Tästähän oli joskus jossakin kunnon perustelut miksi perinteinen kopteri onpi parempi. Nopeus oli yksi, vakaus oli toinen, elektroniikalla yhtä helppo lennettävä kuin multi. Ja saahan tuon vaikka autorotatoimaan alas jos motti sammuu. Ja onhan tuo nopea "ladata" kun vaan kaataa löpöö tankkiin.
Henkilökohtaisesti olen silti nykyaikaisen kookkaamman multikopterin kannalla. Nopeutta ei kuvauksessa tarvita vaikka sitäkin löytyy varmasti riittävästi, kuten vakautta.
Autorotatointi ei auta, jos kone lentää automatiikalla, ellei rotaatio toimi myös elektroniikan avustuksella. Yli 8 moottoriset laadukkaista osista kasatut multit on riittävän toimintavarmoja nykypäivänä. Moottorien määrää kasvattamalla saa parikin ropelia jäädä pelistä pois, ja tuon jälkeen laskuvarjo hidastaa alastuloa.
Multi on vaan yksinkertaisempi, mikäli molemmissa on elektroniikkaa eli autopilotti ohjaamassa - liikkuvia osia on multissa vähemmän (on ne nupitkin koptereissa kerran yksinkertaistunut)
Ison multin saa lentämään tuolla varustuksella ja nykytekniikalla 30minuuttia, jolloin tuo on myös nopea "ladata" kun vaan vaihtaa akut.
Tuossa ajassa saa riittävän etenemän tehtyä linjojen tarkastukselle ja kuvaukselle.
Oma X8 kuvauskone 16" ropeleilla lentää 15min 3kg hyötykuormalla, akkua 16000mAh 6s, lentopaino 9.3kg. Tuo on erittäin kesy kone verrattuna, mitä tuohon sähköjohtojen kuvaukseen voisi rakennella.
Tuossa vielä lehtileikkeen kopterista video (kunhan ei vaan sattuisi mitään):