Kirjoittaja Aihe: Hihna vai hammaspyörä  (Luettu 15872 kertaa)

Poissa Smuli

  • Aloitteleva torppari
  • *
Hihna vai hammaspyörä
« : 05 Kesäkuu, 2010, 17:58:58 »
Mistä johtuu, että monet koptereiden valmistajat käyttävät voimansiirtoon moottorilta pääakselille hammaspyöriä, kun taas esimerkiksi kyosholla melkein jokaisessa mallissa on ensimmäinen välitysporras toteutettu hihnalla. Onko hihnaveto siis hyvä vai huono systeemi vai onko mitään merkitystä kumpaa käytetään. Tai sitten kyosho on ainut, joka on onnistunut sen toteuttamaan vaiko muut vain viisaasti päätyneet hammaspyöriin.

En tiedä onko kyosho ainut mutta noin nopeasti katsottuna tuntuu, että ei kovin montaa löydy. Kyosho taisi julkaista ensimmäisen kopterin hihnalla vuonna 2000 (caliber 60).
MiniTitan e325 SE
Spektrum DX7

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hihna vai hammaspyörä
« Vastaus #1 : 05 Kesäkuu, 2010, 18:06:34 »
Saksalaiset on tehneet hihnavetoisia aikoinaan ja edelleenkin. Hihnalla saa tehtyä hiljaisia mekaaniikoita. Saksalaisia hihnallisia on mm Heinselin kopterit.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Hihna vai hammaspyörä
« Vastaus #2 : 05 Kesäkuu, 2010, 18:31:07 »
Ja MSH Protosissa on pinjonilta veto päärattaalle toetutettu hihnalla. Tosin sama hihna jatkaa siitä myös suoraan perälle.
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hihna vai hammaspyörä
« Vastaus #3 : 05 Kesäkuu, 2010, 19:06:00 »
Hihnassa on kolme osaa, ratasvedossa kaksi. Olisiko siinä yksi syy? Saksalaisten tekeleissä (Henseleit, Joker ja mitä näitä nyt on) tuntuu hihnaveto olevan kovinkin suosittu ratkaisu. Olen tovin jo odotellut sellaista kopteria, jossa polttomoottori olisi istutettu värinänvaimennusripustuk seen ja veto hihnalla. Moottorin tärinä ei välittyisi runkoon ollenkaan niin pahasti, kuin suoraan pulttaamalla.

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Hihna vai hammaspyörä
« Vastaus #4 : 13 Kesäkuu, 2010, 14:51:48 »
Ja minä taas odottelen suoravetoista kopteria: http://www.torcman.de/faszination/events/Aspach2002/29220111.jpg

Aina, kun voimaa siirretään, syntyy häviöitä. En tiedä käytännössä miten suuri ero on hihnalla ja rattailla tehohäviöihin, mutta molemmissa tuota kuitenkin tapahtuu. Hihna on luultavasti häviöiden kannalta helpompi, koska välykset eivät vaikuta niin merkittävästi (toki myös hihnan liiallinen kireys vaikuttaa). Molemmissa taas on omat ongelmansa luotettavuuden kanssa.

En näe edes mitään syytä, miksi perä pitäisi toteuttaa hihnalla tai tangolla. Ihan yhtä hyvin sekin voisi olla suoravedolla, kunhan työntövoima säädetään lapakulmilla. Molempiin suoraveto ja governor. Nähtäväksi jää tuleeko koskaan markkinoille asti (jos minikopterit jätetään pois laskuista).
« Viimeksi muokattu: 13 Kesäkuu, 2010, 14:55:09 kirjoittanut ChiKung »
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hihna vai hammaspyörä
« Vastaus #5 : 13 Kesäkuu, 2010, 17:07:10 »
Voi olla sen moottorin löytäminen josta suoralla vedolla saadaan järkeällä energian tarpeella roottoriin kierros alue esim 1500-3000 kierrosta. Erillisiä perän sähkömoottori virityksiä oli jo viime vuonna F3C:n MM kisoissa mutta ne kiellettiin tänä vuonna. Joko niin että moottori oli takana kulmavaihteessa tai rungossa niin että siitä lähti kardaani taakse.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Hihna vai hammaspyörä
« Vastaus #6 : 15 Kesäkuu, 2010, 11:49:14 »
Lainaus
Voi olla sen moottorin löytäminen josta suoralla vedolla saadaan järkeällä energian tarpeella roottoriin kierros alue esim 1500-3000 kierrosta.
Niinhän se on. Samaan vääntöön tarvitaan kohtalaisen suuri kehä moottorille ja painoa tulee lisää. Samoten käämejä täytyy olla reippaasti enemmän. Miinuspuoliakin tuossa vielä on paljon. Tuollaset moottorit tekevät vaan tuloaan lähes kaikkiin muihin sovelluksiin ja ovat jo käytössäkin mm. sähköautoissa, pyörissä, pesukoneissa jne.

Mikähän oli sähköperän kieltämisen syynä?
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hihna vai hammaspyörä
« Vastaus #7 : 15 Kesäkuu, 2010, 12:08:56 »
Sähköperä antaa autorotaatiossa ison edun kun tehoa ei oteta samasta kuin pääroottori. Ohjattavuus säilyy eikä inertiaa menetetä. Syy miksei hyväksytä on että edelleen yli puolet lentää nitrolla ja heille tasapuolisuuden nimissä kielletty. Viime vuonna tosiaan MM kisoissa oli parilla tälläinen viritys. Olisihan siinä etuna että perän tehot säilyisi vaikka kuinka nuppia ohjaisi.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
13 Vastauksia
6085 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Kesäkuu, 2008, 12:57:04
kirjoittanut sgtpepper
6 Vastauksia
2587 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Tammikuu, 2010, 21:34:26
kirjoittanut V-P Sutinen
5 Vastauksia
3736 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2011, 11:27:33
kirjoittanut B12
11 Vastauksia
6010 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Elokuu, 2011, 19:21:24
kirjoittanut reittila