Kirjoittaja Aihe: 450 vs. 500  (Luettu 9338 kertaa)

Heechee

  • Vieras
450 vs. 500
« : 06 Toukokuu, 2010, 23:36:12 »
Joo, taas!  ;D

Tällä kertaa on omaa kokemusta asiasta. Olen lennättänyt 450 PRO:ta viime kesästä lähtien, on ensimmäinen kopteri. Kun se oli ainoa kopterini, se oli todella hyvä, vakaa ja tehokas. Nyt on Trex 500 + 3G FBL. Nyt Trex 500 on todella hyvä, vakaa ja tehokas. Ihan toiselta planeetalta kuin 450 PRO, mikä edelleenkin on kyllä hyvä. Jännä juttu.

Yritetäänpä jotain sisältöäkin tähän kirjoitelmaan saada. Trex 500 ESP:issä on mainittu 3G FBL, Hyperion 3300mAh 35C 6S, Kontronik Jive 80+ LV, 500M vakiomoottori. 3G:n sensori on RDLohrin gyro trayllä, ja siinä on Quark antivibration kitin paksu pehmuste, metallilevy, ja ohut pehmuste. 3G FBL:n softa on ekaa versiota, mutta perä on ainakin omaan käyttööni täydellisen stabiili. Swashplate-stabilisaatio on samoin omaan käyttööni täydellisen ok. Se pysyy tuulessa hyvinkin vakaana ja korjaa itsensä, olen kokeillut noin 6 m/s, MaPa:n tuulimittarilla mitattiin. Tänään oli vähemmän tuulta, ja jos sen jättää vaakatasoon leijumaan niin se pysyy siinä ilman elevator/aileron korjausta. Toki se liukuu johonkin suuntaan ja ylös/alas liike pitää korjata myös.

450 PRO on isoveljeensä verrattuna vähän tehottoman oloinen, ja sitä pitää ohjata paljon enemmän, erityisesti tuulessa. Akkuina on Hyperion 2100mAh 3S 25C. Moottoriksi vaihdoin 450M:n, ja ESC on ICE 50 Lite, governorin säätö on muistaakseni 2900 RPM. Minulla on siihen asennettuna GP780-gyro, mikä on peräisin Trex 500 -paketista. Muutama viikko sitten GP780 ja 450 PRO väpätti perää aika paljon. Tarkka syy on epäselvä, mutta nyt se on ainakin täysin ok. Vaihdoin joitain osia (crash..), ja asensin GP780:n tuollaisen Quark antivibration kitin paksun pehmusteen päälle. Ainakin itse uskoisin, että paksumpi pehmuste korjasi ongelman. Tätä nykyä 450 PRO:ssa on myös trex 500:n landarit, minkä seurauksena perä on pari senttiä ilmassa ja toivoakseni rattaita hajoaa vähemmän.

450:n ajastin on 5 minuutissa, ja 500 on 6:10. Lentelen tällä hetkellä oikein päin kaikkiin suuntiin eteenpäin, ja molemmilla tein pari vaakakierrettä, 450:llä myös pari silmukkaa. Simussa menee paljon enemmänkin, muttei toistaiseksi oikealla kopterilla kuitenkaan.

Heechee

  • Vieras
Vs: 450 vs. 500
« Vastaus #1 : 14 Toukokuu, 2010, 23:44:30 »
Lisätäänpä kontenttia tähän monologiin.  ::) Vaakakierteet on yllättävän vaikeita, ei meinaa millään pysyä linjalla oikealla kopterilla, vaikka ne on niin helppoja Phoenixissä. En myöskään näytä hallitsevan silmukkaa erityisen hyvin kun päätin eilen 450:llä panikoitua ja ohjata kopterin puuhun. Onneksi se putosi sieltä alas itsekseen. Varsin tavanomaista vahinkoa, peräputki, musta torque tube, main shaft, main shaftista päätin vaihtaa laakerit, pääratas, toinen lapa. Pieniä rattaita ei hajonnut (ihme), eikä onneksi servojakaan.

Tänään ensimmäinen inverted hover, 500:lla!  ;D  ;D  ;D

En edes torpannut.

Heechee

  • Vieras
Vs: 450 vs. 500
« Vastaus #2 : 23 Toukokuu, 2010, 17:16:40 »
450 PRO on itse asiassa yllättävänkin hyvä edelleen, jos tuulta on vain vähän, alle 5 m/s. Yli 5 m/s tuulessa 500 FBL:n paremmuuden huomaa selkeämmin.
Suunnilleen 10 m/s tuulessa voikin sitten jo lopetella lentämisen.

Mahtaisiko jollakulla olla kokemusta 450 PRO vs. 450 PRO FBL?

Heechee

  • Vieras
Vs: 450 vs. 500
« Vastaus #3 : 05 Kesäkuu, 2010, 20:26:29 »
Tässä kuva kokoeron hahmottamiseksi. Canomod pusio-koppa on erinomaisen näkyvä, ja niin on Fusunon neon-keltaiset peräevätkin. Kuva ei nyt ehkä ole ihan niin hyvä kuin toivoisin.



Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 450 vs. 500
« Vastaus #4 : 05 Kesäkuu, 2010, 20:48:19 »
Nuista maalauksista, sekä muista hologrammivirityksistä, että metsää vasten kaikki näyttää hyvältä, mutta kun kopukan kiskasee pilvetöntä taivasta vasten, niin ainakin mun hologrammineonvärit jotenkin vain kaikkoaa. Hologrammeista on saatu auringon takaa hienoja valokuvia.
Viimeisin viritykseni oli 600 Alignin pyrstön ja finien värittäminen fluorisoivaksi oranssiseksi, jopa 1/3 putkesta värjättiin samaan väriin.
Sininen taivas vain jotenkin poisti nuokin värit ainakin minun silmistäni.. Vissiin olen värisokea.. Päälavat ovat hologrammi-teipillä vuoratut, mutta ei nitääkään erota muuta kuin pöydällä työstettäessä...  :)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: 450 vs. 500
« Vastaus #5 : 05 Kesäkuu, 2010, 20:57:40 »
jännä homma! nimittäin ite just tykkään että parhaiten kopun orientaation erottaa sinistä taivasta vasten! valkonen tai metsän raja onkin sitte vähä vaikeempia... ittellä on 500 rekkulassa kaikki ihan vakiota ja mitään muuta en oo siihen väriä laittanu ku lapojen päihin ne alikilin hologrammitarrat ja nekin vaan sen takia kun näyttävät auringosa niin mageelta 8) mutta mitään tekemistä kopun erottamisen kanssa niillä ei kyllä ole...
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 450 vs. 500
« Vastaus #6 : 05 Kesäkuu, 2010, 21:41:04 »
Mulla taasen on 500:sessa pyrstön finit ja pyrstölavat fluorisoivat aniliinin punaiset.
Päälavat ovat taasen täysin hologrammilla päälystetyt.  Metsää vasten näyttää hyvältä jos leijuttelee nose in:iä, mutta jos kopukka katoaa latvojen yläpuolelle, ni värit katoaa jonnekkin...

Heechee

  • Vieras
Vs: 450 vs. 500
« Vastaus #7 : 07 Kesäkuu, 2010, 18:54:42 »
Kas, olen aina ihmetellyt mitä niillä hologrammeilla oikein on tarkoitus tehdä. Onks kellään kuvia?

Meikäläisen lennätyspaikalla on kohtuullisen tummaa metsää taustana. Ilman kirkkaita värejä kopteri tuntuu häviävän taustaan. Taivaan kanssa ei ole ongelmaa niin kauan kuin kopteri on yhtä valoisa kuin taivas, mutta esim. jos kopteri on varjossa, niin taivasta vasten se näyttää mustalta. Muitakin haastavia valaistusolosuhteita on tullut vastaan kyllä, eikä siihen edes tarvita vastavaloa.

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: 450 vs. 500
« Vastaus #8 : 07 Kesäkuu, 2010, 21:41:31 »
Kas, olen aina ihmetellyt mitä niillä hologrammeilla oikein on tarkoitus tehdä. Onks kellään kuvia?
Täällä kuva Tuukan kopterista

Täällä kuva Dutchemin pikkurekun perälavoista
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: 450 vs. 500
« Vastaus #9 : 10 Kesäkuu, 2010, 20:22:56 »
Tyhmä kysymys: Mistä noita tarroja saa? :D

JCA

  • Vieras
Vs: 450 vs. 500
« Vastaus #10 : 10 Kesäkuu, 2010, 20:31:56 »

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 450 vs. 500
« Vastaus #11 : 10 Kesäkuu, 2010, 20:32:12 »
Vaikka biltemasta metritolkulla, ja vielä erivärisiäkin. Hinta taisi olla jotain 3.49€/ rulla..  ;D

JCA

  • Vieras
Vs: 450 vs. 500
« Vastaus #12 : 10 Kesäkuu, 2010, 20:33:22 »
Niinno perus holoteippiä saa tosiaan vaikka pilttemasta, mut jos haluaa jotain alikili logolla varustettua tmv niin helidirectiltä saa ainaskiii :)

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 450 vs. 500
« Vastaus #13 : 10 Kesäkuu, 2010, 20:38:04 »
Äärileveetä saa myös HK:lta, ilman alignin logoja...

Poissa Olli.

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Olli Syrjälä
Vs: 450 vs. 500
« Vastaus #14 : 10 Kesäkuu, 2010, 22:34:56 »
Tyhmä kysymys: Mistä noita tarroja saa? :D

Mulla ainakin on tota hk versiota yli oman tarpeen.

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: 450 vs. 500
« Vastaus #15 : 11 Kesäkuu, 2010, 10:18:57 »
Juu en mä alignin logoilla tee mitään. Kuhan sais vähän näkyvyyttä lapoihin.

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: 450 vs. 500
« Vastaus #16 : 11 Kesäkuu, 2010, 15:10:47 »
Toi em tiimarin, eiku piilteman teippi on tollasta ja kuva toimii linkkinä
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Heechee

  • Vieras
Vs: 450 vs. 500
« Vastaus #17 : 03 Heinäkuu, 2010, 00:22:22 »
Kokeilin sitten modata 450 PRO:n Edge-lapoja Allikon holoteipillä. Efekti on kyllä aika minimaalinen, tuskin maksaa vaivaa. Eivät lavat tosin hajonneet kun torppasin vehnäpeltoon, niin ehkä noi auttoi siinä.  ;D

Kaveri tosin torppasi oman 450 PRO:nsa kolme kertaa, siis saman kopterin, ennen kuin lopetti sen lennättämisen.
Jaa ei rikki, uudestaan invertediä treenaamaan. ;D ;D ;D

Omasta meni elevator servo ekalla torpilla. Snif.

Poissa P-P

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: 450 vs. 500
« Vastaus #18 : 08 Heinäkuu, 2010, 09:45:48 »
Toimiikos tuollainen holoteippi (esim. tuo Bilteman "timanttiteippi") oikeasti? Entä onko ihmisillä näkemystä mikä väri erottuu parhaiten?
Perus valkoiset lavat häviävät taivaalla ihan täysin ja itse olen huomannut, että kopterin sivuttaisia kallistumisia (etenkin kylki lennättäjää kohti) on tod. vaikea näin aloittelijan havaita. Tuohon kun saisi vähän helpotusta.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 450 vs. 500
« Vastaus #19 : 08 Heinäkuu, 2010, 10:37:52 »
Perus valkoiset lavat häviävät taivaalla ihan täysin ja itse olen huomannut, että kopterin sivuttaisia kallistumisia (etenkin kylki lennättäjää kohti) on tod. vaikea näin aloittelijan havaita. Tuohon kun saisi vähän helpotusta.
Suoraan sivulta päin katsellen ei holoteipitkään auta, koska ovat (ainakin pääasiassa) lapojen lappeilla. Ylipäätään hologrammi- tai heijastinteipit näkyvät lähinnä vain tietyissä kulmissa, kun kopterin lapakehää tarkastellaan ylä- tai alaviistosta ja aurinko on sopivassa kulmassa kopteriin ja lennättäjään nähden. Jos lapoihin haluaa jatkuvaa lisänäkyvyyttä, yölavat voisivat olla kokeilemisen arvoinen ratkaisu.

Itse katson kopterin kallistuskulmaa kylki lennättäjää kohti lennätettäessä landareista. Näistäkään ei toki aina helpolla voi havaita, kumpi landari on ylempänä - vasen ja oikea kun näyttävät etäältä täsmälleen samalta. :) Yksi ratkaisu olisi maalata landareiden ulkosyrjät vaikka kirkkaiksi, jolloin ei olisi epäilystäkään siitä, kumpi on kumpi. Jos kirkas landari on alempana kuin musta, ollaan kallistuneena kohti lennättäjää ja päinvastoin.

Poissa P-P

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: 450 vs. 500
« Vastaus #20 : 08 Heinäkuu, 2010, 14:28:26 »
Suoraan sivulta päin katsellen ei holoteipitkään auta, koska ovat (ainakin pääasiassa) lapojen lappeilla. Ylipäätään hologrammi- tai heijastinteipit näkyvät lähinnä vain tietyissä kulmissa, kun kopterin lapakehää tarkastellaan ylä- tai alaviistosta ja aurinko on sopivassa kulmassa kopteriin ja lennättäjään nähden. Jos lapoihin haluaa jatkuvaa lisänäkyvyyttä, yölavat voisivat olla kokeilemisen arvoinen ratkaisu.

Itse katson kopterin kallistuskulmaa kylki lennättäjää kohti lennätettäessä landareista. Näistäkään ei toki aina helpolla voi havaita, kumpi landari on ylempänä - vasen ja oikea kun näyttävät etäältä täsmälleen samalta. :) Yksi ratkaisu olisi maalata landareiden ulkosyrjät vaikka kirkkaiksi, jolloin ei olisi epäilystäkään siitä, kumpi on kumpi. Jos kirkas landari on alempana kuin musta, ollaan kallistuneena kohti lennättäjää ja päinvastoin.

Käytännössä kyllähän se kopteri yleensä on korkeammalla kuin pään korkeudella, eli lapojen alapintaa näkyy ainakin jossain määrin (vaikka olisikin kylki lennättäjää kohti). Tai ainakin mä lennätän yleensä vähän korkeammalla et pystyy tekemään jotain tikkuvirheen sattuessa.

Tuo landareitten maalaminenkin olisi varmasti kokeilemisen arvoinen temppu. Yölapoja en ehkä heti ekana lähde kokeilemaan, kun nehän on vähän kalliit torpattavaksikin... Varmasti näkyvyyden kannalta kuitenkin hyvät.

Vaikka oma kopu on 500-600 kokoinen, niin siltikin tulee usein kylmiä kohtauksia kun ei olekaan 100% varmuutta minne päin kopteri kallistelee. Senkin oppii kyllä varmasti ajan myötä tuntemaan tikuista.

Pahasti on mennyt ot:n puolelle tämä keskustelu.  :-X

Poissa Tellus

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: 450 vs. 500
« Vastaus #21 : 23 Heinäkuu, 2010, 15:28:46 »
Olen jonkun aikaa pyöritellyt noita Alignin tuotoksia simulla (Phoenix) ja siitä saa vaikutelman, että 450 olisi räväkämpi, kuin 500... Onko totuus taas simulaattoria ihmeellisempi?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 450 vs. 500
« Vastaus #22 : 23 Heinäkuu, 2010, 15:42:59 »
Luultavasti on ihmeellisempi, ja mikään kopteri "ei ole" simun kaltainen... riippuu tekniikasta ja säädöistä totaalisesti miten lentää ja kuinka räväkkä on. Ja mikä 450 tuoteperheestä on kyseessä jne jne.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Heechee

  • Vieras
Vs: 450 vs. 500
« Vastaus #23 : 03 Elokuu, 2010, 22:56:49 »
Oma 450 PRO on kyllä mielestäni selkeästi tehottomampi kuin kumpikaan 500. Jos vetää throttle-tikun ylös, niin 500:t lähtee huomattavasti nopeampaan nousuun. Kaikissa koptereissa on siis governorit käytössä.

Tyynellä säällä kaikki on aika vakaita, mutta pomppuisessa tuulessa 500 3G vakaampi kuin 500 flybar mikä on vakaampi kuin 450 PRO.