Kirjoittaja Aihe: 500ESP - kysymys perästä  (Luettu 7738 kertaa)

Jay604

  • Vieras
500ESP - kysymys perästä
« : 26 Kesäkuu, 2010, 13:19:37 »
Miten ootte hoitanu noi muoviset pidikkeet, minkä läpi kulkee peräservon tanko?

Tuntuu niinkun noi olis mitoitettu yhtä kokoa isompaan kopteriin.. mulla ainakin on aivan löysät eikö pysty kiristämään koska on valettua muovia..

Millä "poppakonsteilla" ootte ton löysien servorodien kiinnikehomman hoitaneet?

tossa suositellaan että koko peräboomin sisäpuoli pitäis ruiskuttaa silikoniöljyllä (ilmeisesti että saa ton laakerinpidikkeen luistamaan paikoilleen.. laakerin muuten liimasin sillä vihreellä töhnällä, saa nähdä pysyykö. mietin tossa että onko mitään haittaa jos ruiskuttelen silikonisuihketta tonne peräputkeen, luulis että toi kumi menee sisälle jos heittää kunnolla paksua silikoniöljyä liukuvoiteeks itse siihen kumiin...? ..en ainakaan keksi muuta tarkoitusta ihan heti miksi koko putki pitäs rasvata.

Ei muuten löytynyt munkaan paketista CV liimaa, noi kolme oli (rasva, laakerilukite, ruuvilukite) - ei liimaa.. saisivat align pojat päivittää manuaalin, ei olis iso homma..

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: 500ESP - kysymys perästä
« Vastaus #1 : 26 Kesäkuu, 2010, 13:54:30 »
Miten ootte hoitanu noi muoviset pidikkeet, minkä läpi kulkee peräservon tanko?

Tuntuu niinkun noi olis mitoitettu yhtä kokoa isompaan kopteriin.. mulla ainakin on aivan löysät eikö pysty kiristämään koska on valettua muovia..

Millä "poppakonsteilla" ootte ton löysien servorodien kiinnikehomman hoitaneet?


Pujota nipuside sinne putken ja ohjurin väliin, vetämällä nippusidettä pidemmälle siellä välissä välys kiristyy.

Näin toimii 450Sportissa tuo. Tämä tapa näytetään myös manuaalissa.
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Jay604

  • Vieras
Vs: 500ESP - kysymys perästä
« Vastaus #2 : 26 Kesäkuu, 2010, 14:03:42 »
Kiitti :)

hehe, ois pitäny kai lukee manuaali tarkemmin loppuun asti ennenku tulee kyselemään  :D

Tää on kyllä uskomattoman mukava ja hyvä foorumi, jonnekki random foorumille kun tulis kyselemään alottelijan kysymyksiä niin vastaus olis luultavasti "RTFM!"  ::)

ja kiitokset kaikille muillekkin ketkä on täällä kysymyksiin jaksaneet vastailla :)

ja eikun takas kasaamaan ->  ;D

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 500ESP - kysymys perästä
« Vastaus #3 : 26 Kesäkuu, 2010, 14:14:23 »
mietin tossa että onko mitään haittaa jos ruiskuttelen silikonisuihketta tonne peräputkeen, luulis että toi kumi menee sisälle jos heittää kunnolla paksua silikoniöljyä liukuvoiteeks itse siihen kumiin...? ..en ainakaan keksi muuta tarkoitusta ihan heti miksi koko putki pitäs rasvata.
Kun liu'utat TT:tä peräputkeen, pyyhkii putken kuiva sisäpinta hyvinkin voidellun laakerikumin kuivaksi jo kauan ennen kuin TT on työnnetty perille asti. Ja kuiva kumi vasten kuivaa putkea -> kitkaa -> kumi plupsahtaa pois laakerin päältä -> homma uusiksi. Ruiskuttamalla putken sisälle silikonia taataan jatkuva voitelu perille asti. :) Ei sitten kannata olla ihan hullu sen silikonin kanssa, ettei joskus myöhemmin töhnää ala valumaan putkesta ulos ja peräblokin/peräkasetin & peräputken väliin. Näissä raoissa oleva lisäliukastus hankaloittaa putken paikallaan pysymistä huomattavasti - kokemuksen syvällä rintaäänellä sanon. :D Minä pidän yleensä valmiiksi koottuja periä yön yli pystyssä ja paperia alla, jotta mahdollisesti valumaan lähtevä silikoni valuu putkesta ulos.

En tiedä minkälainen tämä uusi 500ESP on peräputken kiinnitykseltään, mutta ainakin vanhasta versiosta puuttui kokonaan niin sanottu "pin"-ruuvi* peräblokin eli rungon päästä. Sellainen kannattaa porata ja asentaa EHDOTTOMASTI kaikkiin TT-peräisiin koptereihin putken molempiin päihin! Kun putkessa ei kierrä hihna pitämässä asetelmaa kiinni rungossa, on putki syytä ruuvata kummastakin päästä tukevasti kiinni. Peräpäästä peräputki olikin muistaakseni 500 ESP:ssä aina pinnattuna.

* Normaalin puristuskiinnityksen lisäksi  peräputki lukitaan paikoilleen poraamalla pieni reikä peräblokin ja putken yhden seinämän läpi ja asentamalla tähän reikään sopivan lyhyt ruuvi (ylettyy putken sisälle asti, mutta ei hankaa vasten TT:tä). Tämä ruuvi lukitsee putken sijoilleen, vaikka puristuskiinnitys ei jaksaisikaan pitää putkea paikoillaan.

Jay604

  • Vieras
Vs: 500ESP - kysymys perästä
« Vastaus #4 : 26 Kesäkuu, 2010, 15:39:37 »
mietin tossa että onko mitään haittaa jos ruiskuttelen silikonisuihketta tonne peräputkeen, luulis että toi kumi menee sisälle jos heittää kunnolla paksua silikoniöljyä liukuvoiteeks itse siihen kumiin...? ..en ainakaan keksi muuta tarkoitusta ihan heti miksi koko putki pitäs rasvata.
Kun liu'utat TT:tä peräputkeen, pyyhkii putken kuiva sisäpinta hyvinkin voidellun laakerikumin kuivaksi jo kauan ennen kuin TT on työnnetty perille asti. Ja kuiva kumi vasten kuivaa putkea -> kitkaa -> kumi plupsahtaa pois laakerin päältä -> homma uusiksi. Ruiskuttamalla putken sisälle silikonia taataan jatkuva voitelu perille asti. :) Ei sitten kannata olla ihan hullu sen silikonin kanssa, ettei joskus myöhemmin töhnää ala valumaan putkesta ulos ja peräblokin/peräkasetin & peräputken väliin. Näissä raoissa oleva lisäliukastus hankaloittaa putken paikallaan pysymistä huomattavasti - kokemuksen syvällä rintaäänellä sanon. :D Minä pidän yleensä valmiiksi koottuja periä yön yli pystyssä ja paperia alla, jotta mahdollisesti valumaan lähtevä silikoni valuu putkesta ulos.

En tiedä minkälainen tämä uusi 500ESP on peräputken kiinnitykseltään, mutta ainakin vanhasta versiosta puuttui kokonaan niin sanottu "pin"-ruuvi* peräblokin eli rungon päästä. Sellainen kannattaa porata ja asentaa EHDOTTOMASTI kaikkiin TT-peräisiin koptereihin putken molempiin päihin! Kun putkessa ei kierrä hihna pitämässä asetelmaa kiinni rungossa, on putki syytä ruuvata kummastakin päästä tukevasti kiinni. Peräpäästä peräputki olikin muistaakseni 500 ESP:ssä aina pinnattuna.

* Normaalin puristuskiinnityksen lisäksi  peräputki lukitaan paikoilleen poraamalla pieni reikä peräblokin ja putken yhden seinämän läpi ja asentamalla tähän reikään sopivan lyhyt ruuvi (ylettyy putken sisälle asti, mutta ei hankaa vasten TT:tä). Tämä ruuvi lukitsee putken sijoilleen, vaikka puristuskiinnitys ei jaksaisikaan pitää putkea paikoillaan.

Toisessa päässä oli reikä, mikä lukittuu kun ruuvaa tailfinin kiinni. perään tulee semmoinen muovinen palikka tohon tailfinin ja perän väliin missä on muovinen tappi joka taas mikä menee reiästä ja lukitsee putken, niinkun mainitsitkin tossa. Toisessa päässä on pitkä "U" mallinen ura putkea pitkin, ja taas mihin putki kiinnitetään. Vastaavasti U:n mallinen uloke kahdesta muovipalikasta kasattavaan kehikkoon jossa putki pysyy aika tiukasti ja luonnollisesti kiristyy oikein kunnolla kun kiinnittää loput ruuvit runkoon.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 500ESP - kysymys perästä
« Vastaus #5 : 26 Kesäkuu, 2010, 15:55:51 »
Toisessa päässä oli reikä, mikä lukittuu kun ruuvaa tailfinin kiinni. perään tulee semmoinen muovinen palikka tohon tailfinin ja perän väliin missä on muovinen tappi joka taas mikä menee reiästä ja lukitsee putken, niinkun mainitsitkin tossa. Toisessa päässä on pitkä "U" mallinen ura putkea pitkin, ja taas mihin putki kiinnitetään. Vastaavasti U:n mallinen uloke kahdesta muovipalikasta kasattavaan kehikkoon jossa putki pysyy aika tiukasti ja luonnollisesti kiristyy oikein kunnolla kun kiinnittää loput ruuvit runkoon.
Ok, eli ei minkäänlaista parannusta ole tähän siis tullut kopterin muiden päivitysten mukana. Suosittelen erittäin lämpimästi edellä kuvaamani modauksen tekemistä sinne rungon päähän putkea. Eli pora käteen, varovasti sopivan kokoinen reikä peräblokkiin ja putkeen, purut pois putkesta (!) ja sopivan mittainen ruuvi reikään. Näin putki pysyy varmasti kiinni kopterissa eikä erkane kesken ilonpidon. :) Sopiva paikka ruuville on esimerkiksi lähellä blokin päätä, jossa on paksumpi "panta" ympäri putken.

Vaikka puristusliitos tuntuisi käsin kokeilemalla kuinka tukevalta ja pitävältä tahansa, se ei sitä loppujen lopuksi kuitenkaan ole. Tärinä, lämpötilanvaihtelut, äärimmäinen stressi, putkessa oleva silikoni, ... on helppo keksiä paljonkin syitä sille, miksi putki pääsee omille teilleen näennäisen pitävästä liitoksesta.

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: 500ESP - kysymys perästä
« Vastaus #6 : 26 Kesäkuu, 2010, 21:18:48 »
Voisipa itsekkin tekaista tuollaisen. Kaikkein siisteinhän siitä tulisi jos tekisi kierteen siihen blokkiin, mutta eipä taida jaksaa hifistellä. Eli itse porautuvalla vaan :)
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: 500ESP - kysymys perästä
« Vastaus #7 : 26 Kesäkuu, 2010, 22:46:01 »
Toisessa päässä oli reikä, mikä lukittuu kun ruuvaa tailfinin kiinni. perään tulee semmoinen muovinen palikka tohon tailfinin ja perän väliin missä on muovinen tappi joka taas mikä menee reiästä ja lukitsee putken, niinkun mainitsitkin tossa. Toisessa päässä on pitkä "U" mallinen ura putkea pitkin, ja taas mihin putki kiinnitetään. Vastaavasti U:n mallinen uloke kahdesta muovipalikasta kasattavaan kehikkoon jossa putki pysyy aika tiukasti ja luonnollisesti kiristyy oikein kunnolla kun kiinnittää loput ruuvit runkoon.
Ok, eli ei minkäänlaista parannusta ole tähän siis tullut kopterin muiden päivitysten mukana. Suosittelen erittäin lämpimästi edellä kuvaamani modauksen tekemistä sinne rungon päähän putkea. Eli pora käteen, varovasti sopivan kokoinen reikä peräblokkiin ja putkeen, purut pois putkesta (!) ja sopivan mittainen ruuvi reikään. Näin putki pysyy varmasti kiinni kopterissa eikä erkane kesken ilonpidon. :) Sopiva paikka ruuville on esimerkiksi lähellä blokin päätä, jossa on paksumpi "panta" ympäri putken.

Vaikka puristusliitos tuntuisi käsin kokeilemalla kuinka tukevalta ja pitävältä tahansa, se ei sitä loppujen lopuksi kuitenkaan ole. Tärinä, lämpötilanvaihtelut, äärimmäinen stressi, putkessa oleva silikoni, ... on helppo keksiä paljonkin syitä sille, miksi putki pääsee omille teilleen näennäisen pitävästä liitoksesta.

ite oon kietonu aina peräputken ympärille kolmisen kierrosta läpinäkyvää konttoriteippiä. on niin tiukka että on vaikee saada murikka halki vaikka ruuvit on pois! ei tartte porailla ja varmasti pitää!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 500ESP - kysymys perästä
« Vastaus #8 : 26 Kesäkuu, 2010, 23:02:40 »
Itse olen käyttänyt alumiiniteippiä tai vulgaanistateippiä... kyllä pysyy jos saa puristettua perän kasaan :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

JCA

  • Vieras
Vs: 500ESP - kysymys perästä
« Vastaus #9 : 27 Kesäkuu, 2010, 01:59:25 »
No ilmankos noi mun kopterit tulee maihin kun en jesaria laita joka paikkaan, enpä 500:ssa ikuna huomannu tälläsiä ongelmia :)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 500ESP - kysymys perästä
« Vastaus #10 : 27 Kesäkuu, 2010, 10:01:57 »
No ilmankos noi mun kopterit tulee maihin kun en jesaria laita joka paikkaan, enpä 500:ssa ikuna huomannu tälläsiä ongelmia :)
Mäkin huomasin vain yhden kerran. 150 euron edestä. :D

Jay604

  • Vieras
Vs: 500ESP - kysymys perästä
« Vastaus #11 : 15 Heinäkuu, 2010, 19:43:54 »
No ilmankos noi mun kopterit tulee maihin kun en jesaria laita joka paikkaan, enpä 500:ssa ikuna huomannu tälläsiä ongelmia :)
Mäkin huomasin vain yhden kerran. 150 euron edestä. :D

Katoin tarkemmin nyt tota perää kun jouduin ottamaan gyron irti ja huoltoon.. kyllä toi ura on ihan naurettavan pieni, ei tarvinnu kun ihan hitusen löysätä pultteja nii tuli heti ulos. Muistelin myös että se ura putkessa olis ollu pidempi, mutta ehkä just sen verran että sentään estää putkea pyörimästä.

Align:in kansainvälisillä sivuilla näin että tohon perään on upgrade -osa, eli se muovinen tapintynkä mikä tulee tailfinin ja putken väliin, saa myös tuommosena mukavan kiiltävän metallisena.

Tarkotit sillä reiällä varmaan tota putken etuosaa pelkästään vai ootko porannu reiän myös tohon takablokkiin?

Ehdottomasti on kyllä yks heikko lenkki.. Täytyy tehdä joko teippitiivistys taikka sitte tuo reikä+ruuvi systeemi. Luulis onnistuvan helposti jos löytyy Dremeli ja laatikollinen dremel kamaa, mm. kovametallijyrsinteriä, hioma ja katkasulaikkoja ym. pikkutyökaluja.  8)

EDIT: Yks juttu tuli vielä mieleen.. joku varmaan muistaa että onko se t-rex 500:en pikkukuusiokoloruuvit jotain tuumakokoa, vai joku outo koko kuten 1,4mm..?

Tuntuu ettei löydy millään avainta mkä sopis siihen hyvin. Prestige RC:n 1,5mm ei sovi, ja tavallinen L avain taas sopii koska pyöristetyt kärjet, eikä ihan niin terävät nuo kulmat..

vai onko toi joku Align:in oma avain mikä pitäs erikseen ostaa..?

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 500ESP - kysymys perästä
« Vastaus #12 : 15 Heinäkuu, 2010, 23:00:43 »
« Viimeksi muokattu: 16 Heinäkuu, 2010, 09:15:23 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 500ESP - kysymys perästä
« Vastaus #13 : 16 Heinäkuu, 2010, 08:51:25 »
Tarkotit sillä reiällä varmaan tota putken etuosaa pelkästään vai ootko porannu reiän myös tohon takablokkiin?
Kaikissa mun TT-peräisissä koptereissa on "pinni" sekä edessä että takana. Eli putken molemmissa päissä. Jos toisessa päässä ei tehtaan jäljiltä ole, se porataan ja ruuvataan sinne. Eli kyllä, porasin takablokkiin pienen reijän ja ruuvasin ruuvin pitämään kasettia aloillaan.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
17 Vastauksia
5878 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Tammikuu, 2009, 00:58:10
kirjoittanut geeni
18 Vastauksia
8404 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Lokakuu, 2009, 15:14:52
kirjoittanut fosa
122 Vastauksia
43886 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Joulukuu, 2011, 01:01:38
kirjoittanut zodiak
3 Vastauksia
2637 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Lokakuu, 2013, 16:51:36
kirjoittanut Matti Häkkinen
1 Vastauksia
13763 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Tammikuu, 2015, 19:05:50
kirjoittanut Otou