Kirjoittaja Aihe: Belt CP V2 akkuprobleema  (Luettu 15605 kertaa)

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Belt CP V2 akkuprobleema
« Vastaus #25 : 04 Kesäkuu, 2012, 14:30:25 »
Oon nyt muutaman akullisen leijutellu belttiä noilla Turnigyn 2200mAh akuilla, semmosen n. 4min saa täydet tehot irti sit kierrokset laskee.
Mittasin akut, kokonain jännite n. 11.8V sit laturiin (iCharger 106B+), (laturin poweri Alinco 20A), toi yhdistelmä tunkee akkuihin vain n. 800mAh.
Ei toi nyt ole lähellekään mitään 80% akun tehosta. Mikäs rajoittaa menoo ?
Kierrokset laskee äkillisesti ja merkittävästi? Tos on pari vaihtoehtoa, joko nopari lämpenee ja lämpösuoja menee päälle taikka sitten low-voltage soft-cut iskee kehiin. Tosin nopareiden cut-offit ovat yleensä matalalla, 3.0-3.4V/kenno, joten ei oikein vaikuta siltä ellei nopari mittaa jännitettä ihan päin seiniä. Onko nopari lämmin/kuuma heti lennon jälkeen? Moottorin lämpötila?

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Belt CP V2 akkuprobleema
« Vastaus #26 : 04 Kesäkuu, 2012, 14:37:51 »
Nopari lämpenee sen verran ettei siinä kauaa viitti sormee pitää, moottori ei tunnu kuumalta, tietty hieman lämmin kylläkin.
Kierrokset ei kauheasti laske, mutta korkeutta ei ota lisää, joten tultava maankamaralle.

Foorumilta löysin tämmöisen kirjoituksen Eskyn säätimestä:

/Nopeudensäätimessä on mm. seuraavat ominaisuudet
/- Ei anna moottorin käynnistyä mikäli kaasu ei ole akkua kytkettäessä pois
/- ei luonnollisestikaan jos idle up -kytkin on päällä
/- ei anna ajaa akkua liian tyhjäksi. Siinä on pieni pykälä ennen virransyötön alasajoa moottorille (joutuu lisäämään kaasua), ennen kuin minimijännite saavutetaan

Eli tuo selittäis sen noin 4min lentoajan.
Muuttuisko sitten aika, jos toisen noparin hommaa.

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Belt CP V2 akkuprobleema
« Vastaus #27 : 04 Kesäkuu, 2012, 14:47:07 »
Nopari lämpenee sen verran ettei siinä kauaa viitti sormee pitää, moottori ei tunnu kuumalta, tietty hieman lämmin kylläkin.
Tjooh, noparin lämpösuoja laukeaa jolloin tehot putoavat puoleen. Kun esim 450:ssä Plushin nopareilla ei ilman mittaria voi sanoa, että se olisi lämmennyt. Suosittelisin kokeilemaan esmes Plush 25A, 30A tai 40A -säädintä. Toinen vaihtoehto siirtää nopari sellaiseen paikkaan, että roottorin ilmavirta viilentää sitä tehokkaasti.

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Belt CP V2 akkuprobleema
« Vastaus #28 : 04 Kesäkuu, 2012, 14:59:15 »
Ok juttu.
Nopari on oikeessa kyljessä kiinni ja roottorin ilmavirta kyllä pitäis päästä sitä tuulettaan.
Tarttis ajaa kuumaksi ja mitata, mulla on piikkilämpömittari jolla mittaan muovinhitsaus ilman lämpöö.
Pitänee tilata noita nopareita, harmittaa kun akussa olis kuitenkin hieman lentoaikaa aina jäljellä.
Onhan toi 4min sentään jotakin, mutta saahan taas näpertelemistä.

Jos ottais tommosen 30A, niin ei olis heti liian pieni ?


Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Belt CP V2 akkuprobleema
« Vastaus #29 : 04 Kesäkuu, 2012, 21:34:00 »
Nyt laturi sai jo tungettua n. 1300mAh toiseen akkuun.
Moottori ja nopari kävi melko viileenä, eli sormee saattoi hyvin pitää niissä kiinni.
Päivemmällä muuten välillä tuli jostain nenään aavistus lämmenneestä sähkölaitteesta, eli taitaa joku paikka lämmetä liikaa.
Kopu soveltuu siis noilla osillaan paremmin viileille keleille.
Samaa taisi tehdä jo aikaisemminkin, vaan kaikkea ei aina muista...

Mutta tuo palaneen haju ei hyvää tiedä, ainakaan radioissa, samaa kai se näissäkin vehkeissä meinaa.

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Belt CP V2 akkuprobleema
« Vastaus #30 : 05 Kesäkuu, 2012, 13:06:54 »
Tänään aamun viileydessä leijutellessa teki siinä 4min paikkeilla taas saman.
Eli ei vaikuta ainakaan ulkolämpö tuntuvasti, lienee siis jänniteriippuvainen, niinkuin totesitte.
Tietty hyvä, ei tartte ajastinta kun se ei aja akkuja hengettömiksi ja alas pääsee vielä ehjänä,
paitsi jos on liian korkeella yms.  ;D

Poissa Speedy

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Belt CP V2 akkuprobleema
« Vastaus #31 : 05 Kesäkuu, 2012, 14:57:54 »
Jos ottais tommosen 30A, niin ei olis heti liian pieni ?

Suosittelen ostamaan kerralla 40A mallin. Etenkin sellaisen mallin jossa on SBEC (siis switched bec ei linear bec), niin menee vähemmän virtaa lämmöksi hukkaan.
Lisäksi se 40A malli painaa muutaman gramman enemmän jolloin on helpompi saada painoa sinne beltin nokkaan. ja vielä yhtenä plussana sanottakoon että tuo 40A mallin voi tulevaisuudessa siirtää johonkin muuhun 450 kokoluokan kopteriin jos beltin tonttaa niin ettei sitä kannata enää korjata.

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Belt CP V2 akkuprobleema
« Vastaus #32 : 08 Kesäkuu, 2012, 14:04:54 »
No niin, oon tuossa haarukoinnu tota aikaa, jonka nopari antaa täyttä virtaa moottorille.
Ei noparissa taida mitään vikaa sinällään olla. Semmosen 4,5 - 5min leijutteluun antavat täydet virrat, akusta riippuen.
Jos käyttää ajastinta, niin kaikkihan on hyvin, eikä tarvitse hakea kopua mistään näreiköstä sen takia että sähkö loppui.
Leijutellessa se vaan ei jaksa korkeutta ottaa, eli hiljakseen vaan kopu maanpinnalle.

Kaikki tietty vaikuttaa lähes kaikkeen ja roikkuuhan beltin mahan alla vielä nuo harjoituspallotkin.
Tosin lyhensin niitten varsia jo 70mm, kun näytti lähinnä joltain raakulta :D

Pitää tuossa jatkaa leijutuksia ja viikonloppuna vaihtaa tuo ESC, kun lupailee taas sateita lentäjäoppilaan harmiksi  >:(

Poissa Speedy

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Belt CP V2 akkuprobleema
« Vastaus #33 : 08 Kesäkuu, 2012, 14:51:00 »
Minulla itselläni on kolmoskopterina Belt CP X. Se kyllä muistaakseni leijui niillä eskyn 1800mA akuilla sellaiset 7min. Aikanaan kun tuossa oli vielä ne pallot kiinni, niin en muista että olisi ollut mitään vaikeutta korkeutta ottaa (meni vaikka puunlatvojen korkeudella jos niin halusin). Kyllä se sen 7 minuuttia leijui sillä korkeudella kun halusin ja akussa oli vielä lennon jälkeen 20-25% jäljellä.

Kävin myös pari viikkoa sitten kun oli ne helteet lentämässä noilla uusilla 2200mA nanoilla sellaiset 5min räväkkää lentoa. Ei vaan tuo eskyn ESC oikein (25A) tykkää virrasta koska parilla akulla tultiin alas autorotaatiolla kun noparin lämpösuoja laukesi (Hetken jäähdyttelyn jälkeen pääsin taas ilmaan seuravalla akulla). Ajattelin laittaa tuon ylijääneen 40A Skywalkerin ESCin tuohon viikonloppuna ja jos on kelejä niin käyn testaamassa.

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Belt CP V2 akkuprobleema
« Vastaus #34 : 08 Kesäkuu, 2012, 16:14:52 »
Ok juttu.
Piti tänään hieman lapauraa korjata, kun jäi viimeks säätämättä kun vaihdoin noi hiilikuitulavat.
Lienee tuollakin asialla jotain tekemistä akkukeston suhteen.
Tarttee käväistä kellon kanssa mittaamassa toi aika taasen.

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Belt CP V2 akkuprobleema
« Vastaus #35 : 08 Kesäkuu, 2012, 16:34:49 »
Semmosen 7min oli tuo aika nyt, lähes tyyni keli, eli kyllähän toi tuntuis olevan enempi säätöongelma mun kohdalla.
Mutta suunta on nyt ainakin oikea  :)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Belt CP

Aloittaja Belt pilot E-Sky Sähkökopterit

23 Vastauksia
10449 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Toukokuu, 2008, 07:14:10
kirjoittanut sami1308
2 Vastauksia
2487 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Heinäkuu, 2008, 11:13:16
kirjoittanut mnentwig
Belt-cp V2

Aloittaja Miku « 1 2 3 » E-Sky Sähkökopterit

74 Vastauksia
26173 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Helmikuu, 2009, 21:09:38
kirjoittanut samos
6 Vastauksia
3917 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Heinäkuu, 2011, 21:01:21
kirjoittanut racem
2 Vastauksia
2934 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Syyskuu, 2009, 15:11:57
kirjoittanut Pertti