Kirjoittaja Aihe: Puulapojen muovikalvo  (Luettu 3349 kertaa)

Poissa Veke

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • #0220
Puulapojen muovikalvo
« : 01 Heinäkuu, 2010, 07:54:59 »
Minulla on Gauissa 550-mittaiset (Gauin) puulavat, joissa on valkoinen muovikalvo päällä. Kalvot näyttävät olevan kiinni vain jättöreunasta ja päistä. Lisäksi ne ovat vähän löysät ainakin lapojen yläpinnalta, sormella kun painelee, niin ovat selkeästi irrallaan lavan pinnasta.

Eilen illalla leijuttelin heinäpellolla ja kun kyseessä ei ollut golfkentän viheriö, niin siellä oli pidempiäkin korsia ja laskeutuessa joku korsi on osunut lapaan ja tämä aavistuksen irrallaan lepattava muovikalvo on haljennut lavan poikkisuunnassa. Tottakai se on helppo teipillä paikata ja samaan paikkaan teippi toiseen lapaan, mutta tätä tahtia lavat peittyvät pian teipillä...

Onko muilla vastaavista kalvollisista puulavoista kokemusta, voisiko sen muovin raapaista hyvillä mielin pois vai onko sen tarkoituksena vähentää kitkaa ilman kanssa (puu alla on varmaan käsittelemätöntä), pitäisikö sitten lavat lakata, jos kalvon poistaa?
- Gaui Hurricane 550
- Align T-Rex 450 Sport
- Blade mCP X
- MPX FunCub
- Futaba 7C FASST & Phoenix v3.0

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Puulapojen muovikalvo
« Vastaus #1 : 01 Heinäkuu, 2010, 09:04:23 »
Huomenta,

Se kalvo on tosiaan tarkoitettu puun suojaksi ja parantaa se ilmavirtaustakin koska pinta on sileämpi. Mikäli siinä puulavassa ei ole mitään suojaa, niin kaikki itikat, ruohot jne... imeytyy siihen puulapaan ja se alkaa hahoilemaan, pehmenemään jne... Kalvon voi nykäistä pois kokonaan ja lavat voi lakata tai maalata. Kyseinen operaatio pitää sitten tosiaan tehdä molemmille lavoille, se ei käy, että vaan toisesta poistaa kalvon ja lakkaa tai maalaa sen koska tällöin lavat ovat eripainoiset aivan varmasti. Maalaus ja lakkausoperaation jälkeen lavat tulee vielä tasapainottaa.

Joskus aikoinaan päällystin tuollaiset puulavat sellaisella lennokkien päällystämiseen tarkoitetulla silitysraudalla kiinnitettävällä kalvolla. Jollei lennokkeja ole aiemmin rakentanut eikä noiden kalvojen kanssa ole pelannut, niin en tiedä onko nyt oikea hetki alkaa harjoittelemaan. Maalaaminen on siinä tapauksessa helpompaa.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Puulapojen muovikalvo
« Vastaus #2 : 01 Heinäkuu, 2010, 09:31:43 »
Joo se kalvo on vain sellaista lämmöllä kutistettavaa putkea ja erittäin helposti hajoavaa.

Lakattu puulapa on jotenkin nostalgisen näköinen ja tyylikäs. Kerhokaverilla oli 80-luvulla jokin vispilä ja siinä nätit lakatut lavat. varmaankin joku venelakka on hyvä viimeiseksi kerrokseksi. lakkaa useaan kertaan ja hioo karvat pois aina välissä niin pitäis tulla hyvä.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Vs: Puulapojen muovikalvo
« Vastaus #3 : 01 Heinäkuu, 2010, 10:11:19 »
Tähän aiheeseen liittyvää oletko tarkistanut
että lavanpidikkeet ovat liimattu epoksilla
kiinni kun ovat puulavat muuten voi lavat lähteä voi tulla
pahaa jälkeä.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Puulapojen muovikalvo
« Vastaus #4 : 01 Heinäkuu, 2010, 10:56:46 »
Löysän muovikalvon voi kiristää kuumentamalla, eli hiustenkuivaajalla (jos on riittävän tehokas malli) tai kuumailmapuhaltimella varovasti sohimalla. Kalvo kutistuu kuumassa ja kiristyy. Liian kuuma rikkoo kalvon ja liian kireä kalvo repeytyy, joten kieli keskellä suuta! :) Jo rikkoutuneelle kalvolle tuota ei tosin voi enää tehdä, koska kiristyessä kaikki alkavat railot repeytyvät iloisesti selälleen.

Jos haluaa harrastaa ja näpertää, lavat voi tosiaan lakata tai maalata kuten edellä on neuvottu. Toinen - helpompi - vaihtoehto on ostaa uudet lavat. Ainakin ulkomailta saa halpoja lasikuitulapoja, jotka ajavat harjoittelukäytössä asiansa paremmin kuin hyvin. Sitä en tosin osaa sanoa, löytyykö nimenomaan 550mm pitkiä halpislapoja mistään, ei ole sattunut silmään. Harjoituskäyttöön kannattaa joka tapauksessa ostaa halvat lavat, ettei sitten niin korpea raapia niillä asvalttia, sepeliä tai pieniä puita. Pinnoitetut puulavat ovat äärimmäisen herkkiä kaikelle ulkopuoliselle (kuten olet jo huomannutkin), lasi- tai hiilikuituiset eivät ainakaan heinistä hajoa. Eivät nekään toki sepeliä kestä...

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Puulapojen muovikalvo
« Vastaus #5 : 01 Heinäkuu, 2010, 11:12:40 »
Fast-ladilta lohkeaa 30€ hintaan yhdet lasikuitulavat
http://www.fast-lad.co.uk/store/pv3815_550mm_glass_fibre_blades-p-2568.html

Hobbykingiltä löytyy hiilkuitu 550 TIGit aika samaan hintaan.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6596&Product_Name=TIG_550mm_Carbon_Fiber_Z-Weave_(type_1)

Sabellakin näyttäisi olevan halvat 550 lavat mutta varastosaldo näyttää nollaa
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=32935&grpid=5011

Kannattaa varmistaa että lapa on oikean paksuinen lavanpitimeen.. muuten ei niin väliä.


 

Poissa Veke

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • #0220
Vs: Puulapojen muovikalvo
« Vastaus #6 : 01 Heinäkuu, 2010, 22:00:05 »
Kiitoksia hyvistä vinkeistä ja ohjeista! Pääsin loppujen lopuksi aika helpolla, teippasin ensin railon ja sen jälkeen puhaltelin varovasti kuumailmapuhaltimella. Sain molempien lapojen kalvot kiristymään ilman vekkejä ja teippi esti lisärepeymää syntymästä. Ajelen noilla toistaiseksi ja taidan pistää tilauksen vetämään jostakin noista Jussin ehdottamista lavoista. Puulavat on kyllä halpoja harjoitteluun, Hobby Peoplesta 550-mittaiset alle kahdella kympillä. Ja torppauksen jälkeen kelpaavat vielä kierrätykseen takkapuiksi  ;) Venelakkaakin löytyisi keväisen lasiterassin puulattian lakkauksen jäljiltä, saisi oikein vintage-kopun...

Lavoissa on lavanpidikkeiden (main gripit) kohdilla molemmin puolin muovilevyt, jotka ovat ruuveilla kiinni lavassa. Lisäksi kiinnitysruuvin reiän läpi menee putki, joka ulottuu muovilevyjen reikien sisälle asti, eli kiinnitysruuvi ei ole pelkästään puun varassa, epoksiliimauksesta en tiedä.
- Gaui Hurricane 550
- Align T-Rex 450 Sport
- Blade mCP X
- MPX FunCub
- Futaba 7C FASST & Phoenix v3.0

Poissa ZZ

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Puulapojen muovikalvo
« Vastaus #7 : 01 Heinäkuu, 2010, 22:21:06 »
Minä olen käyttänyt näitä:
http://www.helidirect.com/550mm-pro-frp-fiberglass-main-blade-p-11215.hdx

Näin aloittelijalle ovat olleet ihan tarpeeksi hyvät ja hinta ($18.90) on sopiva, postikulut vain melkein tuplaa kustannukset.
Gaui X7 | Gaui X5 FES | Gaui 550 FBL, UH-1 "Huey"
Gaui 550 | Gaui 425 | Gaui 255
Trex 500, UH-1 "Huey" | Trex 450, UH-1 "Huey"
HK-450, Bell 206 "Jet Ranger" | Nine Eagles Solo Pro V2

mrsaila

  • Vieras
Vs: Puulapojen muovikalvo
« Vastaus #8 : 01 Heinäkuu, 2010, 22:32:00 »
Aikoinaan omien puulapojen kuoret eivät tykänneet hyönteisestä, jos oli ilmatilassa ötököitä niin kuoret olivat entiset. Ja kun pinta menee rikki, niin lavan aerodynamiikka katoaa täysin. Suosittelen ehdottomasti hiilikuitu tai lasikuitu lapojen käyttöä, koska ne voivat säätää torpilta jos puulapojen pinta rikkoontuu lennon aikana.

Toinen juttu on tietysti puulapojen lento-ominaisuudet verrattuna jäykempiin kuitulapoihin.

-T
« Viimeksi muokattu: 01 Heinäkuu, 2010, 22:36:11 kirjoittanut mrsaila »

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Puulapojen muovikalvo
« Vastaus #9 : 01 Heinäkuu, 2010, 23:20:36 »
Lavoissa on lavanpidikkeiden (main gripit) kohdilla molemmin puolin muovilevyt, jotka ovat ruuveilla kiinni lavassa. Lisäksi kiinnitysruuvin reiän läpi menee putki, joka ulottuu muovilevyjen reikien sisälle asti, eli kiinnitysruuvi ei ole pelkästään puun varassa, epoksiliimauksesta en tiedä.
Muovin alle kannattaa kurkata jos voi. Ja jos voi, lisätä epoksia väliin. Turvallisuus ennen kaikkea!