Kirjoittaja Aihe: Hobbyking 401B modaus  (Luettu 8046 kertaa)

Poissa Zappo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Hobbyking 401B modaus
« : 04 Kesäkuu, 2010, 13:45:36 »
En ole itse kokeillut että onko tuosta mitään hyötyä.


Poissa FaTFoX

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Hobbyking 401B modaus
« Vastaus #1 : 04 Kesäkuu, 2010, 14:47:45 »
Omaan gyroon oon kyseisen operaation tehny. Tuli toinenkin 401B tilattua ja siinä tuntui olevan hiukan tukevammin rojut sisällä, en siis sitä avannut vielä. Mutta vaikutuksista en tiedä...

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hobbyking 401B modaus
« Vastaus #2 : 04 Kesäkuu, 2010, 15:58:48 »
Omastakin liimasin piirilevyn kuoreen, mutta päältäpäin, jotta saa vielä tarvittaessa purettuakin. Kuumaliimalla en tuhrannut. Liekkö sitten suurikin vaikutus. Perä tuntuu pitävän kohtuullisen hyvin. Gyron säätö on jossain määrin mystinen Flysky th9x radiolla. Valikko on selkeä, mutta säätöjen vaikutus jotenkin merkillinen. Radiossa vika ei ole, eikä gyrossa, mutta se suuri oivallus vielä puuttuu. Futaban 401:sen ohje on luettu moneen kertaan. Lähinnä avcs/norm säätöakselin suunta ja lähettimen lukemien sijoittuminen tälle akselille. mistään niin yksinkertaisesta asiasta kuin "lisää tai vähennä gainia" ei ole kyse.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Hobbyking 401B modaus
« Vastaus #3 : 04 Kesäkuu, 2010, 17:49:33 »
Omastakin liimasin piirilevyn kuoreen, mutta päältäpäin, jotta saa vielä tarvittaessa purettuakin. Kuumaliimalla en tuhrannut. Liekkö sitten suurikin vaikutus. Perä tuntuu pitävän kohtuullisen hyvin. Gyron säätö on jossain määrin mystinen Flysky th9x radiolla. Valikko on selkeä, mutta säätöjen vaikutus jotenkin merkillinen. Radiossa vika ei ole, eikä gyrossa, mutta se suuri oivallus vielä puuttuu. Futaban 401:sen ohje on luettu moneen kertaan. Lähinnä avcs/norm säätöakselin suunta ja lähettimen lukemien sijoittuminen tälle akselille. mistään niin yksinkertaisesta asiasta kuin "lisää tai vähennä gainia" ei ole kyse.

Jos SUBTRIMmistä säätää GEARia (-120 - +120 ) niin eikö se vaikuta gyron gainiin? :D Ainakin itse olen siitä jotain säädellyt.

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Hobbyking 401B modaus
« Vastaus #4 : 05 Kesäkuu, 2010, 10:49:22 »
Omastakin liimasin piirilevyn kuoreen, mutta päältäpäin, jotta saa vielä tarvittaessa purettuakin. Kuumaliimalla en tuhrannut. Liekkö sitten suurikin vaikutus. Perä tuntuu pitävän kohtuullisen hyvin. Gyron säätö on jossain määrin mystinen Flysky th9x radiolla. Valikko on selkeä, mutta säätöjen vaikutus jotenkin merkillinen. Radiossa vika ei ole, eikä gyrossa, mutta se suuri oivallus vielä puuttuu. Futaban 401:sen ohje on luettu moneen kertaan. Lähinnä avcs/norm säätöakselin suunta ja lähettimen lukemien sijoittuminen tälle akselille. mistään niin yksinkertaisesta asiasta kuin "lisää tai vähennä gainia" ei ole kyse.

Jos SUBTRIMmistä säätää GEARia (-120 - +120 ) niin eikö se vaikuta gyron gainiin? :D Ainakin itse olen siitä jotain säädellyt.

Ei subtrimmistä vaan travel adjustista. +30 merkitsee HH-tilan gainia 30 ja -30 merkitsee RATE-tilan gainia 30.
Ainakin näin DX7 kun ei käytä hienostelu gyro-valikkoa vaan säätää suoraan travel adjustilla.
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: Hobbyking 401B modaus
« Vastaus #5 : 05 Kesäkuu, 2010, 10:53:02 »
Avasin oman eilen, sielä oli liimattu valmiiksi rojut sisään,lisäksi siellä oli vaahhtomuovipalanen pohjan ja piirilevyn välissä.
En tiedä kuka on laittanut, kopteri tuli sähköineen edelliseltä omistajalta  :)

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Hobbyking 401B modaus
« Vastaus #6 : 05 Kesäkuu, 2010, 13:27:43 »
Ei subtrimmistä vaan travel adjustista. +30 merkitsee HH-tilan gainia 30 ja -30 merkitsee RATE-tilan gainia 30.
Ainakin näin DX7 kun ei käytä hienostelu gyro-valikkoa vaan säätää suoraan travel adjustilla.

Flyskyssä ei ole sellaista valikkoa kuin travel adjust :D En ole ainakaan löytänyt.

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Hobbyking 401B modaus
« Vastaus #7 : 05 Kesäkuu, 2010, 13:38:01 »
Ei subtrimmistä vaan travel adjustista. +30 merkitsee HH-tilan gainia 30 ja -30 merkitsee RATE-tilan gainia 30.
Ainakin näin DX7 kun ei käytä hienostelu gyro-valikkoa vaan säätää suoraan travel adjustilla.

Flyskyssä ei ole sellaista valikkoa kuin travel adjust :D En ole ainakaan löytänyt.

Heh. :D

No, millä nimellä siellä on liikealueiden säätöön vaikuttavat prosenttiluvut?
Tuskin ainakaan subtrim sillä se on DX7:ssa servon keskitykseen vaikuttavia lukuja, kuten trimmi.

Ja tuohon edelliseen täydentäen, että säädetään siis tietysti sen kanavan travel adjust lukuja johon kanavaan on gyron yksinäinen piuha kiinnitetty vastaanottimessa.  :)
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Juhis

  • Vieras
Vs: Hobbyking 401B modaus
« Vastaus #8 : 05 Kesäkuu, 2010, 14:25:00 »
Gyro valikossa model: gy ja uprate ja dnrate vaihtelee norm. 0-100 ja avcs 0-100 välillä.. Eli suoraan normi tai hh-moodi prosentteina. Gear-kytkimen ylä- ja ala-asentoa tarkoittaa nuo uprate ja dnrate.. Ei tarvitse endpointtien/ travel adjustin kanssa leikkiä...

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hobbyking 401B modaus
« Vastaus #9 : 05 Kesäkuu, 2010, 22:00:42 »
Kyseinen alkuperäinen modifikaatio tehty epoksin kanssa. Lähtökohtana oli se, että parilla "halppis" gyrolla perä vaelsi vasemmalle. Samoilla asetuksilla futten 401 gyrolla vaeltaminen loppui. Nyt koitetaan uudelleen modifoidulla kopiolla. Saas nähdä onko epoksista hyötyä...

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Hobbyking 401B modaus
« Vastaus #10 : 05 Kesäkuu, 2010, 22:22:10 »
Lainaus
Lähtökohtana oli se, että parilla "halppis" gyrolla perä vaelsi vasemmalle.
Kolmen mystery gyrdin ja kahden HK401B:n kokemuksella suosittelen että kaikkien taiteen sääntöjen vastaisesti trimmaa sen vaelluksen pois. Hyviä gyroja ei parane mennä trimmaamaan HH modessa koska tulkitsevat sen heti ohjauskomennoksi, mutta nämä halpikset kestävät kolme piippausta futaban default trimmiä (4 yksikköä per piippi) tulkitsematta sitä vielä ohjaukseksi. Käytän itse ja suosittelen. Suurimman mahdollisen HH trimmin voi kokeilla pöydällä: Kun gyro on sitä mieltä että trimmi onkin ohjauskomento niin servo ajautuu laitaan.

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hobbyking 401B modaus
« Vastaus #11 : 05 Kesäkuu, 2010, 22:35:05 »
Seuraavaksi me koitta trimmata sääntöjen vasta. :
Viimeeksi trimmaajia oli varmasti tietäjiin/guruihin asti, mutta kun ei pyrstö pysynyt paikallaan niin ei pysynyt. Koitetaan uusiksi samoilla romuilla.. Ehkä kierroksilla oli (toivottavasti) osuutta asiaan.. Vois kuvitella, että jos maailmalla klooni-gyrot on toiminut, niin miksi se kökkärä ei voisi toimia täälläkin... ???

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Hobbyking 401B modaus
« Vastaus #12 : 05 Kesäkuu, 2010, 22:52:17 »
Lainaus
Viimeeksi trimmaajia oli varmasti tietäjiin/guruihin asti, mutta kun ei pyrstö pysynyt paikallaan niin ei pysynyt. Koitetaan uusiksi samoilla romuilla.. Ehkä kierroksilla oli (toivottavasti) osuutta asiaan.. Vois kuvitella, että jos maailmalla klooni-gyrot on toiminut, niin miksi se kökkärä ei voisi toimia täälläkin...
Joo, ei niistä hyviä saa välttämättä koskaan, varsinkaan jos kopteri vielä tärisee. Tärinä on myrkkyä piezogyrolle (ja kait jossain määrin memsillekin),  mutta eikös kopterin ajaminen ole nimenomaan perän ajamista, joten huono gyroon voi suhtautua myös harjoitteluavustajana. Kun perä vähän vikuroi, pysyy vasen peukalo hereillä... ja paypal.

Kohtuulliseen ajokuntoon noita kuitenkin on tosiaan saatu, mutta sitten kun laittaa mems gyron kopteriin kiinni niin ero on suurehko.. tyyliin "ainiin, näinhän sen perän pitkikin toimia".

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hobbyking 401B modaus
« Vastaus #13 : 05 Kesäkuu, 2010, 23:02:21 »
Olen tehnyt muutamia koptereita "uhrattavaksi" joilla voi koittaa temppuja. Jos ohjattavana oleva kökkärä päättää tulla naamalleen maahan, niin voi melkeen lennossa vaihtaa toiseen uhrattavaan. Uhrattavat on mulle simulaattorista seuraava testipiste... Kokoluokka on 450.. HK, copterX. Aligni on se viimeinen uhrattava, omasta mielestä paras. Ehkä komponentitkin vaikuttaa osana uhrattavuuteen. ;D
« Viimeksi muokattu: 05 Kesäkuu, 2010, 23:46:15 kirjoittanut dutchman »

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hobbyking 401B modaus
« Vastaus #14 : 06 Kesäkuu, 2010, 08:47:56 »
Tuli tuossa mieleen, että tärinästä johtuvaa vaeltamista voisi koittaa rauhoittaa esim alumiinivanteiden liimapainoilla, joita liimaisi gyron kylkeen. Ainakin taajuus muuttuu ja jotain tapahtuu.

Eskyn HH gyro toimi hyvin Beltissä, mutta vaelsi HK:ssa. Silmämääräisesti beltti käy värinättömämmin.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Rity

  • Vieras
Vs: Hobbyking 401B modaus
« Vastaus #15 : 16 Kesäkuu, 2010, 19:13:19 »
CopterX:n gyro näytti olevan sama kuin tuo 401B ja sielläkin oli kaikki sisuskalut irrallaan, liimailin ja toppailin, johan rauhoittui perän vasemmalle vaeltaminen, tosin tuo kova tuuli vähän vaikeutti gyron säätämistä.

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hobbyking 401B modaus
« Vastaus #16 : 08 Heinäkuu, 2010, 08:25:21 »
Hk450 v2 kanssa tuo Hobbykingin gyro toimi periaatteessa aika hyvin, mutta satunnaisesti vaelsi lievästi keulaa oikealle. Joskus kääntyi hitaasti ja joskus ei. Piirilevy oli liimattu kiinni ja teippi/kuparipelti/teippi-virityksellä oli kiinni.

HK450GT:n kanssa perä pitää kuin tauti. Huomiona sellainen, että silmämääräisesti GT käy värinättömämmin.  Ei ravista millään kierroksilla kaasua nostettaessa.

Eskyn HH gyrolla Beltin perä piti hyvin, mutta sama gyro vaelsi Hk450:ssa. Beltti pyöri tasaisemmin kuin hk.

Johtopäätöksenä näistä kympin gyroista vähäisellä kokemuksella voisin väittää, että periaatteessa ihan toimivia laitteita, mutta tärinä on niille myrkkyä. Ongelmia kohdatessa kannattaa ensin alkaa etsiä täristäviä kohteita itse kopterista ja tehdä gyrolle kiinnityspatentteja.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
5874 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Joulukuu, 2007, 16:24:20
kirjoittanut Vispilä
1 Vastauksia
31655 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Joulukuu, 2008, 19:09:56
kirjoittanut Mikka
35 Vastauksia
20651 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Toukokuu, 2014, 21:19:19
kirjoittanut Nurffe
98 Vastauksia
51240 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Syyskuu, 2010, 15:05:15
kirjoittanut B12
2 Vastauksia
2729 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Maaliskuu, 2011, 08:24:26
kirjoittanut taski63