Kirjoittaja Aihe: Tonin torpit  (Luettu 8527 kertaa)

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Tonin torpit
« : 08 Toukokuu, 2010, 14:15:30 »
Olen vasta alottanut "kunnolla" kopteri harrastuksen ja torppeja on kertynyt jo vähän liikaakin. Tuntuu että kaikki pitää oppia kantapään kautta kun
on niin hätänen ja pitää heti päästä lentämään.

Kopterit, lennokit yms. ovat kiinostaneet minua aina jo pikku pojasta lähtien, mutta eipä ole tullut aloitettua harrastusta vasta kun nyt tänä vuonna.

Ihan ensimmäisen kopterin (silverlit atlas) ostin 2 vuotta sitten kesätyöpaikkaani viihdyttämään minua kun päivät olivat tylsiä ja hiljaisia.
No siitä sittä sitten innostus vasta alkoi kun pääsi hieman lentelyn makuun. Tuolla kopterilla lentäminen on niin helppoa ja sitä ei saa rikki millään.
Se toimii edelleen.

No nyt noin kuukausi sitten aloin katselemaan josko ostaisi jonkun hieman isomman ja paremman kopterin. No yksi kauppa suositteli minulle että osta
honey bee cp2 ja siihen harjoitus jalakset yms. Että se on "lentovalmis" paketti ja siihen on varaosia hyvin saatavilla. No ostin sellaisen, laitoin akun lataukseen ja menin nettiin lukemaan miten se pitää säätää ettei heti lähtisi lapasesta. No säädin sitä monta tuntia ja sain mielestäni kaikki säädettyä kohdalleen.
Menin sitten ulos tyynellä säällä ensimäistä kertaa koittamaan. Leijuttelu sujui ihan hyvin parin minuutin ajan kunnes huomasin että nyt ei ole ihan kaikki kohdallaan kun kopteri menee ihan väärään suuntaan kun pitäisi. Torppasin sen sitten komeesti tuloksena:

- runko katkesi siitä kohtaa mistä takapuomi alkaa. Näyttää olevan mahdollisiman heikkoa tekoa tuo runko.
- vääntyny main shaft. pääakseli? :D
- lavat
- ja pari muuta pikku osaa

Syy torppiin huonon pilotin lisäksi oli että kiinalaiset olivat kytkeneet servot vastariin väärin. Enkä sitä tietenkään aloittelijan tajunnut kun säädin kopteria.

No viikon päästä kopteri taas ilmassa ja hyvin lentää. Vähän leikin ja keskittyminen herpaantui. Ei mikään iso torppi, mutta sen verran että runko taas katkesi siitä takapuomin alkukohdasta.
Päätin sitten tilata maahantuojalta alennuksessa olevan CP2 kitin. No he ilmoittivat että kopterin osien teko on lopetettu ja kehotti vaihtamaan uudempaan. Siinä vaiheessa lievästi sanottuna v***tti.

Ajattelin että no ehkä on parempi antaa harrastuksen olla ja keskittyä vain töihin. No pari päivää menee ja kopteri harrastuksen polte sen kun kasvaa.
No tilasin sitten sitten Honey bee cp3sen, joka osoitautukin edeltäjäänsä paljon paremmaksi. Lentelin sillä noin 10 akullista torppaamatta ja eteenpäin lentokin alkoi jo jotenkin sujua. Yhtenä tyynenä iltana sitten päätin että käynpä vielä yhden akullisen lentämässä. Kesken lennon e-skyn 3in1 yksikkö lakkasi antamasta virtaa takamoottorille ja torppihan siitä tuli. Tuloksena:

- Vääntynyt tailboom
- tailboomista runkoon menevät tangot poikki
- Lavat poikki
- flybar vääntyi
- pari palloniveltä rikki
- lapojen välissä oleva akseli vääntyi

No tuo torppi ei minua sinällänsä harmittanut kun oli nuo 10 edellistä lentoa menneet  hyvin ja fiilis oli mahtava.

Syyn tuohon torppiin löysin vasta kun olin asentanut uudet osat ja aloin säätämään kopteria. Ensimmäisenä tietenkin luulin että takamoottori olisi
pettänyt, mutta testasin sen ehjäksi.

Lähinnä näissä torpeissa harmittaa se uusien osien saapumis aika :D

Kuvia tulee hieman myöhemmin.
-
« Viimeksi muokattu: 09 Toukokuu, 2010, 00:21:22 kirjoittanut zxiicci »

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Tonin torpit
« Vastaus #1 : 15 Toukokuu, 2010, 13:39:17 »
Eilen tuli sitten tehtyä oikein epic fail...

Olin lennätellyt jo yhden akun ja lennot oli mennyt hyvin. Toisen akun lopussa kopu pääsi karkaamaan hieman liian kauas romujen lähelle.
Päätin että haen kopterin käsin takas kentän keskelle enkä koita lentää sitä pois sieltä. No kopteri käteen ja matkan puoli välissä reisi osuu idle kytkimeen...
Kopteri tippuu maahan pyörimään ja en ensiki tajunnut mistä moinen pyrähdys. Sain nypättyä akku johdon, jonka jälkeen tajusin että olin osunut idle switchiin.
Tuloksena:

- lavat
- yhden servon rattaat
- lepari vääntyi

Harmittaa kun ei edes voinut taivaalta pudota vaan piti tuollainen tyhmä moka tehdä.
Onneksi oli varaosat jo valmiina. Kopu lentää taas.

Kaipa tästä sitten jotain oppi. :D

Poissa roosa

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • myös haukkuva koira puree
Vs: Tonin torpit
« Vastaus #2 : 16 Toukokuu, 2010, 08:02:37 »
jos radioistasi löytyy THROTLE CUT, niin pistä toimimaan. estää vastaisuudessa tommosen vahingon. eli kyseinen toiminto estää moottoria lähtemästä pyöriin, jos vaikka vahingossa menee IDLE päälle. TÄMÄ, jos  sulla on sähkökopu

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Tonin torpit
« Vastaus #3 : 16 Toukokuu, 2010, 11:05:55 »
Eipä tuossa eskyn vakkari lähettimessä tuollaisia hienouksia ole :D No teippasin sen idle kytkimen ala-asentoon niin eipähän pääse vahingossa menemään päälle.
Pysyttelen tuossa leijutuksessa vielä.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Tonin torpit
« Vastaus #4 : 16 Toukokuu, 2010, 11:23:28 »
Throttle cut on polttiksissa käytettävä sammutuskytkin?
Throttle hold on yleisesti käytettävä esto toiminto, moottori käy ja silti ei reagoi kaasuun :p
Mutta tuo teippi on ok jos idleä ei tarvitse.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Tonin torpit
« Vastaus #5 : 07 Kesäkuu, 2010, 16:31:46 »
Tuli sitten Beltti tonttiin eilen illalla nummelassa.
Toisen akun keskivaiheilla aloin harjotella kopterin leijuttelua sivuttain yms. Niin että perä ei ollut itseä kohti. Leijuttelin ehkä vähän liian lähellä itseäni.
Kopteri ajautui yläpuolelleni, tein väärän korjausliikkeen. Jota koitin sitten lähteä uudestaan korjaamaan. Oli vähän hankala hahmottaa missä asennossa se kopukka on
kun en nähnyt siitä muuta kuin pohjan.
No ensi kerralla sitten kauempana kopteri että on helpompi erottaa sen asento. Ei tietenkään liian kauas :D Pitäis löytää se kultanen keski tie.

Lämää tuli:
- pääakseli
- lavat
- nupin osia.
- runko, mutta korjasin sen 2-k liimalla. Ainoastaan landareiden korvat murtu edestä.
- yksi servo
- pääratas
- koppa

Perä ja peräputki onneksi säilyi koskemattomana. tuli sen verran nokka edellä.
oli todella lähellä että olisin saanut pelastettua, mutta oli liian vähän jengaa nupissa.
No nämä kuuluu tähän harrastukseen :D tulihan tuolla lennettyä 30-40 akullista.

Ajatteli viritellä tuohon copter xän nupin tänään.  Meneekö sen coper xn perä heittämällä?

Poissa Tonsku

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit ry #31
Vs: Tonin torpit
« Vastaus #6 : 07 Kesäkuu, 2010, 18:39:36 »

Ajatteli viritellä tuohon copter xän nupin tänään.  Meneekö sen coper xn perä heittämällä?

Sopii se, kokeiltu on :)

-T
MSH PRÔTOS stretch -  Brain | MSH Mini PRÔTOS stretch - Brain
Skaala: Bell AH-1W Super Cobra
Futaba 14SG
Facebook

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Tonin torpit
« Vastaus #7 : 07 Kesäkuu, 2010, 22:32:42 »
Sehän meni ihan helposti. Laitoin vielä tuon swash platenkin.



Perän laitan huomenissa tai yöllä :D



Kyllähän se ihan kivasti lensi kun pari minuuttia leijuttelin.

Ps. Saa valittaa ja kertoa miten saa nuo kuvat paremmin lisättyä.

Poissa J-m-s

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tonin torpit
« Vastaus #8 : 07 Kesäkuu, 2010, 23:22:15 »
Ps. Saa valittaa ja kertoa miten saa nuo kuvat paremmin lisättyä.
Kuvan ku laittaa liitteenä niin saa pienen esikatselukuvan(löytyy lisätoiminnot valikosta). Tälloin tosin joutuu kuvan pienentää 300k kokoon.

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Tonin torpit
« Vastaus #9 : 07 Kesäkuu, 2010, 23:54:19 »
Pitihän se perä vielä laittaa uusiksi ennen ku menee nukkumaan.

Huomenna sitten säätämään. :)


Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Vs: Tonin torpit
« Vastaus #10 : 08 Kesäkuu, 2010, 05:32:46 »
Jos oikeen katselen kuvia niin
perälavat ovat väärinpäin ;)

Poissa Zappo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Tonin torpit
« Vastaus #11 : 08 Kesäkuu, 2010, 08:21:35 »
Niin kyllä näyttäisi olevan :)

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Tonin torpit
« Vastaus #12 : 08 Kesäkuu, 2010, 10:10:02 »
Kyllä ne on ihan oikein päin :D samoin päin kuin vanhat ja pyörii oikeaan suuntaan.
Vai miten ne on väärin päin? Luulis että en niin tyhmä ole että en perä lapoja saa oikein päin :D

« Viimeksi muokattu: 08 Kesäkuu, 2010, 10:13:05 kirjoittanut zxiicci »

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.
Vs: Tonin torpit
« Vastaus #13 : 08 Kesäkuu, 2010, 10:14:03 »
No sit sulla on hihna väärinpäin, lapojen kuuluu pyöriä vastapäivään.
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Tonin torpit
« Vastaus #14 : 08 Kesäkuu, 2010, 10:18:46 »
Noni :D se se on! täytyypä säätää.
Ei pitäisi yöllä väsätä. En tullu edes ajatelleeksi.

Kiitos tarkkaavaisuudesta!

Poissa J-m-s

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tonin torpit
« Vastaus #15 : 08 Kesäkuu, 2010, 10:26:33 »
Muista samalla kääntää sit nuo lavat oikeinpäin ;)

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Tonin torpit
« Vastaus #16 : 08 Kesäkuu, 2010, 10:31:01 »
Jep jep. Käänetty on.


Rity

  • Vieras
Vs: Tonin torpit
« Vastaus #17 : 08 Kesäkuu, 2010, 10:31:55 »
Jep jep. Käänetty on.



Minä vein beltiä ensimmäistä kertaa viisaampien säädettäväksi niin käskivät myös mokomat kääntää perälavat oikeinpäin :D

Poissa J-m-s

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tonin torpit
« Vastaus #18 : 08 Kesäkuu, 2010, 10:39:27 »
Tuo sattuu varmaan monelle alkuun mutta kaiken huippu on et honey bee king2 ohjeessa neuvotaan hihna laittamaan väärinpäin :)

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Tonin torpit
« Vastaus #19 : 09 Elokuu, 2010, 22:21:36 »
Noniin viime torstaina Beltti sai kovan kolauksen.

Noin puiden korkeudella tein pari looppia jonka jälkeen rauhottelin kopterin ja aloin leijumaan. Kerkesin leijua noin 5 sekunttia kun yhtäkkiä kopteri alkaa tulemaan 10 metristä alas vasemmalle. Ihmettelin että mitäs ihmettä. Ajattelin että antaa co pilotin näyttää hyödyllisyyntensä ja antaa sen korjata kun on ennenkin toiminut, mutta turhaan. Kyllä se co pilot korjas sen suunnilleen vaakatasoon, mutta oli täydet negatiiviset ja kopteri vaakatasossa tonttiin 10 metristä.
Syynä torppiin oli hajonnut swashin pallolinkki. Co pilot hienosti koitti korjata, mutta lapakulmat oli negatiivisella kun pallolinkki petti.

Eli teoriana on seuraava: vasemman puolen pallolinkki ilmassa rikki -> swashin vasenreuna tippuu alas -> co pilot koittaa korjata ohjaamalla oikealle, jolloin oikea swashin oikea reuna menee alas ja samaan aikaan co pilot yrittää kompensoida taaksepäin ohjautumista laskemalla swashin etureunaa. Co pilot tietenkin koittaa nostaa swashin vasenta reunaa, mutta turhaan kun pallolinkki on irti. Lopputuloksena negatiiviset lapakulmat ja swashin noin vaakatasossa.

Rikki:
 -runko
 -akku
 -pääakseli
 -lepari
 -takaroottorin akseli
 -pääratas
 -lavat
 -peräpuomi
 -nopari, irtosi kondensaattori.
 -takapuomiin ja rungon väliin tulevat tukitangot
 -landarit
 -se helv**in pallolinkki
 -stabbari
 -swashin guide plate

Boomstriken yhteydessä meni vielä co-pilotin vertical sensori atomeiksi

No eipä kai tämä niin paljoa harmita. Sainpahan syyn tilata uuden kopterin kun ei tohon kannata enään investoida :D Suurin osa hajonneista osista kyllä löytyy jo kotoota, mutta pitää katsoa syssymmällä.

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Tonin torpit
« Vastaus #20 : 16 Elokuu, 2010, 21:49:36 »
Servopyörä irti -> kopteri leijunnasta idle 1sellä silmänräpäyksessä tonttiin.

rikki:
-Liikaa kaikkea.


Prkl viimeset 2 torppia beltillä ja ensimmäinen tällä gauilla johtuneet teknisistä syistä eikä pilotista... Johtuisi edes suoraan lentovirheestä eikä että osa pettää.

No opiksi se että kai se on noihin futaban servoihinkin laitettava lukitetta että ruuvit pysyy paikallaan.

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Tonin torpit
« Vastaus #21 : 06 Syyskuu, 2010, 19:42:48 »
Gaui 200 tontiin prkl :D ei se gyro vaan pidä. Pittee ostaa uus gyro joskus.

Rikki:
-linkkejä nupista
-pääakseli
-ehk lavanpidin

JCA

  • Vieras
Vs: Tonin torpit
« Vastaus #22 : 06 Syyskuu, 2010, 23:30:47 »
No ei se kauaa pysyny ehjänä.. laita sinne mini v-bar ;)

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Tonin torpit
« Vastaus #23 : 07 Syyskuu, 2010, 09:51:26 »
No eipä siitä paljoa hajonnut. Tein loopin josta gyro ei tykännyt ja perä käänty 90 astetta ja sitten olikin vaikea hahmottaa missä asennossa se on. :D

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Tonin torpit
« Vastaus #24 : 02 Lokakuu, 2010, 00:14:41 »
FAIL!

Nummellassa perjantaina 2.10. -10 tuli kohellettua. Lensin joku 5 akkua ihan hyvin ja säädin yhden lentotilan paikalle "economy moden" eli lentelin niin alhaisilla kierroksilla kun mahdollista.
Semmoista rentoa pientä kiertelyä ja kaartelua taivallaa auringon laskiessa ja vähän hämärässä. No kaikki kurjuus alkoi siitä kun käänsin normaalisti kopterin itseeni päin, mutta yht´äkkiä
aivoit sanoi että korjaa korjaa!!! vaikka ei ollut mitään syytä kun hienosti se kopteri meni eteenpäin. No sellaisen aivopierun vallassa käytännössä ajoin kopterin tonttiin. Holdin ehdin
vetästä ennen törmäystä maahan. Vähän harmittaa.

Pitää siis jättää rauhallinen lento taakse ja vetää perus idle 2 lentotilalla ja uusia temppuja opetellen. "pappa" lento saa jäädä :D

Toisaalta hyvää oli se että olin GAUIn maahantuojan kanssa lennätämässä niin saatiin samointein tehtyä varaosa ja servo kaupat.

Rikki:

-koppa
-hyperionin akut... nämä nakertaa eniten
-peräpuomi
-peräpuomen tukivarsi
-lavat
-lepari
-lavanpidin
-kaikki cyclic servot
-stabbari
-linkkejä
-landarit
-pääakseli
-pääakselin laakerit
-kaikki kopan kiinnikkeet

Rattaat säily ehjänä. Varmaan vähäisten nuppikierrosten takia ja ehdin laittaa holdin ennen tömähdystä.

Kopteri on huomenna lentokunnossa :)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
4907 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Syyskuu, 2010, 14:01:25
kirjoittanut FreduV
13 Vastauksia
7133 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Syyskuu, 2011, 22:57:30
kirjoittanut Mick
10 Vastauksia
5857 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Huhtikuu, 2010, 21:58:08
kirjoittanut [mitch]
5 Vastauksia
3160 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Elokuu, 2010, 19:48:55
kirjoittanut ViLU
31 Vastauksia
12391 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Elokuu, 2012, 11:02:32
kirjoittanut ToniH