Kirjoittaja Aihe: Lehtijuttuja yms  (Luettu 403633 kertaa)

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Lehtijuttuja yms
« Vastaus #975 : 03 Syyskuu, 2015, 12:19:21 »
Eiköhän tää kustanneta jonkinlaisella diilillä noiden toimijoiden kesken, ja jos posti tästä jotain maksaa, niin luulen että fyrkka on tällöin vaan allokoitu heidän markkinointibudjetista.
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lehtijuttuja yms
« Vastaus #976 : 03 Syyskuu, 2015, 13:45:49 »
... olisko tällä "naureskelulla" jotain tekemistä lähihistorian kokemuksien kanssa ?
Mihin viittaat tällä?

En tarkoittanut kirjoituksellani ainoastaan tällä foorumilla juttuun liittynyttä edistyskauhuista naureskelua, vaan uutinen on saanut muuallakin median kommenttiosioissa täysin samanlaisen vastaanoton. Jossain arvioitiin kuinka monta lehdenjakajaa on pitänyt lomauttaa että herrat pääsee leikkimään kopterin kanssa jne. Pitämällä kynsin hampain kiinni menneestä ja naureskellen hermostuneesti kehitykselle ei suunta ole kuin alaspäin. Uppotukista pitää osata irroittaa ajoissa. ;) Onneksi jotkut uskaltavat innovoida (eli tehdä jotain, jota ei ole vielä tehty) ja kokeilla, ettei ainoa reitti eteenpäin ole se uppotukin halailu.

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Lehtijuttuja yms
« Vastaus #977 : 03 Syyskuu, 2015, 14:48:38 »
Innovaatio tossa ei ole uusi. Teknisestikin kuka tahansa jolla on tarpeeksi iso multikopteri ardupilotilla voi ohjelmoida kopterin tekemään samaan. Monella luultavasti parempiakin järjestelmiä joille keli ei ole este. Vielä kun käsittääkseni Tekes in rahoittajana. Harrastajat vaan ei vie epävarmoja koptereita tollaiseen ympäristöön lentämään itsekseen. Datalinkit ovat sellaisia mitä ei käsittääkseni ilmailussa saa käyttää. Varmaan haettu joku erityislupa kokeilua varten. Tekesillähän on haku päällä oikeasti uusien ideoiden suhteen. Multit vaan kun ei oikein sovellu tollaseen lentelyyn lyhyen toiminta -ajan vuoksi. Mut ne on helppoja tehdä ja säätää niin et lentää(automaatti säätö).
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Lehtijuttuja yms
« Vastaus #978 : 03 Syyskuu, 2015, 17:18:12 »
Mihin viittaat tällä?

En tarkoittanut kirjoituksellani ainoastaan tällä foorumilla juttuun liittynyttä edistyskauhuista naureskelua, vaan uutinen on saanut muuallakin median kommenttiosioissa täysin samanlaisen vastaanoton. Jossain arvioitiin kuinka monta lehdenjakajaa on pitänyt lomauttaa että herrat pääsee leikkimään kopterin kanssa jne. Pitämällä kynsin hampain kiinni menneestä ja naureskellen hermostuneesti kehitykselle ei suunta ole kuin alaspäin. Uppotukista pitää osata irroittaa ajoissa. ;) Onneksi jotkut uskaltavat innovoida (eli tehdä jotain, jota ei ole vielä tehty) ja kokeilla, ettei ainoa reitti eteenpäin ole se uppotukin halailu.

Vastasit juuri itse kysymykseen.
Ei kai tässä nyt olla vanhasta kiinni pitämässä ?
Nyt vaan k.o. kokeilu pohjautuu tekniikkaan, josta tuskin on tuotantoon, kuten ollaan jo hvyin käytännössä muissa yhteyksissä todettu.
On toki hyvä, että uutta kokeillaan, mutta tuo projekti tuntuu olevan sen verran amatöörien käsissä, ettei sitä huvittumatta voi sivusta seurata. Ei pidä vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksi siitä, että kommentoidaan yhtä (amatöörien) hölmöilyä, vaikkakin tuo(kin) hölmöily varmaankin (ehkä) vie itse varsinaista asiaa kenties lopulta eteenpäin ?
Ikäänkuin tässä ei saisi olla omaa mieltä jostain projektista, joka nyt vaan sattuu ihmetyttämään ja huvittamaan samaan aikaan ?
Eli kommentit, ainakin omalta osaltani, liittyivät tapaan, jolla kokeilua on yritetty toteuttaa ei siis siiihen, että ylipäätään testataan ja koitetaan innovoida.

Edit: Listätty tarkennus
« Viimeksi muokattu: 03 Syyskuu, 2015, 17:31:07 kirjoittanut reittila »

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lehtijuttuja yms
« Vastaus #979 : 04 Syyskuu, 2015, 08:34:33 »
Kyllä kyllä, edelläkävijää soimitaan aina. Ehkä tässäkin olisi pitänyt vaan odotella, että Joku Muu (TM) kehittää tekniikan täydelliseksi, ja lähteä kokeilemaan vasta sitten? Ei, ei sillä tavalla olla edelläkävijöinä. Edelläkävijä testaa isosti sellaista, jota kukaan muu ei kehtaa testata. Tuossa toisessa kommentissa tulikin hyvin esiin sama:
Teknisestikin kuka tahansa jolla on tarpeeksi iso multikopteri ardupilotilla voi ohjelmoida kopterin tekemään samaan.
Kuka tahansa olisi voinut, mutta kukaan ei tehnyt. Varmasti kokeilu ja sen saama mediahuomio avasi paljonkin silmiä, että "hei, ei meidän tarvitse odottaa että muut tekee, vaan me voidaan lähteä ajamaan asiaa itse eteenpäin!"

Suomalaiseen luontoon taitaa tosin kuulua ihan kiinteästi juurikin tuo arkuus ja epäily, että ei uskalleta "hypätä tuntemattomaan". Odotellaan, että kaikki kysymysmerkit ja puutteet on selvitetty, että homma on varmaa, ettei vaan ole riskiä epäonnistua. Sehän olisi noloa! Kuten tässä nyt, kun homma ei toiminutkaan kokonaan autonomisesti, ollaan paukuttamassa rumpua että "ei tosta oo mihinkään, molempiin päihin tarvitaan pilotti!" ja niin edelleen.

Toki olen samaa mieltä, että en itsekään olisi nykykopteria (siis vaikkapa tuollaista Ardua) vienyt Helsingin keskustaan pörräämään. Mutta hyvä että näin tehtiin, koska sillä saatiin näinkin laajaa keskustelua aikaiseksi. Onhan niitä laatikoita ja ties mitä kuljeteltu metsän korvissa jo vuosikaudet, mutta ei niistä lehdet huuda.

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Lehtijuttuja yms
« Vastaus #980 : 04 Syyskuu, 2015, 09:11:03 »
Näkyvyyttä se epäonnistuminenkin tuo. Suurin osa taitaa nyt odottaa säädöksiä ja testata näköyhteydellä koneet varmoiksi. Myös turvavälineet tulisi tollaisessa ympäristössä olla hyvät. Esim varjot ja pakotettu virrankatkaisu. Niistä ei ole kerrottu. Edelleen salailu luo vääriä käsityksiä. Olisi myös kiva tietää miten luvat on saatu. Vähän kyseenalaisen mielikuvan tuo se että trafin virkamies on heillä nyt töissä. Mut sellaista tää on joka alalle et pidetään salassa ettei vaan muut hyötyisi. Itse suosin avoimuutta.

Pokkaa kyllä pitää olla et uskaltaa harrastetason laitteilla tehdä tollasta ja epäonnistua julkisesti. Mut turha on "ammattilaisten" morkata harrastajalaitteita epävarmoiksi jos ite käyttää samoja ja vielä epävarmimmasta päästä.

Mut näitä pitää tehdä ja sallia muillekin kokeiluja.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Lehtijuttuja yms
« Vastaus #981 : 04 Syyskuu, 2015, 09:29:57 »
Hyvä se on kokeilla juu.
Mielenkiintoa lisää sitten tietysti mm. se, miten operaattori(t) eliminoi ilkivaltaa eri tavoin harrastavat idiootit ?
Aika houkutteleva maalitaulu tuollainen lentävä kapistus, jonka ei monenkaan mielestä kuulu "mun ilmatilaan".
Keinoja tiputtamiseen voi vain kuvitella...

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lehtijuttuja yms
« Vastaus #982 : 14 Syyskuu, 2015, 15:51:20 »

Poissa Tyylimylly

  • Pro torppari
  • ****
  • Rc-Kopterit 142. SIL.Raku.BitchSwamp
Vs: Lehtijuttuja yms
« Vastaus #983 : 16 Syyskuu, 2015, 10:34:49 »

Poissa Kumppis

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #197, SIL, Ämmässuo
Vs: Lehtijuttuja yms
« Vastaus #984 : 16 Syyskuu, 2015, 18:54:03 »
Tulee varmaan seuraavaan goblin malliin...
SAB Goblin 630 - VBAR blueline
Trex 450 PLUS DFC 6S - SK540
TechOne Neptune EDF 3S
ZMR 250 quad 3S - CC3D
Futaba T14SG

Poissa ultimate

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Lehtijuttuja yms
« Vastaus #985 : 18 Syyskuu, 2015, 13:35:26 »
Helsingin poliisi kirjoitteli twitteriin:

"Rautatientorilla havaittu kaksi UAV-pienoiskopteria. Kopterien lennättäminen alueella on kielletty. Kopterit ovat turvallisriski pudotessaan"

https://twitter.com/HelsinkiPoliisi


Muokkaus...

Heti perään Iltasanomat julkaisee:
"Kuvat: Tältä 30 000 ihmisen mielenosoitus näytti ylhäältä"
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1442568609275.html
« Viimeksi muokattu: 18 Syyskuu, 2015, 14:06:13 kirjoittanut ultimate »

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Lehtijuttuja yms
« Vastaus #986 : 18 Syyskuu, 2015, 15:29:11 »
samoin yle facebookissa.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Lehtijuttuja yms
« Vastaus #987 : 18 Syyskuu, 2015, 15:34:47 »
Iltalehti kuvas myös oikeesta kopterista.

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Lehtijuttuja yms
« Vastaus #988 : 18 Syyskuu, 2015, 15:41:10 »
Iltalehti kuvas myös oikeesta kopterista.

Ei se robinssoni ole yhdellä moottorillansa yhtään sen turvallisempi ainakaan siinä ihmisten päällä kuin mikään pienempi. Eri joku 2+ moottorinen oikee kopteri.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Lehtijuttuja yms
« Vastaus #989 : 18 Syyskuu, 2015, 16:18:26 »
Ei se robinssoni ole yhdellä moottorillansa yhtään sen turvallisempi ainakaan siinä ihmisten päällä kuin mikään pienempi. Eri joku 2+ moottorinen oikee kopteri.

Näinhän voi toki olla. Mutta sillä pörrääminen on luvallista.

Poissa velemu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Lehtijuttuja yms
« Vastaus #990 : 18 Syyskuu, 2015, 20:06:28 »
Njoo, kyllähän siinä kaikenlaista skenaariota mielessä pyöri kun multi pörräsi täyteen pakkaantuneen torin yläpuolella ja mielenilmausväellä pääsi, välillä isoissa ryppäissä, ilmapalloja karkuteille. Myöhemmässä vaiheessa nuo häristimet, parhaillaan kaksi yhtäaikaa, kelluivat rautatieaseman yläpuolella ja vähemmässä määrin rautatieaseman eteläpuolella Kaivokadun yläpuolella.

Lieköhän 1:1 kopterista kuvattuna kuinka hyvin noita multien edesottamuksia? Maasta katsoen ei pahimmillaan kovin kummoisilta näyttäneet etäisyydet noiden lentolaitteiden kesken. Jossain vaiheessa näytti siltä, että multikuski haki ihan aidosti turvaa aseman kellotapulin kupeesta toivoen, että iso paha kopteri lähtisi pois.

Mistään en mitään ymmärrä mutta
a) kymmenien tuhansien ihmisten yläpuolella, siis suoraan yläpuolella, noissa tuuliolosuhteissa? Täysin harkintakyvyttömän paskiaisen hommaa.
b) multin lennättäminen samojen korttelien alueella, jossa operoi ihan oikea ilma-alus matalahkolla? Alatyylisten ilmaisujen varastoni ei riitä kuvaamaan tätä idiotismin huippulahjakkuutta.

Kun ei ihmisten oma järki näytä riittävän alkeellisimpaankaan ajatteluun niin ehkä se sitten on enemmän kuin paikallaan, että Trafi määrää asiasta ukaasein.

Poissa Waldemar

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lehtijuttuja yms
« Vastaus #991 : 18 Syyskuu, 2015, 20:25:38 »
Ei se robinssoni ole yhdellä moottorillansa yhtään sen turvallisempi ainakaan siinä ihmisten päällä kuin mikään pienempi. Eri joku 2+ moottorinen oikee kopteri.
Väittäisin että oikeet kopterit on "katsastettuja" vehkeitä kun taas multeja voi kyhäkä kasaan kuka vaan ja miten vaan, eli siis ehkä kuitenkin hieman turvallisempi.
T-Rex 600Pro, MSH Mini Protos, Walkera  v120d02s, E-Flite Nano CP X, CarbonCore H6 950
Futaba 14SG, Spektrum DX6i

Poissa velemu

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Lehtijuttuja yms
« Vastaus #992 : 18 Syyskuu, 2015, 20:34:00 »
Ei se robinssoni ole yhdellä moottorillansa yhtään sen turvallisempi ainakaan siinä ihmisten päällä kuin mikään pienempi. Eri joku 2+ moottorinen oikee kopteri.

Belliltä se enemmän näytti kuin robbarilta... Enkä muuten tiennytkään, että nykyään kopteri on oikea vasta sitten kun siinä on 2+ moottoreita, päteekö sama lentokoneisiin? Ja jos nyt mietitään noiden oikeiden ilma-alusten turvallisuutta lentokelpoisuuden speksauksineen ja ohjastajan kelpoisuusvaatimuksineen niin ovat aivan takuuvarmasti toimintavarmempia ja turvallisempia millä tahansa mittarilla kuin nettikaupasta tilatut sähköhäksättimet, jotka "kehittynyt elektroniikka hoitaa kotiin tilanteessa kuin tilanteessa yhtä namikkaa kääntämällä!".

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lehtijuttuja yms
« Vastaus #993 : 18 Syyskuu, 2015, 21:10:23 »
Noniin, piti hetki odotella minkälaisia kommentteja tänne ilmestyy kyseisestä hommasta.
Nyt kun ensimmäiset viinanhöyryiset kommentit lakkotunnelmissa on tullut, niin voin valaista tilannetta omalta osaltani.

Olin tosiaan kuvaamassa mielenosoitusta järjestäjien toimesta.
Turvajärjestelyistä oli tilaajan kanssa etukäteen selvää, ettei ihmisjoukon yllä lennetä, vaan rakennusten tai katujen päällä.
Meille varattiin lippusiimalla eristetty alue, jota käytimme nousu/laskupisteenä aamupäivällä.
Kun mielenosoittajia oli paikalla suurin määrä, noin puolilta päivin, lennettiin etäämmältä rautatieaseman toiselta puolelta ja pidettiin ihmisjoukkoon tuntuvasti etäisyyttä, tämä todennettavissa videomateriaaleista. Phantomilla lennettiin turvallisuussyistä, onhan tuo 1.2kg painoisena kevyempi kuin 10kg kone, millä normaalisti lennetään.
Phantomin tuulikyvystä en ala tarkemmin väittelemään tai saivartelemaan, omasta mielestä tuohon ottaa vähemmän tuuli kuin isoon octoon.

Mukana oli myös erillinen spotteri, joka antoi jatkuvaa ohjeistusta isojen koptereiden paikallaolosta ja varmisti alueen nousuissa ja laskuissa, pääasiallinen kuvauskorkeus taisi olla 50-80m välillä.
Huomasin myös tuon toisen phantomin (YLE) paikalla, joka näytti lentävän ihmisjoukon päälläkin suoraan, tämäkin helposti katsottavissa materiaaleista mitä kuvattiin.
Lisäksi meille tuli loppuvaiheessa poliisi ilmoittamaan ettei ihmisjoukon päällä torilla saa lentää, jota ihmettelin kun emme lentäneet.
Ohjeistus oli tullut pelastuslaitokselta ettei torin alueella suoraan saa lentää. Pistin poliisit vielä varmistamaan pelastuslaitokselta missä saa lentää, kuulemma teiden ja rakennusten päällä voi lentää.

Tuo poliisin twitter-kirjoitus oli kyllä melko yliampuva, ja paikkansa pitävä ainoastaan sanatarkasti luettuna.
Aion jatkossakin kuvata yleisötapahtumia, mahdolliset turvallisuusseikat huomioiden. Vahingon sattuessa, oli kyseessä phantom tai oikea kopteri, on pilotti ensisijaisesti aina vastuussa.

-Vilpertti


Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lehtijuttuja yms
« Vastaus #994 : 18 Syyskuu, 2015, 21:20:57 »
Loistavaa, hyvä Vipe83! Ainoa oikea tapa sulkea mussuttajien suut on toimia oikein ja antaa muiden mussuttaa omiaan. Hankkisivat elämän, se olisi palvelus kaikille...

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Lehtijuttuja yms
« Vastaus #995 : 19 Syyskuu, 2015, 06:58:08 »
Ylen materiaalissahan tosiaan lentävät ihmisten päällä. Se ei ole hyväksyttävää. Toista materiaalia en ole nähnyt, oikeasta kopterista kuvattua kyllä. Vipeltä todella asiallinen viesti. Kaikki ei vaan noudata turvamääräyksiä ja rajoitteet tulee osuun kaikkiin. Suoraan voisi yleä sakottaa jos niiden kopteri se yleisön päällä oli.

Onhan ne oikeita myös 1 moottoriset, mutta niiden käytölle on rajoitteita. Niiden käyttöä rajoitetaan olosuhteissa joissa muita ihmisiä ei edes ole vaarassa. Vaikka on kuin tyyppihyväksytty, niin kyllä se sattuu aika paljon ku kone sammahtaa ihmisjoukon päällä. Tyypistä ei sisäkuvasta saa varmuutta, mutta yleensä käyttävät robbaria.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Happymen

  • Vieras

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lehtijuttuja yms
« Vastaus #997 : 22 Syyskuu, 2015, 12:41:28 »
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015092120394266_ul.shtml

Kauankohan kestää että loppuu kaikki vakava harrastelennättely, ja jäljelle jää vain nämä ilmaterroristit motonet-häkkyröineen?

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Lehtijuttuja yms
« Vastaus #998 : 22 Syyskuu, 2015, 12:55:42 »
Tätä menoa, ei kovin kauaa.

Happymen

  • Vieras
Vs: Lehtijuttuja yms
« Vastaus #999 : 23 Syyskuu, 2015, 15:30:55 »
Oletko sinä Suomen kovin dronepilotti?

https://www.verkkokauppa.com/fi/dronefight