Kirjoittaja Aihe: Falconin Gaui X5(t)  (Luettu 21974 kertaa)

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Falconin Gaui X5(t)
« : 29 Huhtikuu, 2010, 21:25:02 »
Elikkäs nykyinen kalusto:

Gaui X5
3xDS610
DS650
Beast X


Ja tätä ohjaa:
Futaba 8FG








Noniin,

Ajattelin että tämä on varsin fiksu alue jonne voin postailla kuvia, videoita ja ongelmia kopteriini liittyen. Ei tarvitse sitten joka alueelle postailla erikseen.

Elikkäs ostin käytettynä model expo viikonloppuna trex 500 esp:n jossa on mm:
 - 3 x DS510 nupin servot
 - GY520 gyro
 - S9257 peräservo
 - CC BEC
 - BL500L motti

Kiitoksia Timolle hienosti sujuneista kaupoista  :)

Ja heti samana iltana Turkuun palattua kiinnittelin ar6200 vastarin ja arpoin säädöt kohdilleen, että tikuista liikuttamalla kaikki liikkui oikeaan suuntaan. Sitten soitto erittäin ystävälliselle kopteristille, että voisiko hän vilkaista nopeeta paria juttua jota en ymmärtänyt. Noh, niinhän siinä kävi, että kyseinen hemmo opasti koko nupin ja lähettimen säädöt ja lisäksi vieläpä säädettiin suurinpiirtein koko kopteri. Samalla tuli todettua, että oli aika monta juttua mitä en ymmärtänyt. Hän myös lenteli sillä säädön päätteeksi muutaman minuutin. Itse en silloin vielä uskaltanut lentää, sillä olin onnesta soikeana kun kopteri ylipäätään oli ilmassa. Joten todella iso kiitos Sammylle!! Ilman häntä olisi varmaan vieläkin sormi suussa ja toinen....



Oli aika ensimmäiselle leijutukselle maskussa, joka ei sitten päättynyt kovin hyvin kun taidot on mitä on ja luulot olivat toisia. Eli aika kovassa tuulessa otin leijuttelut joka menikin muutaman minuutin ihan mukavasti, kunnes kopteri alkoi tulla kohti ja vaistomaisesti otin kaasun pois. Aika rajussa laskussa perälavat otti maahan ja tt:n etummaiset rattaat menivät sileäksi. Videossa näkee juurikin ensimmäisen leijutuksen lopun:

Juutuupi osas näköjään synkata äänet kohdilleen.

Pistin rekkukaupasta heti 3 ratasta tulemaan ja onneksi täältä Turusta löytyi yhdeltä harrastajalta heti uudet rattaat ja pääsin laittamaan ne paikoilleen seuraavana päivänä. Eli iso kiitos vaan Trnquill:lle :) Samalla tein peräevään oman ruman värkkäyksen tt:n hajoamisen ehkäisemiseksi:


Sitten kävin leijuttelemassa pari akkua hyvin tuloksin (tarkoittaa sitä, ettei mikään hajonnut)

Tänään 29.4.2010 leijuttelin 3 akullista, ja minun viimenen akullinen eli 6. leijutus päätyi videolle. Luulin että olisi suht tyyntä, mutta kyllähän siellä pellon reunassa tuuli mukavasti ja tihkutti kokoajan vettä. Videosta kyllä huomaa miksi HTC Heron kameraa on haukuttu, aivan surkeaa äänen ja videon laatua sillä saa aikaiseksi. Lupaan, että jatkossa en postaa näin surkeaa videota. Täytynee seuraavan kerran ottaa muijan ixus mukaan niin saa edes siedettävää videota.



Kuten fiksuimmat jo huomasi, videoiden on nimetty väärin sillä ei nuo nyt mitään lentoa ole. Ehkä kanan lento voisi olla kuvaavampi. Kun leijuttelut oli loppu ja kotiin lähdön aika niin huomasin, että päälavat olivat todella löysällä. Oon käyttänyt niitä kyllä irti tässä viikolla ja laitoin ne kyllä kireämmälle. Täytynee huomenissa kiristellä ne takaisin.

Kopteriin on tulossa:
 - GT A-6-10 200W Balance charger & discharger
 - 3 x ZIPPY Flightmax 2650mAh 6S1P 40C akkuja
 - Alumiininen peräevä
 - nipullinen muita varaosa nippeleitä

Tälläistä täällä. Foorumi on ollut todella tarpeellinen, sekä paikalliset kopteristit kiitos Teille :)
« Viimeksi muokattu: 24 Huhtikuu, 2012, 20:51:50 kirjoittanut Falconi »
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Falconin trex 500
« Vastaus #1 : 29 Huhtikuu, 2010, 22:10:16 »
Kun leijuttelut oli loppu ja kotiin lähdön aika niin huomasin, että päälavat olivat todella löysällä. Oon käyttänyt niitä kyllä irti tässä viikolla ja laitoin ne kyllä kireämmälle. Täytynee huomenissa kiristellä ne takaisin.

Tuo on ihan normaalia, että varsinkin viileämmässä kelissä ne lapojen kiinnityspultit löystyy lentojen aikana.

Hienoa, että olet päässyt hyvin alkuun kopterin kanssa!

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Falconin trex 500
« Vastaus #2 : 29 Huhtikuu, 2010, 22:31:34 »
hienostihan se leijuu, tosiaan lavat löystyy viileässä/kylmässä... kiristät vaan ennen lentoa sopivaksi, muistat vaan sitten löysätä ne ennkuin kannat lämpimään ettei käy hassusti.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Falconin trex 500
« Vastaus #3 : 05 Toukokuu, 2010, 12:25:14 »
Noniin hommasin ton swash levelerin ja nyt oon sen kans säädelly keskitikun hyvin ja samoten tikku alhaalla travel adjustmentilla. Mutta tikku ylhäällä elevaattori servo jää aivan liian alas, ja travel adjustment ei vaikuta tikku yläasennossa muuhun kuin pitch -servoon, eli vaikka aileronia tai elevaattoria rullaa 0-125% niin servoissa ei tapahdu yhtään mitään. Mikähän voisi olla syynä moiseen? Lähetin rikki? vastari?

Eli niitähän tikkuja pitää liikutella niin saa oikein nuo. Eli oma moka :S
« Viimeksi muokattu: 05 Toukokuu, 2010, 12:35:32 kirjoittanut Falconi »
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Falconin trex 500
« Vastaus #4 : 05 Toukokuu, 2010, 16:50:13 »
Tämä päivä on tosiaan kulutettu säädellessä. Nyt irtoaa +-14 astetta kulmia ääripäissä, mutta enpä mä varmaan sellasia vielä pitkään aikaan tarvitse. Tuli vaihdettua stabbarin lavat valkoisiin ja huomasin, että toiseen lapaan ei ollu porattu niin syvää reikää kuin tarvis niin porasin itse ja kun kiersin ne paikoilleen laitoin tipan pikaliimaa kierteeseen. Tuossa kuva niistä lavoista:



Sit laitoin uuden alumiinisen peräevän kiinni (kiitos Mikaelni) niin huomasin, että peräkasetti? ei ollut siinä peräpuomin reiässä. Liekkö siinä pikku torpissa vähän liikahtanu. Kuva peräevästä:


Muuten oli kyllä mielenkiintoinen kokemus säädellä, apuna käytin tätä foorumia, wikiä, sammyn kertomia tietoja sekä helifreakin videoita. Samalla kasasin exceliin akkujen latauskerrat ja niihin menneet mAh:t sekä lentoajat. Se sitten teoreettisesti muka laskee kuinka pitkään olisin voinut lentää vai lensinkö liikaa (minuutteina). Samaan taulukkoon kasasin omistamani varaosat ja mitä pitää vielä tilata.

Meinasin laittaa hiilikuituisen peräpuomin paikoilleen, mutta en uskaltanut ennen kuin on muutaman kerran leijutellut näillä säädöillä :D



Saa nähä, jos sitä illalla viittis maskussa käydä jos keli sallii.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Falconin trex 500
« Vastaus #5 : 05 Toukokuu, 2010, 21:08:03 »
Nyt tuli leijuteltua ja pari asiaa jäi mietityttämään/harmittamaan:

1. Vaikka sähköihin ei ole sen kummemmin koskettu, niin normimodessa kaasun ollessa 0% lähtee kopteri pyörittämään moottoria. Idlessä kun on -1% niin sammuu. Säädettiin travel adjustmentisa kaasun end-pointtia suuremmaksi niin nyt tikku alhaalla ei pyöri jos holdin ottaa pois päältä, mutta jää pyörimään kun kopterin ottaa ilmasta alas ja laittaa tikun nollille. Kokeiltiin bindata uudelleen koko vehje ja se ei auttanut. Noparin johdot olivat kyllä irti kun tänään muuten säätelin kopteria, se on varmaan jossain vaiheessa täytyny resetoida ja ottaa "nolla-asennoksi" ton mun holdin -1% kun se oli säädöissä melkein kokoajan käytössä. Täytynee alkaa tutkailemaan manuaalia, josko sieltä löytyisi ohje noparin uudelleen ohjelmoimiseksi.

2. Kopteri ravistaa ilmassa vähän väliä, tuntuu että ei pelkästään perä sivusuunnassa heilu vaan myös pystysuunnassa. Jotkut on varmaan nähny kun olen maskussa leijutellut, kun perä pomppii vähän. Nyt tuntuu että tilanne olisi pahentunut. Gyro ohjelmoitiin uudelleen ja kokeiltiin monilla eri gaineilla, mutta tuloksetta. Aion huomenna kokeilla bilteeman gyroteippiä. Ja ehkä vaihtaa torque tuben, jos se olisi vaikka siinä pikku torpissa menny mutkalle. Onko jollain jotain ideoita? Voikohan noi stabbarin lavat tehdä tota, kun käytännössä ei mikään muu ole muuttunut. Lavatkin ovat yhtä pitkällä juuresta lapaan mitattuna.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Falconin trex 500
« Vastaus #6 : 05 Toukokuu, 2010, 21:50:27 »
Nosta kaasukäyrää... perän ylös/alas liike johtuu monesti liian pienistä kierroksista nupissa.
Ja noparille kannattaa kokeilla opettaa kaasun ylä ja alas pisteet uusiksi, muutamilla nopareilla näin
Kaasu täysin ylös -> kopteriin virta päälle, piippauksia -> kaasu ihan alas, piippauksia... lentämään.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Falconin trex 500
« Vastaus #7 : 06 Toukokuu, 2010, 20:19:16 »
Jes, suurimmat nykimiset loppuivat! Tasapainotin lavat, ohjelmoin noparin ja nostin kaasukäyrää taas. Nyt ihan pientä nykimistä, mikä ei kyllä mua haittaa.

Kun kaasua lisää niin ihan pientä nykimistä perä tekee, mutta pitää suunnan. Tosin idlellä en vielä ole kokeillut.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Falconin trex 500
« Vastaus #8 : 10 Toukokuu, 2010, 19:33:11 »
Tulipa tänään sitten pöristeltyä ensimmäistä kertaa idlellä ja ensimmäinen "taivaslento" eli pari käännöstä ja äkkiä perä edellä leijuntaan :D Kerran kävi sydän kurkussa kun käännöksessä menetti pirusti korkeutta, mutta ei silti ollut lähelläkään maata. Tuuli taas aivan perkeleesti, joten se varmaan osaltansa vaikutti asiaan.

Samalla vääntelin lapakulmakäyriä ja gyron asetuksia idlelle ja leijuntamoodiin. Nyt varmaan aikalailla alkaa olemaan ne kunnossa. Huomasin, että perä ei tykkää kierrosten vaihteluista vaan aina vähän väpättää kun kierrokset muuttuu, mutta tasaisella kaasukäyrällä ei väpätystä juurikaan ilmene. Tosin se väpästyskin on minun mielestäni niin pientä, että ei haittaa :) Sitten tosiaan ensimmäinen akku meni varmaan aika tyhjäksi kun lopussa rupesi vähän pätkimään juuri kun olin laskeutumassa. En muistanut timeria lyhentää kun idlellä "ajelin", mutta seuraavissa akuissa testimielessä pienensin 1 minuutilla toisen ja 2 minuutilla kolmannen akun ajoaikaa.


Kopteria on tullut tuunailtua sen verran, että vaihdoin noparin keulaan niin saa koppa kiinni laitettua akunliittimen kiinni. Muutenkin hienomman näköinen kun ei ole siinä kyljessä. Sekä yhden servoliittimen uusin kun yhden piuhan puolet karvoista olivat irronneet.

#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Falconin trex 500
« Vastaus #9 : 15 Toukokuu, 2010, 10:10:46 »
Laitetaas muutama kuva viime viikolta.

Eli laitoin tohon peräevään vahaa suojaksi ettei se lähtisi mitenkään hapettumaan / tummumaan. Todennäköisesti se kuitenkin maalataan joskus aikanaan.



Kiinasta tuli turnigyn 2650 mAh akkuja ja eihän ne sitten kopan alle mahtuneet hyvin. Piti sitten rueta modailemaan tuota runkoa ja aluksi laskin vain sitä akun alla olevaa levyä noin sentillä. Silloin mahtui hyvin akut paitsi minun yksi hyperionin akku. Se on lyhempi mutta sen verran leveämpi, että ei mahtunut runkolevyjen väliin ja kyljellään ei mahtunut koppa kiinni. Tuli sitten dremelillä otettua pienet palaset pois runkolevyistä niin nyt mahtuu kaikki akut.



Pitää varmaan kesälomilla ottaa tuolta ylempääkin pienet palat pois niin voi sitten tilailla 3000 mAh:n akkuja.




#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Falconin trex 500
« Vastaus #10 : 15 Toukokuu, 2010, 10:18:48 »
onkos tämä nyt niitä ESP kittien pieniä evoluutio versioita ku mulla noi turnipsin 6S2650 40C akut menee heittämällä sisään ja tilaa jää vaikka kuinka (2010 vuosimallia toi mun)... tosin mulla on niin päin että toi sun akku pitäis kääntää toi warranty tarra alaspäin...

taisin tonne omaan "Tohtorin torppivälineet" säikeeseen laittaa vähän huomioita akkujen koosta ja lentoajoista ja huomasin että suurentamalla akkua sen painokin tietty kasvaa joka syö saavutettua etua sen verran rankasti (en tiedä voihan toi olla ihan sattumaa että ne lennot on menny jotenkin erilailla) ettei lentoajallista etua nyt loppupeleissä hirveästi tule! mä melkein jättäisin 3000mAh pakat kauppaan ;)

mutta kukin taplaa tyylillään! onhan toi kieltämättä vähän lyhyttä huvia ku timeri on 4min ja lento yleensä kestää sen 4:20 tai jotain sinne päin noilla 2650 pakoilla...
« Viimeksi muokattu: 15 Toukokuu, 2010, 10:23:34 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Falconin trex 500
« Vastaus #11 : 15 Toukokuu, 2010, 10:25:34 »
nyt vasta hokasin tossa yllä olevasta kuvasta missä kopu on ilmeisesti olohuoneessa lasipöydällä että lavat pyörii :o :o :o

ei tulis kyllä ihan äkkiä laitettua tota sisällä tulille sen verran ottaa rundia :o
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Falconin trex 500
« Vastaus #12 : 15 Toukokuu, 2010, 11:45:08 »
onkos tämä nyt niitä ESP kittien pieniä evoluutio versioita ku mulla noi turnipsin 6S2650 40C akut menee heittämällä sisään ja tilaa jää vaikka kuinka (2010 vuosimallia toi mun)... tosin mulla on niin päin että toi sun akku pitäis kääntää toi warranty tarra alaspäin...

taisin tonne omaan "Tohtorin torppivälineet" säikeeseen laittaa vähän huomioita akkujen koosta ja lentoajoista ja huomasin että suurentamalla akkua sen painokin tietty kasvaa joka syö saavutettua etua sen verran rankasti (en tiedä voihan toi olla ihan sattumaa että ne lennot on menny jotenkin erilailla) ettei lentoajallista etua nyt loppupeleissä hirveästi tule! mä melkein jättäisin 3000mAh pakat kauppaan ;)

mutta kukin taplaa tyylillään! onhan toi kieltämättä vähän lyhyttä huvia ku timeri on 4min ja lento yleensä kestää sen 4:20 tai jotain sinne päin noilla 2650 pakoilla...

Joo on juurikin se, että uudemmissä on toi batterytray jo valmiiks matalemmalla. Tosin mulla on toi vanha mottikin kopussa ja lentoaikaa 6 min noilla 2650 akuilla joku ~75-77 % menee tolla lentoajalla. Joo tosiaan mulla ei mahdu ne akut warranty tarra alaspäin, pitänee kesälomilla tosiaan ottaa tuolta ylhäältäkin palaset pois niin sais menemään niinkin päin sit tulevat akut. Ei kait sillä niin väliä ole, kuhan on akut kyydissä :)

Ulkomailla ovat vaan kehuneet 500 rexään hyviksi noita 3000 ja 3300 mAh:n akkuja. Onhan ne painavampia joo, mutta en mä mitään 3d:tä vielä pitkään aikaan vedä niin ei sen väliä :D Ja ne vois ostaa ihan 30C:kin niin olisivat vähän pienempiä.

nyt vasta hokasin tossa yllä olevasta kuvasta missä kopu on ilmeisesti olohuoneessa lasipöydällä että lavat pyörii :o :o :o

ei tulis kyllä ihan äkkiä laitettua tota sisällä tulille sen verran ottaa rundia :o

Jep! Ei mullakaan tulisi mieleen moottorilla pyöritellä, siksi pyöräytin kädellä vauhtia ennen kuvan ottoa ;)
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Falconin trex 500
« Vastaus #13 : 15 Toukokuu, 2010, 20:57:10 »
Kävin tänään maskussa leijuttamassa 2 akullista. Enempää ei viittinyt kun tuuli niin perkeleesti. Oli jo leijuttelussa hankalaa. Ohessa huonolaatuinen video siitä, kuin pelkästään tuuli pyöritti kopun lapoja aika hyvää vauhtia.

#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Falconin trex 500
« Vastaus #14 : 15 Toukokuu, 2010, 21:16:40 »
Mittasitko paljonko 500 rekku tuottaa tuulivoimaa sääasemaan...  ;)
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Falconin trex 500
« Vastaus #15 : 15 Toukokuu, 2010, 23:00:32 »
Mittasitko paljonko 500 rekku tuottaa tuulivoimaa sääasemaan...  ;)

Kävi kyllä kieltämättä mielessä, että ei varmaan tuulivoimalaa suunnitellessa tule lavoista tai ideoista pulaa. Tarpeeks monta kopteria vaan ladon katolle hyrräämään :D
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Falconin trex 500
« Vastaus #16 : 15 Toukokuu, 2010, 23:53:31 »
Lapoja varmasti löytyy vähän joka torpasta, mullaki ois yhdet SAB:n 710 pitkät joita en enää uskalla kopteriin laittaa.. hmm, joku vaihtovirtamoottorikin saattais löytyä generaattoriksi. ehkä. :)
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Falconin trex 500
« Vastaus #17 : 24 Toukokuu, 2010, 18:57:43 »
On tullut viikko sitten tuunailtua kopteria sen verran, että vaihdoin hiilikuituisen peräputken ja muuta pikku alumiini sälää tuli peräputkeen.

Sitten jo viikko sitten mietittiin, että kuinka perän mekaaninen säätö on tärkeä? Eli laitoin nyt jonkin verran kulmia siihen keskiasentoon ja nostin kopun ilmaan normaalisti HH-modessa ja tuntuu perä pitävän pirun hyvin.

Mutta tosiaan rasittaako se servoa jotenkin enemmän kun en ratemoodissa sitä säätänyt tarkasti kohdilleen tai onko muuta syytä säätää se perä mekaanisesti paikoilleen myös ratemoodissa?
Gyro oli se GY520 ja peräservo S9257





Näin sateisena päivänä ajattelin testailla irtosalamaa kamerassa ja kopteri sattui kohteeksi :D

Muutama kuva, alla olevaa kuvaa klikkaamalla:


#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Falconin trex 500
« Vastaus #18 : 03 Kesäkuu, 2010, 21:14:33 »
Minullekkin sitten saapui ne kiinan pikkukamerat :D

Tässä hieman leikelty sieltä täältä kun muuten niin tylsän näköistä lentoa oli:



Reilu 50 lentoa takana ja nyt alkaa taivaslento sujua jännittämättä eli aika varmaan olisi opetella jotain uutta.

Kopteri on toiminut hyvin, mutta perä tekee bounce backkiä jonkin verran. Menoa tämä ei haittaa, enempi kosmeettinen juttu. Ajattelin kuitenkin seuraavaksi kokeilla säätää perän ratemoodissa paikoilleen ja kokeilla eri gyron asetuksia. Mielenkiintoista nähdä mikä mihinkin vaikuttaa.

Kopteri sai uuden kopan yllensä vanhan mennessä jo aika huonoon kuntoon:
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Falconin trex 500
« Vastaus #19 : 03 Kesäkuu, 2010, 22:41:05 »
Minullekkin sitten saapui ne kiinan pikkukamerat :D

Tässä hieman leikelty sieltä täältä kun muuten niin tylsän näköistä lentoa oli:



Reilu 50 lentoa takana ja nyt alkaa taivaslento sujua jännittämättä eli aika varmaan olisi opetella jotain uutta.

Kopteri on toiminut hyvin, mutta perä tekee bounce backkiä jonkin verran. Menoa tämä ei haittaa, enempi kosmeettinen juttu. Ajattelin kuitenkin seuraavaksi kokeilla säätää perän ratemoodissa paikoilleen ja kokeilla eri gyron asetuksia. Mielenkiintoista nähdä mikä mihinkin vaikuttaa.

Kopteri sai uuden kopan yllensä vanhan mennessä jo aika huonoon kuntoon:


mielenkiintosta nähdä miten toi perän slideri liikkuu tossa akselilla! enpä oo keksiny omaa kameraani noin laittaakkaan :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Falconin trex 500
« Vastaus #20 : 05 Kesäkuu, 2010, 00:18:13 »
Tuli harjoiteltua lisää videon editointia:



Jospa se tästä pikku hiljaa alkais parantua..
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Falconin trex 500
« Vastaus #21 : 12 Kesäkuu, 2010, 21:22:45 »
Jaha päivitellääs tännekkin jotain.

Ensinnäkin laitetaan sama video mikä oli tuolla masku -ketjussakin kun tuli Tuukan kanssa lenneltyä kamerat päällä:



Nytton kyllä hyvä fiilis kun on tullut opeteltua pystärit ja tehtyä muutama silmukkakin. Lentoja on takana 69 ja kahdella viimesimmällä kerralla olen ne silmukat ajellut. Kauan siinä menikin, että uskalsi. Ekalla kerralla kyllä sydän tuli kurkkuun kun kopteri oli väärin päin, mutta kaikki meni hyvin. Seuraavaksi suunnitelmissa lisää treeniä ja vaakakierre.





Tähän asti olen niillä avaimenperäkameroilla kuvaillu kaasukäyrän ollessa tasan 100% ja päätin testailla miten se vaikuttaa tärinöihin, eli testasin 90, 95 ja 100:lla prosentilla. Ja vaikuttaa siltä, että 90 oli paras. Kyllä se 90 prosentin tehokin vielä mulle riittää ja taidankin jatkossa aina ajella sillä. Alla on vielä video siitä testistä ja videolle vielä sattui ihan eka silmukka ja pari seuraavaa :)




Kaiken kaikkiaan tosiaan mahtava fiilis, ei kyllä yhtään kaduta tämä harrastuksen aloitus. :)

#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Falconin trex 500
« Vastaus #22 : 20 Kesäkuu, 2010, 11:14:06 »
Joo eli tulihan se viikko sitten torpattua tuo kopteri. Tein ensimmäisiä vaakakierteitä joista viimeisimmällä oli onglemia suoriutua ja sitten sisäinen kompassini antoi korjausliike käskyn väärään suuntaan. En tiedä mistä moinen magneettikentän heilahtelu aiheutui, että sekaisin meni suunnissa. Kopteri tuli aika kovaa kyljelleen hiekkakasaan.

Kopterista meni suurimpiirtein kaikki laakerit, rattaat, akselit, ym. Ehjiksi jäi sähköt, runko, linkit ja lavanpitimet.

Nyt on kopteri kasassa taas ja kävin vähän leijuttamassakin sitä. Lapaura oli alkuun aika hurja, mutta sain sen kentällä säädettyä kohdilleen. Kotona katsoin kulmat niin oli -1 keskitikulla, joten nyt korjasin ne molemmat nollaan ja täytyisi päästä muilta kiireiltä leijuttamaan. Myös testilennon lopussa perä alkoi vaeltaa vaikka säädin perän mekaanisesti kohdilleen. Toivottavasti se oli joku gyrohärö. Pääakselin laakerit ovat vielä postissa ja vaihdan heti kun ne tulee. Tosin noikin ihan hyvin pyörii, mutta pikku pykälä siellä on.

Ajattelin tilailla varaosia nyt oikein kunnolla, että kun seuraavan kerran torppaa niin olisi suurinpiirtein koko nuppi jo valmis ja samotein perä. Tympeää odotella jotain osia.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Falconin trex 500
« Vastaus #23 : 21 Kesäkuu, 2010, 19:52:25 »
Huoh, sain nyt taas säädettyä lapauran kohdilleen, joka oli vain yhden linkin pyöräytyksen päässä. Mutta kun meinasin lentoon lähteä ja lisäsin jengoja vehkeeseen niin yksisuuntalaakeri pyörii tyhjää päärattaan siinä holkissa :( Vaihdoin silloin torpatessa sen pelkän laakerin, mutta ilmeisesti tuo holkki/sovite on ottanut itseensä kun siinä näkyy sellanen pieni lommokin. Noh uusi tilattu juhannuksen vietto paikkaan suoraan, joten jospa siellä pääsis lentelee.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Falconin trex 500
« Vastaus #24 : 22 Kesäkuu, 2010, 22:29:15 »
Huoh, olipas melkoista säätöä että sai perän pitämään. Eli siis perä veti kokoajan oikealle, mekaaninen säätö oli ok. Leijunta moodissa tätä ei ilmennyt mutta aina kun pisti idlen päälle ja kiekat nousi niin alkoi perä vetämään. Sitten muistin lukeneeni jostain ohjeesta, että kääntää gyroa 90 astetta niin saattaa auttaa ja Auttoihan se :) Ihme juttu kyllä. Mutta siinä testaillessa oli perälapaset osunut sepeliin ja pahasti koloilla sun muuta niin perä täristi miten sattuu. Tuukalta hiilarilavat lainaan ja piti kuin tauti, eikä täristänyt.

Vihdoin on kopu lentokunnossa ja kiitos Trnquillille kun pystyin sinulta lunastamaan hiilarilavat itselleni!
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
1887 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Kesäkuu, 2009, 08:27:33
kirjoittanut mokkis
GAUI 425

Aloittaja Kopteri-eki « 1 2 ... 11 12 » Gaui

288 Vastauksia
181211 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2013, 10:42:11
kirjoittanut JuhoV
6 Vastauksia
4280 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Lokakuu, 2009, 14:22:51
kirjoittanut Kopteri-eki
Gaui 425

Aloittaja JRu MyFleet

2 Vastauksia
3202 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Marraskuu, 2009, 21:52:44
kirjoittanut Picofly
GAUI 425 V2

Aloittaja Kopteri-eki Gaui

0 Vastauksia
2299 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Helmikuu, 2010, 18:03:06
kirjoittanut Kopteri-eki