Kirjoittaja Aihe: Polttiskopterin polttoaineen koostumus  (Luettu 6302 kertaa)

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Polttiskopterin polttoaineen koostumus
« : 24 Toukokuu, 2010, 16:03:43 »

Mulla meni 5 litraa nitroa

Millä sä lennät jos nitroa ton werran on menny, pelkällä nitrolla ???
MJP
« Viimeksi muokattu: 24 Toukokuu, 2010, 16:06:17 kirjoittanut MJPilot »
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

JCA

  • Vieras
Polttiskopterin polttoaineen koostumus
« Vastaus #1 : 24 Toukokuu, 2010, 16:14:19 »
Joo, pelkkää nitroa. Mul on kato vähän kummallisemmat koneet.
Sanotaanko sitten että 5 litraa fuilia jos siitä tulee parempi olo? :)

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Polttiskopterin polttoaineen koostumus
« Vastaus #2 : 24 Toukokuu, 2010, 16:58:29 »
Noniin, kirjoitetaas nyt tänne hieman jotain pientä. Puolestani kiitoksia kaikille..
Mahtavat kelit ja mahtava porukka meillä!

Roosalle sen verran että kyllä Poisto Kemistikin pääsi turvallisesti kotia. Taisin olla joskus klo 17:00 aikoihin kotipihalla.
Nii ja Johny hei: Seuraavaksi perhepotretti otetaan sitten lauantaina hyvissä ajoin, kun kaikkien mielestä kaikki on messissä.. :P
Egeltä on pakko kysyä, että joko se rapula helpottaa?

Katselemme sitten syysleirillä taasen. Syysleirille otan kyllä enemmän kalustoa mukaan :)
Joo aamulla oli vielä heikko olo mutta kahvillaku kävi ja söi semmosen kanamunaruisleivän lisukkeilla ni olo parani.
« Viimeksi muokattu: 25 Toukokuu, 2010, 09:34:28 kirjoittanut Johny »

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Polttiskopterin polttoaineen koostumus
« Vastaus #3 : 24 Toukokuu, 2010, 18:38:18 »
Kiitos kaikille täältäkin ja kiitos Anssi moottorin säätöavusta. Mukavaa, että viime vuoden huono sää saatiin nyt kompensoitua mahtavilla lennätyskeleillä. Oli myös kiva taas nähdä vanhoja ja uusia kasvoja. Syysleirille varmaan suunnataan seuraavaksi, joten nähdään siellä.

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Polttiskopterin polttoaineen koostumus
« Vastaus #4 : 24 Toukokuu, 2010, 20:58:05 »
Joo, pelkkää nitroa. Mul on kato vähän kummallisemmat koneet.
Sanotaanko sitten että 5 litraa fuilia jos siitä tulee parempi olo? :)

Tulee  :P No enivei, välillä kummaksuttaa kun porukka haluaa osta "nitroa" ja tarkoitetaan fuilia ja välillä halutaan sitten oikeasti vaan nitroa.
Tarkoitus ei ollut vit.... pysyypähän kaikki junioritkin kartalla mistä puhutaan,
kun erotellaan aidat seipäistä.
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

JCA

  • Vieras
Polttiskopterin polttoaineen koostumus
« Vastaus #5 : 24 Toukokuu, 2010, 21:11:22 »
Joo, pelkkää nitroa. Mul on kato vähän kummallisemmat koneet.
Sanotaanko sitten että 5 litraa fuilia jos siitä tulee parempi olo? :)

Tulee  :P No enivei, välillä kummaksuttaa kun porukka haluaa osta "nitroa" ja tarkoitetaan fuilia ja välillä halutaan sitten oikeasti vaan nitroa.
Tarkoitus ei ollut vit.... pysyypähän kaikki junioritkin kartalla mistä puhutaan,
kun erotellaan aidat seipäistä.
MJP


Juu, ihan ymmärrettävää. Kentälläkin vaan kuulee monesti puhuttavan fuilista nimillä: "fuili, bensa, nitro, polttoaine". Oikea termi lienee nitrometanoli? Nitroa 20 pojoa, klotzia 18 pojoa vai mitä tossa on ja loput mettistä. Pistetään sen piikkiin että olen uusi näiden polttiskoptereiden kanssa niin ei ossaa puhua alan oikeilla termeillä :)

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Polttiskopterin polttoaineen koostumus
« Vastaus #6 : 24 Toukokuu, 2010, 21:35:04 »
Se "nitro" on kyllä "nestemäistä dynamenttia" oikeesti.  :)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Nitrometaani

http://www.tekniikkatalous.fi/tk/article51369.ece

Ja kyllä pelkällä nitrollakin kiihdytysajoissa ajetaan. On vaan melkoisen kallista.

Mua kans häiritsee noiden termien väärinkäyttö...   :-\

Tuolta löytyy myös nitron käyttöturvallisuustiedot etta.
« Viimeksi muokattu: 28 Toukokuu, 2010, 00:22:25 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Polttiskopterin polttoaineen koostumus
« Vastaus #7 : 24 Toukokuu, 2010, 23:53:19 »
Ja kyllä pelkällä nitrollakin kiihdytysajoissa ajetaan. On vaan melkoisen kallista.
No jos oikein pilkkua halutaan siirtää, niin ei siellä kihdytyskisoissa pelkällä nitrolla ajeta, vaan metukkaa on joukossa (tai ainakin säännöissä vaaditaan niin ;))
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Polttiskopterin polttoaineen koostumus
« Vastaus #8 : 24 Toukokuu, 2010, 23:59:58 »
Ja kyllä pelkällä nitrollakin kiihdytysajoissa ajetaan. On vaan melkoisen kallista.
No jos oikein pilkkua halutaan siirtää, niin ei siellä kihdytyskisoissa pelkällä nitrolla ajeta, vaan metukkaa on joukossa (tai ainakin säännöissä vaaditaan niin ;))

Ok, 90 % ja loput 10% metanolia. Aina oppii uutta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Top_Fuel
« Viimeksi muokattu: 25 Toukokuu, 2010, 00:05:47 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Polttiskopterin polttoaineen koostumus
« Vastaus #9 : 25 Toukokuu, 2010, 07:21:30 »
Mäkin taidan vähän vielä siirrellä pilkkua aamun kunniaksi :)
Lainaus
Se "nitro" on kyllä "nestemäistä dynamiittia" oikeesti.
Nitrometaania ei dynamiitista taida löytyä, nitraaminen on kyllä molemmissa valmistusvaihe.


Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Polttiskopterin polttoaineen koostumus
« Vastaus #10 : 25 Toukokuu, 2010, 10:05:14 »
Nitrometaani itsessään on hädin tuskin kolmannen luokan tulenarkaa, nitron puhtautta voi testata koittamalla sytyttää sitä palamaan, mitä puhtaampaa (siis vähemmän esim. metanolia seassa) sitä huonommin syttyy palamaan.

Nimimerkillä "nitrotynnyristä noin kolmen metrin päässä vuosia nukkunut, eikä oo yöunet kärsineet"  ;D
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

JCA

  • Vieras
Vs: Polttiskopterin polttoaineen koostumus
« Vastaus #11 : 25 Toukokuu, 2010, 10:19:11 »
Jos oikein olen käsittänyt, niin eikös siis metanoli ole tuossa fuilissa se mikä palaa ja nitrometaani on vaan hapen tuojana. Käsittääkseni nitrometaani pitää sisässään paljon happea. Eli tämän takia noi kuluttaakin niin paljon, kun polttoainetta voi ruutata mottiin niin paljon kuin vain menee ilman pelkoa hapenpuutteesta. Bensakoneissa se taas tarvitsee sen hapen erikseen, ja tämän takia bensaa syötetään hyvinkin pientä määrää verrattuna "nitrokoneeseen".

Mutua ja sen sellasta :)

Poissa [mitch]

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Riku Purmola
Vs: Polttiskopterin polttoaineen koostumus
« Vastaus #12 : 25 Toukokuu, 2010, 13:43:25 »
Jos oikein olen käsittänyt, niin eikös siis metanoli ole tuossa fuilissa se mikä palaa ja nitrometaani on vaan hapen tuojana. Käsittääkseni nitrometaani pitää sisässään paljon happea.
Jotakuinkin näin taitaa mennä. Vähän sama homma autoissa, kun puhutaan ilokaasusta/Nosseista/N2O tms. järjestelmistä. Usein luullaan että ilokaasu on jokin "maaginen tehokaasu", vaikka toiminta perustuu siihen että palaessaan se vapauttaa happea. Saatu lisähappi mahdollistaa suuremman bensamäärän polttamisen, jolloin saadaan lisää tehoa. Voidaankin puhua "kemiallisesta ahtamisesta" :)

3x DS610, GP750 + DS650
Blade mSR
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Polttiskopterin polttoaineen koostumus
« Vastaus #13 : 27 Toukokuu, 2010, 15:43:20 »
Noniin, nyt päästään itse asiaan, kemiallinen ahtaminen!
No joo, nitro on sinäällään aika surkeaa polttoainetta, energia arvoltaan matala. sitä tarvitaan paljon ja on huonosti syttyvää jne.
Nitroa menee paljon sen alhaien energia arvon takia 5000btu/lb vs methnol 9800btu/lb
Lämpöarvo on vain puolet metskun vastavasta, mikä on omiaan nostamaan kulutusta sen lisäksi että moottoria tarvitsee ajaa paljon stokiometristä ihanne seosta rikkaammalla että motti ei sula.
Sikstoisekseen nitro on huonoa höyrystymään, eli ei jäähdytä moottoria sisäisesti kuten eräällä toisella metnoliin lisätävällä kemikalilla on tapana tehdä...
Luuletteko että mulla ihan pelkkää metskua ja öljyä on voimaa tekemässä...  ::)

MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
3278 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Elokuu, 2007, 12:35:13
kirjoittanut JiriK
1 Vastauksia
3431 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Tammikuu, 2008, 03:02:38
kirjoittanut JariN
1 Vastauksia
13675 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Huhtikuu, 2010, 22:38:48
kirjoittanut Ege
4 Vastauksia
3613 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Lokakuu, 2011, 12:09:41
kirjoittanut JariN
25 Vastauksia
23292 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Huhtikuu, 2016, 22:02:46
kirjoittanut Dutchman