Kirjoittaja Aihe: kahden 4s1p akun rinnankytkentä  (Luettu 6192 kertaa)

Poissa mika

  • Aloitteleva torppari
  • *
kahden 4s1p akun rinnankytkentä
« : 15 Huhtikuu, 2010, 18:04:43 »
Eli tarve olis käyttää kahta 4s1p akkua rinnankytkettynä jotta sais enemmän ah.ja jännite pysyisi samana,toimiiko setti jos kytkee balanserijohdot rinnan ja myös virtajohdot ja lataa sitten 4s ohjelmalla?akut olisi tarkoitus juottaa pysyvästi rinnankytketyksi(ZIPPY Flightmax 5000mAh 4S1P 15C)

-mika

Poissa Vatkain

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: kahden 4s1p akun rinnankytkentä
« Vastaus #1 : 15 Huhtikuu, 2010, 21:59:52 »
Ei se toimi, koska kaikki kennot pitää balansoida erikseen. Siitä voi kyllä tehdä 8s akun jos vaihtaa 8s balansointiliittimen. Ite käytän y-johtoa, mutta lataan akut erikseen.
Eikun väärin meni. Halusit siis saman jännitteen, eikä 8s akkua. Ei se toimi kuitenkaan. Siihen tarttee rinnan kytketyn y-johdon ja erikseen täytyy lataa.
« Viimeksi muokattu: 15 Huhtikuu, 2010, 22:11:06 kirjoittanut Vatkain »
Trex450, Trex500ESP, Trex600CF, sähkö-Freya työn alla, Spektrum DX7

J.4.R.K.K.0

  • Vieras
Vs: kahden 4s1p akun rinnankytkentä
« Vastaus #2 : 15 Huhtikuu, 2010, 22:24:54 »
Kylläpäs pitäisi toimia. Jos kaksi kennoa on kytketty rinnan niin niitä ei tarvitse erikseen balansoida, se tapahtuu jo pelkällä rinnankytkennällä. MUTTA kaikissa kennoissa pitää olla rinnankytkentä hetkellä sama jännite, muuten täydempi kenno alkaa ladata tyhjempää kennoa ja latausvirta saattaa olla moninkertaisempi kuin suurin sallittu. Tuloksena on todennäköisesti kaksi palanutta kennoa ja talo. Eli lataat ja balansoit akut ennen kuin rinnankytket ne.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: kahden 4s1p akun rinnankytkentä
« Vastaus #3 : 16 Huhtikuu, 2010, 00:10:26 »
Akkut voit laittaa rinnan Y-Johdolla ja lentää, itse lataisin akut erikseen ja liittäisin taas lennettäessä.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa mika

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: kahden 4s1p akun rinnankytkentä
« Vastaus #4 : 16 Huhtikuu, 2010, 08:29:29 »
Semmoinen mutu tuntuma minullakin oli että rinnankytkennässä kennot balansoituu itsekseen.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: kahden 4s1p akun rinnankytkentä
« Vastaus #5 : 16 Huhtikuu, 2010, 08:31:46 »
äkkiseltään mietittynä kyllähän ne balansoituu keskenään (kytkettäessä tosiaan pitää olla sama jännite)
mutta jos niissä on tai niihin kehittyy kapasiteettieroa niin toinen voi kuormittua paljon toista enemmän
(= ei hyvä asia)...
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: kahden 4s1p akun rinnankytkentä
« Vastaus #6 : 16 Huhtikuu, 2010, 12:08:39 »
Itse olen laitaillut akkuja muutaman kymmentä kertaa näin ja aikaa on säästynyt sen verran että sisälennätyksessäkin sai kaksi- tai kolme kertaa enemmän lennätettyä kuin muuten olisi ehtinyt akkuja välillä lataillessa.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: kahden 4s1p akun rinnankytkentä
« Vastaus #7 : 18 Huhtikuu, 2010, 00:05:27 »
Jännä juttu, kaipaisi vähän lisätietoa. Onkohan jollain tietoa samasta hommasta virtamittarin kanssa (siis mitä tapahtuu tuossa tasoittumishetkellä, eli kun akkupakat kytketään rinnan)? Riippuu tietysti paljonko niiden jännite-ero on ja mitä akkujen sisäiset resistanssit ja kaapeleiden resistanssit ovat. Eli paljonko virtaa ja watteja hetkellisesti maksimissaan. Ehkei paljoa, jos jännite-erotkin melko pieniä (3s-pakoilla max 3*(4,1-3,7) = voltin luokkaa per pakka ja jos tuo jännite-ero jää jonkin puolen ohmin yli niin virta pari amppeeria maks, paremmilla akuilla, jossa pienempi sisäinen resistanssi, niin suurempi virta)??? Mitä noi "huippu" lipo-kennojen sisäiset resistanssit on?

Edit: Voisiko ajatella näin (yksi täysi ja yksi hyvin tyhjä):

3 * (4,2 V - 3,6 V)  / (3 * 0,1 ohm) = 6 A

Tai näin (yksi täysi ja kaksi hyvin tyhjää):

3 * (4,2 V - 3,6 V)  / ((3 * 0,1 ohm)/2) = 12 A

Johtojen resistanssia ei huomioitu ja kennon resistanssiksi ajateltu 0,1 ohm, kennon resistanssi saattaa olla paljon pienempi (en ole tutustunut aiheeseen)...jolloin virta voi olla pahimmillaan paljon suurempi...

Edit2: Taitaa olla ihan tuurista kiinni. Halvoilla kennoilla (suuremmat sisäiset resistanssit), joissa katsoo jännitteet suht kohdilleen voi olla ok, mutta huonolla tuurilla (ja jos ei katso jännitteitä, menee täysi ja kuollut pakka yhten), saattaa hätäiselle tulla ikävä loppu, arvaisin...
« Viimeksi muokattu: 18 Huhtikuu, 2010, 00:58:17 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: kahden 4s1p akun rinnankytkentä
« Vastaus #8 : 18 Huhtikuu, 2010, 00:13:09 »
Loppupäässä on jpietarin testejä jotka sivuavat vahvasti tätäkin asiaa

http://www.kopterit.net/index.php?topic=4613.0

Poissa mika

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: kahden 4s1p akun rinnankytkentä
« Vastaus #9 : 18 Huhtikuu, 2010, 22:52:37 »
Kaikista noista ongelmista pääsee eroon ku laitta tämmöisenhttp://www.batteryspace.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=2778 per/akkupaketti ja sitten tinailee akunpiuhat rinnan!sanokee jos olen väärässä?

-mika

Poissa mika

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: kahden 4s1p akun rinnankytkentä
« Vastaus #10 : 18 Huhtikuu, 2010, 23:35:35 »
Tässä vielä parempi PCM :)http://www.batteryspace.com/pcmwithequilibriumfunctionandfuelgaugefor148vli-ionbatterypackat10alimit.aspx

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
5455 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Heinäkuu, 2008, 14:28:49
kirjoittanut Affen
87 Vastauksia
34171 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Lokakuu, 2012, 21:03:34
kirjoittanut Mikka
3 Vastauksia
2896 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Tammikuu, 2010, 18:20:04
kirjoittanut Manu
11 Vastauksia
3619 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Maaliskuu, 2015, 00:25:54
kirjoittanut Tohtori R
4 Vastauksia
4200 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Toukokuu, 2016, 22:24:04
kirjoittanut rotomoto