Moikka!
Tässä yks päivä kävin kameratelinettä taas koittamassa ja täriseehän se pirusti ja välillä tuntui satunnaisesti kopteri "hypyttävän / vatkaavan". No ajattelin testata tärinöitä olohuoneen lattialla ilman lapoja ja tärinä oli voimakas. Sitten otin koko nupin ja pääakselin irti ja kokeilin tärinät, hyvin vaimeaa moottorin tärinää oli. Eli vika on jossain muualla.
Seuraavaksi katsoin pääakselin laakerit ja ne olivat taas ihan kivillä! Vaihdoin ne sekä pääakselin ja kokeilin tärinät ilman nuppia. Tärinä oli miltei sama kuin pelkkä moottori kiinni paitsi autorotaatiorattaassa näytti olevan heittoa joten se varmaan pikkasen voimisti tärinää.
Sitten nuppi kiinni ilman lapoja ja taas kauhia tärinä! Stabbarin tanko ja itse stabbarit ovat uudet ja tönärillä mittailtu kohdilleen (0,02mm heitto saattaa olla). Lepatusakselia ei ole vaihdettu sitten viime torpin, tämä menee seuraavaksi vaihtoon jos se voi ilman lapojakin aiheuttaa tärinöitä.
JA samalla huomasin kun toinen
aileron servo "nypyttää" kun on kulmia suuntaan tai toiseen. Eli se tekee silmin havaittavasti sellasta pientä alas/ylös liikettä. Sitten katoin niin elevaattori servo teki samaa, mutta ei niin huomattavaa liikettä.
Mulla on AR6200 vastari ja jännite tulee erillisen becin (castlen becci) kautta vastarille. Täytyy huomenna yrittää keretä kuvata video tuosta liikkeestä.
Ja sitten vielä se kysymyslista:
Voiko tärinä aiheutua kierosta leparista vaikka lapoja ei ole kiinni?Musta tuntuu että mun hubi on pikkasen kiero, joten jos muuta ei löydy niin ostan talvella fbl nupin sit.
Onko muita ehdotuksia tärinän poistamiseksi?
Mistä tuo servojen nykiminen johtuu? Itsellä tuli mieleen et, vois olla jos jännite heittelee. Voin tarvittaessa kokeilla sitäkin et mittailen yleismittarilla, otan vaikka rudderista sen jännitteen. Tossa vaan on enempi hommaa ku pitää purkaa noi johtoviritykset.
Tolla kyllä muuten lentelee ihan kivasti, eikä tärinää niin huomaa eikä sitä pikku "vatkaamista". Sen "vatkaamisen / nypytyksen" huomas kun kamera oli kyydissä ja se telinekkin "nypytti".
Kiitoksia jo etukäteen