Olen vasta alottanut "kunnolla" kopteri harrastuksen ja torppeja on kertynyt jo vähän liikaakin. Tuntuu että kaikki pitää oppia kantapään kautta kun
on niin hätänen ja pitää heti päästä lentämään.
Kopterit, lennokit yms. ovat kiinostaneet minua aina jo pikku pojasta lähtien, mutta eipä ole tullut aloitettua harrastusta vasta kun nyt tänä vuonna.
Ihan ensimmäisen kopterin (silverlit atlas) ostin 2 vuotta sitten kesätyöpaikkaani viihdyttämään minua kun päivät olivat tylsiä ja hiljaisia.
No siitä sittä sitten innostus vasta alkoi kun pääsi hieman lentelyn makuun. Tuolla kopterilla lentäminen on niin helppoa ja sitä ei saa rikki millään.
Se toimii edelleen.
No nyt noin kuukausi sitten aloin katselemaan josko ostaisi jonkun hieman isomman ja paremman kopterin. No yksi kauppa suositteli minulle että osta
honey bee cp2 ja siihen harjoitus jalakset yms. Että se on "lentovalmis" paketti ja siihen on varaosia hyvin saatavilla. No ostin sellaisen, laitoin akun lataukseen ja menin nettiin lukemaan miten se pitää säätää ettei heti lähtisi lapasesta. No säädin sitä monta tuntia ja sain mielestäni kaikki säädettyä kohdalleen.
Menin sitten ulos tyynellä säällä ensimäistä kertaa koittamaan. Leijuttelu sujui ihan hyvin parin minuutin ajan kunnes huomasin että nyt ei ole ihan kaikki kohdallaan kun kopteri menee ihan väärään suuntaan kun pitäisi. Torppasin sen sitten komeesti tuloksena:
- runko katkesi siitä kohtaa mistä takapuomi alkaa. Näyttää olevan mahdollisiman heikkoa tekoa tuo runko.
- vääntyny main shaft. pääakseli?
- lavat
- ja pari muuta pikku osaa
Syy torppiin huonon pilotin lisäksi oli että kiinalaiset olivat kytkeneet servot vastariin väärin. Enkä sitä tietenkään aloittelijan tajunnut kun säädin kopteria.
No viikon päästä kopteri taas ilmassa ja hyvin lentää. Vähän leikin ja keskittyminen herpaantui. Ei mikään iso torppi, mutta sen verran että runko taas katkesi siitä takapuomin alkukohdasta.
Päätin sitten tilata maahantuojalta alennuksessa olevan CP2 kitin. No he ilmoittivat että kopterin osien teko on lopetettu ja kehotti vaihtamaan uudempaan. Siinä vaiheessa lievästi sanottuna v***tti.
Ajattelin että no ehkä on parempi antaa harrastuksen olla ja keskittyä vain töihin. No pari päivää menee ja kopteri harrastuksen polte sen kun kasvaa.
No tilasin sitten sitten Honey bee cp3sen, joka osoitautukin edeltäjäänsä paljon paremmaksi. Lentelin sillä noin 10 akullista torppaamatta ja eteenpäin lentokin alkoi jo jotenkin sujua. Yhtenä tyynenä iltana sitten päätin että käynpä vielä yhden akullisen lentämässä. Kesken lennon e-skyn 3in1 yksikkö lakkasi antamasta virtaa takamoottorille ja torppihan siitä tuli. Tuloksena:
- Vääntynyt tailboom
- tailboomista runkoon menevät tangot poikki
- Lavat poikki
- flybar vääntyi
- pari palloniveltä rikki
- lapojen välissä oleva akseli vääntyi
No tuo torppi ei minua sinällänsä harmittanut kun oli nuo 10 edellistä lentoa menneet hyvin ja fiilis oli mahtava.
Syyn tuohon torppiin löysin vasta kun olin asentanut uudet osat ja aloin säätämään kopteria. Ensimmäisenä tietenkin luulin että takamoottori olisi
pettänyt, mutta testasin sen ehjäksi.
Lähinnä näissä torpeissa harmittaa se uusien osien saapumis aika
Kuvia tulee hieman myöhemmin.
-