostetaan sitä useammin ainakin oma paketti on haettu tullista.
LEUKA RINTAAN JA KOHTI UUSIA PETTYMYKSIÄ

www.nupi.fi

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tullaaminen
« Vastaus #18 : 18 Huhtikuu, 2010, 00:43:14 »
kaikki vaikuttaa kaikkeen ja on niillä tullissa netti olemassa ja ei ne ihan tyhmiä ole..  hieman vaan vitutt.... kun muutaman vuoden jo tilaillut maailmalta tavaraa ja mitä enemmän netissä mainostetaan sitä useammin ainakin oma paketti on haettu tullista.
Kuten edellä 1m4s0_ jo kertoi, ei nettikirjoittelulla taida olla tuon taivaallisen merkitystä tullin toimintaa. Kyllä he siellä aivan tasan tarkkaan tietävät mitä paketeissa kulkee, mikä on niiden todellinen arvo ja miten se korreloi päälle riipustettuun summaan. Ulkomailla on täysin normaali tapa vetää paketin päälle aivan mitä sattuu hinnaksi, tilasi sitten mistä ja mitä tahansa. Se, että kertoo netissä jättäneensä tullin ja veron maksamatta usean sadan paketista on pelkästään henkilökohtaista tyhmyyttä ja oman oksansa sahaamista, ei keneltäkään muulta pois.

Minä kun hain 600 ESP:n tullista mätkähti sille jokusen prosentti tullausmaksua siitä syystä, että paketissa oli mukana sähkömoottori. Oikein erikseen katsottiin, että löytyykö sieltä sellaista vai ei. Ilman moottoria olisi tullut tullitta. Olen ymmärtänyt, että tässä tullimies teki virheen tai ainakin tietämättömyyttään pisti kamat väärälle tullausnimikkeelle. Olisi pitänyt nollalla heilahtaa. Mutta enpä osannut itsekään korjata vielä silloin.

Poissa vmslehtinen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tullaaminen
« Vastaus #19 : 27 Joulukuu, 2010, 07:21:50 »
Mikähän mahtaa olla LiPojen oikea tullauskoodi? Ettei tullitäti sumuta liian isolla prosentilla huomenna :)?

V.
--
Align T-Rex 450 Sport, 3xHS-65HB, Spartan DS760+HS-5084
Align T-Rex 600 ESP, 3xDS610, Spartan DS760+DS650
HK-190 ja kasa kiinteäsiipisiä

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Tullaaminen
« Vastaus #20 : 27 Joulukuu, 2010, 13:11:23 »
Mää en oikein jaksa uskoa, että kellään tullivirkailijalla jaksaa paljon kiinnostaa lukea näitä foorumeita, kun ei ole ainoa tavara mikä kulkee tullin läpi tämä rc-tavara ;) Ellei satu olemaan tullissa joku alan harrastaja tms.
Itsellä tuntuu, että on melkein sattuman kauppaa meneekö paketti tulliin vai ei. Oon huomannu, että siihen vaikuttaa se, että mikä on paketin koko ja suhde päällä olevaan paketin arvoon. On turha yrittää laittaa paketin päälle 5usd hintaa jos paketti on 100cm x 50cm x 50cm kokonen :D (jos hinnan saa itse päättää paketin päälle, kuten HK:ssa)
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tullaaminen
« Vastaus #21 : 27 Joulukuu, 2010, 14:05:47 »
Mää en oikein jaksa uskoa, että kellään tullivirkailijalla jaksaa paljon kiinnostaa lukea näitä foorumeita, kun ei ole ainoa tavara mikä kulkee tullin läpi tämä rc-tavara ;)
Älä aliarvioi lähimmäistäsi! ;D Jos foorumilla leuhkii jatkuvasti kuinka monen sadan tai tonnin tavara on tullut tullin ohi, voi kaverille tulle kiusaus käräyttää. :P

On turha yrittää laittaa paketin päälle 5usd hintaa jos paketti on 100cm x 50cm x 50cm kokonen :D (jos hinnan saa itse päättää paketin päälle, kuten HK:ssa)
Tuli mulle kerran lennokki kiinasta ihan hienosti tullin läpi ilman maksuja kotiin, vaikka paketti oli arvioilta 120x60x40cm. Paketin päällä arvo (aivan totuudenmukaisesti) $50, pohjassa "Tullin avaama"-teipit ja homma bueno.

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Tullaaminen
« Vastaus #22 : 27 Joulukuu, 2010, 14:14:38 »
Tietysti jos on kateellisia kavereita niin sitte kannattaa tietysti pitää suunsa kiinni.
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Tullaaminen
« Vastaus #23 : 27 Joulukuu, 2010, 14:39:08 »

Minä kun hain 600 ESP:n tullista mätkähti sille jokusen prosentti tullausmaksua siitä syystä, että paketissa oli mukana sähkömoottori. Oikein erikseen katsottiin, että löytyykö sieltä sellaista vai ei. Ilman moottoria olisi tullut tullitta. Olen ymmärtänyt, että tässä tullimies teki virheen tai ainakin tietämättömyyttään pisti kamat väärälle tullausnimikkeelle. Olisi pitänyt nollalla heilahtaa. Mutta enpä osannut itsekään korjata vielä silloin.


Trexeissä on runko hiilikuitua, jotenka kuuluu moottorittomana pakettina kategoriaan:

Jakso XX Erinäiset tavarat
Ryhmä 95   LELUT, PELIT JA URHEILUVÄLINEET; NIIDEN OSAT JA TARVIKKEET

9503   
Kolmipyöräiset polkupyörät, potkulaudat, poljinautot ja niiden kaltaiset lelut, joissa on pyörät; nukenvaunut ja -rattaat; nuket; muut lelut; pienoismallit ja niiden kaltaiset mallit ajanvietetarkoituksiin, myös liikkuvat; kaikenlaiset palapelit


9503 00 79    
-  -     muuta ainetta


Eli hiilirunkoisille / alumiini runkoisille leluille ja malleille oikea TARIC koodi on siis:

9503 00 79    

Joka on mistä tahansa maailman kolkasta tuotuna tulli 0%

Sitten jos paketissa on mukana moottori, oli se sitten polttomoottori tai sähkö, niin TARIC koodi on

9503 00 70

ja Kolmansien maiden tulli (01-01-2007 - ) :    4.70 %


Että näin...



[edit]

Yleensä ku menee tullista pakettia hakemaan ja lätkäsee omasta mielestänsä oikean TARIC koodin pöytään, niin tulli virkailija kiittää  mutta haluaa paketin avattavan ja tarkistettavan että siellä on sitä mitä on tilattu...
« Viimeksi muokattu: 27 Joulukuu, 2010, 14:42:47 kirjoittanut Timo Huhtamäki »
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa vmslehtinen

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tullaaminen
« Vastaus #24 : 27 Joulukuu, 2010, 15:23:46 »
Mikähän mahtaa olla LiPojen oikea tullauskoodi? Ettei tullitäti sumuta liian isolla prosentilla huomenna :)?

Itse itseäni opastaen. Ensinnäkin, LiPo akuille ei taida olla mitään koodia, joten tippunee tullitädin/sedän silmissä LiIon akuiksi. Sieltä löytyy kaksi vaihtoehtoista luokkaa, johon nuo istuu:

a) 8507803010 LiIon akut, siviili-ilmailualuksissa käytetyt  ;D, tulli 0%
b) 8507803090 Muut LiIon akut, tulli 2,7%

RC kopteri on selvästi siviili-ilmailualus, joten sinne yritetään. Raportoin tilanteesta jahka olen ehtinyt tullissa vierailla.

V.
--
Align T-Rex 450 Sport, 3xHS-65HB, Spartan DS760+HS-5084
Align T-Rex 600 ESP, 3xDS610, Spartan DS760+DS650
HK-190 ja kasa kiinteäsiipisiä

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
35 Vastauksia
16986 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Tammikuu, 2013, 14:16:38
kirjoittanut jesi