Kirjoittaja Aihe: Moottori ja säädin eri merkkiä  (Luettu 5405 kertaa)

Poissa MPa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Moottori ja säädin eri merkkiä
« : 22 Kesäkuu, 2010, 10:06:34 »
Kuvittelin, että harjattoman moottorin ja säätimen ei tarvitsisi olla samaa merkkiä, mutta olinko väärässä. Kierroksia ei tule entiseen malliin, mutta riittävästi lentämiseen. Moottori ESKY EK5-0004 ja säädin DualSky 25A. Uskaltaako HI timing asetusta käyttää ja liekö siitä apua?

tuupola

  • Vieras
Vs: Moottori ja säädin eri merkkiä
« Vastaus #1 : 22 Kesäkuu, 2010, 10:17:53 »
Ei tarvi olla samaa merkkiä mutta asetukset täytyy silti osua kohdalleen. Dualskyn nopareita en tunne mutta todistin itse tapausta jossa Scorpionin noparilla käräytettiin joku Eskyn moottori kun joku asiaa täysin tuntematon "vähän kokeili" säätöjä :)

Poissa big m

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Moottori ja säädin eri merkkiä
« Vastaus #2 : 22 Kesäkuu, 2010, 10:33:26 »


Olethan käynyt säädöt läpi manuaalin ohjeiden mukaisesti. Siellähän on esim. kaasun perusasetukset eli täysi kaasu ja kaasu ala-asennossa säädettävä.


big m
DJI Phantom 1.1.1 käytössä
HK500GT FBL (valmistumassa), ei valmistunut koskaan!
MSH Protos ( valmistumassa ), ei valmistunut koskaan!
E-flite Blade mCPX, myyty
Spektrum DX 6i

Poissa MPa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Moottori ja säädin eri merkkiä
« Vastaus #3 : 22 Kesäkuu, 2010, 12:28:15 »
Säädinhän on tehty lennättäjävarmaksi eli paljonkaan ei voi mokata kun perusasetukset on suoraan sopivat. Li kennomäärä tunnistuu automaattisesti ja ajoitus medium lienee turvallinen. Throttle range on asetettu ohjeen mukaan. Tutkin tässä ohjelappusia ja tuli mieleen että voiko moottorin RPM/V olla merkitsevä. Eskyn moottorin arvo on 3100 ja dualskyn moottorit näköjään alle 1500 yleensä. Osaakohan säädin siis edes komentaa isompia kierroksia ???

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Moottori ja säädin eri merkkiä
« Vastaus #4 : 22 Kesäkuu, 2010, 13:11:04 »
Tutkin tässä ohjelappusia ja tuli mieleen että voiko moottorin RPM/V olla merkitsevä. Eskyn moottorin arvo on 3100 ja dualskyn moottorit näköjään alle 1500 yleensä. Osaakohan säädin siis edes komentaa isompia kierroksia ???
"It's a bingo!" Moottorin kV-arvolla on todella paljon tekemistä tähän asiaan. Se kertoo, kuinka nopeasti moottori pyörii tietyllä jännitteellä. Kun nopari tuuppaa 100% kaasua, pääsee moottorille käytännössä akun jännite suoraan. Näin ollen moottorin nopeuden sanelee vain akun jännite ja kV-arvo.

Jos kV-arvot ovat noin paljon erit eri moottoreissa, ei ongelmilta voida välttyä. 1500kV moottori vain yksinkertaisesti kiertää puolet hitaammin, kuin 3000kV moottori täydellä kaasulla ajettuna. Tietyissä rajoissa eroavaa kV-arvoa voi kompensoida välitystä muuttamalla (vaihtamalla pinjonin ja/tai päärattaan), mutta 1500 vs. 3000 alkaa olla jo melkoinen ero. Käytännössä pinjonin hammasluku pitäisi kasvattaa kaksinkertaiseksi.

Poissa MPa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Moottori ja säädin eri merkkiä
« Vastaus #5 : 22 Kesäkuu, 2010, 13:53:44 »
Asennettuna on siis se 3100RPM/V esky moottori. Kysymys on siis siitä, että voiko säädin estää sitä pyörimästä maksimi kierroksia(akkujännite*kV). Säädinhän on kai tehty 1500RPM/V ja alle moottoreille..ehkä.

Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Moottori ja säädin eri merkkiä
« Vastaus #6 : 22 Kesäkuu, 2010, 13:59:29 »
Missähän vehkeessä/kopterissa nämä laitteet on kiinni?

Onko säädin tämä http://www.verticalhobby.com/kauppa/dualsky-25-esc-v2-liittimilla-p-1969.html ?

Poissa MPa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Moottori ja säädin eri merkkiä
« Vastaus #7 : 22 Kesäkuu, 2010, 14:45:38 »
Laitteet Honey Bee King II kopterissa. Ei varmaan ole mainittu V2 säätimestä, täytyy vielä tarkastaa. Huomiseen, kiire töihin.

Poissa MPa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Moottori ja säädin eri merkkiä
« Vastaus #8 : 23 Kesäkuu, 2010, 09:48:53 »
Nonniin. Säädin on kuitenkin mainittu Dualsky 25A V2. USB-ohjelmointi kuullosti vain vieraalta, ei mitään mainintaa mukana tulleissa ohjeissa kuten ei muutakaan teknistä tietoa. Hyvä että jälleenmyyjä tietää. Olen yrittänyt opiskella harjattoman tekniikkaa, mutta aika huonolla menestyksellä. En ymmärrä mikä salaisuus esim. moottorin 'pole' määrä on kun sitä ei voida käyttäjälle kertoa vaikka sillä on vaikutus säätimen asetuksiin.
Teoriassa tässä tapauksessa kaiken pitäisi olla kunnossa ESKY moottorin ohjeessa todetaan että voi käyttää mitä tahansa säädintä, DualSky kehuu hallitsevansa kaikki moottorit ja tuota kierroslukuskaalaa näyttäisi olevan riittävästi. Ihme avaruustiedettä. Pitääkö latoa euroja tiskiin ja kokeilla Dualskyn 3300kV moottoria ja toivoa parasta.

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Moottori ja säädin eri merkkiä
« Vastaus #9 : 23 Kesäkuu, 2010, 11:40:27 »
En ymmärrä mikä salaisuus esim. moottorin 'pole' määrä on kun sitä ei voida käyttäjälle kertoa vaikka sillä on vaikutus säätimen asetuksiin.


Todennäköisesti moottori on 9 napainen. Kurkistele moottorin sisään ja laske montako käämiä näet staattorissa. Moottori on kolmivaiheinen, joten napaluku pitäisi olla kolmella jaollinen?

Eskyn moottorit ovat teknisesti ihan samanlaisia kuin kaikki muunkinmerkkiset.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Moottori ja säädin eri merkkiä
« Vastaus #10 : 23 Kesäkuu, 2010, 11:43:42 »

Jos kV-arvot ovat noin paljon erit eri moottoreissa, ei ongelmilta voida välttyä. 1500kV moottori vain yksinkertaisesti kiertää puolet hitaammin, kuin 3000kV moottori täydellä kaasulla ajettuna. Tietyissä rajoissa eroavaa kV-arvoa voi kompensoida välitystä muuttamalla (vaihtamalla pinjonin ja/tai päärattaan), mutta 1500 vs. 3000 alkaa olla jo melkoinen ero. Käytännössä pinjonin hammasluku pitäisi kasvattaa kaksinkertaiseksi.

Helikoptereissa nuo 1500kv ym ovat yleensä isompiin koptereihin ja korkeammalle jännitteelle. 3000kv 11.1V ja 1500kv 22.2v pyörivät yhtä kovaa loppupelissä. Kolmen kennon pikkukoneissa kv on yleensä jotain suuruusluokkaa 3000-4000.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa MPa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Moottori ja säädin eri merkkiä
« Vastaus #11 : 23 Kesäkuu, 2010, 12:34:33 »
Kävin tuulessa vähän kokeilemassa ja säätämässä Tuupolan kommentista huolimatta :)
Olin valmis ottamaan riskin moottorin kärähtämisestä ja kokeilin ensin Lo-timing -> entistä laiskempi, mutta juuri nousi ilmaan. Sitten rohkeasti Hi asetus peliin ja muutos parempaan tapahtui, mutta ei se vieläkään ole yhtä 'sporttinen' kuin ESKY:n omalla säätimellä(mitä en enää käytä luottamuspulan vuoksi). Pari akullista meni ja ainoa havaittava ongelma on äkäinen käynnistys myös super soft start asetuksella. Tehokäppyrät meni uusiksi ja samoin perän asetukset, mutta tavallaan kopteri on kunnossa.


Todennäköisesti moottori on 9 napainen. Kurkistele moottorin sisään ja laske montako käämiä näet staattorissa. Moottori on kolmivaiheinen, joten napaluku pitäisi olla kolmella jaollinen?

Eskyn moottorit ovat teknisesti ihan samanlaisia kuin kaikki muunkinmerkkiset.

Ymmärsin interweb-selailun perusteella että käämimokkuloiden määrä ei olisi sama kuin tämä 'pole' arvo ???

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
3309 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Joulukuu, 2007, 19:27:02
kirjoittanut Ege
3 Vastauksia
3187 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Toukokuu, 2008, 22:23:35
kirjoittanut Anzelmi
1 Vastauksia
2159 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Elokuu, 2008, 14:35:52
kirjoittanut Girk
7 Vastauksia
3551 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Toukokuu, 2009, 12:30:23
kirjoittanut kopteri4
1 Vastauksia
2433 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Kesäkuu, 2013, 10:30:05
kirjoittanut Ves@