Juuri noin, mutta juju on että se puoltoista kiloa akkuja on perinteisesti kopuissa tuolal alhaalla eli todella kaukana pituusakselin painopisteestä.
Tämähän itse asiassa melko helposti ratkaistu, ongelmana on että kopterin ulkomuoto muuttuu pois perinteisestä joka taas voi olla valtaosalle jos nyt ei show-stopper niin ainakin hillittömän polemiikin paikka.
Otetaan vaikka perinteinen 500PRO alikili, akku on aika hyvin pituusakselilla, ainut alempana oleva vähänkin painavampi osa on mosa. Mosa käännetään ympäri, saadaan koko pääakselia alaspäin, perinteiselläkin nupilla tulee lavat siis lähemmäksi painopistettä. Ongelma on että tämä toimii kun on yksi akku, eikä edes kovin iso. 12-14S niin eipä enää toimikaan yhtä helposti.
nyt kun katsotaan tuota X7:n kuvaa, laitetaan toinen akku mosan eteen, toinen pää-akselin alapuolelle mutta korkeammalle kuin nyt, oltaisiin saatu painopistettä jo paljonkin lähemmäs pituusakselia samalla saatu kolomeree-kykyä paremmaksi koska heiluriliikemassa on paljon pienempi.
Ongelma? Ulkonäkö muuttuu perinteisestä, virtaviivaisuus rajoituksin. Mutta paljonko kolomereessä tarvitaan virtaviivaisuutta? Speed-jutut on sitten erikseen, siellä tämä pituusakselille saatava painopiste ei ymmärtääkseni ole aivan yhtä kriittinen vaan siellä on jo huomattavasti enemmän painoarvoa laitettava muihin asioihin kuten esim virtaviivaisuuteen.
Tää on just näitä hetkiä kun sitä tajuaa asuvansa kerrostalossa jossa ei ole sopivia tiloja. Hitto, olis hiilikuitulevyäkin