Huomenta,
Muutama mielipide expoista. Jotenkin minulle jäi näistä keskusteluista sellainen fiilis, että expot olisi vähän kuin apupyörät joita käytetään alkuun. Mutta optimitilanne olisi se, että niistä päästäisiin pikkuhiljaa kokonaan eroon. Ehkä vähän ylitulkitsin mutta laitampa muutaman mielipiteeni ja ihan asiaakin niistä tähän nyt.
Aloitetaan sillä asialinjalla. Käyttämissämme servoissa kun on pyöreä se servovarsi, Niin sen servon ohjausmäärä ei ole tasainen. Silloin kun servopyörältä lähtevä linkkin on 90 asteen kulmassa (keskellä siis), niin servo liikuttaa linkkiä linkin suunnassa hieman enemmän kuin vaikka silloin kun servopyörän ja linkin kulma on 120 astetta. Tämä saattaa korostua vielä siten, että linkin toisessa päässäkin vivut ei enää ole 90 asteen kulmassa joka heikentää ohjauksen määrää. Tällöin expoja lisäämällä saadaan se efekti aikaiseksi, että radion tikku ohjaa haluttua toimintoa jokaisessa tikun kohdassa yhtä paljon. Eli tikun tuntuma pysyy samana koko ajan. Yksinkertaistettuna ilman expoja ohjaustuntuma olisi sellainen, että tikun keskialueella ohjauskomennot ovat vahvempi kuin tikun ollessa reunassa. Otetaan esimerkki. Lennetään silmukkaa jossa elevaattoria vedetään, kesken silmukkaa elevaattori vedettynä huomataan, että tulee liian iso silmukka ja vedetään elevaattoria vähän lisää. Tikun ollessa melkein alhaalla on mukana "mekaanista expoa" jo jolloin pieni korjaus on ehkä pehmeä eikä näy rumana nykäisynä. Sitten silmukka oikastaan suoraan lentoon ja huomataan, että ylioikaistiin jolloin elevaattoria työnnetään vähän. Tällöin se saman kokoinen tikun pieni korjaus mikä tehtiin aiemmin kesken silmukan ohjaakin enempi kuin lähellä ääriasentoa ja kopteri saattaa nyökätä toivottua enemmän. Tällöin on ihan perusteltuakin käyttää expoa siihen, että ohjaustuntuma saadaan pidettyä koko ajan samana. Käytännössä ohjaustuntuman säätäminen samaksi koko tikun alueella ei ole ihan helppoa. Oman arvaukseni perusteella tämä on se ensimmäinen syy miksi joku joskus teki radioonsa expon, en tiedä missä radiossa ekan kerran expoa pystyä säätämään, mutta tosiaan tämä lienee se alkuperäinen idea.
Sitten sitä expoa on alettu käyttämään myös ohjaustuntuman hienosäätöön välittämättä tuosta yllä olevasta perusideasta. Esimerkiksi F3C jampat käyttää sitä surutta siihen, että tikun keskialueella ohjaustuntuma olisi pientä ja tarkkaa, mutta tikun mennessä lähemmäksi laitaa, niin ohjaustehoa tulee mahdollisesti jopa lisää. Sillä idealla, että lähellä keskialuetta vain hienosäädetään ohjausta, mutta sitten kun kolistellaan tikkuja laitoihin, niin todella halutaan, että jotain tapahtuukin.
Mikäli expoilla haetaan lentotuntumaa mukavammaksi, niin siihen sopivan expon määrään vaikuttaa hyvin moni asia kuten henkilökohtaiset mieltymykset. Radion tikkujen pituus myöskin vaikuttaa. esimerkiksi pitkillä tikuilla tulee käyttää vähemmän expoa kuin lyhyillä tikuilla jne... Jos kopterilla harrastetaan kuvaustoimintaa, niin silloin voisi suuristakin expoista olla iloa, jolloin kopterin ohjausliikkeet eivät näy kuvissa niin terävinä ja videon laatu ainakin paranee.
No eiköhän tässä tullut selväksi se, että expo ei ole paha asia josta pitäisi aina joka tilanteessa päästä eroon vain eroon pääsemisen vuoksi. Jos joku tuntuu hyvältä expojen kanssa niin mitä väliä sillä on jos käytössä on expoja? Se ei tee lennättäjästä yhtään sen kovempaa jamppaa vaikka lentäisi ilman expoja.
--
Timo