Kirjoittaja Aihe: Lapojen tasapainoerot  (Luettu 42740 kertaa)

Jay604

  • Vieras
Lapojen tasapainoerot
« : 28 Kesäkuu, 2010, 19:12:27 »
Ajattelin tästä aiheesta kirjoittaa lyhykäisen viestin.

Laitoin eilen ensimmäistä kertaa päälavat paikoilleen, ja otin hieman jenkaa (n. 15% throttle).. koko kopteri tärisi aika perkuleesti. Tosin swashia, lapauraa eikä mitään sellaista ole vielä säädetty, eli vielä ei olla aiheessa  ;D

Noh, joka tapauksessa, katselin tuossa säädellessä Finless bobin videoita, ja siinä samalla tuli mieleen että täytyykin katsoa ovatko nuo lavat tasapainossa.

Käytin tuota vanhaa kunnon hiilikuitutanko alle ja lavat linjaan.. keskitasapaino heitti suht. paljon. No, eipä tuossa mitään.

Tuli mieleen sitten katsoa ovatko lavat samanpainoisia ja huomasin että ero oli aikamoinen.. toinen lapa oli paino 61,23g ja toinen "vain" 60,76g

Neljällä läpinäkyvällä toimistoteipinpalalla korjasin tuon, nyt on molemmat 61,23g. Ainakin jossain olen kuullut suositeltavan tätä metodia, vaikka tuntuu vähä "liimaa ja jesarilla mennään" -meiningiltä. ::)

Mutta ei kai noitten tasapainottamiseen muitakaan keinoja ole?

Eli näin, ainakin noitten lapojen mukana mitkä tuli ESP500 paketissa..

P.S. -löytyykö joukostamme yhtään matemaatikkoa kuka osaisi laskea kuinka paljon 0,5g ero mahtaa olla @ 2650RPM? ..ei merkitystä, mutta olis kiva tietää  :)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #1 : 28 Kesäkuu, 2010, 19:32:36 »
en ole matemaatikko mutta mulla on kaikki lapaparit tähän asti täristäny kopua maassa ennen nousua tietyillä kierroksilla... kuuluu ilmeisesti asiaan enkä ole välittäny... sit ku jenkat nousee ni loppuu ravistuksetkin (ihan kapea kierrosalue ennenku roottori edes jaksais kannatella kopua).

mulla lapoina ollu aina 425D alikilit (ekat kattelin joskus ja olivat ihan hyvin tasapainossa... sen jälkeen en oo jaksanu)

ei muuten kannata pyöritellä sitä vatkainta ennenku se on säädetty koska jos et tiedä mitä kulmia siellä on niin se voi vaikka vahingossa innostua ja mennä pitkin seiniä! eka säädöt ja sit kokeilu! ;)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Jay604

  • Vieras
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #2 : 28 Kesäkuu, 2010, 20:00:25 »
en ole matemaatikko mutta mulla on kaikki lapaparit tähän asti täristäny kopua maassa ennen nousua tietyillä kierroksilla... kuuluu ilmeisesti asiaan enkä ole välittäny... sit ku jenkat nousee ni loppuu ravistuksetkin (ihan kapea kierrosalue ennenku roottori edes jaksais kannatella kopua).

mulla lapoina ollu aina 425D alikilit (ekat kattelin joskus ja olivat ihan hyvin tasapainossa... sen jälkeen en oo jaksanu)

ei muuten kannata pyöritellä sitä vatkainta ennenku se on säädetty koska jos et tiedä mitä kulmia siellä on niin se voi vaikka vahingossa innostua ja mennä pitkin seiniä! eka säädöt ja sit kokeilu! ;)

juh, tiedossa on  ;D

-joku tossa sanoikin et toi voi äkkiä nousta yhellä futten radion kaasupykälällä monta metriä jos heittää max. lapakulmat, tai yleensäkkin argessiivisen 3D settingin..

15% oli se mitä uskalsin.. pyörittelin kyllä suurimmaks osaks ilman lapoja, tsekkailin siinä että flybar pyörii suorassa jne..

Tänään pitäs säätää swash, linkit yms. - jos vaikka sais ensinoston ennen huomista

Finless bobin kaikki videot imutin tuossa, oli ihan hyvää matskua. Taidan tähdätä jonnekkin n. -10 / +10 asteeseen max. näin aluksi, riittää varmaan mulle mainiosti.

Miten muut lennättäjät sanotte tosta painoerosta, tuntuu olevan (omasta mielestä mutu tuntumalla) todella paljon..?

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #3 : 28 Kesäkuu, 2010, 20:14:24 »
itekku oon säätäny ni aina oon saanu +/- 13.5 pitch ja +/- 8 cyclic sillon on vielä paljon liikkumatilaa swashilla ja kaikki toimii hyvin 500M mosakin jaksaa ihan hyvin ;)

kannattaa se varmaan tollai säätää ja sitte raattiosta liikeratoja joko pinemmälle tai sitte vaan expoja... ite en jostain syystä tykkää yhtää expojen tuomasta käytöksestä (en tykänny alkuunkaan oikein)

mulla oli heti koko liikealue käytössä ku ekaa kertaa napsautin idlen päälle eikä mitään ongelmia... on se niin vakaa peli!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #4 : 28 Kesäkuu, 2010, 20:31:00 »
En ole oikeastaan koskaan lapoja tasapainottanut... enkä ole suurempiin ongelmiin törmännyt, ainakaan sellaisiit jotka olisivat perus lentelyä haitanneet...
Tuossakin sulla on ~0.5g ero, en usko että on ainakaan mainittavaa merkitystä..
Ja se teippi kannattaa laitta siten että menee johtoreunan yli, eli vaikka toinen puolitepiistä ala ja toinen ylöpuolella.*
Ja kaikki kopterit ravistavat jollain kierrosalueella maassa, ihan normaalia...

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #5 : 28 Kesäkuu, 2010, 22:56:31 »
http://www.trex-store.com/lavan-tasapainotin-blade-balancer3mm-p-153.html

Mä pruukaan kyllä aina tasapainottaa lavat. Myös perälavat. Ensin katson onko painopisteessä isoa eroa, ja sitten kiikuttelen lasien reunalla tuollaisella kiikulla.  Teippiä sitten niin että painopistekin mielellään menee oikeaan suuntaan, ehkä jopa kohdalleen. Kokeilen keinuttamista kaiklla neljällä eri tavalla minmoidakseni laseista tai siitä että lavat eivät ole kiikussa suorassa tulevan virheen.

Mulle lapojen tasapainoitus on henkisesti tärkeää, se on niin helppo tehdä että se kannattaa tehdä. Vaikka ei lennossa juurikaan huomaisi, niin kyllä ne värinät jotka helposti voi poistaa kannattaa poistaa. Ei se tärinä ainakaan hyvää tee, ja epätasapainossa olevat lavat täristää kopteria. Enemmän tai vähemään.

Siinä menee 3-5 minuuttia pahimmillaan.

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #6 : 28 Kesäkuu, 2010, 23:03:18 »
joo-o, Jussi !

Tuommoinen "härpäke" multakin löytyy ja kehtaan jopa tääl' mainita, etten oo ikinä sitä käyttänyt  ;)
Eräs kokenut kopteristi mulle kerran mainitsi......Kun ostaa kunnon lapoja, niin ei tarvii moisia "juttuja" ajatella............. ??? ::) 8) :)
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Jay604

  • Vieras
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #7 : 29 Kesäkuu, 2010, 03:11:50 »
Joo, ainahan ne vähäsen tärisee pienillä kierrosalueilla, ei siitä pääse yli eikö ympäri..

Mutta lapojen tasapainottaminen kuitenkin on niin lyhyt ja yksinkertainen toimenpide että teen kyllä ihan mielellään. Jotkut jopa tasapainottavat lavat myös pituussuunnassa, (tein itekkin tuon ihan kokeilun vuoksi) -> elikkä lavat n. 1mm erilleen toisista, samansuuntaisiksi, tarkistus että kummatkin lavat ovat tarkalleen samalla tasolla, sen jälkeen hiilikuitu tai vastaava lapojen alle, ja katsotaan kumpi keikahtaa ensin. Kevyempään päähän sitten pikkuisen ohutta läpinäkyvää teippiä, kunnes molemmat keikahtaa tasan samassa pisteessä.

Kopterin värinäistä, itse ainakin ajattelisin että jos epätasapainosta johtuvaa värinää näkyy pienillä kierroksilla, niin ilman muutahan tuo kertaantuu suurilla kierroksilla ja, maalaisjärjellä ajatelen kuvittelisin että värinätaajuudesta tulee niin korkea että sitä ei silmä liikkuvassa kopterissa edes huomaa. Mutta eripainoisista lavoista johtuva, tai muu vastaava varmasti vaikuttaa mekaaniseen kulumiseen jonkin verran, laakerit kuluu nopeammin, osiin tulee klappia nopeammin (varsinkin muoviosiin), ne ruuvit mitkä ehkä joskus aukenevat itsekseen, tekevät varmaan sen nopeammin. Tai näin olen itse asian pähkäillyt, kuitenkin kerran ne lavat vaan tarvii tasapainottaa :)

Kyllähän värinää on aina koptereissa, varsinkin matalilla kierroksilla. Sekin varmaan vaikuttaa paljon tuohon hitaiden kierrosten värinään kun keskipakovoima ei vedä hitailla kierroksilla lapoja tarpeeksi kovaa että olisivat täysin suorassa. Ainahan sitä hieman on, kuten Tohtori R ja 1m4s0_ sanoivatkin.
« Viimeksi muokattu: 24 Heinäkuu, 2010, 17:21:35 kirjoittanut Jay604 »

Jay604

  • Vieras
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #8 : 29 Kesäkuu, 2010, 03:24:22 »
joo-o, Jussi !

Tuommoinen "härpäke" multakin löytyy ja kehtaan jopa tääl' mainita, etten oo ikinä sitä käyttänyt  ;)
Eräs kokenut kopteristi mulle kerran mainitsi......Kun ostaa kunnon lapoja, niin ei tarvii moisia "juttuja" ajatella............. ??? ::) 8) :)

Radixin lavat varmaan on aikalailla balanssissa, eikös ne oo just niitä vähän enemmän hintavia, rankkaan lentoon ja 3D kikkailuun tarkoitetut lavat.. (vai muistanko väärin?)

JCA

  • Vieras
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #9 : 29 Kesäkuu, 2010, 10:12:11 »
Radixin lavat ei maksa mithään.. Tosi äijien lavat maksaa 180 dollaria + 30 dollaria niiden ohjelmointilaite + 25 dollaria niiden latauspiuha ja 30 dollaria niiden postitus amerikasta Suomeen.. Plus näkyjään verot kun tulliin jäi 8)

Rity

  • Vieras
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #10 : 29 Kesäkuu, 2010, 13:47:06 »
Radixin lavat ei maksa mithään.. Tosi äijien lavat maksaa 180 dollaria + 30 dollaria niiden ohjelmointilaite + 25 dollaria niiden latauspiuha ja 30 dollaria niiden postitus amerikasta Suomeen.. Plus näkyjään verot kun tulliin jäi 8)

ja nekin joudut kuitenkin tasapainottamaan ;)

JCA

  • Vieras
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #11 : 29 Kesäkuu, 2010, 13:47:56 »
En varmasti tasapainota :D
Yhtään lapaa en ole ikinä tasapainottanut..

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #12 : 29 Kesäkuu, 2010, 15:20:31 »
kun tästä nyt oli puhetta niin tulipa koitettua!

hieman liian löysällä olevat päälavat ravistaa kopteria aika pahasti tietyllä kierrosalueella (niin pienillä jenkoilla ettei edes  leiju) mutta kun kiristin ne niin kopukka ei ravistanu juuri ollenkaan...

lapoja ei oo tasapainotettu...
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #13 : 29 Kesäkuu, 2010, 15:42:02 »
Ja jos toinen lapa on kireämmällä kuin toinen, ravistaa kopteri kierroksia nostaessa ja laskiessa...
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #14 : 29 Kesäkuu, 2010, 16:24:32 »
Lainaus
Yhtään lapaa en ole ikinä tasapainottanut..
Tasapainota nyt mun mieliksi edes toinen lapa :P

Poissa Veke

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • #0220
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #15 : 29 Kesäkuu, 2010, 17:16:56 »
Turha tänä kesänä mitään lapoja on tasapainottaa, kun hyttysiä on niin paljon että yhden leijutuksen jälkeen ovat kuitenkin epätasapainottuneet hyttysen raadoista...  ::)
- Gaui Hurricane 550
- Align T-Rex 450 Sport
- Blade mCP X
- MPX FunCub
- Futaba 7C FASST & Phoenix v3.0

Poissa big m

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #16 : 29 Kesäkuu, 2010, 17:36:31 »
kun tästä nyt oli puhetta niin tulipa koitettua!

hieman liian löysällä olevat päälavat ravistaa kopteria aika pahasti tietyllä kierrosalueella (niin pienillä jenkoilla ettei edes  leiju) mutta kun kiristin ne niin kopukka ei ravistanu juuri ollenkaan...

lapoja ei oo tasapainotettu...

Tarttis varmaan minun tilata jostain lapojen kireyden säätämiseen tarkoitettu mittalaite ellei asiaa voi hoitaa jollain muulla tavalla ortodoksisesti. Olisiko jollain kopteristilla hyvää ohjetta sopivaa kireyttä varten?

big m
DJI Phantom 1.1.1 käytössä
HK500GT FBL (valmistumassa), ei valmistunut koskaan!
MSH Protos ( valmistumassa ), ei valmistunut koskaan!
E-flite Blade mCPX, myyty
Spektrum DX 6i

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #17 : 29 Kesäkuu, 2010, 17:42:31 »
kun tästä nyt oli puhetta niin tulipa koitettua!

hieman liian löysällä olevat päälavat ravistaa kopteria aika pahasti tietyllä kierrosalueella (niin pienillä jenkoilla ettei edes  leiju) mutta kun kiristin ne niin kopukka ei ravistanu juuri ollenkaan...

lapoja ei oo tasapainotettu...

Tarttis varmaan minun tilata jostain lapojen kireyden säätämiseen tarkoitettu mittalaite ellei asiaa voi hoitaa jollain muulla tavalla ortodoksisesti. Olisiko jollain kopteristilla hyvää ohjetta sopivaa kireyttä varten?

big m

isommissa kopukoissa oon kuullu käytettävän sellasta että ku kopun nostaa nokka ylöspäin ja kädellä vähä ravistaa ni molemmat lavat valahtaa... tossa ainakaan omassa (trex500) ei toimi tollaset konstit ku lavat on niin pienet...

ihan kädellä kokeillen kyllä sen sit huomaa/oppii millon ne on sopivat ku parikertaa kattelee että kone ravistelee ja sitte kiristää lisää...

näin mä oon toiminu... en sitte tiedä onko tohon jotain aparaattia kehitetty? (tuskin)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #18 : 29 Kesäkuu, 2010, 18:24:02 »

Kuten Tohtori mainitsi, niin itse oon tehnyt vastaavan tempun Trex450 sekä 600:lla sekä aikoinaan Hughesilla.
Itse teen vaan kopterin ollessa kyljellään, mut eihän tossa mitään eroa taida olla.
Itse anna lapojen hieman valahtaa, mutta vain vähän.....On tähän mennessä toiminut.

Tästäkin on vanhoja juttuja foorumilla  :)
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #19 : 29 Kesäkuu, 2010, 21:09:09 »
Mä olen aina tasottanut lavat. Ja myös ns. Laatuklavoissa on ollut aina hieman tasapainottamista (radix, align), paitsi muistaakseni SAB lavat oli mulla ilman mitään teippejä.

 Mä tasapainotan lavat siihen tehdyllä alumiini/hiilikuitu tasapainotuslaitteella, joka on tosi hyvä. käytettynä ostin muistaakseni 18e.
  olis tosi hauska kokeilla tarkalla vaa'alla tasapainottamista, mut ei oo tullu hommattua.

 -Lauri
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

Jay604

  • Vieras
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #20 : 12 Heinäkuu, 2010, 19:14:38 »
Jäi vaivaamaan, piti laskea. xD

Laskin tuon maksimikierrosluvun mukaan mitä lavoissa sanotaan, eli 2650RPM.

Eli, tässä tapauksessa tarvittavat tiedot:

 • Radius: = Lapa 425mm + lapaholderi 55mm = 480mm = 0,48m = r
 • Kierrosluku: 2650RPM. -> 2650 / 60 = 44,17 kierrosta / s = m
 • Lavan paino (normaali Align hiilikuitu) = 62g = f

F = 2 pi^2 f^2 m r^2

F = 2 pi^2 0,062 kg (44,17 1/s)^2 (0,48 m)^2 = 550N

yhteensä 55Kg veto - (alan ymmärtää painelaakereiden rasvaamisen tarpeellisuuden  :D), kuulostaa aika suurelta, mutta kyllähän tuossa on tehojakin jo täydellä 60A:lla 1332w.

Tuolloin 62g lavassa 0,5g ero @ 2650RPM aiheuttaisi 443gramman vedon joka kierroksella toiselle puolelle.

Kun ajatellaan että tuo 443g stressi tulee pääroottorin nupille, tietysti myös koko pääakselille, enimmäkseen ylimmäiselle ja alimmaiselle laakereille, 44 kertaa sekunnissa.
Tai jos ajatellaan vaikkapa 5 minuutin agressiivista 3D lentoa missä kierrokset on kovilla, niin 443 gramman vitkutusta kertyy 13250 kertaa per lento 0,5 gramman tasapainoerolla.   

Itselläni tais olla alunperin ~0,45g epätasapainoa jos nyt oikein muistan.. Kyllä kannattaa tasapainottaa lavat ja rasvata painelaakerit (ja muutkin pääakselin laakerit)  ;)

En sitten mene takuuseen tästä laskutoimituksesta, jos joku on pielessä niin korjatkaa ihmeessä!  :)

EDIT: Pientä muokkailua ja toiston poistoa.
« Viimeksi muokattu: 13 Heinäkuu, 2010, 21:16:43 kirjoittanut Jay604 »

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #21 : 12 Heinäkuu, 2010, 19:21:37 »
>>55 Kg per lapa, 110 Kg yhteensä
nope :) forces act both ways. It doesn't matter if it's one or two blades.

Poissa arin

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #22 : 12 Heinäkuu, 2010, 19:56:34 »
Tää on tää perinteinen insinöörikompa.. eli voima on yhteensä tosiaan sen 550N, joka vaikuttaa lepariakseliin.

Jay604

  • Vieras
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #23 : 12 Heinäkuu, 2010, 20:06:25 »
Tää on tää perinteinen insinöörikompa.. eli voima on yhteensä tosiaan sen 550N, joka vaikuttaa lepariakseliin.

-ah, ymmärretty :)

..tuommoset jää helposti huomaamatta kun tappelee numeroitten kanssa

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lapojen tasapainoerot
« Vastaus #24 : 12 Heinäkuu, 2010, 20:08:31 »
Minkä arvoinen ruuvin pitää olla sitten vetomurtolujuudeltaan, että ei katkea... ;D

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
5871 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Kesäkuu, 2008, 09:52:19
kirjoittanut sgtpepper
14 Vastauksia
15180 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Huhtikuu, 2013, 22:13:16
kirjoittanut JuhoV
2 Vastauksia
2792 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Helmikuu, 2014, 12:21:51
kirjoittanut Korppi
1 Vastauksia
10915 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Toukokuu, 2014, 08:50:30
kirjoittanut jukka
0 Vastauksia
5851 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Marraskuu, 2017, 18:07:30
kirjoittanut Konna