Kirjoittaja Aihe: BELT-CP:n säätäminen apuva!  (Luettu 48666 kertaa)

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #50 : 10 Toukokuu, 2008, 18:32:41 »
Sinällään hassua. Sehän on luonnollista että kallistus on epäsymmetrinen jos joku servo on rajattu endpointeilla pienemmälle alueelle kun toiset, mutta jos servot on keskitetty yhtäläisesti, niin eihän niissä pitäs olla eripituisia liikealueita!
Sori jos tuntuu siltä että pidän sua hölmönä, mutta peruskysymys: onhan kaikki servot varmasti samaa merkkiä ja mallia? Yks vaihtoehto on että servot ei oo tasalaatuisia, tai joku on rikki.
-flybarless, sedative stabilized head-

geeni

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #51 : 15 Toukokuu, 2008, 17:33:18 »
Mitää selkeetä syytä en kyllä tohon kallisteluun löytänyt, mutta tarpeeks kauan säätämällä sain paremmaks. Toi mikseriblokin kiinnitys ja "ajoituksen säätö" tuntuis olevan Beltissä vähintäänki epämääräinen :P

Ja sitten kun kaikki oli taas kunnossa lentotestiä varten, niin enköhän kiristänyt swashista yhtä palloa liikaa niin, että sen kanta katkes, eikä millään pois sieltä reiästä... on kyllä pehmeitä noi, ****n kiinalaiset jämämateriaalit prkl!

geeni

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #52 : 22 Toukokuu, 2008, 22:32:17 »
Kyllä taas vastustaa.. Beltin vakio-ESC/moottori laittoi sitten jotenkin itekseen brake moden päälle, eikä meinaakaan reagoida tohon moodin vaihtotoimenpiteeseen (virrat päälle kaasu täysillä). Muilla kokemuksia tästä?

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #53 : 22 Toukokuu, 2008, 22:39:48 »
Oudolta kuulostaa.. (Vanhan kertausta, perusjuttu... ->) Ettei vaan oo kaasu lipsahtanu reverselle ja sitäkautta säädöt pielessä. ESCiä kun ohjaa, niin radion reverssi pitää olla normal, mutta jos käyttää Futabaa, niin reversed. Itse olen parikertaa tehnyt vahinko-ohjemointeja kun on tullut sekoiltua tuon reverssin kanssa ::)
-flybarless, sedative stabilized head-

geeni

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #54 : 25 Toukokuu, 2008, 20:26:12 »
Kyllä se kaasu ihan oikein päin toimii. Jos yrittää ohjelmointia, niin motti pitää mykkäkoulua niin kauan kunnes vääntää kaasun takasin alas, jolloin tulee sitten ne initialisointipiippaukse t. Ei auta kaasun trimmit, subtrimmit, eikä endpointit. Toi vahinko-ohjelmointi tapahtu kun olin tekemässä gyrolle radiontunnistusta ja väänsin varpailla rudderia (kaikki kädet tarvittiin johtoja liittämään) :P Siinähän tietty lipsahti samalla kaasua ja kopu sätkytteli vähän näpeille. En tiedä miten se moodi tuossa vaihtui, ehkä jotain hajos.

Lentäessä kyllä kaikki toimii ihan normaalisti, eikä toi jarrumoodikaan käytännössä juuri haittaa.

sami1308

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #55 : 01 Kesäkuu, 2008, 21:03:13 »
Lisään tähän listaan oman kopterini erikoisuuden, kun käännän konetta oikealle kallistuu levy samalla myös eteenpäin ja vasemmalle kääntäessä levy kallistuu taasen taaksepäin.. Ei ilmeisesti normaalia? Ainakaan konetta ei ole yhtään helppo leijutella, meinaa koko ajan karata jonnekkin päin... 

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #56 : 01 Kesäkuu, 2008, 22:05:27 »
Kuulostaapi olevan toinen takaservo sökönä
-flybarless, sedative stabilized head-

sami1308

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #57 : 02 Kesäkuu, 2008, 08:01:58 »
Servo kyllä liikkuu normaalin näköisesti, mutta taidanpa silti koettaa vaihtaa niiden paikkoja.. Jos sillä on vaikka väärä liikerata.. Etuservona ei ainakaan tekisi samanlaista häikkää..

geeni

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #58 : 24 Kesäkuu, 2008, 12:37:25 »
Lisään tähän listaan oman kopterini erikoisuuden, kun käännän konetta oikealle kallistuu levy samalla myös eteenpäin ja vasemmalle kääntäessä levy kallistuu taasen taaksepäin.. Ei ilmeisesti normaalia? Ainakaan konetta ei ole yhtään helppo leijutella, meinaa koko ajan karata jonnekkin päin... 

Samanlaisesta ongelmasta kirjottelin tossa aikasemmin. Vääränlainen liike katosi tai ainakin lieventyi välillä, mutta tuli sitten takaisin. En ehtinyt vielä kokeilla servon vaihtoa.

Löysitkö itse ratkaisun tuohon?

geeni

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #59 : 05 Heinäkuu, 2008, 19:48:44 »
Koitin taas vähän paneutua tähän ongelmaan. Kyllä nuo servot oikein toimivat, joten syyn täytyy olla nupissa. Vielä kun vaan keksisi, mikä siellä mättää ???

Lapatason välitön liike tikkua siirrettäessä lähtee kyllä oikeaan suuntaan, mutta heti sen jälkeen se "joustaen kääntyy" vähän kallelleen ja asettuu siihen..

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #60 : 05 Heinäkuu, 2008, 20:08:50 »
Ja swash on silmämääräisesti täysin suorassa?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

geeni

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #61 : 05 Heinäkuu, 2008, 20:14:33 »
Ja swash on silmämääräisesti täysin suorassa?

Jep, ja seuraa silmämääräisesti tikkuakin ihan hyvin.

Poissa Soakki

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #62 : 19 Elokuu, 2008, 11:59:48 »
Mikähän mahtais mun Belt CP:tä vaivata, kun alkoi pienimuotoisen "torppauksen" jälkeen pyörimään melko rankasti vasemmalle.
Tossa olen tota pikkasen pihassa lennättänyt ja pari kertaa laskeutuessa toi noi perän lavat hiukan heittäneet soraa, ja siitä syystä hiukan kuluneet..

Kyse ei todellakaan ollut mistään isosta täräyksestä, vaan pudotin sen kyljelleen noin metrin korkeudesta..

Pyöriminen loppuu oikeastaan kokonaan kun ohjaimesta vetää sen säätönupin täysin oikeaan laitaan, mutta uskoakseni sitä pitäisi käyttää vaan
hienosäätöön eikä tollasten ongelmien korjaukseen..

PS: Kiitoksia jo etukäteen ja ensimmäinen viesti tänne foorumille :)

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #63 : 19 Elokuu, 2008, 12:11:22 »
Mikähän mahtais mun Belt CP:tä vaivata, kun alkoi pienimuotoisen "torppauksen" jälkeen pyörimään melko rankasti vasemmalle.
Tossa olen tota pikkasen pihassa lennättänyt ja pari kertaa laskeutuessa toi noi perän lavat hiukan heittäneet soraa, ja siitä syystä hiukan kuluneet..

Kyse ei todellakaan ollut mistään isosta täräyksestä, vaan pudotin sen kyljelleen noin metrin korkeudesta..

Pyöriminen loppuu oikeastaan kokonaan kun ohjaimesta vetää sen säätönupin täysin oikeaan laitaan, mutta uskoakseni sitä pitäisi käyttää vaan
hienosäätöön eikä tollasten ongelmien korjaukseen..

PS: Kiitoksia jo etukäteen ja ensimmäinen viesti tänne foorumille :)

Trimmiä ei saa käyttää headinhold gyron kanssa. Kato että mekaaninen puoli on kunnossa. (Perän linkki suora, ja peräservo oikeassa kohdassa yms.. Onko servon rattaat vaurioitunut peräservosta, kun tumppasit sen kyjelleen?)
« Viimeksi muokattu: 19 Elokuu, 2008, 12:13:36 kirjoittanut XciD »

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #64 : 19 Elokuu, 2008, 12:51:27 »
Mikähän mahtais mun Belt CP:tä vaivata, kun alkoi pienimuotoisen "torppauksen" jälkeen pyörimään melko rankasti vasemmalle.
Tossa olen tota pikkasen pihassa lennättänyt ja pari kertaa laskeutuessa toi noi perän lavat hiukan heittäneet soraa, ja siitä syystä hiukan kuluneet..

Kyse ei todellakaan ollut mistään isosta täräyksestä, vaan pudotin sen kyljelleen noin metrin korkeudesta..

Pyöriminen loppuu oikeastaan kokonaan kun ohjaimesta vetää sen säätönupin täysin oikeaan laitaan, mutta uskoakseni sitä pitäisi käyttää vaan
hienosäätöön eikä tollasten ongelmien korjaukseen..

PS: Kiitoksia jo etukäteen ja ensimmäinen viesti tänne foorumille :)

Jos kopu on tullut metrin korkeudesta kyljelleen ja moottorissa on ollut kierrokset päällä niin voisin veikata, että kopusta on vääntynyt lepatusakseli ja pääakseli ainakin ja niitten pitäisi tuntua lennätettäessä pienenä tai isona vibrana. Ne menee lähes poikkeuksetta joka torpissa. E-skyssä myös noista vakioservoista menee rattaista hampaat aina kun lapa osuu maahan.

Katso myös, ettei hihna ole löystynyt siinä torpissa. Se aiheuttaa sen, että hihna pääsee hyppimään hihnapyörässä hampaiden yli jolloin perä "luistaa".

JRu

Poissa Soakki

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #65 : 19 Elokuu, 2008, 12:57:17 »
Mikähän mahtais mun Belt CP:tä vaivata, kun alkoi pienimuotoisen "torppauksen" jälkeen pyörimään melko rankasti vasemmalle.
Tossa olen tota pikkasen pihassa lennättänyt ja pari kertaa laskeutuessa toi noi perän lavat hiukan heittäneet soraa, ja siitä syystä hiukan kuluneet..

Kyse ei todellakaan ollut mistään isosta täräyksestä, vaan pudotin sen kyljelleen noin metrin korkeudesta..

Pyöriminen loppuu oikeastaan kokonaan kun ohjaimesta vetää sen säätönupin täysin oikeaan laitaan, mutta uskoakseni sitä pitäisi käyttää vaan
hienosäätöön eikä tollasten ongelmien korjaukseen..

PS: Kiitoksia jo etukäteen ja ensimmäinen viesti tänne foorumille :)

Trimmiä ei saa käyttää headinhold gyron kanssa. Kato että mekaaninen puoli on kunnossa. (Perän linkki suora, ja peräservo oikeassa kohdassa yms.. Onko servon rattaat vaurioitunut peräservosta, kun tumppasit sen kyjelleen?)

Kiitos vastauksista, taitaa johtua siitä että peräservo on päässyt hiukan pyörähtämään tossa akselin ympärillä alaspäin, tai oikeastaan aika paljonkin, täytyy testata lähteekö pelittämään
paremmin kun akku on latingissa. Servo vaikutti kuiteskin vielä ihan ehjältä ja ei ollut kaasu pohjassa kun pudotin sen :)

Poissa Soakki

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #66 : 19 Elokuu, 2008, 22:42:04 »
Syy olikin lopulta se että se akseli sieltä servolta sinne perään oli pompannut tärähdyksen syystä pois oikealta paikalta molemmista päistä, joten perä oli hiukan halvaantuneen oloinen :)

Nyttemmin saatiin perään eloa mutta epähuomiossa vetäsin jo toiseen kertaan Idle upin koneen ollessa paikallaan maassa päälle, joten main gear-rattaan saa vaihtaa taas kun jaksaa..

Täytyy koittaa saada yksisuuntaislaakeri ehjänä pihalle :)

Poissa Soakki

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #67 : 30 Elokuu, 2008, 22:59:07 »
Noniin nytten tuli jälleen pienoinen ongelma, kaverin Belt CP johon on vaihdettu metalliosat, muuten toimiva muttei lennä..

Ehdotuksia?
« Viimeksi muokattu: 31 Elokuu, 2008, 01:05:33 kirjoittanut Soakki »

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #68 : 30 Elokuu, 2008, 23:26:39 »
Noniin nytten tuli jälleen pienoinen ongelma, Belt CP johon on vaihdettu metalliosat, muuten toimiva muttei lennä..

Ehdotuksia?

Liikaa painoa..  ;D

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa Soakki

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #69 : 30 Elokuu, 2008, 23:47:06 »
Noniin nytten tuli jälleen pienoinen ongelma, Belt CP johon on vaihdettu metalliosat, muuten toimiva muttei lennä..

Ehdotuksia?

Liikaa painoa..  ;D

Kyseessä ei kuitenkaan ole valurautaosat, vaan tuikitavalliset alumiiniosat :) Ilmeisesti vikaa on lähinnä lapakulmissa, mutta niiden pitää olla aika tavalla päin persettä kun kopteri ei edes yritä nousta..

Esku

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #70 : 31 Elokuu, 2008, 01:26:10 »
Lepatusakseli vedetty liian kireälle -> lapakulmat ei pääse muuttumaan?

Duster

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #71 : 31 Elokuu, 2008, 11:11:23 »
Tuokin on helppo tarkistaa muuttuuko lapakulmat, kun ottaa moottorin johdot irti ja sähköt päälle normaalisti.

Onhan se kummiskin pitänyt säätää, kun nuppi on vaihdettu. Vai vaihdoitteko vain osat eikä mitään mekaanista säätämistä?

Poissa Soakki

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #72 : 31 Elokuu, 2008, 12:18:07 »
Tuokin on helppo tarkistaa muuttuuko lapakulmat, kun ottaa moottorin johdot irti ja sähköt päälle normaalisti.

Onhan se kummiskin pitänyt säätää, kun nuppi on vaihdettu. Vai vaihdoitteko vain osat eikä mitään mekaanista säätämistä?

Kyllä ne muuttuu..
Lapakulmamittari vissiin on noviisilla melko tarpeellinen aluksi?

Oikeestaan toi kopteri on mun kaverin ja minä vaan satuin olemaan täällä rekisteröityneenä, niin kysyin nytten kaverin puolesta :)

bobbyorr

  • Vieras
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #73 : 31 Elokuu, 2008, 21:26:48 »
(sori: vähän off-topic)
Huomenna pitäisi oman Belttini tulla perille ja pääsen säätämään ja reenaamaan simulaattorilla. Palaan todennäköisesti tähän threadiin kun ensimmäiset ongelmat ilmenee ensi kopteria säätäessä :)

On jo noista tänne raportoiduista ongelmista ja vinkeistä ollut ennakoon apua, kun on keskustelua seuraillut.

Poissa Soakki

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: BELT-CP:n säätäminen apuva!
« Vastaus #74 : 31 Elokuu, 2008, 23:19:18 »
Tuokin on helppo tarkistaa muuttuuko lapakulmat, kun ottaa moottorin johdot irti ja sähköt päälle normaalisti.

Onhan se kummiskin pitänyt säätää, kun nuppi on vaihdettu. Vai vaihdoitteko vain osat eikä mitään mekaanista säätämistä?

Kyllä ne muuttuu..
Lapakulmamittari vissiin on noviisilla melko tarpeellinen aluksi?

Oikeestaan toi kopteri on mun kaverin ja minä vaan satuin olemaan täällä rekisteröityneenä, niin kysyin nytten kaverin puolesta :)

Ongelma ratkesi, kaveri oli metalliosia kiinnittäessään laittanut jonkun linkin tms väärään paikkaan, joten kun kaasua painoi, lapakulmat kääntyivät päinvastaiseen suuntaan =D

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
4256 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Maaliskuu, 2014, 20:07:31
kirjoittanut Sammy
11 Vastauksia
5949 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Tammikuu, 2015, 20:34:06
kirjoittanut Hese64
4 Vastauksia
3654 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Maaliskuu, 2015, 21:31:14
kirjoittanut petrim
1 Vastauksia
3057 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Maaliskuu, 2017, 16:20:37
kirjoittanut hukkapätkä
0 Vastauksia
4853 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Tammikuu, 2020, 10:54:07
kirjoittanut masala