Kirjoittaja Aihe: Isompi kopteri vakaampi?  (Luettu 12825 kertaa)

Jussi Savolainen

  • Vieras
Isompi kopteri vakaampi?
« : 12 Heinäkuu, 2010, 18:48:21 »
 :oOnko tosiaankin näin, että 50:nen kopteri on vakaampi ja helpompi lennätettävä kuin 30:nen kopteri?
Jos näin on, miksi jotkut nimeltä mainitsemattomat firmat tyrkyttävät aloittelijoille noita 30:siä kopuja? ???

Kyse on siis polttiskoptereista.
« Viimeksi muokattu: 12 Heinäkuu, 2010, 18:50:04 kirjoittanut Jussi Savolainen »

JCA

  • Vieras
Vs: Isompi kopteri vakaampi?
« Vastaus #1 : 12 Heinäkuu, 2010, 18:56:39 »

Näinhän se yleensä menee, mitä isompi sen vakaampi. Sanoohan sen jo järkikin.
Itsellä on ollu 450 rekkula, 500 rekkula ja .50 polttis (ElyQ). Kyllä se toi ElyQ vaan on kaikista vakain ei siitä pääse mihinkään..

Miksihän mie en ostanut .90 polttista ekaksi kopteriksi?
1. Ei ole rahaa
2. En halua tappaa ketään
3. Liian iso
.. mitäs vielä?

Tuollainen 500 - 550 kokoinen on mun mielestä unelmakoko aloittelijalle. 600 / .50 on toki myös hyvä, mutta silti itsekkin aloittelijalle suosittelisin 500 - 550 / .30 kokoista kopteria ja itsekkin tykkään enemmän niistä..

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Isompi kopteri vakaampi?
« Vastaus #2 : 12 Heinäkuu, 2010, 19:05:44 »
Itse väittäisin että aloittelijan kannattaa simuttaa melko voimakkaasti ennen ensinmäistä kotpulaa. Sitten kun on simuun saanut hyvän tuntuman, niin ehdottomasti sijoittaa kerralla sähkö 600:nen. Akut halpoja ja on todellakin vakaa. Esim toi trex600esp, osat ei mitään älyhintasia ole ja kyllä se vaan helponpaa on vakaalla harjoitella, kun ei ihan kaikki tuulenpuuskat riepottele ym. Hintakaan ei 500esp:stä paljoa korkeampi ole. Tämä siis vain oma mielipide asiasta.

-Rane
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Isompi kopteri vakaampi?
« Vastaus #3 : 12 Heinäkuu, 2010, 19:12:21 »
if you want to learn to fly as cheaply as possible, you can't beat a Raptor .30.

http://www.voelkner.de/products/110663/Gp-Helikopter-Raptor-30-V2-Arf.html?WT.mc_id=pp-ss&ref=2&products_model=A51294&WT.mc_id=pp-ss

Correctly set up, it is stable enough, simple as that.
Comparing between a .30 and my flybarless .90 (which is "infinitely stable" thanks to V-Bar) the difference is rather small.

mrsaila

  • Vieras
Vs: Isompi kopteri vakaampi?
« Vastaus #4 : 14 Heinäkuu, 2010, 09:04:26 »
Pari omaa kokemusta:

-Isompi painaa enemmän ja tämä pitää muistaa ottaa huomioon monessakin asiassa.
-Pienempi kopteri voi säilyä pikku haaverista lähes ehjänä, isompi ei yleensä vaan aina menee jotain rikki koska vaikuttavat voimat ovat huomattavasti suurempia. Esimerkkeinä että perälavat osuvat maahan tai autorotaatiossa kopteri kaatuu kyljelleen tms.
-Säädöt, esim. isompi tärisee enemmän ja aiheuttaa oman ongelmansa.
-Pienempi on halvempi korjata.
-Isompi syö enemmän metukkaa.
-Isompi kopteri ei tarvitse kirurgin työkaluja ja sormia...

Toki iso kopteri on näyttävän näköinen ja sitä on kiva ajaa vähän kovemmassakin kelissä, etenkin silloin kun lennokit jäävät maahan  ;D
Omasta mielestä ja kokemuksesta tarkin ja teho-painosuhteelta paras lennettävä on ollut T-Rex 500. En vain henkilökohtaisesti pitänyt akkujen kanssa askartelusta. Mutta nämä ovat mielipide asioita jotka selviävät vain itselle sillä, että kokeilee ja kerää kokemusta.

Oma budjetti rajoittaa paljon ja korjaamiseen kannattaa varata rahaa riittävästi, eli ei kannata hankkia omalle rahapusille liian kallista kopteria. Se on varmaa että kopterin tonttaa jossain vaiheessa joko omasta mokasta tai sitten teknisestä viasta.

-T
« Viimeksi muokattu: 14 Heinäkuu, 2010, 09:07:11 kirjoittanut mrsaila »

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Isompi kopteri vakaampi?
« Vastaus #5 : 14 Heinäkuu, 2010, 09:32:30 »
Itse olen aloittelijana ollut oikein tyytyväinen 450 kokoluokan sähkökopteriin. Mistään hirmuisesta kopterin pienuudesta johtuvasta epävakavuudesta en ole joutunut kärsimään. Torpit johtuneet täysin ohjausvirheistä. Ei siinä olisi isompi kopteri auttanut mitään.

+ mahtuu kotona pieneen tilaan
+ helppo kuljettaa
+ voi harrastella suht. pienellä kentällä. Kodin ihan vieressä on jääkiekkokaukalon kokoinen kenttä, joka ihan passeli leijutteluun ja vaatimattomaan kurvailuun. Voi harjoitella myös flippejä ym. vähän tilaa vaativia temppuja. Vajaan kilsan päässä onkin sitten iso heinäpelto.
+ torpissa ei hajoa yleensä paljoakaan.
+ osat, akut ja kopterit sikahalpoja Kiinasta/ebaysta. Saa tontata tosi pahasti, jotta edes kymppi menee.
+ ei metelöi

- ahtaat paikat ja pieniä osia/ruuveja
- epävakaampi? Äkkiä sen kanssa kuitenkin pääsee sinuksi. Ehkä aloittelijalle ei ole pääasia, että on mahdollisimman kallis ja iso kopteri, jotta sen saisi pysymään ilmassa? Ehkä korvaisin puutteen ennemmin simulaattorilla harjoittelemalla.
- karkaa vahingossa liian kauas hyvin helposti. Pieni, mutta kulkee kovaa. Sama toki isommillakin.
- street credibilityssä ei pärjää isommalle.

Metanolivehkeiden kanssa turatessa meni mielenkiinto jo yli 20v sitten. Onneksi on keksitty lipo ja harjattomat moottorit.  ;D
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Isompi kopteri vakaampi?
« Vastaus #6 : 14 Heinäkuu, 2010, 13:46:11 »
Totta nuo kaikki, kuitenkin pari juttuu isommista

+Taivaslento helpompaa, kun hahmottaa koneen PALJON paremmin kuin pienen (450--->600)
+Tuulella ei niin suurta vaikutusta
+Nykyään 600:n osat halpoja (esim. 3D hiilari lavat about 20€)
+N. 2-3kk "aloitteluvaiheen" jälkeen on jo se heiman isompi :)

-R
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Isompi kopteri vakaampi?
« Vastaus #7 : 14 Heinäkuu, 2010, 16:07:18 »
Kyllä se 450 on älyttömän vakaa lentää myös....

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Isompi kopteri vakaampi?
« Vastaus #8 : 14 Heinäkuu, 2010, 16:38:40 »
Kyllä se 450 on älyttömän vakaa lentää myös....

Näin on, 450 on paljon vakaampi kuin kuvittelin ennen sellaisen ostoa.
Align musta-keltaiset lavat kiinni, stabbarin painot aivan kiinni badleihin ja menoksi.
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Isompi kopteri vakaampi?
« Vastaus #9 : 14 Heinäkuu, 2010, 17:00:42 »
Lienee kuitenkin päivän selvä asia, että jos esim. 450 ja 600 ovat säädöissä, niin kyllä se 600 vaan vakaampi on. Mutta eihän tässä nyt siitä ole varmastikkaan kyse. 450 on hyvissä säädöissä toki vakaa, mutta altis pienillekkin tuulen pyrähdyksille. Mutta tämän topiikin aiheessa olevaan kysymykseen vastaus: ON

Kyse ei ole siitä etteikö 450 olisi vakaa ja hyvä.

-Rane 
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Jussi Savolainen

  • Vieras
Vs: Isompi kopteri vakaampi?
« Vastaus #10 : 15 Heinäkuu, 2010, 18:39:50 »
Anteeksi, että tulen tähän väliin huomauttelemaan, mutta kyse ei nyt ole sähkökoptereista vaan pelkästään polttomoottorikoptereist a.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Isompi kopteri vakaampi?
« Vastaus #11 : 15 Heinäkuu, 2010, 18:43:59 »
Anteeksi, että tulen tähän väliin huomauttelemaan, mutta kyse ei nyt ole sähkökoptereista vaan pelkästään polttomoottorikoptereist a.
No jos osaat jo leijjuttaa ja kopteri pysyy muutenki hanskassa ni hommaa 90 hommaat sen kuitenki myöhemmin,  ja todellakin isompi kopteri on vakaampi koska painavampi,  mutta aika paljon säädöistäki riippuu.

JCA

  • Vieras
Vs: Isompi kopteri vakaampi?
« Vastaus #12 : 15 Heinäkuu, 2010, 18:45:35 »
.30, .50, .90..

Mitä väliä onko se polttis vai sähkö?
Se ei varmastikkaan muuta mitään oleellista siellä lennon helppouden osalta, muutakö että sähköstä saan poweria ulos niin paljon ettei polttis ikinä siihen ylläkkään :D

Mitään tästäkään tiedä, mutta rupesinpa vaan kummasteleen et kuin se voimanlähde siellä mitenkään vaikuttaa lentämiseen (jos ajatellaan vakautta).

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Isompi kopteri vakaampi?
« Vastaus #13 : 15 Heinäkuu, 2010, 18:48:09 »
.30, .50, .90..

Mitä väliä onko se polttis vai sähkö?
Se ei varmastikkaan muuta mitään oleellista siellä lennon helppouden osalta, muutakö että sähköstä saan poweria ulos niin paljon ettei polttis ikinä siihen ylläkkään :D

Mitään tästäkään tiedä, mutta rupesinpa vaan kummasteleen et kuin se voimanlähde siellä mitenkään vaikuttaa lentämiseen (jos ajatellaan vakautta).
No Johny mulla ei ainakaan perse kestä tota 90 laittaa sähkölle, koska joutus kaikki laturit ynm agregaatit hommaamaan ja sammuttimen.

JCA

  • Vieras
Vs: Isompi kopteri vakaampi?
« Vastaus #14 : 15 Heinäkuu, 2010, 18:55:07 »
No joo joo, mutta siis jos alkuperänen kysymys on että onko isompi vakaampi ymv. niin kuin se vaikuttaa mitenkään mihinkään että onko polttis- vai sähkö. Totta munassa 90/700 sähkö on kallis, mutta se nyt ei ollut tässä kyseessä.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Isompi kopteri vakaampi?
« Vastaus #15 : 15 Heinäkuu, 2010, 18:57:20 »
No joo joo, mutta siis jos alkuperänen kysymys on että onko isompi vakaampi ymv. niin kuin se vaikuttaa mitenkään mihinkään että onko polttis- vai sähkö. Totta munassa 90/700 sähkö on kallis, mutta se nyt ei ollut tässä kyseessä.
Muttakun kysyttiin nimen omaan polttista.

JCA

  • Vieras
Vs: Isompi kopteri vakaampi?
« Vastaus #16 : 15 Heinäkuu, 2010, 18:58:29 »

en kommentoi enempää..  ::)

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Isompi kopteri vakaampi?
« Vastaus #17 : 15 Heinäkuu, 2010, 19:01:35 »
:oOnko tosiaankin näin, että 50:nen kopteri on vakaampi ja helpompi lennätettävä kuin 30:nen kopteri?
Jos näin on, miksi jotkut nimeltä mainitsemattomat firmat tyrkyttävät aloittelijoille noita 30:siä kopuja? ???

Kyse on siis polttiskoptereista.
Eli näin ja 90 on vakaampi kuin pienemmät sitte jos haluaa ni bensa turbiini ni vielä vakaammat mut sitte tulee muut jutut kanssa eli, varmaan mitä painavempi kopteri ni sen vakaampi.

Ja miksi myyjät suosittelevat pienempiä koptereita aluks,  on syynä se että ne on halvempia kun isommat loogista. Torpit halvempia.
« Viimeksi muokattu: 15 Heinäkuu, 2010, 19:04:33 kirjoittanut Ege »

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Isompi kopteri vakaampi?
« Vastaus #18 : 15 Heinäkuu, 2010, 19:43:39 »
:oOnko tosiaankin näin, että 50:nen kopteri on vakaampi ja helpompi lennätettävä kuin 30:nen kopteri?
Jos näin on, miksi jotkut nimeltä mainitsemattomat firmat tyrkyttävät aloittelijoille noita 30:siä kopuja? ???

Kyse on siis polttiskoptereista.
Eli näin ja 90 on vakaampi kuin pienemmät sitte jos haluaa ni bensa turbiini ni vielä vakaammat mut sitte tulee muut jutut kanssa eli, varmaan mitä painavempi kopteri ni sen vakaampi.

Ja miksi myyjät suosittelevat pienempiä koptereita aluks,  on syynä se että ne on halvempia kun isommat loogista. Torpit halvempia.

Ton takia varmaan hajoitin eilen ensin 250:n, sitten 450:n ja lopuksi 600:n ei edes lähtenyt ilmaan. Siis tuntuu vaan jotenkin paremmalta lähteä pienemmästä kokeilemaan. Hölmöilyt voi tehdä ensin halvemmilla ja säästää lopuksi kalliimpaa.
« Viimeksi muokattu: 15 Heinäkuu, 2010, 19:46:17 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Isompi kopteri vakaampi?
« Vastaus #19 : 15 Heinäkuu, 2010, 20:52:44 »
:oOnko tosiaankin näin, että 50:nen kopteri on vakaampi ja helpompi lennätettävä kuin 30:nen kopteri?
Jos näin on, miksi jotkut nimeltä mainitsemattomat firmat tyrkyttävät aloittelijoille noita 30:siä kopuja? ???

Kyse on siis polttiskoptereista.
Eli näin ja 90 on vakaampi kuin pienemmät sitte jos haluaa ni bensa turbiini ni vielä vakaammat mut sitte tulee muut jutut kanssa eli, varmaan mitä painavempi kopteri ni sen vakaampi.

Ja miksi myyjät suosittelevat pienempiä koptereita aluks,  on syynä se että ne on halvempia kun isommat loogista. Torpit halvempia.

Ton takia varmaan hajoitin eilen ensin 250:n, sitten 450:n ja lopuksi 600:n ei edes lähtenyt ilmaan. Siis tuntuu vaan jotenkin paremmalta lähteä pienemmästä kokeilemaan. Hölmöilyt voi tehdä ensin halvemmilla ja säästää lopuksi kalliimpaa.
Jep Justiinsa noin minä aloitin suoraan 30 Raptorilla kun Make_J sääti sen ekaks,  eli on aivan toisenlaista ajaa kopteria jonka joku kokeneempi on säätäny.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
4853 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Elokuu, 2008, 11:14:10
kirjoittanut sgtpepper
14 Vastauksia
7945 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Syyskuu, 2008, 21:29:01
kirjoittanut Jyri
42 Vastauksia
28328 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Helmikuu, 2009, 22:34:13
kirjoittanut JariN
15 Vastauksia
8533 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Kesäkuu, 2009, 10:35:11
kirjoittanut Jussi.
5 Vastauksia
3884 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Maaliskuu, 2011, 11:57:43
kirjoittanut Terotiutiu