Turistaas nyt vähän päivitystä tilanteeseen. Kävin tänään aamupäivällä Maskussa tarkoituksena huristaa taas pari tankillista rauhallista sisäänajoa. Ekan tankillisen puolivälissä huomasin, että akkuvahti vilahteli välillä oranssille. Tiesin että yksisuuntaislaakeri luistaa, mutta otin koneen alas ja tutkailin. Tietyillä kierroksilla generaattori pysähteli taas, kuten myös starttiakseli. Nyt pysähtely oli kuitenkin niin toistuvaa, etten enää kehdannut nostaa ilmaan. Latasin akkua hetken sellaisilla kierroksilla joilla generaattori vielä suostui pyörimään ja sammutin koneen. Nostin kopterin pöydälle tarkoituksenani kuivata yksisuuntaislaakeri turhista öljyistä (miksen ollut tehnyt tätä eilen illalla kotona, mietin...).
Generaattoria siinä käsin pyöritellessä kävi selväksi, että sehän pyörii tyhjää ihan joka suuntaan! Otin gensun irti ja varmistin, että starttiakselin päähän nappaava mutterista hiomani coupler oli tosiaan mennyt suoraksi, eli pyöreäksi. Sehän siellä sitten luisti. Ilmeisesti kytkimen yksisuuntaislaakerin temppuilu loi systeemiin niin suuria kiihtyvyyksiä, että pehmeästä metallista nakutettu muutteri ei enää kestänyt, vaan pyöristyi. Noh, ne lennot oli sitten siltä päivältä siinä.
Kotimatkalla ajelin Saben kautta tarkoituksena kysellä villejä ideoita generaattorin kytkemiseksi starttiakselin päähän. Pojat ovat jo onneksi tottuneet, että meikäläinen kun ilmaantuu liikkeeseen, tiskiin pitää kohta takoa sellaista osaa jota kukaan ei koskaan edes kysy ja vieläpä sellaiseen käyttötarkoitukseen, johon kukaan ei niitä koskaan käytä.
Mukaan tarttui kuitenkin jatkomutteri (josta voisin pakon edessä dremelöidä uuden mutteri-couplerin), 3,17mm reijällä oleva tavallinen putki-coupler ja neuvo pyörähtää vielä Hobbylinnan kautta. Sinne siis vei miehen tie.
Hobbylinnassa myyjä kurtisti pitkään kulmiaan kun selittelin "joo kato tää neljän millin akseli pitäis saada kiinni viiden millin akseliin... bensakone... kopteri... generaattori... tiätsä?" mutta lopulta ilme kirkastui. Nopea käynti takahuoneeseen ja tiskillä oli osa, joka olisi pitänyt hakea pois heti projektin alkumetreillä: 4/5mm coupler kumisella kytkinosalla, eli kutakuinkin
tällainen. Valmistaja Robbe, kuulemma veneissä käyttävät.
Generaattorin teline vaati vähän viilaa, mutta nyt kokonaisuus on jälleen kasassa. Kopterin uumeniin eksyi myös Lynxin kytkin, joka pitää neitsytajaa yhdessä uudistetun generaattorin kanssa sunnuntaina. Saa nähdä kuinka äijän käy!