Kirjoittaja Aihe: HBK3 kierrokset katos kesken lennon  (Luettu 6643 kertaa)

Poissa FaTFoX

  • Tavallinen torppari
  • ***
HBK3 kierrokset katos kesken lennon
« : 25 Huhtikuu, 2010, 21:31:32 »
Meinas olla taas tuhoutuminen lähellä. Lennättelin jossain 2m korkeudessa ja sitten katosi kierrokset aivan täysin. Kone tippu alas ja vedin kaasun nolliin, ei ihan kerenny reagoimaan ja harjoittelemaan autorotaatiota vaikkei se tosta korkeudesta taida oikein onnistuakaan :D Kävellessäni kohti kopua se yritti pyöräyttää hiukan moottoria vaikka kaasu oli lähettimestä kokonaan pois, sen verran siis että lavat liikahti.
Virrat pois ja takas päälle, liikkeet ja moottori toimi. Akun vaihto (edellisellä oli muutenkin jo aika täys) ja kone toimi aivan normaalisti. Ainoa mitä hajosi oli apujalkojen keskiö.
Mitä tapahtui ja miksi kysyn minä.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: HBK3 kierrokset katos kesken lennon
« Vastaus #1 : 25 Huhtikuu, 2010, 23:08:28 »
Radio häiriöltä vähän kuulostais, eskyn megavehkeet?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa FaTFoX

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HBK3 kierrokset katos kesken lennon
« Vastaus #2 : 25 Huhtikuu, 2010, 23:18:48 »
Juu eskyn 2.4ghz. Ihan eloton radio ei kuitenkaan ollut sillä sain hiukan oikaistua konetta ettei tullut turpa edellä tonttiin.

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HBK3 kierrokset katos kesken lennon
« Vastaus #3 : 26 Huhtikuu, 2010, 07:43:37 »
Akku loppui?

Tekee nopari juuri siten, että ensin huomaa että pitää lisätä kaasua vähän, sitten vetää tehot pois niin, että kaasu täysillä juuri ja juuri ehkä kestää maanpinnan yläpuolella. Alas kyllä tulee väkisinkin, mutta ei sentään rysähtämällä.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Liekki

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Kopterit Ry
Vs: HBK3 kierrokset katos kesken lennon
« Vastaus #4 : 26 Huhtikuu, 2010, 07:55:56 »
Mulla on Belt Cp:ssä ollut ihan saman oloista oiretta. Ainoa syyn minkä olen keksinyt, on noparin liika lämpeneminen. Silloin kun tehot lähtee, niin nopari hiton kuuma. Kun on ollut ihan hetken pysähdyksissä, niin taas toimii kun ei mitään olisi. Kunnes taas sama juttu.
Trex 600 ESP
Gaui 425 (2kpl)
Gaui 200 V2
Gaui 255
Trex 425 XL HK 450  Solo Pro II,Trex 450 Pro

Poissa FaTFoX

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HBK3 kierrokset katos kesken lennon
« Vastaus #5 : 26 Huhtikuu, 2010, 10:49:50 »
Ei loppunu virta, kennoissa 3.80v kieppeillä. Eikä mikään kuumentunut, sen testasin ekana.
Noparissahan on se joku taso akun jännitteelle kunnes se tipauttaa vähän tehoja ja varottaa sillä että akku alkaa oleen finaalissa, eikö?
Kaverin akulla lensin alle 3.60v per kenno kun testattiin akun jännitehälytintä, sillonkaan ei tapahtunut mitään vastaavaa.
Alan epäileen sitä volvoa joka kävi kentän laidalla pyörähtämässä. Juuri kun se parkkeerasi siihen katselemaan alkoi kone tippua, siellä joku pelle peloton testaili häirintälaitteitaan.

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: HBK3 kierrokset katos kesken lennon
« Vastaus #6 : 26 Huhtikuu, 2010, 12:41:04 »
Kannattaa myös huomioda, että akun volttimäärä on rasituksessa erilainen kuin rasittamattomana.

Eri akut jaksaa pitää jännitteen tasaisesti ylhäällä pidempään kuin toiset. Esimerkiksi Hyperionit puskee kunnolla tehoa ulos vaikka olisi jo melkein tyhjä, ja kun akku sitten alkaa olemaan tyhjä, jännite tippuu rajusti alas.

Nuo seikat voivat olla yhtenä vaihtoehtona tuohon, miksi kaverin akku kesti pidempään.


Noita LiPoja ei kannata niistää ihan loppuun asti, vaan käyttää max 80% akun kapasiteetista. Liikaa tyhjentämällä tuhoaa akut helposti. Kennot pullistuu ja akkujen teho heikkenee sekä mahdollisen tulipalon vaara kasvaa.
Esim. 1.000 mah akusta saa käyttää enintään 800 mah. Lipokennon jännite on tyhjänä 3.7v .

Lisää lipoista 'ssä

DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa FaTFoX

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: HBK3 kierrokset katos kesken lennon
« Vastaus #7 : 26 Huhtikuu, 2010, 12:46:36 »
Tosiaan tuo rasituksessa / rasittamattomana voisi olla tällä hetkellä ainoa järkevä ratkaisu tähän. Kovassa rasituksessa akku ei missään nimessä ollut, perus leijuttelua. Mutta siinähän se jää huomaamatta jos pikkuhiljaa teho hiipuu kun ei niitä tehoja ole tarvinut sen kummemmin.

Juu tiedän kyllä että käytetään vain 80% kapasiteetista. Jännitehälytintä testatessa ajettiin niin pitkään että se vehje alkaa jotain tekemään ja 3.6v:ssä se alkoi vasta huutamaan.
« Viimeksi muokattu: 26 Huhtikuu, 2010, 12:50:12 kirjoittanut FaTFoX »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: HBK3 kierrokset katos kesken lennon
« Vastaus #8 : 26 Huhtikuu, 2010, 17:22:27 »
Joo radiohäiriö ei tuskin ole, 2.4ghz ei ota niin herkkää häiriötä vaikka olisi eskyn vehje... tuskin volvolla oli mukana 100000mw suunnattavaa 2.4ghz lähetintä jolla kopterisi puottaisivat  ;D

Mutta jokin sähkövika radio laitteissa toki voi olla... tärinästä vastaanottimessa hölläneitä liitoksia tms...

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HBK3 kierrokset katos kesken lennon
« Vastaus #9 : 07 Toukokuu, 2010, 08:17:20 »
Kävellessäni kohti kopua se yritti pyöräyttää hiukan moottoria vaikka kaasu oli lähettimestä kokonaan pois, sen verran siis että lavat liikahti.


Oisko jostain syystä sittenkin virrat katkenneet? Joskus Beltti ainakin nykäisee vähän lapoja kun systeemi "boottaa" akun kytkemisen jälkeen. Ei pyöritä, vaan pieni nykäisy vain.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa MPa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HBK3 kierrokset katos kesken lennon
« Vastaus #10 : 16 Toukokuu, 2010, 08:14:13 »
Eilen teki HBK2 saman tempun, eli minutin lennon jälkeen metristä alas kun teho hävisi. Jäi pystyyn ja ehjäksi. Kokeilin vielä nostaa 10cm korkeuteen josta hetken päästä sama homma. Kennojen jännitteet heti mitattuna 4.0 jokainen. Tuo nopeudensäädin tuli kyllä heti mieleen, pitää tutkia. Joo kyllä harjaton moottori on ;)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: HBK3 kierrokset katos kesken lennon
« Vastaus #11 : 16 Toukokuu, 2010, 11:16:17 »
Minulla teki tuollaista temppuilua cp2 kun heilutti lähetintä, se antenni oli niin susi että aiheuttu moista...

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Kehno

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HBK3 kierrokset katos kesken lennon
« Vastaus #12 : 17 Toukokuu, 2010, 10:59:45 »
Jahas, no onkos kellee sattunut sellasta, että koko lähetin kadottaisi yhteyden kopukkaan?
Mulla tuossa kolmannen akun aikana hävis kaikki kontrollit tuohon pirulaiseen ja sehän oli sit lähimmän talon seinässä lopulta koko vatkain.

Poissa Villa

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Pieni Dauphin suuressa maailmassa...
Vs: HBK3 kierrokset katos kesken lennon
« Vastaus #13 : 08 Heinäkuu, 2010, 17:39:55 »
Jahas, no onkos kellee sattunut sellasta, että koko lähetin kadottaisi yhteyden kopukkaan?
Mulla tuossa kolmannen akun aikana hävis kaikki kontrollit tuohon pirulaiseen ja sehän oli sit lähimmän talon seinässä lopulta koko vatkain.
Mulla kävi kerran vähän samalla. Leiuttelin omalla co-axial kopterilla noin metrin korkeudella sitten kaikki yhteydet ja kopteri tippu maahan. Maassa kaikki toimi taas normaalisti, servot ja kaasu.
E-Sky Dauphin

Heli-x
HeliSimRC

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
17066 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Syyskuu, 2010, 10:33:34
kirjoittanut mrsaila
4 Vastauksia
2381 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Lokakuu, 2009, 20:27:26
kirjoittanut 1m4s0_
6 Vastauksia
3561 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Syyskuu, 2011, 11:53:16
kirjoittanut Petro
4 Vastauksia
30491 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Maaliskuu, 2021, 21:05:06
kirjoittanut Gemmi
9 Vastauksia
6749 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2015, 16:26:51
kirjoittanut oskuk