Joo, taas!
Tällä kertaa on omaa kokemusta asiasta. Olen lennättänyt 450 PRO:ta viime kesästä lähtien, on ensimmäinen kopteri. Kun se oli ainoa kopterini, se oli todella hyvä, vakaa ja tehokas. Nyt on Trex 500 + 3G FBL. Nyt Trex 500 on todella hyvä, vakaa ja tehokas. Ihan toiselta planeetalta kuin 450 PRO, mikä edelleenkin on kyllä hyvä. Jännä juttu.
Yritetäänpä jotain sisältöäkin tähän kirjoitelmaan saada. Trex 500 ESP:issä on mainittu 3G FBL, Hyperion 3300mAh 35C 6S, Kontronik Jive 80+ LV, 500M vakiomoottori. 3G:n sensori on RDLohrin gyro trayllä, ja siinä on Quark antivibration kitin paksu pehmuste, metallilevy, ja ohut pehmuste. 3G FBL:n softa on ekaa versiota, mutta perä on ainakin omaan käyttööni täydellisen stabiili. Swashplate-stabilisaatio on samoin omaan käyttööni täydellisen ok. Se pysyy tuulessa hyvinkin vakaana ja korjaa itsensä, olen kokeillut noin 6 m/s, MaPa:n tuulimittarilla mitattiin. Tänään oli vähemmän tuulta, ja jos sen jättää vaakatasoon leijumaan niin se pysyy siinä ilman elevator/aileron korjausta. Toki se liukuu johonkin suuntaan ja ylös/alas liike pitää korjata myös.
450 PRO on isoveljeensä verrattuna vähän tehottoman oloinen, ja sitä pitää ohjata paljon enemmän, erityisesti tuulessa. Akkuina on Hyperion 2100mAh 3S 25C. Moottoriksi vaihdoin 450M:n, ja ESC on ICE 50 Lite, governorin säätö on muistaakseni 2900 RPM. Minulla on siihen asennettuna GP780-gyro, mikä on peräisin Trex 500 -paketista. Muutama viikko sitten GP780 ja 450 PRO väpätti perää aika paljon. Tarkka syy on epäselvä, mutta nyt se on ainakin täysin ok. Vaihdoin joitain osia (crash..), ja asensin GP780:n tuollaisen Quark antivibration kitin paksun pehmusteen päälle. Ainakin itse uskoisin, että paksumpi pehmuste korjasi ongelman. Tätä nykyä 450 PRO:ssa on myös trex 500:n landarit, minkä seurauksena perä on pari senttiä ilmassa ja toivoakseni rattaita hajoaa vähemmän.
450:n ajastin on 5 minuutissa, ja 500 on 6:10. Lentelen tällä hetkellä oikein päin kaikkiin suuntiin eteenpäin, ja molemmilla tein pari vaakakierrettä, 450:llä myös pari silmukkaa. Simussa menee paljon enemmänkin, muttei toistaiseksi oikealla kopterilla kuitenkaan.