Ongelmia paratiisissa. Lennätin tänään kopteria ensimmäistä kertaa varovasti pitkin peltoa (tai vähän sen yläpuolella...) ja ihmettelin silloin tällöin kuuluvaa hassua ääntä. Sellainen vinkaus tai naksaus, hankala kuvailla. Maahan kun otti ei kuulunut enää mitään kummaa. Noh, lensin sen tankillisen siitä - kesti muuten enää 35 minsaa, kun olin nostanut kaasukäyrää vähän ja meno oli muutenkin leijuttelua vauhdikkaampaa - ja tankkasin toisen.
Päätin tutkia generaattorin antamaa jännitettä maassa hiukan tarkemmin joten löin jännitemittarin kiinni tasasuuntaajan ja regun väliin. Tyhjäkäynnillä jännite heilahteli siellä noin viiden voltin tietämillä, eli käytännössä akku pysyy aika täytenä myös tyhjäkäynnillä. Katselin myös akkuvahdin valoshowta, kun cyclic-tikkua "kräkkäsi" nopeasti; LEDit sai hetkellisesti jopa punaiselle, eli hiukan tuntuu vastarin akun jännite kyykkäävän kuorman alla. En muista enää mikä punaisen rajajännite oli, mutta siellä käydään niin pikaisesti ettei kai syytä huoleen. Ainakaan minun lentelylläni, kun en pahemmin servoja kuormita.
Lisää jengaa koneeseen ja jännite nousi. Kun pääsin noin kymmeneen volttiin (vähän alle leijuntakierrosten) tipahti jännite yht'äkkiä viiteen ja pysytteli siellä, vaikka kuinka nostin kiekkoja. Outoa! Uudestaan idlelle ja varovasti kaasua auki. Taas jännite nuosi, tällä kertaa päästiin jo noin 12:n volttiin ja taas humps, viisi. Samalla kuului tuo edellä lennossa huomaamani mystinen kilahdus/vinkaisu/loksahdus. Katsoin generaattorimoottoria ja peijakas oli lähes pysähtynyt! Kone siis kiersi ihan hyvillä kierroksilla, mutta generaattori ei pyörinyt. Eipä ihme jos jännitekin tippui. Kokeilin vielä useamman kerran ja aina silloin tällöin generaattori tosiaan pysähtyi kesken kaiken ja lähti taas pyörimään (vinkauksen/kilahduksen kera), kun kierroksia hieman tiputti.
Jotta generaattorin ylipäätään sai pyörimään, piti kytkimen sisällä oleva yksisuuntaislaakeri luonnollisesti kääntää ympäri. Sen tehtävänähän on normaalisti sallia moottorin pyöriminen nopeammilla kierroksilla, kuin starttiakseli. Nyt haluttiin kuitenkin, että akseli pyörii aina (vähintään yhtä lujaa, kuin mottori), eli käänsin laakerin ympäri. Käytännössä nyt siis generaattoria voi pyöritellä käsin koneen seistessä ja laakeri luistaa, mutta moottorin pyöriessä generaattorikin pyörii. Simppeliä.
Hetken siinä tilannetta tutkailtuani huomasin, että generaattorin pysähtyessä starttiakselikaan ei pyöri, eli ainut ongelman aiheuttava kohta voi olla juurikin tuo yksisuuntaislaakeri. Onko ihan yleistä, että ne alkavat luistaa? Tai onko tuo starttisysteemin laakeri peräti sellainen, että riittävän suurilla kierroksilla se helppaa itsekseen? Eikai? Ehkä minulla on vain öljyä tms. starttitangon päässä ja se luistaa siksi... Keksiikö kukaan ratkaisua, jolla luistamisen saisi estettyä? Uusi laakeri? Jotain lukitetta väliin? Akselin voisi toki liimata/lukita suoraan laakeriinkin vaikka vihreällä lukitteella, mutta on kovin näppärää että kytkinkellon voi nostaa laakereineen ja laakeripukkeineen päivineen yhtenä klönttinä pois, jolloin starttiakselin paksu pää luistaa ulos yksisuuntaislaakerista.
Minulle on tulossa Lynxin kytkin, jossa näyttäisi tulevan laakeri mukana. Alignin laakeria ei näemmä edes myydä erikseen... Toivon että kytkimen rakenne on päältä ja alta identtinen, eli sen voisi heittää kiinni pukkiinsa ylösalaisin. Näin säästyisi laakerin ulos ja sisään survomisen vaivalta.