Kirjoittaja Aihe: HDX450 12.1.Laitilassa  (Luettu 7871 kertaa)

riku

  • Vieras
HDX450 12.1.Laitilassa
« : 13 Tammikuu, 2008, 00:35:42 »
Torppaamaton tammikuu siis ei onnistunut...
Aluksi pakolliset kuvat ja Mikaelnin toisessa säkeessä mainitseman eLoggerin käppyrät.
Kirjoitan lisää kunhan näkö palautuu, sen verran paljon noita kamerasalamoita...   8)
Videotakin luvassa tapahtumasta, siis ihan oikealla videokameralla otettua.   ;D
« Viimeksi muokattu: 13 Tammikuu, 2008, 10:34:00 kirjoittanut r-450 »

riku

  • Vieras
Vs: HDX450 12.1. Laitilassa
« Vastaus #1 : 13 Tammikuu, 2008, 15:00:01 »
Lyhyesti, eli kokoonpano oli HDX450STK jossa 4x HS-65MG servot, Sonix 3550KV mosa sekä HobbyWing 40A nopari ja Spektrum AR6200 2,4GHz vastari. Lennätin kolmatta akkua kevyttä kasia yksin keskellä liikuntasalia kun kopteri yhtäkkiä vähän päälle kahden minuutin jälkeen päätti itsestään todennäköisesti laittaa throttlen ja pitchin täysille. Mulla on tasainen kaasukäyrä normaali modessa, joten kierrokset eivät nouseet, tosin ei myöskään laskeneet yhtään, vaikka kulmia tuli lisää. Kopteri siis lähti yllättäen itsestään nousemaan ja ennenkuin ehdin laittaa throttle holdin päälle osui kopteri kattoon tai itseasiassa ylä sivuverhoihin. Sieltä se mätkähti siis noin viiden metrin korkeudesta liikuntasalin lattialle kovalla paukkeella, mutta stk version tyyppilliseen tapaan vahingot jäivät pieneksi. Ainoat osat jotka hajosivat olivat päälavat ja vaihtoon menevät myös pää- ja lepatusakseli, mutta mitään muuta ei siis hajonnut, kustannuket siis reilusti alle parikymmentaä euroa. Eilen ajattelin että onneksi katto tuli vastaan, mutta tänään mietin että ulkona olisi sittenkin voinut pelastaa tilanteen jos kyseessä oli joku hetkellinen radio tai muu sähköhäiriö. Kopteri on kasassa ja odottaa jo uutta lentoa, mutta pitänee vielä tutkia hieman jos syy selviäisi, niin saisi vähän luottamusta hommaan takas...

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HDX450 12.1.Laitilassa
« Vastaus #2 : 13 Tammikuu, 2008, 16:22:49 »
Tossa linkki videopätkään:



Vaihtakaa videoikkunan alalaidasta resoluutioksi 640x480...

*edit* Tuli vähän liian iso tiedosto, n. 11Mt. Koittakaa kestää.
« Viimeksi muokattu: 13 Tammikuu, 2008, 16:30:34 kirjoittanut ropellihattu »
Nada

riku

  • Vieras
Vs: HDX450 12.1.Laitilassa
« Vastaus #3 : 13 Tammikuu, 2008, 17:15:33 »
Hieno video ! Paras mitä meikäläisen lennoista tähän asti kuvattu... :)  Fly Like Never Before...  ;) ;D

Kopteri oli saannut vieroitusoireita, joten päätti hoitaa itse torpin...  ::)


EDIT: kuitulapa meni kyllä aika pahasti rikki... no, toisen voi ehkä käyttää vielä...
« Viimeksi muokattu: 14 Tammikuu, 2008, 23:20:26 kirjoittanut r-450 »

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HDX450 12.1.Laitilassa
« Vastaus #4 : 13 Tammikuu, 2008, 19:32:37 »
On noi tollaset häiriöt kyl todella perseestä. Toi kun käy sillee että kopteri on pään korkeudella vieressä ja kone päättääkin rynnätä naamalle, ei siinä kerkiä edes varmaan laittaa käsiä eteen kun ne on tiukasti lähettimessä kiinni. Saattaa sattua leukaan.
« Viimeksi muokattu: 13 Tammikuu, 2008, 21:30:57 kirjoittanut juza »

riku

  • Vieras
Vs: HDX450 12.1.Laitilassa
« Vastaus #5 : 13 Tammikuu, 2008, 20:43:40 »
On noi tollaset häiriöt kyl todella perseestä. Toi kun käy sille että kopterin on pään korkeudella vieressä ja kone päättääkin rynnätä naamalle, ei siinä kerkiä edes varmaan laittaa käsiä eteen kun ne on tiukasti lähettimessä kiinni. Saattaa sattua leukaan.

Totta, parempi tosiaan aina pitää mielessä että noita voi sattua...

JHypp

  • Vieras
Vs: HDX450 12.1.Laitilassa
« Vastaus #6 : 13 Tammikuu, 2008, 21:36:26 »
Eikö sen Spektrumin hyviä puolia pitänyt olla juuri häiriöttömyys  ::)

- Jari

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HDX450 12.1.Laitilassa
« Vastaus #7 : 13 Tammikuu, 2008, 23:19:37 »
Eikö sen Spektrumin hyviä puolia pitänyt olla juuri häiriöttömyys  ::)
- Jari
Totta, siksi minä en hankikkaan 2,4GHz laitteita kun näppivirheen jälkeen ei voi huutaa "glitsi, glitsi!"

Antakaas uusi selitys tälle tapaukselle, minä en nimittäin usko että se oli radiohäiriö... ;)
-flybarless, sedative stabilized head-

seppomikael

  • Vieras
Vs: HDX450 12.1.Laitilassa
« Vastaus #8 : 13 Tammikuu, 2008, 23:42:35 »
Minä veikkaan noparihäiriötä...
Riku käyttää samanmoisia nopareita mitkä me Mikaelin kanssa hylättiin.
Niissä on vain eri nimi päällä. Luulen minä.

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HDX450 12.1.Laitilassa
« Vastaus #9 : 14 Tammikuu, 2008, 08:16:41 »
Äläs nyt Seppo, se nopari on ihan hyvä... ;D

DX7 kenkkuili... 8)
Nada

seppomikael

  • Vieras
Vs: HDX450 12.1.Laitilassa
« Vastaus #10 : 14 Tammikuu, 2008, 09:22:31 »
Mulla se nopari teki kerran niin, että ei ottanut kierroksia. Onneksi maassa. Eli lavat pyöri muutaman kierroksen sekunnissa kaasu täysillä. Ja moottori piti aikas ininää. Luulen että joku vaihe jäi nopariin koska toimi normaalisti kun kytki virrat uudestaan.
Sitten se sammui sulla ilmassa. Se voisi olla hyvinkin failSafe, mutta luulen (HUOM! luulen) että siinäkin oli noparilla näppinsä pelissä.
Ja viimeinen niitti oli että ryntäs täysille kun tikkua olin liikuttamut noin millin...

No, ropellihattu alkaa testailemaan noparin toimintaa ja raportoi varmaan jos jotain syytä on.

Mulla hävisi ongelmat ainakin toistaiseksi kontronikilla. Ja Mikaelilla.

riku

  • Vieras
Vs: HDX450 12.1.Laitilassa
« Vastaus #11 : 14 Tammikuu, 2008, 18:04:15 »
Kokeilin nyt kotona tuota failsafea sammuttamalla tuon DX7an kun tikut olivat eri asennossa,
muut kanavat (aileron, elevator, rudder ja pitch) jäivät siihen missä olivat kun sammutin lähettimen,
mutta thorttle meni nollaan, eli mottorista kierrokset loppui, tosin noin 1,5 sekunnin viiveen jälkeen.

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: HDX450 12.1.Laitilassa
« Vastaus #12 : 14 Tammikuu, 2008, 18:22:56 »
Eikös Spektrum-vastarit ole aika herkkiä jännitteen notkahduksille? Olen lukenut tilanteista, joissa kopteri on tullut alas, koska esim. BECissä ei ole riittänyt tarpeeksi potkua -> vastarin reset. Nyt vain kopteri lähti ylöspäin :). Jos noparin kanssa tuntuu olevan ongelmia, BECissäkin voisi olla jotain pielessä.

riku

  • Vieras
Vs: HDX450 12.1.Laitilassa
« Vastaus #13 : 14 Tammikuu, 2008, 18:47:47 »
Kokeilin hieman lisää ja huomasin nyt (jonka kokeneemmat varmaan jo tietää) että muuten sama setuppi, mutta kaksi eri noparia niin päinvastaiset käyttäytymiset throttle kanavalle kun sammuttaa lähettimen. (failsafe test?)  Eli HobbyWing 30A nopari pistää throttlen nollille ja 40A täysille. Ja Laitilassa 12.1. oli kiinni 40A...

seppomikael

  • Vieras
Vs: HDX450 12.1.Laitilassa
« Vastaus #14 : 14 Tammikuu, 2008, 18:48:07 »
Itse asiassa olen ymmärtämättäni törmännyt samaan. Eli becin teho ei ole riittänyt servoille ja vastari on kanssa hyytynyt.
Mutta se on aina pysäyttänyt auton.
Vastarina on ollut 6100.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: HDX450 12.1.Laitilassa
« Vastaus #15 : 14 Tammikuu, 2008, 19:16:41 »
Kokeilin hieman lisää ja huomasin nyt (jonka kokeneemmat varmaan jo tietää) että muuten sama setuppi, mutta kaksi eri noparia niin päinvastaiset käyttäytymiset throttle kanavalle kun sammuttaa lähettimen. (failsafe test?)  Eli HobbyWing 30A nopari pistää throttlen nollille ja 40A täysille. Ja Laitilassa 12.1. oli kiinni 40A...

Mielenkiinoista.. Mikä siihen oikeen vaikutta miten nopari reagoi fail safe tilanteessa? Onko niissäkin jokin ohjelmoitava (tai ei muutettavissa oleva) no signal- tila..? Mä luulin että sen saa lähettimestä vaan säädettyä miten kaasu reagoi kun ohjaus katkeaa, vai onko nuo sun noparit sitten suunniteltu fm laitteita silmälläpitäen.. Jos kummatkin oli HobbyWingin laitteita niin miten niissä voi olla noin erilainen ominaisuus


-op-
« Viimeksi muokattu: 14 Tammikuu, 2008, 19:18:27 kirjoittanut vispilä 1 »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

riku

  • Vieras
Vs: HDX450 12.1.Laitilassa
« Vastaus #16 : 14 Tammikuu, 2008, 19:25:12 »
Sen verran vielä että kokeilin nyt kahdella eri moottorilla samalla lopputuloksella, kuva testisetupista alla.
Janin "failsafessa kaasut täysille teoria" voi siis pitää paikkansa, mutta mikä aiheutti failsafetilanteen? 
Jos taas ESC/BEC ongelma niin miten sitä sitten lähtisi etsimään? Tuossa leijutustilanteessahan ei ollut oikeastaan kuormaa,
ainakaan noiden eLoggerin käyrien mukaan, joten ei olisi pitänyt loppua potku tuosta ESC/BEC 
Otan kopterista kaikki sähköt irti ja yritän vielä löytää vian, (vuoraan samalla kaikki piuhat kuitusukalla niin sekin tulee tehtyä.)

EDIT: Sain molemmat noparit ohjelmoitua niin että throttle joko täysille tai pois päältä kun sammuttaa lähettimen.
Eli "bindaus" vaiheessa miten jättää throttlen, niin siihen asentoon menee sitten kun sammuuttaa lähettimen.
Jotain häikkää nyt kuitenkin 40A noparissa on kun välillä toimii ja välillä ei, vaikka piuhat korjasin siinä. Myös Sonix mosan liittmet juotin uusiksi.
« Viimeksi muokattu: 14 Tammikuu, 2008, 21:39:53 kirjoittanut r-450 »

riku

  • Vieras
Vs: HDX450 12.1.Laitilassa
« Vastaus #17 : 14 Tammikuu, 2008, 21:44:26 »
Noparissa vika muka...

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HDX450 12.1.Laitilassa
« Vastaus #18 : 14 Tammikuu, 2008, 22:21:27 »
Avasin hieman omastakin (Sonix, Seppo... ;D) kutistemuovia.

Ei ainakaan kovin pahan näköinen eikä näyttäisi kylmäjuotoksiltakaan... Mutta mene ja tiedä.

*edit* Hieman tuossa juotoksessa kyllä jotain kuprua on, mutta liekö vakavaa?
« Viimeksi muokattu: 14 Tammikuu, 2008, 22:25:11 kirjoittanut ropellihattu »
Nada

seppomikael

  • Vieras
Vs: HDX450 12.1.Laitilassa
« Vastaus #19 : 14 Tammikuu, 2008, 22:27:39 »
Riku,
Pitikö repiä niitä johtoja niin kovaa???? ;D ;D ;D
Hyvä että löytyi ettei jää kaivelemaan!

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HDX450 12.1.Laitilassa
« Vastaus #20 : 14 Tammikuu, 2008, 22:31:49 »
Riku,
Pitikö repiä niitä johtoja niin kovaa???? ;D ;D ;D
Hyvä että löytyi ettei jää kaivelemaan!

Riku, kysäiseppä onko avovaimos käyny nykäsemässä illan hämärässä tuosta piuhasta kun äijä ite on maannu sohvalla pöhnässä puolinukuksissa... :P
Nada

riku

  • Vieras
Vs: HDX450 12.1.Laitilassa
« Vastaus #21 : 14 Tammikuu, 2008, 22:58:10 »
Riku,
Pitikö repiä niitä johtoja niin kovaa???? ;D ;D ;D
Hyvä että löytyi ettei jää kaivelemaan!

Riku, kysäiseppä onko avovaimos käyny nykäsemässä illan hämärässä tuosta piuhasta kun äijä ite on maannu sohvalla pöhnässä puolinukuksissa... :P

No nythän vasta jäikin kaivelemaan että kuka niitä piuhoja käynnyt (liian) lujaa nykimässä  :-[

Vertailun vuoksi, halpa HobbyWing 40A-P1.1 ja kalliimpi CastleCreations Phoenix 35A, kumpikaan ei toimi.
HobbyWingissa signaalipiuha irti (muutkin piuhat huonosti) ja Phoenix käynnyt liian kuumana (ehkä)...

Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Vs: HDX450 12.1.Laitilassa
« Vastaus #22 : 15 Tammikuu, 2008, 06:47:02 »
No niin siinä ollut oikein kunnon asentaja,ei ole
tiennyt näkyvillään mitään piuhojen juotosta
miten käytetään tinaa miten piuhat kuoritaan. ???

riku

  • Vieras
Vs: HDX450 12.1.Laitilassa
« Vastaus #23 : 15 Tammikuu, 2008, 07:15:02 »
No niin siinä ollut oikein kunnon asentaja,ei ole
tiennyt näkyvillään mitään piuhojen juotosta
miten käytetään tinaa miten piuhat kuoritaan. ???

Aina ei voi onnistua, ei ollut isoveli tuuraamassa täällä kertaa...

riku

  • Vieras
Vs: HDX450 12.1.Laitilassa
« Vastaus #24 : 15 Tammikuu, 2008, 07:24:25 »
Vielä failsafesta, ei se ollut säädetty niin että throttle menee täysille. Tuota HobbyWing 40A noparia pitää säätää niin että travel adjustista nostaa pari prosenttia low pointtia, siis 100% --> 102%. Tämä siksi että mosa ei heti lähtisi pyörimään kun vaihtaa hold tilasta normaali tilaan. Toinen vaihtoehto on säätää vasemman tikun pystysuunnaassa olevaa trimmiä pari pykälää alaspäin. Nyt kun kokeilin failsafea, niin sammutin lähettimen ja mosa lähti pyörimään, mutta ei täysillä vaan sen verran mitä pyöri ilman noita throttle kanavan säätöjä. Noparissahan oli vastariin menevät piuhat pahasti rikki ja ne aihettivat varmaan yksinään sen torpin.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
HDX450 vs 3DX450

Aloittaja tuupola Kloonit

5 Vastauksia
3325 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Maaliskuu, 2009, 00:09:03
kirjoittanut tuupola
10 Vastauksia
5373 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Elokuu, 2009, 12:33:39
kirjoittanut tuupola
HDX450 Flybarless

Aloittaja tuupola MyFleet

3 Vastauksia
3151 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Heinäkuu, 2010, 22:36:17
kirjoittanut Picofly