Kirjoittaja Aihe: Veken vekottimet  (Luettu 6118 kertaa)

Poissa Veke

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • #0220
Veken vekottimet
« : 08 Kesäkuu, 2010, 22:05:44 »
No niin, nyt se on takana, oman ensimmäisen "oikean" kopukan ensilento  ;D ! Messuostos Gaui 425 leijui kahden akun voimin yhteensä vartin verran. Äsken oli Inkoossa aivan tyyntä ja löysin ison pellon, josta oli jo kesän ensimmäiset rehut kerätty pois, lyhyt sänki jäljellä. Sanoisimpa, että leijuttelu ei ollut ainakaan vaikeampaa kuin Phoenixissa, tosin siellä on tapana käyttää vähän tuulta "pohjilla" (n. 4-5 m/s). Paljoa ei vielä uskaltanut taivaslentoa, vaikka simussa kahdeksikot sujuukin. Perä piti ja säädöt olivat muutenkin aika lailla kohdillaan (ainakin noviisin mielestä...), tosin leijutus vaati kaasutikun työntämistä yli puolenvälin, mutta yhtenä syynä siihen on reilunkokoiset mielenrauhoittimet eli apulandarit (metrin pätkät 12 mm sähköputkea ristissä + sählypallot päissä, n. 280 grammaa). Eikun ladaten omat sekä kopukan akut ja huomenna lisää!
« Viimeksi muokattu: 08 Kesäkuu, 2010, 22:24:07 kirjoittanut Veke »
- Gaui Hurricane 550
- Align T-Rex 450 Sport
- Blade mCP X
- MPX FunCub
- Futaba 7C FASST & Phoenix v3.0

Poissa Veke

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • #0220
Vs: Veken vekottimet
« Vastaus #1 : 30 Kesäkuu, 2010, 08:13:52 »
Jeps, torpin jälkeen 425 upgrade 550:een on tehty, säädetty ja pari akullista leijutusta eilisillalta on takana. Kyllähän tuo hyvin paikoillaan pysyi, mutta sen verran torpin jälkeen ujostutti, ettei mihinkään ylimääräisiin manöövereihin ollut uskallusta. Taitanee olla paras hakea ensin kunnolla tuntumaa, ennenkuin alkaa mitään ovaalia lentelemään (josta se tuli viimeksi alas, kun löysäsin liikaa kaasua kaarteen jälkeen, kun kiihtynyt nopeus alkoi pelottaa...)

Nyt on kyllä lapojen etureunat veressä, tuntuvat oikein imevän hyttysiä puoleensa tyynenä kesäiltana 8)
- Gaui Hurricane 550
- Align T-Rex 450 Sport
- Blade mCP X
- MPX FunCub
- Futaba 7C FASST & Phoenix v3.0

Rity

  • Vieras
Vs: Veken vekottimet
« Vastaus #2 : 30 Kesäkuu, 2010, 10:22:56 »
Moro, varmaankin olet se kaveri joka kävi Vesivehmaallakin ihmettelemässä?

Mehiläisiä tuntuu kiinnostavan toi mun fluorisoivan oranssi canopy, aika lässähdyksen pitää kun osuu lapoihin...

Ison torpin jälkeen tuli itsellenikin ylimääräinen jännitys/pelkotila, meni melkein kuukausi ennen kun uskalsin taas kokeilla taivaslentoa. Pohjalla oli vielä moooonta beltin torppia (syynä huonot säädöt, kun en osannut) jotka kummitteli takaraivossa.
Nyt on sellainen tilanne että takan päällä on 2 kpl lentokuntoisia 450 V2 trexiä ja yksi 600N joten tuli sellainen turvallisuuden tunne, josko joku tippuu maahan niin otetaan seuraava kone käyttöön. Samalla hetkellä alkoi taivaslento sujua, se oli kait sitten se "klik", jokin naksahti vaan päässä kohdilleen.

Ei muuta kun vehkeet ilmaan, tämä on herkkä ja hieno laji! :)

Riku

Poissa Veke

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • #0220
Vs: Veken vekottimet
« Vastaus #3 : 30 Kesäkuu, 2010, 12:45:12 »
Moro, varmaankin olet se kaveri joka kävi Vesivehmaallakin ihmettelemässä?

Sama mies on kyseessä, mukani toin myös naisyleisöä (vaimo ja äiti). Monestikos on ollut kisoja katsomassa nainen 82 v.  ;D !

Mehiläisiä tuntuu kiinnostavan toi mun fluorisoivan oranssi canopy, aika lässähdyksen pitää kun osuu lapoihin...

Ison torpin jälkeen tuli itsellenikin ylimääräinen jännitys/pelkotila, meni melkein kuukausi ennen kun uskalsin taas kokeilla taivaslentoa. Pohjalla oli vielä moooonta beltin torppia (syynä huonot säädöt, kun en osannut) jotka kummitteli takaraivossa.
Nyt on sellainen tilanne että takan päällä on 2 kpl lentokuntoisia 450 V2 trexiä ja yksi 600N joten tuli sellainen turvallisuuden tunne, josko joku tippuu maahan niin otetaan seuraava kone käyttöön. Samalla hetkellä alkoi taivaslento sujua, se oli kait sitten se "klik", jokin naksahti vaan päässä kohdilleen.

Hyvä tietää, siksipä minullakin on laatikossa odottamassa T-Rex 450 Sport! Näin kesällä on vaan vaikea löytää aikaa sen kokoamiseen, etenkin kun nyt meni aika torpista toipumiseen :) Mutta tänä iltana on tarkoitus mennä jälkeen tuntumaa hakemaan. Fluoresoivan oranssi canopy on minullakin, mutta vielä en onnistunut mehiläisiä keräämään, mukaan tarttui vain noita pienempiä lentäviä paholaisia...

Ei muuta kun vehkeet ilmaan, tämä on herkkä ja hieno laji! :)

Riku

Ehdottomasti  8) !
- Gaui Hurricane 550
- Align T-Rex 450 Sport
- Blade mCP X
- MPX FunCub
- Futaba 7C FASST & Phoenix v3.0

Poissa Veke

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • #0220
Vs: Veken vekottimet
« Vastaus #4 : 02 Heinäkuu, 2010, 20:08:06 »
Tänä aamuna tuli ensimmäinen lentotunti täyteen, saldo 20 minuuttia ennen torppia ja 40 sen jälkeen. Edelleen sitä vaan leijuttelee varovasti perä itseä kohden sinne tänne, juuri ennen torppia toisella lentokerralla tuli lennettyä nokka edellä ovaalia, ehkä se oli vähän liikaa silloin...  :P Kummaa, miten helpot jutut Phoenixissa muuttuu livenä vaikeiksi ja pelottaviksi!

Olikin rauhallista leijutella aamulla puoliseitsemän jälkeen vartin verran ennen töihin lähtöä, ei ollut futiskentällä pallon potkijoita siihen aikaan, lyhyttä ruohoa, tyyntä (ja vähän aamukastetta) ilman yleisöä, aloittelijan unelma!

Laskut ja nousut sujuu sen verran vakaasti, että tekee jo mieli pudottaa pois se sähköputki-sählypallo-häkkyrä-lisäpaino  ;D
- Gaui Hurricane 550
- Align T-Rex 450 Sport
- Blade mCP X
- MPX FunCub
- Futaba 7C FASST & Phoenix v3.0

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Veken vekottimet
« Vastaus #5 : 02 Heinäkuu, 2010, 20:48:41 »
Jos apujalakset tuntuu turhilta, niin sitten on varmasti aika ottaa ne pois....

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Veken vekottimet
« Vastaus #6 : 02 Heinäkuu, 2010, 21:26:39 »
Jos apujalakset tuntuu turhilta, niin sitten on varmasti aika ottaa ne pois....
Joo jos laskut onnistuu jo hyvin ni apujalakset pois koska mulla oli sama juttu että en uskaltanu ottaa 30 Raptorista niitä pois vaan ajelin niillä taivaalla.

Poissa Veke

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • #0220
Vs: Veken vekottimet
« Vastaus #7 : 04 Heinäkuu, 2010, 10:21:39 »
Noh, eilen aamulla sitten kuuden viikon kesäloman alun kunniaksi apupyörät jäivät suosiolla kentälle! Hengissä selvittiin kunnialla, vaikka vaimokin oli ensimmäistä kertaa yleisönä, täytyy myöntää, että jännitti tolkuttomasti ekalla akullisella ilman apupyöriä  ;D

Apulandareiden kanssa ajelin ilman mitään D/R:ää tai expoa, pitch-käyrää olen kyllä loivennellut sieltä 4-5 asteen ympäriltä. Nyt tuntuu siltä, että vähän pitää elevatoriin ja aileroniin lisäillä expoa, muuttui niin paljon rauhattomammaksi (ja myös paremmin reagoivaksi). Vanhana pleikkari-miehenä tatteihin tottuneena kun kääntelen vipuja peukaloilla (on muuten ollut plese kylmänä sitten huhtikuun ja konsolifin vaihtunut kopterit.netiin :) )
- Gaui Hurricane 550
- Align T-Rex 450 Sport
- Blade mCP X
- MPX FunCub
- Futaba 7C FASST & Phoenix v3.0

Poissa Veke

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • #0220
Vs: Veken vekottimet
« Vastaus #8 : 18 Syyskuu, 2010, 16:33:11 »
Päivitetäänpäs tätäkin... syysleirille asti riitti leijuttelumoodi, mutta siellä opin idle-up-tilan tärkeyden, leirin jälkeen heti seuraavana iltana sen säätelin ja kas kummaa, nyt sitä kopua pystyy oikeasti lentämäänkin eikä alastulo ole epävarmaa heilumista! Noh, eteenpäin lentely on edelleen epävarmaa, mutta ei enää niin hoippuvaa kuin ennen leiriä  :) Nupissa oli myös aivan liian vähän kierroksia, sain hyviä säätöohjeita, siitä kiitos teille Vesa & Jani. Tämä viikko on mennyt säiden takia vain simuloidessa ja rekkulaa kootessa. Nyt jo odotellen FunFly ala Nummela!

Tässä vielä mökkikuva heinäkuulta, onneksi ketjun otsikko on sopivan lavea, kaikki vekottimet olivat mökillä käytössä  8)
- Gaui Hurricane 550
- Align T-Rex 450 Sport
- Blade mCP X
- MPX FunCub
- Futaba 7C FASST & Phoenix v3.0

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Veken vekottimet
« Vastaus #9 : 18 Syyskuu, 2010, 19:47:40 »
Noh, eteenpäin lentely on edelleen epävarmaa, mutta ei enää niin hoippuvaa kuin ennen leiriä  :)

Kuten Riku jo aiemmin mainitsi se taivaslento vain jossakin vaiheessa "naksahtaa" ja sen jälkeen ihmettelee, että mikä tässä nyt niin kummallista on ennen ollut. Itellä ehkä suurinta tuskaa tuotti lennokkitaustan jälkeen tuo perkeleen HH-gyro, joka on aivan perseestä taivaslennossa, sillä perä ei tule perässä luontevasti samalla tavalla kuin lentokoneessa. Vauhdikkaat ja siistit kaarrokset kunnolla kallellaan vaativat vähän oivaltamista. Helposti lähti keula tippumaan ja taisipa sitä joskus peltokin kutsua.

Sama pelko persiissä oli ensimmäisiä taitolentotemppuja harkitessa. Kerran vain päätin, että kävi miten kävi, nyt teen sen silmukan. Yllättäen meni ihan samalla tavalla kuin simussakin. Heti perään muutama vaakakierre, flippejä jne ja en edes torpannut. Silloin oli hyvä fiilis.

Simussa kannattaa harjoitella puhtaita liikkeitä ja tärkeää on myös välillä viskellä kopteria kaikenmaailman hallitsemattomiin lentotiloihin ja sitten oikaista niistä. Tulee elintärkeää näppituntumaa, joka säästää monelta torpilta. Vielä kun oppii olemaan panikoimatta kun liike menee persiilleen oikealla kopterilla, homma alkaa olla bueno.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Veken vekottimet
« Vastaus #10 : 19 Syyskuu, 2010, 13:22:37 »
Noh, eteenpäin lentely on edelleen epävarmaa, mutta ei enää niin hoippuvaa kuin ennen leiriä  :)


Simussa kannattaa harjoitella puhtaita liikkeitä ja tärkeää on myös välillä viskellä kopteria kaikenmaailman hallitsemattomiin lentotiloihin ja sitten oikaista niistä. Tulee elintärkeää näppituntumaa, joka säästää monelta torpilta. Vielä kun oppii olemaan panikoimatta kun liike menee persiilleen oikealla kopterilla, homma alkaa olla bueno.

tämä on täyttä totta ja tekee sen että opit pelastamaan sen joka kulmasta riippumatta miten se kopteri siellä on!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Veke

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • #0220
Vs: Veken vekottimet
« Vastaus #11 : 28 Huhtikuu, 2011, 21:13:03 »
Nyt keväällä on tullut ahkerasti lennäteltyä mcpX:ää, se kun takapihalla hallittavissa ja mielestäni oikein hyvä harjoitteluun. Kynnys lennätellä on matala, kun ei tarvitse lähteä kenttiä etsiskelemään. Pikkaisen on kuitenkin ahtaat tilat, pari kertaa on osunut puun oksiin tai maahan. On kyllä kestävä, tähän mennessä on yksi linkki katkennut (FastLadilla 8 kpl paketissa yhden hinnaksi jää 40 senttiä) ja yhden pääakselin rattaan olen vaihtanut (2.20 euroa) sekä pääakselin laakerin (vajaa kolme euroa), kun se hukkui rattaan irrotessa, että lentely sillä on halpaa. Yllättävän hyvin pysyy hanskassa pienellä tuulellakin ja saa harjoiteltua hallintaa tuulessa, positiivinen kokemus kaiken kaikkiaan. Lavan ovat säilyneet ehjänä. Suomesta ei oikein vielä varaosia löydy, Sabelta sain rattaan sekä laakerin, kun ovat samanlaiset msR:n kanssa. Nyt laitoin varaosatilauksen FastLadille, samalla lähti tulemaan DS520 uudeksi peräservoksi Sportiin.

Pääsiäisenä tuli nostettua ilmaan myös 450 Sport, tuntuipa kiikkerältä talven jäljiltä, pari akullista leijuttelin ja hain tuntumaa. Kunnes kolmannella akullisella parin metrin korkeudessa katosi tehot, mutta alla oli onneksi heinäpelto ja se laskeutui kauniisti. Kuten Sport-ketjuun kirjoitinkin, syynä oli löystynyt pinjoni (ruuvi oli kyllä tiukassa, ei ollut ruuvilukite pettänyt). Jussilta sain hyvän vinkin viilata tasanne akseliin, se kun on aivan pyöreä, pitää viikonlopuksi toteuttaa viilaus.

Gauiin on seuraavaksi työn alla muovirattaisten Futaban nuppiservojen tilalle metallirattaiset, pari kadonutta hammasta yhdessä rattaassa aiheutti viime kesänä kaksi torppia, kun en ensimmäiselle löytänyt syytä. Muovirattaiset Futabat menevät ohjastamaan Phoenixin korkeus- ja sivuperäsintä.
- Gaui Hurricane 550
- Align T-Rex 450 Sport
- Blade mCP X
- MPX FunCub
- Futaba 7C FASST & Phoenix v3.0

Poissa Veke

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • #0220
Vs: Veken vekottimet
« Vastaus #12 : 06 Kesäkuu, 2011, 21:58:26 »
Lauantaina ja sunnuntaina Gaui lensi yhteensä 12 akullista, ajassa ehkä vähän päälle tunnin. Mökin vieressä on ruohokesannolla oleva pelto, jossa ruohokin on niin kuivaa ettei se juurikaan kasva. Oli oikein hyvä lennätellä, jopa mCPX pystyi lähtemään pellolta, sitäkin oli hauska pyöritellä, kun oli reilusti tilaa. Sillä oppii lennättämään tuntumalta, vaikka ei näkisi orientaatiota kopun pienuuden vuoksi. Kerran se piti pudottaa peltoon throttle holdilla, kun se lensi vain kauemmaksi, enkä enää tiennyt miten päin mCPX on.

Sportiin pitää kokeilla peräroottorin akselin vaihtoa, kun perä vägää delayn ja gainin säädöstä riippumatta. Rungossa on kuulemma pieni värinä (Nummelan kuvaketjussa viime keskiviikkoillalta, kun zxiicci ja nik-92 ammattimaisesti pitelevät kopua hämärtyvässä kesäillassa ;D ) ja tuo peräroottorin akseli on vaihtamatta, lavat on tasapainossa ja nupin kriittiset osat akseleineen on vaihdettu.
- Gaui Hurricane 550
- Align T-Rex 450 Sport
- Blade mCP X
- MPX FunCub
- Futaba 7C FASST & Phoenix v3.0

Poissa Veke

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • #0220
Vs: Veken vekottimet
« Vastaus #13 : 19 Kesäkuu, 2011, 22:11:01 »
Tänään Nummelassa aamukahdeksasta puolikahteen iltapäivällä. Yhteentoista asti sai kyytiä FunCub, oli ilmassa yhteensä yli puolitoista tuntia. Lensi hyvin kahdella akulla suunnilleen kokoajan, kun laturi puski 3S NanoTechiin 8 ampeerin voimalla, välillä piti käyttää autoa, ettei käy kuten joillekin silloin tällöin Nummelan kentällä...  ;)

Yhdentoista aikoihin piti vaihtaa Gauiin, kun tuulipussi kohosi sen verran ylemmäs, että ensimmäistä kertaa FunCubia lennättässä laskut alkoivat hirvittää (on muuten vielä ehjä). Zxiicci:n kanssa yritettiin saada Sportin perän vägäystä loppumaan, ei vielä onnistunut. Ei auttanut perän akselin vaihto. zxiicci ehdotti johtonippujen löysäystä ja uudelleen vetoa rungon ulkopuolelta, pitää se tehdä seuraavaksi. Ovat nimittäin aika tiukassa nipussa rungon sisällä ja niputettu läheltä gyroa, että voi hyvin liittimien kautta aiheuttaa tärinää.
- Gaui Hurricane 550
- Align T-Rex 450 Sport
- Blade mCP X
- MPX FunCub
- Futaba 7C FASST & Phoenix v3.0

Poissa Veke

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • #0220
Vs: Veken vekottimet
« Vastaus #14 : 25 Kesäkuu, 2011, 22:22:53 »
Beasti on tilauksessa, joutuu jonkin aikaa odottamaan kun USB-interface oli backorderissa... tarkoitus viritellä se Sportiin, tulee samalla vaivannäöllä johdot vedettyä uudestaan vähän löysemmin gyron suuntaan.

FBL-nuppi on hakusessa, zxiicci:llä on Gaui Porossa  :)

Tässä vielä kesän lenntysmuotia, kuulisittepa hyttysten kiukkuisen ininän hatun ympärillä  ;D
- Gaui Hurricane 550
- Align T-Rex 450 Sport
- Blade mCP X
- MPX FunCub
- Futaba 7C FASST & Phoenix v3.0

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
2508 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Helmikuu, 2008, 22:07:07
kirjoittanut Julle
2 Vastauksia
2242 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Syyskuu, 2010, 22:15:33
kirjoittanut Veke