Sain uuden kopterin lentovalmiiksi juuri sopivasti synttäreiden kunniaksi. Tällainen siitä tuli:
Kopteri on siis Gaui EP255. Hobby Citystä tilatulle kitille ja neljälle digiservolle tuli hintaa tulleineen ja postimaksuineen noin 250 euroa. Nupin modasin vaikonupista - poistin kaikki mekaaniset turhakkeet ja sahasin&viilasin rotor hubin yläosan pois. Lopputuloksesta tuli yllättävän siistin näköinen. Nupin säätövaiheessa oli pieniä ongelmia koska swashplate erkani kahteen osaan ensimmäisen kerran jo servojen asennusvaiheessa. Tolerannssit lienevät liian suuret? No, päätin liimata swashplaten takaisin kasaan ja jatkoin eteenpäin. Swashplatelta lavanpitimiin johtavien linkkien kaulalliset linkkipallot vaihdoin kaulattomiin ja linkkipallojen alle laitoin 1.4 x 04mm aluslevyt, jotta linkkitangot eivät ota kiinni swashplaten kylkeen. Nyt nupin geometria sopii paremmin flybarless-lentelyyn ja pystyn paremmin hyödyntämään cyclic-servojen koko liikeradan. Gaui 255:n runkolevyjen on kerrottu murtuvan helposti canopyn kiinnitysnuppien kohdalta. Sen vuoksi hankin samantien päivitysosan 207007 Canopy Post Stiffener. Ne näkyvät paikalleen asennettuna keskimmäisessä kuvassa.
Cyclic-servoiksi tuli Innolabin digiservot HGD202MG ja perään HGD201. Flybarless-controller on uusi BeastX Microbeast, joka maksoi postikuluineen 149 EUR. Vastaanotin on Spektrum AR6110E, jonka liimasin karhuntarralla yhtenäiseksi paketiksi BeastX:n kylkeen. Asensin vastaaanotin/gyro-paketin rungon pohjalevylle, missä tilaa oli yllin kyllin. Kaikkiin säätimiin, valikoihin, johtoihin ja liittimiin pääsee helposti käsiksi, joten mahdolliset huoltotyöt sujuvat jatkossa kitkatta. Tilauksessa on vielä 6 voltin Park BEC, mutta sen asennan joskus myöhemmin. Lentopaino on Hyperionin 3S 1100 Mah akuilla 381 grammaa. Hintaa lentovalmiille flybarless-kopterille neljän hyvän akun kanssa tuli 540 euroa kun tullit ja postikulut lasketaan mukaan. Hinta on mielestäni varsin kohtuullinen.
Kopteri lensi ensilennolla tyydyttävästi. Mitään yllättävää ei ilmentynyt, mutta pientä hienosäätöä tarvitaan vielä. Valitettavasti olin pakannut kopterikassin vappujatkojen jälkimainingeissa ja ruuvimeisselit olivat jääneet kotiin
Hienosäädöt jäivät siis Henttaalla tekemättä mutta onneksi kotona tehdyt perussäädöt olivat menneet sen verran kohdalleen, että kopteri oli heti lentokelpoinen. Uskalsin jo ekalla akulla vetää muutaman rollin ja loopin, vaikka tuntuma ei kovassa tuulessa ollut vielä ihan niin "lukittu" kuin olisin toivonut. Olen kuitenkin vakuuttunut, että pieni cyclic-gainien lisääminen tekee menosta jämäkän kovassakin tuulessa. Perä piti hyvin terävistä puuskista huolimatta hyvin, mutta reagoi vielä jotenkin hitaasti tikun liikkeisiin. Siihen todennäköisesti auttaa 'tail dynamics' potentiometrin ruuvailu.
Ensilennätys päättyi nolosti toisen akun päätteeksi. Napsautin kovassa tuulessa holdin päälle noin 40 cm korkeudella ja ajattelin antaa kopterin tulla tyhjäkäynnillä alas. Landarit eivät kuitenkaan kestäneet lievää pomppulaskua. Laskutelineen molempien kaarien katkettua kopteri kaatui maassa kyljelleen ja toinen päälapa halkesi iskeydyttyään Henttaan louheeseen. Samalla jo kertaalleen liimattu swashpate irtosi jälleen liimauksistaan. On jokseenkin selvä, ettäen uskalla enää käyttää viallista swashplatea koska seuraavalla kertaa liimaus voi pettää ilmassa. Haussa on myös vahvemmat laskutelineet. Gauin omat vaikuttavat ensikokemuksen valossa aivan liian heiveröisiltä.
Pienistä vastoinkäymisistä huolimatta BeastX antoi positiivisen ensivaikutelman kun ottaa huomioon sen, että gainien lopullinen hienosäätö jäi kokonaan tekemättä. On varsin kätevää, ettei kentälle tarvitse raahata erillisiä ohjelmointilaitteita! Silti säätömahdollisuudet ovat varsin monipuoliset. Kyllä tästä vielä hyvä tulee!
Tässä vielä pari kuvaa: