Kirjoittaja Aihe: GAUI 330X quadroflyer  (Luettu 74700 kertaa)

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 330X quadroflyer
« Vastaus #25 : 01 Elokuu, 2010, 22:23:56 »
Tänään kävin illalla taas kokeilemassa, laitoin 600 rexiin tehdyn jalustan kiinni parilla nippusiteellä.
Kameraksi pistin sonyn vanhan pikku pokkarin.
Ensimmäinen testi lento kesti alle kolme minuuttia kunnes jotain outoa tapahtui. Laitoin ehkä taas vahingossa kaasun liikaa alas.
Gaui muljahti ilmassa kyljelleen ja tippui alas. Kamera jalusta landari katkesi, kameran kiinnitys murtui, kameran alumiini runko väänty kiinnityksen kohdalta ja lentolaitteen moottorit irtosi paikoiltaan.
Gaui oli korjattu minuutissa, kliksautti vaan vaan moottori pukit paikoilleen.
Syy torppiin oli ehkän liian agressiivinen lento 500g kuorman kanssa.
Vaihdoin akun ja päätin lentää sen paljon rauhallisemmin. Oli täysin tyyni kesäilta, 330X oli uskomattoman vakaa ilmassa.
Täytyy laittaa seuraavaksi Full-HD kamera kiinni ja kokeilla kuinka se nousee ilmaan. Saan ensiviikolla erilaisen kameratelineen postissa.

Lento 1, torppi:

http://juza.1g.fi/kuvat/Gaui%20330X/MOV00003.MPG

Lento 2:

http://juza.1g.fi/kuvat/Gaui+330X/MOV00004.MPG





« Viimeksi muokattu: 01 Elokuu, 2010, 22:27:39 kirjoittanut juza »

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Kaatumatauti?
« Vastaus #26 : 04 Elokuu, 2010, 14:11:51 »
Kolme akullista leijuteltu olohuoneessa- ulkona on nyt vähän kosteaa ja tuulista ensilennolle ulkona.

Tosiaankin, hiljainen laite ja vakaa. Tärinöiltäänkin vaikuttaa käsikopelolla varsin maltilliselta kuten arvata saattaa  :)

Mutta jotakin kummallista tuntuu olevan. Kesken ihan rauhallisen leijunnan näyttäisi yhdeltä moottorilta menevän virta hetkeksi kokonaan pois päältä ja kopteri tietysti kiepsahtaa välittömästi matolle, eli ehkä jotain samaa mitä juzallakin tuossa videossa tapahtui. Tämän jälkeen voi kuitenkin leijutella rauhassa akun loppuun ilman mitään huolia  ???. Sama homma tapahtui kahdella akullisella kolmesta suunnilleen leijuttelun puolivälissä, jossain 6min leijuttelun jälkeen.

Kyseessä ei meikäläisellä taatusti ole ylikuormitus, leijuttelu tapahtuu ilman hyötykuormaa 2S 2200mAh Hyperioneilla kaasukahva suunnilleen puolessa välissä ja maksimikaasukin on säädetty abt 75% täyden tehon asetuksesta. Lentomode on cruise, gaini noin 30% ja vihreä piuha on irti vastarista.

Yritän selvittää tilannetta ennen kuin tuohon mitään (kalliita) kameroita ruuvailee. Koklaan ainakin tilannetta 3S -akuilla, hovermoodilla ja vihreä piuha kytkettynä (Hmh, ilmeisesti gear -kanava ei kelpaa koska sille ei pysty säätämään travelia, jota tarttisi kai gainin säätöön. No, kokeillaan laippakanavaa, jos onnistuu sillä ::)) Radiotkin ovat kyllä vanhat, mutta luotettavat futtet, joissa ei pitäisi olla vikaa.


Edit: Kaatumatauti jatkuu vaikka vihreän piuhan kytkee kiinnikin. Näyttäisi vähän siltä että kaatuminen tapahtuu aina samaan suuntaan. Tästä tuli mieleen, josko vika olisikin yhden moottorin ESCissä. Pitänee vähän testailla asiaa.
« Viimeksi muokattu: 05 Elokuu, 2010, 12:12:08 kirjoittanut elvis »
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

jpheli

  • Vieras
Vs: GAUI 330X quadroflyer
« Vastaus #27 : 04 Elokuu, 2010, 20:44:15 »
Tästä laitteesta on ollut kovastikkin juttua RCGroupissa ja samoin tuolla meidän DIY Dronella jonka puitteissa rakentelemme jos jonkin näköisiä quadeja yms.

Osa meidän kehitys porukasta on gauita ja ar.parrottia testannut jo puolisen vuotta. Gauista monet on sanoneet että se on aikas heppoinen ja laadussa on toivomisen varaa. Ilmeisesti Gauikin tämän huomasi kun heiltähän juuri tuli uusi versio laitteesta. Pitäisi kuulemma olla vähän kestävämpi.

Kyseisen laitteen elektroniikan tietäen niin en kyllä menisi siihen laittamaan mitään kallista laitetta kiinni. Laitteen vakautin ei ole sieltä parhaimmasta päästä ja ei osaa toipua vikatilanteista kunnolla.

Kivannäkönen kyllä on mutta siihen taitaa jäädä. Joten olkaatten varovaisia sen kanssa :)

Yksi mitä itse olen tuossa Chrisin (DIYltä) kanssa ihmetellyt on se että kun kyseessä on VTOL laite niin miksi ihmeesä siinä on pyörät alla?!? Sillähän kun ei oikeen rullata :P

Oottakaa hetko että me saadaan toi meidän ArduCopter pihalle niin sitten on kunnon laite millä lentää ja ottaa kuvaa. Meillä kun tulee olemaan GPS, Navigointi, Maa-asemat, Acro mode, Stable mode, Video telemetriat ja kaikkee muuta kivaa laitteessa...

http://www.diydrones.com/photo/albums/arducopter-design voi kattella lisää jos kiinnostaa. Tuossa laitteessa on kuunnollinen lento elektroniikka joka myöhemmin toimii myös kopuissa. Elektroniikka sisältää tällä hetken: 3 akseli gyro, 3 akseli kiihtyvyys, 3 akseli magneto, absoluuttinen paine anturi, voltti vahdit, ohjaus releet, info ledit, 4 sarjaliikenne porttia (ohjelmointi, telemetria, kommunikaatio, vara), 8 ch input ppm encoderille, 8 ch output ja muuta pikku kivaa sälää.


--jp

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: GAUI 330X quadroflyer
« Vastaus #28 : 04 Elokuu, 2010, 21:01:05 »
Lainaus
Oottakaa hetko että me saadaan toi meidän ArduCopter pihalle niin sitten on kunnon laite millä lentää ja ottaa kuvaa.
Onko siis ihan kaupallinen valmis tuote tulossa?

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: GAUI 330X quadroflyer
« Vastaus #29 : 04 Elokuu, 2010, 21:01:37 »
Tästä laitteesta on ollut kovastikkin juttua RCGroupissa ja samoin tuolla meidän DIY Dronella jonka puitteissa rakentelemme jos jonkin näköisiä quadeja yms.

Osa meidän kehitys porukasta on gauita ja ar.parrottia testannut jo puolisen vuotta. Gauista monet on sanoneet että se on aikas heppoinen ja laadussa on toivomisen varaa. Ilmeisesti Gauikin tämän huomasi kun heiltähän juuri tuli uusi versio laitteesta. Pitäisi kuulemma olla vähän kestävämpi.

Kyseisen laitteen elektroniikan tietäen niin en kyllä menisi siihen laittamaan mitään kallista laitetta kiinni. Laitteen vakautin ei ole sieltä parhaimmasta päästä ja ei osaa toipua vikatilanteista kunnolla.

Kivannäkönen kyllä on mutta siihen taitaa jäädä. Joten olkaatten varovaisia sen kanssa :)

Yksi mitä itse olen tuossa Chrisin (DIYltä) kanssa ihmetellyt on se että kun kyseessä on VTOL laite niin miksi ihmeesä siinä on pyörät alla?!? Sillähän kun ei oikeen rullata :P

Oottakaa hetko että me saadaan toi meidän ArduCopter pihalle niin sitten on kunnon laite millä lentää ja ottaa kuvaa. Meillä kun tulee olemaan GPS, Navigointi, Maa-asemat, Acro mode, Stable mode, Video telemetriat ja kaikkee muuta kivaa laitteessa...

http://www.diydrones.com/photo/albums/arducopter-design voi kattella lisää jos kiinnostaa. Tuossa laitteessa on kuunnollinen lento elektroniikka joka myöhemmin toimii myös kopuissa. Elektroniikka sisältää tällä hetken: 3 akseli gyro, 3 akseli kiihtyvyys, 3 akseli magneto, absoluuttinen paine anturi, voltti vahdit, ohjaus releet, info ledit, 4 sarjaliikenne porttia (ohjelmointi, telemetria, kommunikaatio, vara), 8 ch input ppm encoderille, 8 ch output ja muuta pikku kivaa sälää.


--jp

Kun näitä nyt alettiin vertailemaan niin luulisi myös teidän laitteenne olevan gauin kanssa samassa hintaluokassa?
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 330X quadroflyer
« Vastaus #30 : 04 Elokuu, 2010, 21:17:07 »
Tästä laitteesta on ollut kovastikkin juttua RCGroupissa ja samoin tuolla meidän DIY Dronella jonka puitteissa rakentelemme jos jonkin näköisiä quadeja yms.
Osa meidän kehitys porukasta on gauita ja ar.parrottia testannut jo puolisen vuotta.
http://www.diydrones.com/photo/albums/arducopter-design voi kattella lisää jos kiinnostaa. Tuossa laitteessa on kuunnollinen lento elektroniikka joka myöhemmin toimii myös kopuissa. Elektroniikka sisältää tällä hetken: 3 akseli gyro, 3 akseli kiihtyvyys, 3 akseli magneto, absoluuttinen paine anturi, voltti vahdit, ohjaus releet, info ledit, 4 sarjaliikenne porttia (ohjelmointi, telemetria, kommunikaatio, vara), 8 ch input ppm encoderille, 8 ch output ja muuta pikku kivaa sälää.


--jp
Aika hienot noi valot noissa plekseissä...

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 330X quadroflyer
« Vastaus #31 : 04 Elokuu, 2010, 22:49:35 »
Oottakaa hetko että me saadaan toi meidän ArduCopter pihalle niin sitten on kunnon laite millä lentää ja ottaa kuvaa. Meillä kun tulee olemaan GPS, Navigointi, Maa-asemat, Acro mode, Stable mode, Video telemetriat ja kaikkee muuta kivaa laitteessa...

http://www.diydrones.com/photo/albums/arducopter-design voi kattella lisää jos kiinnostaa. Tuossa laitteessa on kuunnollinen lento elektroniikka joka myöhemmin toimii myös kopuissa. Elektroniikka sisältää tällä hetken: 3 akseli gyro, 3 akseli kiihtyvyys, 3 akseli magneto, absoluuttinen paine anturi, voltti vahdit, ohjaus releet, info ledit, 4 sarjaliikenne porttia (ohjelmointi, telemetria, kommunikaatio, vara), 8 ch input ppm encoderille, 8 ch output ja muuta pikku kivaa sälää.


--jp

Olen tuosta jo pari kuukautta lukenut, ei vaan ole tullut vielä myyntiin. Hommaan sen varmasti heti kun tulee. Eikös se alunperin pitänyt julkasta jo kuukausi sitten?
Elektroniikkanhan voi heittää suoraan Gauiin kiinni. Telemetria linkkien taajuuksien kanssa oli hiukan etsimistä, mutta siihenkin löytyi kyllä ratkasu.
Ostin joku aika sitten Arduino duemilanoven ohjelmointikielen opetteluun.
« Viimeksi muokattu: 04 Elokuu, 2010, 22:53:19 kirjoittanut juza »

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 330X quadroflyer
« Vastaus #32 : 05 Elokuu, 2010, 01:54:16 »
Kun näitä nyt alettiin vertailemaan niin luulisi myös teidän laitteenne olevan gauin kanssa samassa hintaluokassa?
Hienoa että samaan hintaluokkaan tulee noin kykenevä peli! Tätä onkin jo odotettu! Onhan noita muuten vastaavia vehkeitä jo kaupan hyllyillä (Mikrokopter, vai mikä tämä nahkahousujen hurveli nyt olikaan nimeltään jne.), mutta hinta on päälle puolentoista tonnin.

jpheli

  • Vieras
Vs: GAUI 330X quadroflyer
« Vastaus #33 : 05 Elokuu, 2010, 04:16:09 »
Tarkkaa ajankohtaahan ei ole vielä julkaistu, ollaan kylläkin aikas lähellä massatuotannon aloittamista rungolle. Elektroniikkaahan tehdään jo sarjatuotantona kun sitä käytetään myös lentokoneissa ja muissa härveleissä. Kaikenkaikkiaan kehitystyö on ollut todella nopeaa tietty kun kaksi pitkäaikaisempaa projektia on yhdistetty niin se on säästäny ison määrän työtaakkaa.

Kyllä sitä vielä kehitys työtä saa tehdä ja nyt kun ensimmäiset rungot lähtee pihalle tälläviikolla niin pikku hetki odotellaan käyttäjien kommentteja, tehdään hienosäätöjä runkoon jos on tarve ja sitten isompi tuotanto lähtee käyntiin. Pieni erä runkoja saattaa tulla vielä tässä välissä.

Joo totta saksasta löytyy mikrokoperi ja muutama muukin vastaava mutta hinnat alkaen tosiaankin sen puolitoistatonnnia.

ArduCopterin hinta haarukka tulee olemaan 400-450 USD tienoilla ja siihen hintaan sisältyy GPS, Mageto, runko, moottorit, ESCit, potkurit. Mikä on huomattavasti enemmän kuin Gauilla on, Gauinhan ei tuota magntoa saati GPSää ole edes olemassakaan.

Lisäosina quadiin voi laittaa ultraääni tutkia, infrapuna tutkia etäisyyksien ja korkeuksian hahmottamiseen, laitos osaa automaattisen lentoonlähdön ja laskeutumisen. Myöskin törmäyksen ehkäisy on suunitteilla.  Ja tiedä vielä mitä kaikkea muuta kivaa me siihen keksitään :)

Ja myöhemmässä vaiheessa siitä on tulossa hexa ja octo versiotkin isommalla hyötykuormalla...

--jp

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 330X quadroflyer
« Vastaus #34 : 05 Elokuu, 2010, 10:44:20 »
Kysyny nyt kun olet jpheli tässä säikeessa aktiivinen ja vähän tähän suuntaan vihjasit, että: onko teidän kautta tulossa ja millä aikataululla asentovakautuspurnukka GPS:llä ja paineanturilla tavalliselle CCPM-kopterille? Siis joku Helicommand Profin tai DJI:n korvaaja, mutta huomattavasti järkevämmällä hinnalla (nuohan kustantaa useampia tuhansia euroja kumpainenkin). Joku jolla voisi "parkeerata" tavallisen kopterin taivalle multikopterin tavoin.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 330X quadroflyer
« Vastaus #35 : 05 Elokuu, 2010, 12:54:51 »
Tuo näyttää hienolta vekottimelta. Toivottavasti on pian ostettavissa.

jpheli

  • Vieras
Vs: GAUI 330X quadroflyer
« Vastaus #36 : 05 Elokuu, 2010, 13:36:12 »
Kysyny nyt kun olet jpheli tässä säikeessa aktiivinen ja vähän tähän suuntaan vihjasit, että: onko teidän kautta tulossa ja millä aikataululla asentovakautuspurnukka GPS:llä ja paineanturilla tavalliselle CCPM-kopterille? Siis joku Helicommand Profin tai DJI:n korvaaja, mutta huomattavasti järkevämmällä hinnalla (nuohan kustantaa useampia tuhansia euroja kumpainenkin). Joku jolla voisi "parkeerata" tavallisen kopterin taivalle multikopterin tavoin.

Yksinkertainen vastaus on että: On :)

Ja kyseinen ohjelmisto on jo työn alla mutta se ottaa kyllä vielä usemman kuukauden kunnes on valmis. Hommassa on taustalla isompikin yhteenliittymä. Kuten sanottu niin DIY on jo pitempään rakentanut lentokoneille autopilotteja, nyt ollaan siirtymässä tuon uuden ArduPilot Megan päälle koko koodi pohjaa. APMän päälle rakennetaan tämä quad/hexa/octo moltiroottori alustakin. Ja kun kerran multiroottori on lähestulkoon sama normin kopujen kanssa niin siitä tulee myös normi kopuille versio.

Aikataulu on tässä tämän loppuvuoden (3-4kk) aikana pitäisi olla ensimmäiset toimivat kopu ohjelmistot olemassa. APMälle ollaan jo tehty ohjelmistoa mutta se on vielä hyvin raakile. Itselläni on ja tuo miniTitani (kuten jokunen täällä olijoista muistaa) johon on tarkoitus tässä lähiaikoina ympätä APM+OilPan ja alkaa testaamaan meidän heli versiota.

Multiroottori teamissa meillä on tällä hetken 8 henkeä tekemässä töitä sen eteen ja heli puolella on 3. Kokonaisuudessa ArduPilot ja sen ympärillä oleva ydin teami on noin 30 henkeä.

--jp

Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
ArduPilotMega/ProtoShieldit
« Vastaus #37 : 05 Elokuu, 2010, 14:30:49 »
Siirsin sitten kuitenkin omat löpinät tonne Proto -osastolle ...
« Viimeksi muokattu: 05 Elokuu, 2010, 14:37:31 kirjoittanut okallio »

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 330X quadroflyer
« Vastaus #38 : 05 Elokuu, 2010, 20:25:26 »
Tänään laitoin paremman kameran kiinni kävin joitakin lentoja lentämässä. Tiltti servo on liian heikko tuolle 550g painavalle kameralle, joten kulma oli lukittu nippusiteellä. Kamera oli suunnattu hiukan liian alas, kuva ei ole tarpeeksi laaja ilman lisäkettä. Laajakulma lisäke tekisi vielä 140g lisää, joka olisi varmaan jo liikaa kuormaa Gauille. Tuolla 550g kameralla lentopaino on jo muutenkin oli suositusten.
Pitää vähän tunnustella laitteen käyttäytymistä ennen kun yrittää mitään hienoja otoksia saada aikaseksi.

Ilma näyttää nyt niin hienolta, että lähden varmaan koittamaan uudestaan vielä ennen auringon laskua.

Tässä yksi lennoista 1080i teräväpiirtona: http://juza.1g.fi/kuvat/Gaui+330X/00010.MTS

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: GAUI 330X quadroflyer
« Vastaus #39 : 08 Elokuu, 2010, 18:51:02 »
Kun tuo quadro siis on potenut noita kaatumataudin oireita niin ajattelin vähän selvittää asiaa virransyötön kannalta. Quadron mukana toimitetun GU-344 -gyron ja vastarin välillähän on johdot pelkästään ohjaussignaalille muissa, paitsi 1-kanavassa, jossa on tavanomaiset 3 piuhaa (ohjaus, + ja -). Sen sijaan gyrosta kaikkiin nopareihin lähtee kaikki kolme piuhaa. En tiedä miten gyro handlaa nopareiden sähkönsyötön väliset jännite-erot ja tästä aiheutuvat väistämättömät vuotovirrat, vai handlaako mitenkään, mutta ajattelinpa kuitenkin testata miten käy jos sähkönsyöttö tapahtuu vain yhdestä noparista, jolloin ainakaan vuotovirrat eivät aiheuta ongelmia.

Kokeilin aluksi ottamalla kaikki muut paitsi yhden noparin kerrallaan irti gyrosta, ja totesin että vastaanotin ja gyro toimivat ihan hyvin vain yhdenkin noparin syöttämällä virralla jokaisella nopariliitännällä. Tästä rohkaistuneena napsaisin kaikista muista paitsi 1-moottorin noparin johdosta gyroon miinusjohdon poikki.

Alustavasti parin lennon perusteella temppu näyttäisi toimivan. Nyt joka tapauksessa pystyy sekä 2S että 3S -akuilla leijuttelemaan ainakin kymmenen minuuttia yhteen menoon, kun aikaisemmin vehje joka kerta sekosi muutaman minuutin leijuttelun jälkeen. Toistaiseksi on tosin sen verran vähän kokemusta aiheesta että mitään lopullisia päätelmiä aiheesta ei voi vetää, mutta hyvältähän tuo näyttää. Jos homma näyttää jatkossakin toimivan niin ehkäpä tuohon joku päivä uskaltaisi asentaa jotain hyötykuormaakin. Varsinkin sitten kun radiotkin on jossain vaiheessa päivitetty Spektrumeihin (DX7)  :)

Edit Ei sittenkään. Kyllä se näköjään tippuu yhä taivaalta. Pistänpä homman pakettiin uusien radioiden saamiseen asti..

Edit revA En sitten malttanut odottaa uusia radioita, vaan napsautin 2-4 nopareiden + -johdotkin poikki, resetoin noparit defaultiin ja juotin uuden antennijohdon em. putoamisissa penaltya kärsineen (=katkenneen) vanhan tilalle ja jätin sen roikkumaan vapaasti häntänä kun aiemmin laitoin sen kiertämään sakaroiden välillä. Jokin näistä tempuista näyttäisi auttaneen (tai sitten vaan ei sattunut 35 MHz radiohäiriöitä) sillä lennättelin laitetta ulkona kaksi 2S -akullista (2x10min) ilman mitään huolia. Tämän jutun voisi siirtää vaikka hyvä fiilis -osastolle  ;D

Edit revB 6 akullista eli tunti lennättelyä ilman minkäänlaista torppia ko. aikana.Ilmeisesti modit auttoivat ja homma toimii. Pull-upit täydellä kaasulla ilman lastia ovat hauskoja, nousunopeus lienee toistakymmentä metriä sekunnissa ja parissa sekunnissa vehje nousee melkein näkymättömiin... :D Jaa niin vielä, luin ulkomaan palstoilta siitä että alkuperäisillä spinnereillä potkurit pyrkivät joskus irtoamaan lennon aikana.. Eli sellaisen modin tein vielä että potkurit ovat nyt kiinni prikalla ja M5 -lukkomutterilla.
« Viimeksi muokattu: 14 Elokuu, 2010, 19:11:05 kirjoittanut elvis »
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

JCA

  • Vieras
Vs: GAUI 330X quadroflyer
« Vastaus #40 : 09 Elokuu, 2010, 13:54:51 »
Rili naisli!

Besides the old 330X Termiator Upgrade Frame, now a new, cheap, the best upgrade frame with 2 axises camera stand will be release in 2 weeks! May be a bit earlier : )

 

It will be made of aircraft wood and fiber glass materia for the lander gears part. Thus this upgrade frame is light but strong and cheap. It allows you to insert your electronics inside the small house on top of the frame. This can help you to protect all electronics when the Quad Flyer crash unfortunately. Furthermore, the frame is partially assembled thus it is easy to assemble. These benefits are as same as the V1.

 

However, the 330X Termiator Upgrade Frame - version 2 will be included a camera stand which can be controlled with one or two small servos in order to rotate the stand in one or two directions at the same time. Moreover the frame allow the players to change the flying directions as they like easily. They are "X" or "+" flying directions.  Thus you can try both flying directions easily and quickly !

 

Finally this is the best and cheap upgrade frame with muti-axises camera stand for GAUI330X Quadflyer I had ever seen before! Now let us enjoy the first released photos of this wonderful 330X Termiator Upgrade Frame - V2. Here we go ......

http://www.flying-hobby.com/shop/index.php?main_page=news_article&article_id=23&zenid=ngfk1ns6h6q7gc3fctn1eljt12


Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 330X quadroflyer
« Vastaus #41 : 16 Elokuu, 2010, 22:27:54 »
Kalibroin tänään noparit uudestaan ja laitoin teräväpiirtokameran kiinni. Testailin sitä sisällä ja törmäsin keittiön pöytään.. päätin siirtyä takapihalle jatkamaan. Mitään ei hajonnut, on kyllä kestävä laite. Lähdin sitten tohon leikkikentälle kokeilemaan. Gyron kun pitää cruise modessa niin lentää paremmin, sillon kun painopiste ei ole kohdallaan. Pari kertaa teki ihme nykäyksen kesken rauhallisen vaakalennon. Tuo kamera painaa 550g, on siis valmistajan mukaan liian suuri lentopaino. Saattaa olla tekemistä niiden outojen nykimisten kanssa.

Tässä videot:
Toisen lennon lopussa ajoin liian läheltä niitä pihlajia, potkurit otti kiinni ja lehtiä lenteli ilmassa.
Videot on samaa pyörimistä kun aikasemmatkin, nyt pitä suunnitella lähtöä johonkin hienompaan paikkaan ja saada aikaseksi edes pari lyhyttä näyttävää kamera ajoa. Tarvisi saada joku "ohjaaja" niiden kuvaamiseen ;D

Lento 1: http://juza.1g.fi/kuvat/Gaui+330X/00014.MTS

Lento 2: http://juza.1g.fi/kuvat/Gaui+330X/00015.MTS

Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GAUI 330X quadroflyer
« Vastaus #42 : 17 Elokuu, 2010, 12:29:59 »
Täällä http://www.rcheli.se/phpBB220/viewtopic.php?t=30924&postdays=0&postorder=asc&start=255 on pitkä keskustelu 330/x:stä jossa pohditaan myös tämän kaatumataudin syitä. Tuon säikeen syövereistä tai sen linkeistä jäi mieleen jonkun kokeilema gyron paikan muuttaminen tasan keskelle ohjattavia akseleita kun se nyt on vähän sivussa. Tällä ei kyllä mun mielestä pitäis suurta vaikutusta olla. Detaljeja en muista enkä nopeasti sitä tähän hätään löytänyt mutta muistaakseni se tuolla on. Lisäksi pohdittiin uudistetun Scorpion-version ja eri moottori/potkurikombinaatioiden soveltuvuutta vanhan??? ohjausboksin parametrien kanssa. Eräs havainto oli ollut myös kaasun maksimin pienentäminen jolla saa lisää headroomia säädölle. Ilmeisesti tuon laitteen softa ei itsessään osaa tähän ottaa mitään kantaa. Havainnot on kuitenkin jossain määrin ristiriitaisia koska osalla 3S toimii yhtä hyvin kuin 2S ja osalla taas kaatuilu on toistuvampaa 3Sllä. Tähän leijuntakaasun määrään ja sitä kautta käytössä olevaan headroomin määrään ja ”pohjakaasun” määrään tuolta säikeestä löyty tämmönen:

”Gaui ringde mig igår kväll. Vi diskuterade lite kring 330X-S, sedan fick jag detta mail nu imorse:

After discuss with R&D,

In our 330X-S instruction manual (page 1  that had mention in normal fly PLS use 2S. If your payload is over 550g then you can start using 3S.
Because 3S will get over 50% power than 2S.

If the payload is less then that, it will get 330X overpower too much & the ESC throttle curve is not linear enough for people to control it due to only give a little throttle stick movement will let 330X leave from ground.
& hovering only with relative very small throttle percentage.”

Jossain pohdittiin että quadeissa ym. kaatuiluongelma saattaa liittyä "perän" huonoihin säätöparametreihin. Näissähän perähomma hoidetaan moottoriparien kierroslukujen välisellä suhteella. Kun kopteri lähtee pyörimään parien kierroslukusuhdetta muutetaan jotta pyöriminen/kokonaismomentti saadaan nollaan ja pyöriminen pysähtyy. Nyt jos säädön headroomia on liian vähän menee kaikki "kierroslukuvarat" pyörimisen estämiseen ja kallistussäädölle sitä ei enää jää jolloin mennään reunan kautta ympäri. Sitä en ole jaksanut pohtia onko tämä tilanne pahempi äxä- vaiko ristikonfiguraatiolla (fysiikan kannalta taikka säätöteknisesti???).

Omalla Mikrokopterilla loggailtuna tämä ilmiö tulee tiukassa kaarrossa keinumisena/nyökintänä kun alimpana oleva moottori ei enää pääse kierroksissa asetettua minimiä alemmas tai ylimpänä olevasta moottorista loppuu kierroslukuvarat. Tämä käytös sitten muuttuu jos vaihtaa eri kv-arvolla olevat moottorit, vaihtaa potkureita tms. mutta ei vaihda PID-parametrejä ko. kombolle sopivaksi. Tämä ei tietenkään selitä leijunnasta kaatumista tms. yllättävää vaan liittyy lähinnä liikehdinnässä tapahtuneisiin hassuuksiin mutta ilmiö on periaatteessa samankaltainen. Oman MKn olen kyllä leijunnastakin kerran saanut kerran tippaamaan. Silloin kyllä syynä oli kova tuuli yhdistettynä em. ilmiöön. Tilanne siis sama kuin nopeassa eteenpäin lennossa. Tuulen puoleinen moottori oli minimikierroksilla ja alatuulen moottorissa täysi hönkä. Sitten kun kevyesti antoi sivaria niin se keikahti vastatuuleen ”pystyyn”.  Tämä ilmiö oli pahempi matalanousuisilla potkureilla ja/tai matalamman kv:n moottoreilla kun kierrokset loppuivat yläpäästä kesken. En ole osannut kuutioida tätä vielä riittävästi että miksi juuri 1050-1100kv ja 10x4,7 on niin hyvä kombinaatio kuin on tuohon. Periaatteessahan korkeamman kvn moottorit ja pienempi nousu tai toisin päin pitäisi tuottaa saman tuloksen. Työntöjen suhdettahan tässä vain säädetään.  Ilmeisesti säätöloopin rakenne on tälle kombolle kohdallaan. Tietenkin lopputulokseen vaikuttaa moottorien kierroslukujen osuminen sopivalle alueelle / vääntöominaisuudet. Nämä vaikuttaa moottorien kiihtyvyyteen ja tätä kautta säädön pysymiseen ”oikealla” alueella.

Tuossa elviksen esittämässä virransyöttöteoriassakin saattaa olla perää. Mutta kun itsellä laitetta ei ole niin nämä on aina vähän spekulaatioita. Kuitenkin jos tilanne härvelissä on se että vakiona jokainen säädin on kytketty kovasta sähköstä toisiinsa ja nämä sitten erillisillä langoilla controlleriin niin itsekkin tuon modaisin juuri noin. Tavoitteena siis että jää vain yksi ”maataso” tai ainakin niin että nopareilla on omansa ja controllerilla omansta. Tommonen vuotovirtarengashässäkkä yhdistettynä gyrojen ym. anturien yleensä vaatimiin suuren vahvistuskertoimen oparihässäköihin on vähän semmonen niin ja näin viritys. Tämä tukee myös ehkä osaltaan havaintoja siitä miten kaatuilu on pahempaa 3Sllä (virrat suurempia???).

Tapahtuuko tätä kaatuilua tms. yhtä paljon paikallaan leijunnasta ja normaalista eteenpäin lentelystä? Onko joku kiinnittänyt tähän erityistä huomiota. Jos tällä pääsis kiinni siihen oisko tähän ratkaisua rautaa taivuttelemalla?
« Viimeksi muokattu: 17 Elokuu, 2010, 12:35:20 kirjoittanut okallio »

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: GAUI 330X quadroflyer
« Vastaus #43 : 17 Elokuu, 2010, 22:58:17 »
Omakohtaisia muisteloita kaatumisista okalliolle ja muillekin:

Kun kaatumatautia oli, se tuntui tulevan helpoiten toistettavasti kun antoi reilua rudder-komentoa. Eli kun kaksi moottoria alkoi pyöriä lujaa ja kaksi muuta hidastuivat melkein nollaan.

Akun kytkennän jälkeen meni aina muutama minuutti (3-6) ennen ensimmäistä kohtausta.

Sinänsä sitä esiintyi ainakin lievässä vaakanopeudessa ja leijunnassa samalla tavoin, samoin 2s- ja 3s -akuilla.

Ja kuten sanottu, piuhalobotomian jälkeen (tai sitten muiden aiemmin esittämieni toimenpiteiden jälkeen) kohtauksia ei ole enää ollut (kop kop..)
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GAUI 330X quadroflyer
« Vastaus #44 : 18 Elokuu, 2010, 00:09:04 »
Onko noparit muuten kalibroitu?

Poissa Spin

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GAUI 330X quadroflyer
« Vastaus #45 : 04 Lokakuu, 2010, 15:35:19 »
Hauskan näköinen vehje kyllä. Alko tehdä mieli sijoittaa uutta lelua taas :). Senverta erikoisempi rc kampe. Mistähän tuon sais halvimmalla, ja vielä tuon 300x-s mallin? Oisko Sportsmoto, vai onko halvempia? Tuolta säästyis ainakin tullimaksuilta ja toimitus on nopea. Pikaisesti katsottuna vähän vajaa 400e toimitettuna, ja tuo S malli näyttäis heillä jo olevan.
Blade mSRX, 130X, Vortex 250 PR0
Spektrum DX18
PhoenixRC

Poissa Pete

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: GAUI 330X quadroflyer
« Vastaus #46 : 04 Lokakuu, 2010, 15:43:23 »
Hauskan näköinen vehje kyllä. Alko tehdä mieli sijoittaa uutta lelua taas :). Senverta erikoisempi rc kampe. Mistähän tuon sais halvimmalla, ja vielä tuon 300x-s mallin? Oisko Sportsmoto, vai onko halvempia? Tuolta säästyis ainakin tullimaksuilta ja toimitus on nopea. Pikaisesti katsottuna vähän vajaa 400e toimitettuna, ja tuo S malli näyttäis heillä jo olevan.

Sabe:ssa on tuota "S" mallia hyllyssä!
Pistä sinne mailia ja pyydä tarjous!
#Hirobo Eagle 3 VPUS EP#Hirobo Quark SG#
#DJI F550+H3-2D#
#Blade mCP-X & mSR & mCX#
#Tricopter#Sebart angel s#
#JR 9x#Futaba 12FG#

Poissa Spin

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GAUI 330X quadroflyer
« Vastaus #47 : 04 Lokakuu, 2010, 16:58:37 »
Sabe:ssa on tuota "S" mallia hyllyssä!
Pistä sinne mailia ja pyydä tarjous!

Tosiaan Sabeltahan saattais pyytämällä saada hyvän tarjouksen. Kiitos vinkistä! Täytyy laittaa kysely ennenkuin antaa rahaa ulkomaiselle yrittäjälle :).

Edit: Kannatti kysellä. Tuote tulossa ihan Suomesta. Sabe ylitti taas itsensä vastausten nopeudessa :).
Edit2: Ja päivää myöhemmin tuote on jo hyppysissä, vaikka kysely oli eilen liikkeen sulkemisaikaan :). Esimerkillistä toimintaa Sabelta jälleen.
« Viimeksi muokattu: 05 Lokakuu, 2010, 21:38:12 kirjoittanut Spin »
Blade mSRX, 130X, Vortex 250 PR0
Spektrum DX18
PhoenixRC

Poissa Spin

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GAUI 330X quadroflyer
« Vastaus #48 : 07 Lokakuu, 2010, 22:04:58 »
Laite valmistui parissa illassa hissuksiin näperrellen. Pysyy jopa ilmassa. Ulkona vielä tuulee senverran ettei ole asiaa pihalle testaamaan. Senverran kuitenkin sisällä kokeilin, että suunnilleen toimii.

Pieni häikkä kuitenkin jossain kun tuollainen ihme pikku keikkuminen 4. 2. moottoreiden suunnassa. Kokoajan nytkyttää siinä suunnassa. Voi toki olla vielä ohjelmallinenkin häikkä. Lähetinkin vielä osittain hepreaa, mutta gyro valikosta mix asetuksen kun laittaa ON asentoon, niin lentää ilman tuota keikkumista. Silloin vain palaa vihreä valo gyrossa, joten laite on hover modessa eikä saa cruiselle. Gainejakin olen koittanut säädellä, muttei vielä ole saanut poistettua tuota ominaisuutta. Ottaakohan gyro sitten jostain vähän tärinää vai mistä johtunee? Onko jollain samanlaisia ominaisuuksia ollut? Asensin gyron pohjaan laitoihin ja keskelle nuo pehmike palaset, eli 5 yhteensä.
Blade mSRX, 130X, Vortex 250 PR0
Spektrum DX18
PhoenixRC

Poissa tapio

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Torppauksia 70-luvulta saakka
Vs: GAUI 330X quadroflyer
« Vastaus #49 : 03 Marraskuu, 2010, 22:15:15 »
Joopa, tuli sitten ostettua GAUI 330x ja olen ilmeinen mainoksen uhri. Näytti niin helpolta
tuo lennätys. Eipä ole ei. Kopukka menee kun hullu hevonen, sinne ja tänne  :-\.
Onko kellään kokemuksia Futaba 7c 2,4 lähettimen säädöistä kyseiseen lentolaitteeseen.
Lähinnä mietityttää tuo ulkomaan epelien ohjeet SUB-trim:n käytöstä? Onko todella kysymys
lähettimen sub-trimmistä, vai E.Point säädöistä. Ohjeissa nimittäin neuvotaan vähentämään
"liikkeitä" 75%:iin. Kaikkia - ?. Minä laitoin tuolta E.Point säädöistä ja kyllä vikurointi väheni,
mutta ei tuota voi ainakaa sisätiloissa leijutella, lähtee ihan mihin sattuu ja vauhdilla  ;D.
Jos GAIN;n laittaa päälle niin kopteri heittäytyy selälleen välittömästi. Erilaisten ohjeiden
kokoelman mukaan olen virittänyt noparit ja niin edelleen. Mutta ei hirveän lupaavalta näytä.

Eli, olisiko säätöneuvoja tumpelolle.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
GAUI 425

Aloittaja Kopteri-eki « 1 2 ... 11 12 » Gaui

288 Vastauksia
181186 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2013, 10:42:11
kirjoittanut JuhoV
Gaui 425

Aloittaja JRu MyFleet

2 Vastauksia
3201 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Marraskuu, 2009, 21:52:44
kirjoittanut Picofly
3 Vastauksia
4948 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Helmikuu, 2011, 15:25:42
kirjoittanut Vispilä
4 Vastauksia
2461 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Elokuu, 2011, 20:44:28
kirjoittanut kopterifriikki
6 Vastauksia
6566 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Joulukuu, 2011, 19:35:06
kirjoittanut Zenda