Kirjoittaja Aihe: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless  (Luettu 21177 kertaa)

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless
« Vastaus #25 : 22 Elokuu, 2010, 20:41:03 »
Kaupallisissa chinese weighteissä paino näyttää olevan lähes poikkeuksetta pienen varren päässä. Tiedä sitten mitä tällä haetaan. Ehkä pientä säästöä kokonaispainossa, kun varren päässä oleva pieni paino hoitaa saman asian, kuin ilman vartta olevan suurempi paino. Käytännössä siis kaksi mutteria kummankin puolen olisi melkein sama, kuin yksi mutteri + vähän yli mutterin paksuuden pitkä spacer kummallakin puolella.

Totta.

Tämä viritys oli helppo tehdä saatavilla olevista osista mutta muotoilu ei varmaan ole optimaalinen. Mistököhän voisi löytyä paremmat Chinese Weighit ettei tarvisi itse askarrella? Myydäänkö niitä jossain? Mahtaisikohan Trex 250 SE:n vastapainotetut lavanpitimet sopia?
« Viimeksi muokattu: 22 Elokuu, 2010, 20:44:38 kirjoittanut Picofly »

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless
« Vastaus #26 : 22 Elokuu, 2010, 22:54:59 »
Tämä viritys oli helppo tehdä saatavilla olevista osista mutta muotoilu ei varmaan ole optimaalinen. Mistököhän voisi löytyä paremmat Chinese Weighit ettei tarvisi itse askarrella? Myydäänkö niitä jossain? Mahtaisikohan Trex 250 SE:n vastapainotetut lavanpitimet sopia?
Helifreakissa joku jamppa niitä teki & myi, mutta hinta oli mielestäni aika suolainen verrattuna siihen, mitä rahalla sai käteensä. Tarkkaa summaa en muista. Käsittääkseni joissain uusissa koptereissa on painot integroitu lavanpitimiin, sehän ajaa saman asian.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless
« Vastaus #27 : 23 Elokuu, 2010, 21:23:20 »
Gauin tehtaalta saapui kuori, jossa oli 3kpl 15T tail output shaftin prototyyppejä  :) :) :).

Olisipa huomenna lentokelit!

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless
« Vastaus #28 : 26 Elokuu, 2010, 22:26:28 »
15T tail output shaft antoi pyrstölle kivasti lisää voimaa. Nyt pironopeus on jo riittävä.

1.6 mm pulteista ja muttereista kyhätty chinese weight mod vaihtui samalla Trex 250 SE:n vastapainotettuihin perälavanpitimiin ja tail rotor hubiin. vaihto sujui ilman suurempia kommervenkkejä  - paitsi että Alignin ruuvien pitää tietenkin olla 1.5 mm ja Gauin 1.4 mm. Osia vaihtaessani taas ihmettelin, että mistä se Trexin laadun leima muka tulee. Kaikki T-rex 250:n osat, joita tähän asti olen kokeillut, häviävät viimeistelyn laadussa 6-0 Gauin hyväksi. Ja ruuvit ovat surkeita.

Pieteetillä tehdyt laboratoriotestit  :P ilman päälapoja kuitenkin todistivat, että perälavanpitimien vastapainotus toimii. Peräservon työntötanko liikkuu melko pienellä voimalla minimikulmista maksimikulmiin saakka.
 
Kenttäolosuhteissa modi ei kuitenkaan tunutnut vaikuttavan. Perä teksi ajoittain samanlaisia pieniä haamuliikkeitä kuin ennenkin. Testailin kopteria maassa maassa throttle hold päällä ja huomasin, että peräservo liikkuu taas nykien. Päättelin, että servo on taas palamassa loppuun ja vaihdoin hieman ennakoiden uuden tilalle.

Mutta kas kummaa - uusi servo liikkui samalla tavalla nykien kuin vanha. Tarkemmin tutkittuani huomasin, että pyrstöservo kääntyy pehmeästi vain silloin, kun lähettimen kaasutikku on likimain leijunta-asennossa. Kun työnnän kaasutikun ylä- tai ala-asentoon, hidastuu peräservon liike noin puolet hitaammaksi ja sen liike muuttuu samalla tahmeammaksi. Mistäs ihmeestä tämänyt kertoo  ??? ??? ???. Onko vika perimmältään kuienkin nopparissa vai missä???
« Viimeksi muokattu: 26 Elokuu, 2010, 22:32:05 kirjoittanut Picofly »

Poissa kaardian

  • Moderator
  • *****
Vs: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless
« Vastaus #29 : 26 Elokuu, 2010, 22:39:03 »
Jos arvata pitäisi niin ESCi ei jaksa työntää virtaa riittävästi kaikkeen mahdolliseen. Voithan viritellä ampperimittauksen siihen peräservon plussa johtoon? Sit pöydällä testailla et mitä näkyy. Vähän menee haastavan tekniseks säätämiseks. Tuskin tästä mitään apua oli, mut jaetaan nyt näin tosi väsyneen sedän arvauksia.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless
« Vastaus #30 : 26 Elokuu, 2010, 22:45:10 »
Jos arvata pitäisi niin ESCi ei jaksa työntää virtaa riittävästi kaikkeen mahdolliseen. Voithan viritellä ampperimittauksen siihen peräservon plussa johtoon? Sit pöydällä testailla et mitä näkyy. Vähän menee haastavan tekniseks säätämiseks. Tuskin tästä mitään apua oli, mut jaetaan nyt näin tosi väsyneen sedän arvauksia.

Noin itsekin arvelin. Pahus, kun en omista yleismittaria.

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless
« Vastaus #31 : 26 Elokuu, 2010, 23:01:45 »
yes, I just had the same thought. Can you fit in an external Rx battery? ;D

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless
« Vastaus #32 : 12 Syyskuu, 2010, 22:11:13 »
Gauin vakionopparin tilalle tuli YGE-18 ja peräservon nykivä käytös loppui saman tien :).

Uusi noppari on hieman alkuperäistä isompi, mutta mahtuu kuitenkin siististi ylemmän sivulevyn kylkeen. Painonlisäystä tuli vain kolme grammaa, joten painopiste ei vielä merkittävästi keikahda perään päin. YGE:ssä pitäisi kait olla myös toimiva governor. Ehkä kokeilen sitäkin jossain vaiheessa.

Lentelin viikonloppuna kymmenkunta akullista ja perä tuntuu nyt paljon paremmalta! V-Barin rudder gainia pystyi välittömästi nostamaan yli kymmenen pinnaa ja muutoksen huomaa. Uusi noppari ei myöskään lämpene juuri ollenkaan. Gauin oma säädin lämpeni huomattavan kuumaksi heti kun ohjaimen tikkuja liikutteli - ilman että moottori edes pyöri.

Eron huomasi heti asennusvaiheessa: peräservo kääntyy nyt yhtä nopeasti riippumatta missä asennossa cyclic-servot ovat. Pikaisesti pääteltynä näyttäisi siis siltä, että peräservo saa nyt paremmin virtaa. Sinänsä outoa, että että cyclic-servojen toiminta on pysynyt koko ajan varsin muuttumattomana. Miksi vain peräservo on kärsinyt virran puutteesta? No ehkä en arvuuttele enempää. Pääasia että kaikki toimii...

Paransin vielä Chinese Weigh Modiani hieman. Trex 250 SE:n perälavanpitimissä on järkyttävän iso klappi verrattuna Gauin omiin lavanpitimiin (T-Rexin toleranssit näyttää olevan luokkaa Walkera ;)). Lisäsin niihin ylimääräiset 1.4 x 4 x 1.2 laakerit, jotka otin Gaui EP200:n vanhoista perälavanpitimistä. Lopputulos on huomattavasti ryhdikkäämpi kuin ennen. Nyt lavanpitimet eivät enää heilu kuin vanhan mummun hampaat! Tein saman modin myös EP200:n perään. Toimii todella hyvin. Testasin modaustani perälavat paikallaan täydellä kaasulla. Tail pitch slider liikkuu koko liikeratansa erittäin pienellä voimalla eikä välyksiä juuri ole. Ja mikä parasta,modaus on toiminut sujuvasti myös käytännössä.
 
On kiinnostavaa nähdä, kestääkö peräservo tämän jälkeen yhtään pidempään.

Tässä vielä osaluettelo Chinese Weigh Modiin, jos se jotakuta sattuisi kiinnostamaan:

- Trex 250SE tail hub & tail blade holders: Align  H25095A
- Valkoiset 42 mm perälavat: Align  H25065 (Gauin 42mm lavat sopii myös, valkoinen vain näkyy paremmin)
- 1.5 x 5mm hex nut screws: HK-250GT Screw Pack tai T-Rex 250 Screw Pack
- 1.4mm aluslevyt tail sliderin linkkivarren väliin: Gaui 203572
- 1.4 x 4 x 1.2 laakerit: Gaui 203250 (otin omani EP200:n vanhoista lavanpitimistä). Poistetaan siis Alignin aluslevy ja laitetaan uusi laakeri sen tilalle.
« Viimeksi muokattu: 20 Syyskuu, 2010, 15:16:32 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless
« Vastaus #33 : 18 Syyskuu, 2010, 18:20:45 »
Vielä pieni päivitys...

Gauin omiapäivitysosia odotellessa huomasin, että HK250GT:n alumiininen tail boom support brace sopii kuin nakutettuna Gaui 255:n pyrstöputken ympärille, vaikka halkaisijan pitäisi teoriassa olla 0.5mm pienempi. Painokin on sama, kuin Gauin hauraasta muovista tehdyllä vakio-osalla. Peräevään piti porata uudet reijät, koska kiinntysruuvien etäisyys on pienempi kuin vakio-osassa mutta muutoin asennus sujui helposti.Tällä on lennetty yli 50 lentoa. Toimii hyvin ja tuntuu riittävän tukevalta.
« Viimeksi muokattu: 20 Syyskuu, 2010, 09:53:26 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless
« Vastaus #34 : 26 Syyskuu, 2010, 21:56:23 »
Lauantaina opin jälleen kerran miten pienestä näiden vekottimien toiminta voi joskus olla kiinni.

Aamulla ennen Nummelan Fun Fly tapahtumaa vaihdoin Gaui 255:n perälavanpitimien laakerit uusiin koska niissä oli mukamas vielä hieman klappia. Muutostyön jälkeen kaikki näytti olevan päälisin puolin kunnossa mutta lennossa perä alkoi vaappumaan holtittomasti puolelta toiselle. Kun gainien säätö ei auttanut, testasin tail pitch sliderin toimintaa ilman päälapoja. Peräservon työntötanko liikkui liukkaasti kun moottori oli pysähdyksissä mutta vaati taas todella paljon voimaa kun nupissa oli täydet kierrokset. Ihan niin kuin Chinese Weight Modia ei olisi ollenkaan.

Pienen ihmettelyn jälkeen päätin vaihtaa lavanpitimien laakerit toisin päin ja kaikki toimi kevyesti jälleen. Ilmeisesti keskipakoisvoimat jumittivat ohuemman laakerin kun se sijaitsi uloimpana ja joutui ottamaan voimat vastaan. 0.8mm ero laakerin paksuudessa näyttää merkitsevän tässä kokoluokassa yllättävän paljon!

Kuvassa on siis toimivampi tapa laakerien asennukseen: paksumpi 1.5 x 4 x 2 laakeri ulommas ja ohuempi 1.5 x 4 x 1.2 laakeri tail rotor hubia vasten.
« Viimeksi muokattu: 27 Syyskuu, 2010, 13:34:44 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Gaui EP255 & Vbar mini flybarless
« Vastaus #35 : 26 Huhtikuu, 2011, 08:33:28 »
Annoin viimein periksi satunnaisille (kovassa sivutuulessa ilmeneville) perän wagäyksille ja vaihdoin Gaui 255:n peräservoksi Inno-Lab HGD261HB:n. Nyt on noin 30 lentoa takana ja täytyy sanoa, että toimii! Vähän painavampi -  paljon parempi! Inno-Lab löytyi vanhan Protokseni jäljiltä varaosalaatikosta. Protokseen tuo servo oli liian heikko mutta 255:n perälle vääntöä on juuri sopivasti.

Liitteenä vielä testivideo uuden peräservon kera. Lentotyyli on "reversed", koska halusin ensisjaisesti testata perän pitoa. Ehkä jo ensi kerralla muistan lentää vähän lähempänä kameraa  ;):

« Viimeksi muokattu: 27 Huhtikuu, 2011, 11:10:27 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Gaui EP255 -> Gaui X2 & Vbar mini flybarless
« Vastaus #36 : 15 Lokakuu, 2011, 19:55:47 »
Pientä päivitystä pitkästä aikaa...

Tämän ketjun otisikko pitäisi muuttaa, sillä Gaui 255 on osa kerrallaan päivittynyt Gaui X2:ksi.

Vaihtoon on mennyt mm. swashplate, lavanpitimet, canopy ja boom mount. Viimeisenä tuli moottoripäivitys: uusi moottori on X2 kittiin kuuluva 3600 kV Scorpion 2208 jota ajan toistaiseksi 13T pinjonin kanssa. Gauin landareiden tilalle olen asentanut Trex 250SE:n valkoiset landarit - ne ovat yllättävänkin kestävät ja näkyvät paremmin kuin Gauin hiilikuituiset. Peräservona toimii nykyisin MKS Ds95i. Uusi moottori antaa jopa 13T pinjonilla kohtuullisesti voimaa mutta vaihdan lähiaikoina sen tilalle neljätoistapiikkisen koska tic-tockit eivät nykyisellä setupilla oikein suju.

Päivitysosat ovat parantaneet kestävyyttä ja korjanneet rakenteen heikkoja kohtia, mutta perähihnojen suhteellisen lyhyt elinkaari vaivaa edelleen. Kaikenlaisia kikkoja on kokeiltu, mutta ainoastaan uusi, tukevampi perähihna korjaisi tilanteen. Yhdellä hihnalla ajaa keskimäärin 40-50 lentoa,mikä on mielestäni aivan liian vähän.

Tässä kuva nykyisestä kokoonpanosta ja Gopron Heron & head strapin kanssa kuvattua peruslentelyä viime viikonlopulta. Uusia temppuja pitäisi varmaan opetella, mutta kun ei vaan jaksa hinkata simulaattorilla:

« Viimeksi muokattu: 15 Lokakuu, 2011, 23:07:45 kirjoittanut Picofly »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2114 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Toukokuu, 2010, 20:38:39
kirjoittanut Picofly
45 Vastauksia
20049 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Marraskuu, 2013, 18:38:03
kirjoittanut 338federal
16 Vastauksia
7164 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Huhtikuu, 2014, 07:36:10
kirjoittanut Matti Häkkinen
9 Vastauksia
4543 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Kesäkuu, 2014, 09:01:02
kirjoittanut Aki T
1 Vastauksia
2115 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Elokuu, 2014, 16:53:25
kirjoittanut TeroS