Kirjoittaja Aihe: Kopterin vaeltaminen  (Luettu 9201 kertaa)

Jussi Savolainen

  • Vieras
Kopterin vaeltaminen
« : 19 Toukokuu, 2010, 21:52:27 »
Tänään moottorin ongelmien lisäksi huomasin, että kopteri pyrki koko ajan vaeltamaan takaviistoon vasemmalle.

Täytyy sanoa, että nää Kyoshonit on aika kestäviä. Kun moottori sammui, niin kopteri tuli tantereeseen n. 1,5 metrin korkeudesta, eikä mitään mennyt rikki.

Toi vaeltaminen tapahtui ennen moottorin sammumista ilmassa.
 ??? Tuota tuota

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Kopterin vaeltaminen
« Vastaus #1 : 20 Toukokuu, 2010, 12:49:59 »
Siinähän ei ole oikein varaa säätää niillä vakio työntötangoilla, ne kun ovat kiinteät.

Lähtisin radiosta nakuttamaan trimmiä vastaan, että saadaan kopu suurinpiirtein leijumaan oikein.
Tietty jos tuntuu että se menee todella paljon, olisiko sitten servoarmi hypännyt yli tai muuten mekaanisesti väärissä säädöissä.

Itselläni oli kanssa joskus uutena sama vika että vaelsi, mutta laitoin pari naksua trimmiä vastaan, ja johan helpotti.
Nyttemmin tullu tosin vaihdettua melkee koko tekniikka, mutta kopteri on rungoltaan vielä kuitenkin Caliber 3 :P


Jussi Savolainen

  • Vieras
Vs: Kopterin vaeltaminen
« Vastaus #2 : 20 Toukokuu, 2010, 21:54:12 »
Tänään tutkin tarkemmin kopteria ja huomasin tarkkojen mittauksien jälkeen, että servojen armit olivat hiukan vinossa n. pari astetta.
säädin ne radiosta kohdalleen.
Nyt sen pitäisi...  no pitäisi ja pitäisi leijua vähän rauhallisemmin.

Jos ei, niin alan pikku hiljaa hommaamaan siihen sellaiset autopilotit ja 3D gyrot, että Ruotsissakin "kopterit" lentää tanassa.
Pääsen suoraan lentelee taivaalle ja harjoittelemaan autorotaatiota.

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Kopterin vaeltaminen
« Vastaus #3 : 20 Toukokuu, 2010, 22:01:44 »
Tietty jos leijuttaa paikallaan ilmassa ja pyytää vaikka kaveria naksuttelemaan trimmiä, jos ei itse siinä sivussa kerkeä. Sitte ku on mielestään hyvä niin hyvä. :P

Jussi Savolainen

  • Vieras
Vs: Kopterin vaeltaminen
« Vastaus #4 : 20 Toukokuu, 2010, 22:21:55 »
Tietty jos leijuttaa paikallaan ilmassa ja pyytää vaikka kaveria naksuttelemaan trimmiä, jos ei itse siinä sivussa kerkeä. Sitte ku on mielestään hyvä niin hyvä. :P

Kaveria?
Täällä päin ei siihen viereen löydy kaveria naksuttelemaan, ja oishan se kiva, että joku laittaisi tuon moottorinkin säädöt kohdalleen, ettei tässä taas mene kesä kärpäsiä akasta ajaessa. ???
« Viimeksi muokattu: 24 Toukokuu, 2010, 19:39:22 kirjoittanut Jussi Savolainen »

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Kopterin vaeltaminen
« Vastaus #5 : 20 Toukokuu, 2010, 22:27:41 »
No laita vaikka akka naksuttelemaan, sanot mitä pitää naksuttaa ja mihi :P

Tai sitte huomenna lähet ajamaan leirille Paattisille ;)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kopterin vaeltaminen
« Vastaus #6 : 20 Toukokuu, 2010, 22:30:00 »
Huomioida että jos olet säätänyt servojen käsiä niin lapakulmat jne nupin säädöt ovat voineet mennä vähän sivuun... esim jos olet aikaisemmin säätänyt 0 kulmat tikku keskellä, nyt kun naksuttelit servot ylemmäs niin ei olekkaan enään 0 kulmat keskellä.

Eiköhän sieltä joku uskaltaudu kuitenkin samalle kentälle kyöstin kanssa  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Jussi Savolainen

  • Vieras
Vs: Kopterin vaeltaminen
« Vastaus #7 : 22 Toukokuu, 2010, 16:39:46 »
Huomioida että jos olet säätänyt servojen käsiä niin lapakulmat jne nupin säädöt ovat voineet mennä vähän sivuun... esim jos olet aikaisemmin säätänyt 0 kulmat tikku keskellä, nyt kun naksuttelit servot ylemmäs niin ei olekkaan enään 0 kulmat keskellä.

Eiköhän sieltä joku uskaltaudu kuitenkin samalle kentälle kyöstin kanssa  ;D
Lapakulmia säätävään servoon ei tarvinnut koskea, vain niihin servoihin, joilla saadaan swashplate vaateriin.


Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Kopterin vaeltaminen
« Vastaus #8 : 22 Toukokuu, 2010, 17:09:59 »
Eikös tässä säädetä lapakulmia kaikilla kolmella servolla kuten esim align koptereissa... eli kaikki nostaa ja laskee swashia jolloin lapakulmat muuttuu?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Jussi Savolainen

  • Vieras
Vs: Kopterin vaeltaminen
« Vastaus #9 : 24 Toukokuu, 2010, 19:43:45 »
Eikös tässä säädetä lapakulmia kaikilla kolmella servolla kuten esim align koptereissa... eli kaikki nostaa ja laskee swashia jolloin lapakulmat muuttuu?

Kyoshonissa lapakulmat hoidetaan yhdellä servolla, joka liikuttaa koko sitä kelkkaa, jossa on siiveke- ja korkeusperäsin servo.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin vaeltaminen
« Vastaus #10 : 25 Toukokuu, 2010, 16:23:38 »
Eikös tässä säädetä lapakulmia kaikilla kolmella servolla kuten esim align koptereissa... eli kaikki nostaa ja laskee swashia jolloin lapakulmat muuttuu?

Kyoshonissa lapakulmat hoidetaan yhdellä servolla, joka liikuttaa koko sitä kelkkaa, jossa on siiveke- ja korkeusperäsin servo.
Onko CCPM muka jo niin vanha keksintö että porukka on unohtanut mekaanisen miksauksen nimen? :o :o :o
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa racem

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kopterin vaeltaminen
« Vastaus #11 : 28 Toukokuu, 2010, 21:31:37 »
 ::) on  ;D
sääli on sairautta, jos laitteet ei kestä se on niiden heikkoutta

Flysky TH9X
Belt CP v2 alu päivityksillä
T-Rex 450 gf

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
26 Vastauksia
12137 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Heinäkuu, 2014, 12:35:53
kirjoittanut BigDaddyJ
21 Vastauksia
10502 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2015, 00:23:36
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
15880 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2016, 19:36:09
kirjoittanut TeroS
42 Vastauksia
23373 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Helmikuu, 2016, 08:52:52
kirjoittanut HeliFlyFinland
9 Vastauksia
6893 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Joulukuu, 2016, 10:30:17
kirjoittanut HarriX