Kirjoittaja Aihe: Gaui X5  (Luettu 70806 kertaa)

JCA

  • Vieras
Gaui X5
« : 30 Heinäkuu, 2010, 00:43:15 »
Moikkamoi!

Tuollanen Gaui X5 tuli tosiaan ostettua Helimportilta joku aika sitten ja viime perjantaina tuo saapui Suomeen.

Allaolevaan stooriin lainailen muutamia kuvia tuolta helifreakista löytyvästä threadista, kun ovat parempia ja havainnollistavampia kuin omani. Kyseinen ketju löytyy täältä:
http://helifreak.com/showthread.php?t=231007

Maanantaina vasta kopterin sain kun viikonloppu oltiin 3D Mastersseissa opettelemassa lentämistä..

Kopteri on nyt siis Helimportilla tarjouksessa:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=8530.0

Kopteria kerkesin rakentelemaan vasta tiistaina aamusta, ekana kävin läpi osat ja runkolevyjen laadun yms.
Heti ekana silmiin pisti haljennus koppa, canopyn yläosa oli parista kohtaa pahasti halki. Syykin tähän oli selvä, olivat sitten pakkaamon puolella saaneet idean tunkasta noi rungon palaset tuon kopan sisään ja koko paketti pahvilootaan. No tottakai kuljetuksen aikana ne rungonpuolikkaat hakkaavat tuon canopyn rikki.

Eipä siinä toki hätää sen enempää, linkkiä Helimportille ja vastaus tuli nopeasti että vaihdetaan koppa ilman muuta, palvelu pelaa ja niin kuuluukin :) Kiitos tästä Taskiselle!

Tiistaina sitte Samppa häiriköi ja pyys meikäläisen Röylään, menin sinne pällistelemään kun muut lenteli ja menetin kallista rakenteluaikaa. Toisaalta pääsin näkemään Ekin Gaui Quadroflyerin mikä oli yllättävän vakaa ja mukava lentää, vaan siitä enempi tuolla toisessa ketjussa.

Tiistai iltana jatkoin vielä X5:n rakentamista ja vielä yksi ikävyys tuli vastaan, toinen canopy holderi korkkasi. Se katkesi kierteiden kohdalta ja jäi rungon väliin tulevan laakeripukin sisään. En sitten tiiä tuliko väännettyä liian kovin, toisaalta käsin vääntämällä noita ei luulis saavan poikki, toki käytin sellaista kumista liinaa mikä on suunniteltu pullon kierrekorkkien avaamiseen, ei luista sormet :)

Eippä tuossa sinänsä, koppa tulee runkoon kiinni neljällä tuollaisella kiinnikkeellä ja jos yksi puuttuu niin so what.. Tuon katkennut kierteen osanenkin onnistuttiin Röylässä saamaan irti siitä laakeripukista.

Keskiviikkona menin suoriltaan pajalle rakentamaan ja siinähän tuo koko päivä meni. Tai noi viitisen tuntia sitä taisin keskiviikkona rakentaa, about saman verran tiistaina yhteensä.
Keskiviikkona sain koko rungon nippuun ja sähköt vedeltyä kans. Runko on niin pirun ohut että meinas parissa kohtaa olla hankala saada piuhoja sinne, mutta kun vähän pyöritteli niin löytyhän sieltä sopivat välit..

Runko on justjust tuon Futaban 8ch vastarin levynen, eli vastari menee kivasti sinne väliin, tai sillain ettei se puoliskojan väliin mene vaan jää runkopalojan tasalle. Futaban GY520 mahtui juuri ja juuri runkolevyjen väliin.
Tuo Gauin 100A säädin on vähän jööti, sen kanssa sai eniten tapella, mutta pikanen googlaus että mites muut sen on tehnyt niin löytyhän se sopiva paikka ja johdotus sillekkin.

Lopulta sähköt oli säädetty kopterin rungon sisään ja missään rungon ulkopuolella ei ole minäänlaista palikkaa/ulokkeita :D Aivan mahtavaa, johdot sai kivasti niputettua niille tarkoitettuja reittejä myöten.

Torstaina, tänään, tein kopterin ensilennon. Röylässä akut kiinni, kantamatesti uudelle radiolle, liikesuuntien tarkistus, linkkien tarkistus, kaasua leijuu pirun pienillä kierroksilla ja on HILJANEN. Seuraavalla akulla idle1 silmään, holdi pois ja ei muutaku silmukkaa, vaakakierrettä, väähn pystärii, nopeita ohilentoja. Vakaa lentää! Siis ihan tosissaan VAKAA!

Tehoa tossa härvelissä on ku pienessä kylässä, ja idle1:llä mulla tulee vasta 85% koneen tehoista ulos.. idle kakkosella sain jopa pari tic-tocin näköstä liikettä tehtyä ja tosi makee tehä sellasia rainbown tyyppisiä liikkeitä kun se oikeesti pysähtyy ja saa "rääkättyä" kivasti. Mukavat pörinät lähtee niistä peruslavoista! Inverted -leijunta oli helppoa, pysty päästää tikun irti niin pysy paikallaan, itellä vaan ei kantti kestäny enää 10cm päässä heinastä olla pitämättä cyclic -tikusta kiinni :D

Kolmas akku oli samaa settiä, vähän rauhallisempaa toki, tämä akullinen iteasiassa videoitiinkin, lataan sen kohta youtubeen. Sinänsä harmi että kyseisellä videolla ei näy niin paljoa tota koneen rääkkäystä. Tehoa sieltä tosiaan löytyy, mulla rupes vaan 30C akut jo kyykkäämään 8)

Neljäs... ja se viimenen puolikas akku oli sitten valokuvauksia varten. Leijuttelin matalalla ja inverted heinikon päällä. Eki toivottavasti laittaa pian tästä kuvia tänne, ne oli hienoja ja haluisin parhaimmasta originaali fileen että voin teettää siitä taulun ;)
No kuvat otettiin ja aattelin vielä kokeilla rotaatioo että miten tossa inertia riittää.. eka kerta taivaalla hold päälle, joo kivasti pörise, hold pois päältä --> lisää kierroksia ja korkeelle, hold päälle.. joo kiva.. hold pois päältä.... woooooops... eiprkll.. jotenkin olin tottunut siihen Elykin inertian määrään ja nopeaan kierrosten takasin saamiseen etten osannut odottaakkaan seuraavaa. Kierrokset hiipumassa -> holdi pois -> kierrokset loppu, "ainii, se *tun 10s soft startti" -> blade stop (no nyt se on tehty, vähän tätä uhkailinkin, mutta tää ei ollu tarkotuksellinen) -> toinen lapa löi peräputkeen -> hold takasi päälle ettei tuu enempää vahinkoo ja paristakymmenestä metristä heinikkoon.

Torpin saldo: Katkennut jalas, vääntynyt stabbarintanko ja lommo peräputkessa (ja on se putki vähän vinossakin).
Runko on ehjä, ei mitään jälkiä mistään, vahva ku mikä.. Eihän tuo kummakaan ole, lähekkäin olevat kohtuu paksut hiilarilevyt, niiden välissä paksut alumiinilevyt kahdessa kerroksessa yms..

No lähdin sitten vielä Röylästä hakemaan äiteetä ja broidia Hyvinkäältä tutulta. Siinä tutulla pöydällä vilasin vielä ettei muuta ollut mennyt, suoristin käsivoimin stabbarintangon, nippusiteellä landari kuntoon ja pyörittelin nuppia.. kardaanikaan ei ota mihkään kiinni.
Akku kines ja uudelleen testit sähköille, servot toimii, ei tuu häröjä mistään.. Linkit on kiinni, ruuvit on kiinni, ei epämääräsiä rahinoita. Rauhassa leijumoodilla metrin korkeuteen leijumaan.. SE LENTÄÄÄ!

Idlelläkin kokeilin vielä ja lentää niinkö uutena, pitää kyllä tilaa siihen uus peräputki ja stabbarintanko ja jalakset, mutta voi tolla lentää! ;D
Aivan mahtava fiilis on nyt, Röylästä kun lähdin niin vitutti niin että tuli ajettua Hämeenlinnanväylää(/motaria?) "aavistuksen" vauhdikkaammin. Mutta korjaus olikin helppo ja saan sittenkin leijutella lauantaina Maskussa tolla.

Olen erittäin tyytyväinen Gaui X5:een, ja ainakin tähän mennessä se on ollut vakain ja ketterin näistä mitä mulla on ollu. Alla vielä vähän summasummarum yhteenvetoa ja tässä parin päivän sisään koitan saada videoo ja kuvaakin tähän ketjuun.

Pakkaus:
+ Kompakti, kaikki nipussa ja yläkkäästi niputettu, mikään ei pääse paketin sisällä heilumaan
+ Osat jaettu eri laatikoihin, -Päälavat ja perä, -Sähkötarvikkeet, -Nuppi, -Runko ja Canopy
- Rungon puolikkaat ja kaikki muutkin rungon hilppeet (laakeripukit yms) oli sullottu canopyn sisään, mikä oli rikkonut canopyn
- Pusseja ei ole numeroitu ja kopteria rakennettaessa oli parissa kohtaa hankala ettiä oikeita ruuveja kun yhtäkkiä joutuikin avaamaan jonkun aivan ihme pussukan että löysi oikean ruuvin
+/- Nuppi ja perä oli aikalailla valmiiksi kasattu, niissä ei tarvinut tehdä oikeastaan muuta kuin linkit väleihin. Sinänsä hyvä, sinänsä huono asia. Lukitteet löytyi jokasesta ruuvista kun kävin ne läpi ja vaikuttaa siltä että se on tällä kertaa ihan oikeasti kasattu kunnolla. Näihin on tietysti aina vähän vaikea luottaa, kaikki kun pitää yleensä tehdä ihan ite.

Laatu:

Runkolevyt on kohtuullisen paksua hiilikuitua, näin randomilla ja mutulla heitettynä väittäsin että paksummat kuin T-Rex 500:ssa ainaskii. Tarkistan tämän vielä. Levyt on hienosti viimeistelty ja varsinkin reunat on hyvän näköiset. Myös alumiiniset laakeripukit yms olivat erittäin laadukkaan oloiset, reunat oli siistit, sekä työstöjälki oli noin yleisesti pällistellen siistiä.
Ei valittamista sen osilta.











- Yksi neljästä canopy holderista korkkasi, tämän kirjoitinkin tuonne ylöskin. Olisko sitten ollut valuvirhe, ikävä sellainen, mutta onneksi tässä osassa eikä jossain muussa kriittisemmässä osassa. Koppa menee vielä kolmella canopy holderilla kiinni ja sehän riittää oikein kivasti.
- Koppa oli haljennut, mutta tämä menee varmaankin tuon pakkaustavan älyttömyyden piikkiin.

* Moottorin kiinnitys tapahtuu X5:ssa kuten mm. Hurricane 425:ssa. Itse en tästä tykkää ja toivon että Gaui kehittelis jotain muuta. Moottori nimittäin ruuvataan ensin kiinni moottoripukkiin ja sitten koko palikka runkolevyjen väliin. Moottoripukki tulee sitten 6 ruuvilla kiinni ja nehän on ruuvattava että näkee tarkasti pinjonin asettumisen päärattaalle. Jos pinjonin ja päärattaan välys on huono, joutuu koko pukin irrottamaan, säätämään motin uusiksi randomilla ja sitten koko paketti takasin kiinni. Sai muuten hetken aikaa tapella että löytyi se sopiva kohta, ei liian tiukkana päärattaassa kiinni, eikä liian kaukanakaan..


Lentäminen

Kopterin vetäsin siis suoraan pakasta ulos, laittelin osat yhteen ja lukitteet väliin. Säädin linkit jotakuinkin sillain kuin ne ohjeissa käsketään ja lähdin lentämään.
X5 käyttäytyy kuin iso kopteri vakautensa puolesta, se on rauhallinen kun haluaa että se on rauhallinen. Jos tahtoo esitellä laitoksen tehoja niin nappaa idle1:n päälle (itsellä 85% koneelta ulos, suora käyrä ja lapakulmat lineaariset 0-100). Tehoa löytyy ja kopteri kääntyy ja kieppuu lähes kuin FBL -härvelit.. No ei sentäs ihan kuin FBL -kopterit, mutta niin lujaa kun mekaanisella stabiloinnilla voi pyöriä. Tictocit onnistui ilman pelkoa että romu tulee alas tai jotain pettää, kopteri pysähtyy kovasta vauhdista kuin seinään kun nostaa keulan ylös ja antaa kulmia.

Ääni on mielestäni hyvin hiljainen, lukuunottamatta sähkökopterille ominaista koneen vinkumista. Norm/leiju -moodilla tuo ei pidä sitäkään ääntä, mulla on sillon siellä niin vähän kierroksia koneella että melkeen näkee kun lavat kiertää, silti se liikkuu mukavan nopeasti ja on varsinkin tällöin hauska lennettävä taivaslennon osalta.

Neljä akkua siis on vasta lennetty ja lisää testejä tehdään, mutta tähän mennessä fiilikset on hyvät enkä ainakaan ole pettynyt ostokseeni.
Torppauksenkin tuo näkyy kestävän sen kummemmitta vaurioitta. Sähköt gyroineen kaikkineen on kivasti turvassa runkolevyjen välissä ja sillaitällai. Mää diggaan!

Jatketaan harjootuksia ja Eki lisää ne leijutuskuvat tänne!

X5 on muuten nähtävissä Maskun kentän avajaisissa lauantaina, aion myös vähän sitä leijuttaa ja taivaslentoakin näkee. Sen kovempaa rääkkiä en vielä anna tolla lommoilla olevalla peräputkella :)
« Viimeksi muokattu: 30 Elokuu, 2010, 08:52:17 kirjoittanut Johny »

Kopteri-eki

  • Vieras
Tässä pari kuvaa johnyn eiliseltä ensilennolta.

Vitsi jos mulla ois ollu eilen keppi niin oisin antanut johnylle kyllä sormille ;D.














JCA

  • Vieras
Hienoja kuvia! Kiitti Eki.. :)
Noh noh.. eihän siinä pahasti käynyt, ja kun tarkotus ei tosiaan ollut tehdä blade stoppia vaan ihan normaalisti testata inertia ja totutella tohon. JOS joskus tulis pakkotilanne.


Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
On kyllä siistin näköinen kopteri, tyylikäs koppa jne.
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

JCA

  • Vieras
Heisulivei!

Eilen, tai siis nyt jo toissapäivänä tuli leijutettua kaksi akullista Turkkuses Myllyn takana, lastauslaitureiden vieressä siellä jossain :)
Kivaa oli ja siinä oli aina oma hauskuutensa laskeutua tuolla X5:lla kun vasen landari oli mutkalla ja kopteri niiasi vasemmalle eteen..

Tänään lensin Maskussa kaksi akullista siellä älyttömässä tuulessa, Jussi. mittasi tuulen nopeudeksi 14.2m/s kun leijuttelin siinä ruohikon päällä. Kivasti pysyy paikallaan tuo X5, vaikkakin korkeuden suhteen saa koko ajan harrastaa eräänlaista pitspumppia.

Kolmattakin akullista aloittelin iltapäivästä, tein flipin ja sitten leijutin hetken paikallaan, kunnes nuppi pamahti ja kopteri syöksyi lapaset solmussa sinne rehujen sekaan.

Tuossa X5:n lavanpitimessä olevat tuollaset palikat, mihin tulee nuo linkit kiinni, ne ovat lavanpitimissä kiinni pirun lyhkäsillä ruuveilla.
Kuva kertoo enemmän kuin mun höpötykset:


Ei ollut kiva kun tuo irtosi lavanpitimestä ja lapa valahti löysäksi:




Pahoittelen surkeita kuvia, mutta kaipa niistä asian ymmärtää..
Lukitetta ruuveissa oli, mutta eihän tuo nyt voi tuolla pysyä.

Eli jos joku X5:n joskus hommaa niin suosittelen tarkistamaan nuo ruuvit ja vaihtamaan pidempiin! Vaarallinen jo tuollanen, mun mielestä..
Suurempia vaurioita ei tullut, kiitos kohtuullisen pehmeän "laskeutumis-alueen". Landarit meni nyt lopullisesti palasiksi, yksi linkki on nupista hukassa ja muuten on samat vauriot kuin siltä aiemmaltakin (oman mokan) torpiltakin, eli peräputkessa lommo.

Sain sentäs lapauran justii kohillee.. :D

Eki jos sää tuunaat siihen sun X5:een sen FBL nupin niin voisit lainata mulle stabbarintankoa ja tuota yhtä pitkää linkkiä? Pääsis lentää..
Saat stabbarintangon takasi (uuden) kun mun allerc tilaus saapuu.

JCA

  • Vieras
Niin ja jostain pitää saada sopiva ja pidempi ruuvi tohon lavanpitimeen.. Ehdotuksia? Vai otanko ton messiin/mittaan halkasijan ja meen gei-rautaan?

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Niin ja jostain pitää saada sopiva ja pidempi ruuvi tohon lavanpitimeen..
...ja vinkkiä maahantuojalle/sponssille tapahtuneesta..
Muuten oli iha hieno laitos..

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Olisko tullut kupru rakentaessa ja ruuvit menneet sekaisin? En usko että noin lyhyttä ruuvia oltais suunniteltu tai sitten kitti oli maanantai kappale tuolta osin.

-

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
ruuveja löytyy täältä moneen lähtöön  ;) http://www.kopterit.net/index.php?topic=1484.0
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

JCA

  • Vieras

...ja vinkkiä maahantuojalle/sponssille tapahtuneesta..
Muuten oli iha hieno laitos..

Luulen että Taskinen (Helimport) lueskelee näitä mun juttuja :D

Olisko tullut kupru rakentaessa ja ruuvit menneet sekaisin? En usko että noin lyhyttä ruuvia oltais suunniteltu tai sitten kitti oli maanantai kappale tuolta osin.

-

Nuppi oli valmiiksi kasattu. Käytin ruuvit vain auki ja laitoin lukitteet väliin. Eli jos ne on päin vittua kasattu niin on ollut jo tehtaalta tullessa.
Innolla odotan Ekiltä kommenttia, että onko sillä samallailla tuo lavanpidin..

ruuveja löytyy täältä moneen lähtöön  ;) http://www.kopterit.net/index.php?topic=1484.0

Iteasiassa ollu tarkotus jo pidemmän aikaa tilailla noita. Pitää odotella että isäntä tulee lapista, sieltä keskeltä metsää porojen seasta takasin sivistyksen pariin. Sekin kun kuulemma tahtoisi noita ruuveja niin ottais sitte ihan kunnolla kerralla :)

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Ohjeen mukaan ruuvin mitat on 3*7 mm ja tuollainen viisto kanta. Mutta kuinka paljon pitempi ruuvi tuohon mahtuu, tuleeko laakeri vastaan?
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

JCA

  • Vieras
Työkalupakki ja mauseri on autossa, en jaksa nyt hakia niitä. Mittailenpa huomenna että kuin pitkä ruuvi sinne mahtuisi..

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Pitäisköhän seuraavassa kasauksessa panna vähän pikistä myös sen kikkareen ja lavanpitimen väliin, tukis ruuvia kummasti.
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Kopteri-eki

  • Vieras
Katsoin juuri omastani niin kuvaan verrattuna siinä on noin 1,5mm enemmän kierrettä, olen myös johny tarkastanut kaikki "esi" kasatut osakonaisuudet ainakaan vielä ei ole tullut vastaan mitään huonosti kasattua osaa.

Juuri omaan äxxään FBL nuppia sovittelen joka vaatii vähän enemmän töitä kuin 425:een.

JCA

  • Vieras
Vs: Gaui X5
« Vastaus #14 : 01 Elokuu, 2010, 11:19:06 »
Selkee.. purkaan ton koko härvelin palasiksi ennen seuraavaa lentoa ja käyn kaikki *tun ruuvit läpi. Tulee kiire jos pitis olla Assyille taas valmiina, ei tarvi ainakaa lentää ennen sitä.
Hiukkasen kyrsii että on kopteri tullu maihin sen takia että joku korean sälli on tunkenu väärät ruuvit sinne.

Kyllä mä nyt sen käsitän että lukitteet niiltä voi jäädä pois ja kävin noi vaan lukitteen kanssa läpi. Ei ny tullu mieleen että ne s*#tana kasaiskin noi päin *rsettä..

Maanantaikipale.. Sulla ei Eki vissiin ollu mitään ongelmia noin muutenkaan sen rungon kanssa?
« Viimeksi muokattu: 03 Lokakuu, 2010, 13:11:27 kirjoittanut Johny »

JCA

  • Vieras

Tässä ois muuten tota jonkun näköstä videoo.. Alkutekstit kerkesi jo vanhentua kun sai tapella youtubenkin kanssa. Eli ei ole enää ku suomen ensimmäinen, muttei ainoa :)


JCA

  • Vieras

Hiano koppa!

JCA

  • Vieras
Kuulostelkaas hetki voiman/tehon ääntä:



Nostanpa itellä kierrokset takasi ylös, joku meinas että on liikaa se 2700 nupissa mulla Idle2:lla. Sillä ne näkyy menevän mualimallakin :D
Ja pistetääs tähänkin ketjuun tuo oma tuubivideo jos joku joskus sattuis ettimään kuvia/videoo X5:sta niin sitä on sitten reilusti yhdessä ketjussa:

http://www.youtube.com/watch?v=Me880usvndw&feature=related

Tilanne on tosiaan hiukkasen muuttunut kun viimekerralla tähän ketjuun kirjailin.
Pomppimiset ja tylyt tärinät on saatu nyt pois.. Ne selkisi kun sääteli nupin linkkitangot saman mittasiksi, sentin heitto ei ollut oikein hyvästä..  ::) Missälie välissä menny 425 Hurricanen ja X5:n linkkitangot sekasin. Myös jalakset tuli vaihdettua originaaleihin (oli Al*gn jalakset) niin sekin varmasti teki osansa tärinän poistumiseen. Pientä tärinää tuossa on edelleen, jonka huomaa kovemman rääkin aikana. Stabbaritanko oli ainakin mutkalla, se on nyt kolmas minkä olen tähän vaihtanut. Pitäis vissiin ostella jotain kuljetus-salkkuja/reppuja näille kun ei noi "ohkaset" flybarit kestä mitään.

No tilasin itekkin enivei FBL nupin tähän niin pääsee kohta nauttimaan tangottomuudesta. Kaveriksi tulee ehkä BeastX, saa nyt nähdä.

Nuppi tarvii vielä käyttää auki, lavanpitimien laakereiden kanssa ongelmaa.. Laakerit ei ole lavanpitimissä kiinni ja kun lavanpitimiä pyörittelee niin laakeri ei pyöri mukana, liukulaakeri?  ;D .. tiiä sitte korjaantusko kun käyttää auki ja tunkasee vaan loctitee lisää väliin (nuppi on ihan uusi, pari testilentoa takana, tehtaan jäljiltä tämäkin.. ellei Eki joskus tota käyttänyt auki). Saattaahan se tehtaalla aina joskus jotain jäädä pois, ketuttaa vaan avata toi nuppi kun kaikkialla muualla on niin hyvää lukitetta ettei tuota meinaa saada auki, joutuu joka paikkaan näyttää varmaan töhöä..

Mutta näillä mennään mitä on. Kaikinpuolin on pirun vakaa ja mukava lentää tätä kopteria kun on tärinät poissa (ja tärinät alko alkujaan siitä ekasta Röylän blade stopista).

Tuo lavanpitimen ruuvi keissi on kans vähän selkiintyny. Ruuvihan ei ollut liian lyhyt, pahoittelut hämäävistä kuvista. Ruuvi vaan ei ollut kohillaan tuossa lavanpitimessä kuvan oton ja pällistelyn aikana. MUTTA, silti lavanpitimestä on jossain välissä kierteet menny sileeksi. Onko se sitten ollut jo tehtaalla? Vai saiko X5 niin pahasti kolausta Röylässä kun tuli maahan, että se isku olisi saanut nuo kierteet sileeksi? Hiukkasen hassulta tuntuis, kun kuitenkin roottori ei pyörinyt lainkaan enään kun X5 vaakatasossa tipahti peltoon, eikä se edes tullut maahan asti vaan jäi siihen heinikon sekaan = kohtuullisen pehmeä lasku ja sillon meni vain stabbarintanko + peräputkeen lommo..

Ei näistä aina tiiä, mutta pääasia on että nyt on kaikki palikat vaihdettu ja ton nupin laakeri systeemin koitan vielä keksiä jollain korjailla ja ei muutakö taivaalle.
Syysleirillähän tämä ja toivonmukaan toinenkin X5 lentelee. Kolmas X5 ei taia Falconille saapua ennen leiriä :(
« Viimeksi muokattu: 30 Elokuu, 2010, 08:45:16 kirjoittanut Johny »

JCA

  • Vieras
Vs: Gaui X5
« Vastaus #18 : 02 Lokakuu, 2010, 23:55:15 »

Hah, kahdeksan vuotiaskin osaa lentää Gauin Äx femmaa! Niin vakaa ja hätänen se on!

http://www.youtube.com/watch?v=7XnwrCC0YEQ&feature=fvwk


JCA

  • Vieras
Vs: Gaui X5
« Vastaus #19 : 03 Lokakuu, 2010, 13:11:02 »
Pikkulinnut lauleskeli että Suomeen on saatu jälleen yksi uusi Gaui X5 pilotti?
Kuka on tämä salaperäinen laatumerkin päälle ymmärtävä henkilö? :D

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Gaui X5
« Vastaus #20 : 04 Lokakuu, 2010, 10:35:10 »
Maskussa tuollaisia ainakin havaittu pariin otteeseen tolla falconilla, mutta siitähän oli jotain kirjoituksia.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

JCA

  • Vieras
Vs: Gaui X5
« Vastaus #21 : 04 Lokakuu, 2010, 10:42:48 »
Joo, se on jo wanha juttu toi Falconin X5.
Käsittääkseni noita on Suomessa nyt:

- Mulla
- Jetekillä
- Falconilla
- Mr. X

Poissa Grandoldman / G.O.M

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Gaui X5
« Vastaus #22 : 10 Lokakuu, 2010, 23:06:02 »
Moro nääs

Jottei GAUI kuume laskisi niin maailmalla X5 on otettu vastaan positiivisesti "Now GAUI have True 3D 500 Heli".

Katsokaa review....

http://www.rcheliresource.com/review-gaui-x5/

On jo ostoslistalla  ;D

T:G.O.M
Walkera 59
Walkera 68B
2x Belt CP modifications
HK450 Metal upgrade + Scale Hughes D500
JY 500 CF (Trex 500 kopsu) GAUI EP550 GAUI EP425 DX7 + GY401 / 9257

JTKa66

  • Vieras
Vs: Gaui X5
« Vastaus #23 : 24 Lokakuu, 2010, 15:02:50 »
Hei

Minä lienen se mister X  ;D, joka tilasi tuon X5:n lokakun alussa. Sain paketin toissapäivänä ja olen alkanut pikkuhiljaa tutustumaan sisältöön.

Olen aloitteleva helikopteristi ja muutenkin lentävien laitteiden aktiiviajastani on vierähtänyt jo reilut 20 vuotta, joten rauhaksiin tässä aloitetaan
ja opetellaan.
 
Kopteria kasaillaan ja varustetaan tämä talvi ja simulaattorilla harjoitellaan. Pitäisi tulla tuonne Röylään katselemaan ja ihmettelemään
kun vain tietäisi että siellä on porukkaa.

Mielellään ottaisin kokeneempien neuvoja vastaan ja erityisesti kun saan X5:n kasaan niin olisin erittäin kiitollinen jos saisin jonkun kokeneemman
tsekkaamaan sen läpi.

Nyt pitäisi valita Gyro ja servot kopteriin. Onko ehdotuksia. Radiona Futaba T7C.

Terveisin

Tapio K

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: Gaui X5
« Vastaus #24 : 24 Lokakuu, 2010, 15:17:02 »
X5 on todella helppo kasata, jos on edes vähän kokemusta.
Mutta ihan varmasti jelppiä löytyy jos sitä tarvitaan!.

Itse valitsisin gyroksi futaban GY520:en, ja nuppi servoiksi esim: savöksin mallistosta vähintään 5-7 kg servot.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
GAUI 425

Aloittaja Kopteri-eki « 1 2 ... 11 12 » Gaui

288 Vastauksia
181173 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2013, 10:42:11
kirjoittanut JuhoV
Gaui 425

Aloittaja JRu MyFleet

2 Vastauksia
3201 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Marraskuu, 2009, 21:52:44
kirjoittanut Picofly
GAUI 425 V2

Aloittaja Kopteri-eki Gaui

0 Vastauksia
2297 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Helmikuu, 2010, 18:03:06
kirjoittanut Kopteri-eki
6 Vastauksia
6564 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Joulukuu, 2011, 19:35:06
kirjoittanut Zenda
0 Vastauksia
1755 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Marraskuu, 2013, 15:56:02
kirjoittanut jesi