Noniin nyt on ollut jo latauksessa melkein 2 tuntia. C1 3.92 ja muut 8.84 Ei tästä tuu mitään , olen melko vakuuttunut että tuo BC6-10 on rikki. EI laskenut kertaakaan tuon ekan kennon arvoja. Ero senkun kasvaa.
Tietääkö muuten kukaan voiko tuota Bantamia kalibroida tai onko sillä jotain salaisia näppäinyhdistelmia jolla voi tarkistaa asetuksia hieman tarkemmin?
Mitä tätä säiettä luin, niin sinulla kuitenkin toisilla akuilla laturi tasasi akut ok. Nyt ilmeisesti tässä akussa on ensimmäisen kennon kapasiteetti pahasti romahtanut ja se täyttyy siksi huomattavasti nopeammin kuin muut kennot (jännite nousee nopeammin). Balansseri ei pysy perässä ja siksi ero kasvaa, kunnes ensimmäinen kenno saavuttaa jännitteen 4,2 V. Tällöin laturi tiputtaa latausvirtaa niin, että tasuri pystyy samaa vauhtia purkamaan tuota kennoa, kuin lataa kaikkia kennoja ja pitämään ylimmän kennojännitteen n. 4.2 voltissa. Sitä laturi haarukoi jatkuvasti ja hetkellisesti jännite voi nousta yli tuon 4,20 V. Laturin tasaa kennoja 300mA virralla per kenno.
Tälläisen viallisen akun lataus kestää pitkään, jotta akku saadaan tasapainoon. Akku tuhoutuu myös nopeasti käytössä, sillä sama kenno menee herkästi alijännitteeseen. Kerroit myös, että jotkut akkusi ovat pullistuneita. Oliko tämä akku myös pullistunut ? Jos on, niin suosittelen, että lopetat sen käyttämisen ja hankit uuden akun.
En ole vielä tullut vastaan Bantam:in laturia, jossa olisi väärät kalibroinnit tai jota pitäisi kalibroida. Bantam:in latureiden tarkkuus on 0,005V ja sitä ei pysty kotikonstein kalibroimaan riittävällä tarkkudella. Kiinan kopiot on sitten asia ihan erikseen. Näillä latureilla ei ole mitään muuta tekemistä keskenään, paitsi Bantam:lta kopiodut softat, mallimerkinnät ja manuaalit. Bantam on korealainen alkuperäisvalmistaja.
Anna laturin nyt ladata akkua pitkään "Lipo Balance"-ohjelmalla ja kerro mihin loppujännitteisin pääset. Jos ensimmäisen kennon kapasiteetti on esim. vain murto-osa muiden kennojen kapasiteetista, niin tässä voi mennä tuntikausia. Akku on tällöin kyllä käytännössä käyttökelvoton. Jos kuitenkin edelleen jää erijännitteisiin, niin otetaan laturi meille testiin.
Akkuja kannattaa tavallisesti purkaa vain "Lipo storage" ohjelmalla, se tasapainottaa kennot ja purkaa ne säilytysjännitteesee. LiPo akkuja ei ole tavallisesti tarvetta purkaa sen tyhjemmiksi. Discharge toiminto on akkujen kunnon testaukseen. Sillä voi selvittää kuinka paljon akussa on kapasiteettia ja kuinka tasaiset ovat kennojen kapasiteetit. Se ei siis tasaa akkuja.
"LiPo charge" ohjelma on tarkoitettu akuille, joissa ei ole tasausliitintä (esim. hyperionin pikkuakut). Normaalisti latauksessa pitäisi siis käyttää "lipo balance"-ohjelmaa. "LiPo Fast" ohjelma on epätarkempi ja ei lataa akkuja ihan täyteen. Sitä voi käyttää kentällä, kun haluat akut nopeammin täyteen.