Kirjoittaja Aihe: 500 ESP, purkaakko vaiko ei?  (Luettu 4222 kertaa)

Jay604

  • Vieras
500 ESP, purkaakko vaiko ei?
« : 25 Kesäkuu, 2010, 14:11:16 »
Tuli tossa pari osaa vastaan, missä tuntuu olevan ruuvit niin kireällä että en uskaltanut yrittää vääntää auki erikseen ruuvilukitteen laittamista varten.

Ajattelinkin kysyä tätä että kannattaisko kuitenkin, tosin tuntuu että noi ruuvit on NIIN kireällä että menee kuusiokolot solmuun jos alan ruuvailemaan.. ei tullu tilattua sitä upgradekittiä missä on kunnon teräsruuvit.

Ok.. Eli kaks osaa mihin en laittanut, olivat nuo molemmat Metal bearing holderit, ne neljä ruuvia kummassakin mitkä pitää laakerit paikoillaan ja tuo toinen swashin yläpuolella, kiinnittyy metal washout armin alempaan päähän. Manuaalissa näkyi olevan että "factory assembled", kuten myös monissa muissakin kodissa, mutta lähes kaikki ruuvit olivat melkein puoliksi irti, niin oli helppo heittää lukitteet. Tosiaan oli niin tiukassa että pelkäsin ruuvien menevän piloille, tuntui että oli lukitteella kiinni.. mites muilla ESP:n omistajilla?

Toinen paikka mikä oli vastaavanlainen, kireä siis, oli tuo mistä pääakseli menee 2 kertaa läpi laakereiden läpi korin sisällä, siis nuo "levyt" missä laakerit keskellä. Samoin tuossa luki factory assembled, niissä pikkuruuveissa mitkä pitävät Metal bearing holderin Metal bearinc cap:ia kiinni neljällä ruuvilla. Tiukassa olivat, joten en alkanut väkivaltaiseksi kun ei ole yhtään vararuuvia..

Uskaltaako joku arvata tai vaikkapa kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa että kannattaako noita pitää silmällä? ootteko itse laittaneet noihin lukitetta?

En muuten vaivautunut korkkaamaan noita paketissa mukana tulleita, heitin jokaiseen metal-to-metal osaan vanhaa kunnon Locktite 243 punaista, mikä on paljon kevyempi avata kuivuneenakin kuin esim. muoviin menevät ruuvit, mistä muuten yks rungon 6-koloruuveista nylppääntyi ihan muoviin kierrettäessä.. kyllä tosiaan vähän heikkoa laatua noi vakiotinaruuvit..

Luin muuten tuosta punaisesta että on grease-resistant tavaraa, ei pitäis muuten poiketa sinisestä. Niin ainakin joku väitti. Ajattelin että laakereiden ym. läheisyydessä varmaan ihan hyvä ominaisuus. :)

siitä vihreästä töhnästä en sitten tiedä, ei oo tullu vastaan kohtaa missä käskettäisiin laittaa, jos ei ohi silmien sattunut menemään.. eikös sillä laakereita kuuluis kiinnittää? Tarvitaanko tuota?

Samoin lepatusakseliin truuttasin rasvaa kun ohjeissa käskettiin, kumeja koitin hieman varoa että ei täysin rasvassa uiteta. Semmoinen tuubi tuli mukana missä sinertävää töhnää, teksti päällä että käytettäväksi one-way bearing:iin... kaippa toi muuallekkin käy, vähän niinku silikoniöljyltä näytti. En sitte tiedä mitä tavaraa tuo tarkalleen on.

Tohtori R:llä ainakin on ainakin täsmälleen sama malli, ja varmaan muiltakin luulis löytyvän. Veteraaneilta ainakin kokemusta, vaikka ei just tuota kopteria oiskaan. uskoisin että samanlaiset nuo on varmaan ollu viimevuoden T-Rex malleissakin, siis nuo kaksi mitkä jäi sitten ilman (omaa) lukitetta..
« Viimeksi muokattu: 25 Kesäkuu, 2010, 14:14:45 kirjoittanut Jay604 »

JCA

  • Vieras
Vs: 500 ESP, purkaakko vaiko ei?
« Vastaus #1 : 25 Kesäkuu, 2010, 14:18:59 »
Itse repisin auki noi ruuvit ja ostasin vaikka uudet, kunhan on varmaa että siellä on lukitetta.
Tuli meinaan oma 500 rekkula tonttiin kuukaus puoltoista sitten sen takia että tuosta metal washout basesta oli ruuvit auennut ja lyönyt koko nupin lukkoon!  :o

Ei ole mukavaa katsottavaa kun kopteri lentää silmukan päätteeksi nokka eellä maihin ja kovaa.. Ja ne ruuvit maksaa varmasti vähemmän kuin mitä siinä torpissa meni rikki (mm. Radixin lavat ja Canomodin törkeän kallis koppa).

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: 500 ESP, purkaakko vaiko ei?
« Vastaus #2 : 25 Kesäkuu, 2010, 14:26:03 »
joo tässä nyt lähiaikoina sattuneesta syystä kasannu ton 3 kertaa joten jokapaikkaa missä on metalli metallia vastaan voit surutta laitta (ja pitääkin laittaa) lukitetta! ite oon käyttäny loctite 243 sinistä ja on pitäny erittäin hyvin mutta saa kuitenkin auki!

mä ostin sen ruuvisarjan mutta en ensimmäistäkään ruuvia oo vakioista saanu risaksi vaikka osaa oon vääntäny niin että jengojen puolesta jo pelottaa... tässäkin on avainsana kunnon työkalut! esim rekkulakaupan kuusiokolomeisselisetti (Align) missä 4 eri kokoa/väriä on hyvä ja sillä täällä on ainakin onnistuneesti touhuttu!

sillä vihreellä oon kiinnittäny laakerit siihen peräkasettiin ja sitte sen yhen laakerin sinne TTn keskelle (toi on tärkeä ettei pyöri akseli laakerin sisällä)

mutta joo kannattaa tosiaan jokapaikkaan laittaa ne lukitteet koska korkeataajuiset tärinät kyllä irrottaa huonolla tuurilla kovaakin kiinniolevat ruuvit

LAITA NYT AINAKIN SIIHEN AKSELI COLLARIIN LUKITETTA JOS EI OLE! siinähän on isommat kuusiokolot ja musta tuntuu että kunnon avaimella ku vääntää ni sen kollarin saa väännettyä halki ennenku ruuvit nylppääntyy!  

tulikos toi sun paketti kasattuna? mulla oli kyllä ihan kaikki osat erillisissä pusseissaan ???


e. jos omaat huonot avaimet etkä uskalla vääntää ni lämmitä sitä kuumailmapuhaltimella ni mahdolliset vanhat lukitteet pehmenee ja aukeaa helpommin!
« Viimeksi muokattu: 25 Kesäkuu, 2010, 14:28:09 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 500 ESP, purkaakko vaiko ei?
« Vastaus #3 : 25 Kesäkuu, 2010, 14:30:58 »
Ennenkuin alat suurempaa väkivaltaa käyttämään niin lämmitä ruuvin kantaa esim kolvilla/butaani sytkärillä tms. Jos siellä on mahdollisesti lukitetta niin palaa pois ja aukeaa helpommin, älä polta runkoa kuitenkaan ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Jay604

  • Vieras
Vs: 500 ESP, purkaakko vaiko ei?
« Vastaus #4 : 25 Kesäkuu, 2010, 18:05:52 »
joo tässä nyt lähiaikoina sattuneesta syystä kasannu ton 3 kertaa joten jokapaikkaa missä on metalli metallia vastaan voit surutta laitta (ja pitääkin laittaa) lukitetta! ite oon käyttäny loctite 243 sinistä ja on pitäny erittäin hyvin mutta saa kuitenkin auki!

sillä vihreellä oon kiinnittäny laakerit siihen peräkasettiin ja sitte sen yhen laakerin sinne TTn keskelle (toi on tärkeä ettei pyöri akseli laakerin sisällä)

mutta joo kannattaa tosiaan jokapaikkaan laittaa ne lukitteet koska korkeataajuiset tärinät kyllä irrottaa huonolla tuurilla kovaakin kiinniolevat ruuvit

LAITA NYT AINAKIN SIIHEN AKSELI COLLARIIN LUKITETTA JOS EI OLE! siinähän on isommat kuusiokolot ja musta tuntuu että kunnon avaimella ku vääntää ni sen kollarin saa väännettyä halki ennenku ruuvit nylppääntyy!  
Aika pieniä noi muistaakseni kaikki oli, sen takia en uskaltanu vääntää. Vai mahdoinko sekottaa nyt osan, vai tarkotatko niitä kahta laakerisydeemiä mitkä menee pääakselin läpi? Niitten laakereitten se "suojakupu" on tosi pienillä kiinni.. -vai sitä linkkiä mikä on ihan swashin yläpuolella?

Jos tuntuu että täytyy vääntää rautalangasta nii heitä vaikka kuva tänne, jos on valmiina kovolla, niin selkeis asia huomattavasti :) -laitan itekki tässä kohta tulemaan, kunhan oon saanu vähä enemmän kasaan.

Lainaus
tulikos toi sun paketti kasattuna? mulla oli kyllä ihan kaikki osat erillisissä pusseissaan ???
Ei, ihan samanlainen palapeli mitä sullakin oli noissa kuvissa, sillon kun postailit. :) Nyt on jo 3 servoa paikoillaan, seuraavaksi perän kimppuun. :P
Lainaus
mä ostin sen ruuvisarjan mutta en ensimmäistäkään ruuvia oo vakioista saanu risaksi vaikka osaa oon vääntäny niin että jengojen puolesta jo pelottaa... tässäkin on avainsana kunnon työkalut! esim rekkulakaupan kuusiokolomeisselisetti (Align) missä 4 eri kokoa/väriä on hyvä ja sillä täällä on ainakin onnistuneesti touhuttu!

e. jos omaat huonot avaimet etkä uskalla vääntää ni lämmitä sitä kuumailmapuhaltimella ni mahdolliset vanhat lukitteet pehmenee ja aukeaa helpommin!

Mulla on varmaan sama setti.. sellanen ruuvimeisseli tyylinen putkilo missä on sisällä neljä avainta mitkä saa nopeesti vaihdettua. Huonoja avaimia ei olis kyllä pitäny noitten mun avainten nähdäkkään.. ostin tota rekkua varten rexikaupasta just tuon..  muistaakseni 1,5 - 2,0 - 2,5 - 3,0 (vai oliko se 3,5). Ja ton lisäks sitte on taitettava 6 vai 7 avaimen setti, ihan ammattilaatua.

Ongelma on vaan että tää Prestige RC:n avainsetti on LIIAN hyvä laatunen.. on niin teräviä noi kuusiokoloavaimen kulmat eikä yhtään pyöristystä päässä, että 1,5mm ruuvia on aivan turha yrittää ruuvata kun ei sovi reikään. Muut pyörii hienosti. Toinen setti on vanhalta työpaikalta peräisin, sellanen taitettava malli mistä löytyy 1,5-6mm muistaakseni, puolen millin välein ainakin tonne 3,5 asti.. siinä on ihan hitusen pyöristetty noita kulmia (siis en itse vaan on vähän ns. "löysempi"), toi on ainut mikä mahtuu 1,5mm reikään. Yhden muoviin ruuvattavan vedin sillä ympäri, en kiristäny liikaa mutta aika kova vastus tossa muovissa. Mutta homma korjaantu sillä että nakuttelin kevyesti reikään sitten tuon RC-kuusiokolosarjan 1,5mm avaimen, ja tuli aika tiukka sovitus. Pehmeitähän noi ruuvit kyllä on...

Ai niin, yks juttu vielä: - huomasin tossa että yhden servon väliin käskettiin heittää servo spacer, tonne takimmaisen cyclic servon väliin, mut en moista löytäny paketista ainakaan lyhykäisen hakemisen jälkeen. Heitin sitte tohon yhteen noi kumirenkaat väliin (en niitä muihin servoihin laittanut kun ei ohjeessa käsketty.. käsitin että ei tarvita..?) niin tuli aika keskelle runkoa se linkkipallo. Ehkä ihan inauksen oikealla mut korkeintaan ~1mm.. Tuskin haittaa menoa?

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: 500 ESP, purkaakko vaiko ei?
« Vastaus #5 : 25 Kesäkuu, 2010, 18:17:10 »
Lainaus
Jos tuntuu että täytyy vääntää rautalangasta nii heitä vaikka kuva tänne, jos on valmiina kovolla, niin selkeis asia huomattavasti  -laitan itekki tässä kohta tulemaan, kunhan oon saanu vähä enemmän kasaan.

Wiki...
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Jay604

  • Vieras
Vs: 500 ESP, purkaakko vaiko ei?
« Vastaus #6 : 25 Kesäkuu, 2010, 18:21:45 »
Lainaus
Jos tuntuu että täytyy vääntää rautalangasta nii heitä vaikka kuva tänne, jos on valmiina kovolla, niin selkeis asia huomattavasti  -laitan itekki tässä kohta tulemaan, kunhan oon saanu vähä enemmän kasaan.

Wiki...

-eipä ole listattu tuota tarkoittamaani osaa tuolla. Eikä selvinnyt collarikaan. Joka tapauksessa, tarkoitin tuolla nupin osalla mitä en saanut auki, tuota mikä on piilossa oikeanpuoleisen kuvan stabbaritangon ja numero 8:n alla. Kaks ruuvia per puoli ja laakerit välissä..

EDIT: sain noin kaks laakerikansisydeemiä auki ja kunnolla locktitea sisään.. täytyt kokeilla avata noi nupin 4 ruuvia täs vielä, oishan se aika perseestä jos tulee maahan parin-kolmen lennon takia ja syyksi paljastuis toi..  ::)
« Viimeksi muokattu: 26 Kesäkuu, 2010, 12:56:52 kirjoittanut Jay604 »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
18 Vastauksia
9963 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Tammikuu, 2009, 18:14:15
kirjoittanut Mikka
2 Vastauksia
2668 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Heinäkuu, 2008, 22:25:02
kirjoittanut Vispilä
33 Vastauksia
16106 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Elokuu, 2008, 15:01:00
kirjoittanut Affen
13 Vastauksia
7238 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Elokuu, 2013, 10:09:09
kirjoittanut JuhoV