Kirjoittaja Aihe: Kopterin harjoitusjalakset.  (Luettu 8005 kertaa)

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Kopterin harjoitusjalakset.
« : 22 Tammikuu, 2008, 18:01:15 »
Mulla oli käytössä maken tekemät jalakset 30 rapukassa ja ne oli alumiini putkea ja päissä pingis pallot. Jalakset kiinnitettiin nippusiteillä kopterin omiin jalaksiin.
« Viimeksi muokattu: 22 Tammikuu, 2008, 18:06:14 kirjoittanut EGE »

Make J

  • Vieras
Vs: Kopterin harjoitusjalakset.
« Vastaus #1 : 22 Tammikuu, 2008, 18:44:12 »
Olisin tehny harjateräksestä ja keilapalloista kuten Jarmo ehdotti, mutta nuukuus vei voiton... :P

Poissa JJA

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin harjoitusjalakset.
« Vastaus #2 : 22 Tammikuu, 2008, 18:54:15 »
kamalan monimutkaisen näköinen.  :o ;)

Mä laitoin putket keskeltä kiinni 3 tai 4mm pultilla ja päitä taivutin hieman ylöspäin-toimii.

Poissa Marcus

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin harjoitusjalakset.
« Vastaus #3 : 22 Tammikuu, 2008, 20:09:28 »
Mulla oli rapukassa lasikuitu-hiihtosauvat ja keskeltä 4mm pultti ja päissä sählypallot.
TT Raptor 50*myydään*
TopFlite Cessna 182 1/5scale
Spektrum DX7 2.4G
Phoenix RC 2.0

Make J

  • Vieras
Vs: Kopterin harjoitusjalakset.
« Vastaus #4 : 22 Tammikuu, 2008, 20:46:06 »
kamalan monimutkaisen näköinen.  :o ;)

Mä laitoin putket keskeltä kiinni 3 tai 4mm pultilla ja päitä taivutin hieman ylöspäin-toimii.

Alkuperäinen idea tuossa olikin, että ne saa taiteltua yhden "sakaran" mittaiseksi kuljetusta helpottamaan, mulla on niin pikkuinen tuo Lincolni, ettei muuten mahtunu  ;D

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Kopterin harjoitusjalakset.
« Vastaus #5 : 23 Tammikuu, 2008, 02:16:44 »
Ai, sulla on semmonen ihan pieni Lincolni vaan...... ;)

Harjateräs- keilapallot -kombinaatio kuulostaa toimivalta, minkä paksuista harjaterästä pitää olla?

-jari
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Make J

  • Vieras
Vs: Kopterin harjoitusjalakset.
« Vastaus #6 : 23 Tammikuu, 2008, 06:06:27 »
Riippuu keilapalloista. Jos ne on ihan pienet reijät vaan, niin kannattaa laittaa kaikkiin kolmeen ;D

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Kopterin harjoitusjalakset.
« Vastaus #7 : 10 Kesäkuu, 2008, 01:19:41 »
Miksi kaikki harjoitusjalakset mitä olen nähnyt ovat neljällä sakaralla, itse tilasin Heliguylta ja sieltä tuli 6-sakaraiset, vaikuttavat vakaammilta kuin nelisakaraiset...


Poissa pasisalminen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopterin harjoitusjalakset.
« Vastaus #8 : 10 Kesäkuu, 2008, 09:59:34 »
Mä tein kahdesta puisesta harjanvarresta ja päihin sählypallot. varret kiinnitin sitten nippusiteillä omiin ländäreihin. nää oli siis 50 rapukkaan.

Poissa Vergo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kopterin harjoitusjalakset.
« Vastaus #9 : 10 Kesäkuu, 2008, 10:38:08 »
Miksi kaikki harjoitusjalakset mitä olen nähnyt ovat neljällä sakaralla, itse tilasin Heliguylta ja sieltä tuli 6-sakaraiset, vaikuttavat vakaammilta kuin nelisakaraiset...

Itselläni on samat harjoitusjalakset, tosin toimittivat samasta paikasta neljällä sakaralla. En tiedä onko noista kahdesta lisäsakarasta mitään varsinaista hyötyä. Mahdollisesti voi haittaakin olla, sillä neljälläkin sakaralla tuli leijuttelua harjoitellessa usein huomattua, että yksi tai useampi alkoi heilumaan ylösalas ilmeisesti jonkin kopterin värinän tahtiin ja siinä vaiheessa olikin sitten jo parempi ottaa kopteri maahan. Syynä luultavasti se, että nuo tangot ovat liian joustavia. Sitten kun viimein uskalsin ottaa harjoitusjalakset pois niin oli mukava huomata, että leijuttaminen ilman niitä on selvästi helpompaa. Tuen tarve laskuissakaan ei ollut niin suurin kuin mitä olin olettanut.
#kopterit.net / #multikopterit.net @ IRCNet

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin harjoitusjalakset.
« Vastaus #10 : 10 Kesäkuu, 2008, 12:10:26 »
Miksi kaikki harjoitusjalakset mitä olen nähnyt ovat neljällä sakaralla, itse tilasin Heliguylta ja sieltä tuli 6-sakaraiset, vaikuttavat vakaammilta kuin nelisakaraiset...
Ei millään pahalla, mutta tuo on aika huvittavan näköinen, ainakin 2 sakaraa liikaa. ;D Tuo suoraan taaksepäin osoittava tikku on ihan turha, siinä vaiheessa kun se alkaa tukea on peräevä jo maassa. Samoin, kopterin kaataminen suoraan nokilleen on kovan työn takana, enkä usko että onnistuu vahingossa. Periaatteessa jos osaa leujuttaa välttävästi, suoraan sivulle osoittavat kaksi tikkua riittää.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin harjoitusjalakset.
« Vastaus #11 : 10 Kesäkuu, 2008, 15:14:38 »
Ajatellaanpa taas faktoina: Mitä hyötä/ haittaa noista kahdesta lisä putkilosta on???
Semmosia mulla ei oo mutta vähän aikaa kun ajattelee niin: Hyödyt kuten sanoit niin voi olla että on vakaampi. Haitat kalliimpi, painavempi. Ja musta ainakin se neljä on jo íhan tarpeeksi hyvä. Ja muuten kuinka kovia iskuja ne jalakset kestää??? Meinasin vaan että saako se laskeutuminen olla semmonen että se tulee maahan tyyliin 3km/h vai pitääkö sen tulla silleen hissukseen niinkuin oikea kopteri???
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Vergo

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kopterin harjoitusjalakset.
« Vastaus #12 : 10 Kesäkuu, 2008, 15:48:34 »
Ajatellaanpa taas faktoina: Mitä hyötä/ haittaa noista kahdesta lisä putkilosta on???

Hyödyt: Jos laskuun tullaan reilummin nokka edellä niin eteen osoittava jalas saattaa pelastaa tilanteen. Takana vastaavaa hyötyä ei tosin ole kun perä osuu maahan ensin. Mahdollisesti lisämassa saattaa saada kopterin tuntumaan aavistuksen vakaammalta.

Haitat: Tuossa kyseisessä mallissa tangot ovat hiilikuitua ja ne joustavat varsin reilusti. Käytännössä saattavat alkaa heilumaan lennon aikana kopterin värinän tahtiin, mikä on omiaan voimistamaan heiluntaa. Lopputuloksena epävakaampi kopteri. Kumpikaan noista lisätangoista ei myöskään saa tukea varsinaisista jalaksista, joten ne heiluvat muita enemmän.

Ainakin itse jättäisin noi kaksi ylimääräistä tankoa pois vaikka siinä keskikappaleessa niille paikat onkin.

Ja muuten kuinka kovia iskuja ne jalakset kestää??? Meinasin vaan että saako se laskeutuminen olla semmonen että se tulee maahan tyyliin 3km/h vai pitääkö sen tulla silleen hissukseen niinkuin oikea kopteri???

Kokemuksen perusteella noita tankoja ei saa normaalilla torpilla rikki koska ne joustavat niin paljon, mutta se keskellä tangot yhdistävä valkoinen muovikappale antaa herkästi periksi ja halkeaa sattumanvaraisesta kohdasta. Ihan pelkkä kopterin paino ei tuota muoviosaa sentään riitä rikkomaan, mutta metristä hieman vauhdikkaammin alas toiselle kyljelle saattaisi jo riittää. Kaksi metriä ainakin oli jo riittävä korkeus sen rikkomiseen. ;)
#kopterit.net / #multikopterit.net @ IRCNet

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopterin harjoitusjalakset.
« Vastaus #13 : 10 Kesäkuu, 2008, 18:48:34 »
Tarkoitin niitä jalaksia, siis en niitä apujalkasia ;) :D.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
17 Vastauksia
5722 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Joulukuu, 2008, 15:05:15
kirjoittanut Piilukirves
9 Vastauksia
6831 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Joulukuu, 2016, 10:30:17
kirjoittanut HarriX
5 Vastauksia
5524 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Tammikuu, 2018, 08:21:29
kirjoittanut tontsa
0 Vastauksia
1954 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Joulukuu, 2018, 19:40:40
kirjoittanut warmercleric
8 Vastauksia
1949 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Syyskuu, 2022, 21:04:13
kirjoittanut monsku